DROPS / 127 / 44

Wood Lily by DROPS Design

Hæklet DROPS hat med hulmønsterbort i ”Lin”.

DROPS design: Model nr LN-019
--------------------------------------------------------
Størrelse: S/M - M/L
Passer hovedmål: ca 54/56 - 56/58 cm
Materialer: DROPS LIN fra Garnstudio
100-100 gr f.nr 102, offwhite

DROPS HÆKLENÅL nr 3 - eller den nål du skal bruge for at få 22 halvst på 10 cm i bredden.

Første halvst på hver omg med halvst erstattes med 2 lm og hver omg med halvst afsluttes med 1 km i 2.lm fra beg af omg.
OBS: Når der hækles halvst hækles der i bagerste del af m-leddet (ikke gennem hele m-leddet).
MØNSTER:
Se diag M.1, start på omg markeret med pil i diag - OBS: I M.1 erstattes første fm på omg med fm med 1 lm og omg afsluttes med 1 km i lm fra beg af omg. Første st på omg med st erstattes med 3 lm og omg afsluttes med 1 km i 3.lm fra beg af omg. Første dbl-st på omg med dbl-st erstattes med 4 lm og omg afsluttes med 1 km i 4.lm fra beg af omg.
INDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 fm ind ved at hækle 1 fm, men vent med sidste omslag og gennemtræk (= 2 m på nålen), hækl derefter næste fm, men når sidste omslag og gennemtræk gøres trækkes tråden gennem alle m på nålen - der er nu taget 1 fm ind.
--------------------------------------------------------

HAT:
Arb hækles ovenfra og ned.
Hækl 5 lm på nål 3 med offwhite og sæt dem til en ring med 1 km i første lm.
1.OMG: Hækl 12 halvst om ringen - læs HÆKLEINFO!
2.OMG: * 1 halvst i første m, 2 halvst i næste m *, gentag fra *-* omg rundt = 18 halvst.
3.OMG: * 1 halvst i hver af de 2 første m, 2 halvst i næste m *, gentag fra *-* omg rundt = 24 halvst.
4.OMG: * 1 halvst i hver af de 3 første m, 2 halvst i næste m *, gentag fra *-* omg rundt = 30 halvst.
Fortsæt udtagningerne således (= 6 m taget ud på hver omg) til der er 90-108 halvst på omg (dvs at der for hver omg hækles 1 halvst mere mellem hver gang der tages 1 halvst ud). Videre hækles der 1 halvst i hver m til arb måler 11-13 cm fra midten og ned - SAMTIDIG på sidste omg tages der 6 halvst ud jævnt fordelt = 96-114 halvst. Nu hækles der MØNSTER - se forkl over. Efter M.1 er der 96-114 fm på omg. Hækl 1 omg fm Samtidig med at der tages 6 fm ind jævnt fordelt = 90-108 fm på omg. Arb måler ca 17-19 cm fra midten og ned.

SKYGGE:
HUSK HÆKLEINFO!
1.OMG: * 1 halvst i hver af de 2 første m, 2 halvst i næste m *, gentag fra *-* omg rundt = 120-144 halvst.
2.OMG: 1 halvst i hver m.
3.OMG: * 1 halvst i hver af de 5 første m, 2 halvst i næste m *, gentag fra *-* omg rundt = 140-168 halvst.
Videre hækles der 1 halvst i hver m til arb måler ca 22-24 cm fra midten og ned (skyggen måler ca 5 cm).
Nu hækles der en afslutningskant med picoter rundt om skyggen på hatten således:
1 lm (= 1 fm), 1 fm i næste m, * 4 lm, 1 km i 1.lm (1 picot), 1 fm i hver af de 3 næste m *, gentag fra *-* til der er 0-1 m tilbage, slut af med 1 fm i sidste m (gælder str M/L) og 1 km i lm fra beg af omg.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 18.07.2011
SKYGGE:
....
3.OMG: * 1 halvst i hver af de 5 første m, 2 halvst i næste m *, gentag fra *-* omg rundt = 140-168 halvst.

Diagram

= 1 halvst
= 1 lm
= 1 fm
= 4 lm, 1 km i 1.lm (1 picot)

Linda 25.02.2014 - 16:13:

Vielen Dank für die prompte Antwort. Habe noch eine kurze Frage, muss ich zuerst eine Reihe mit Picot machen und danach eine mit den Stäbchen und Luftmaschen, dies ist mir nicht ganz klar.Vielen Dank.

DROPS Design 25.02.2014 kl. 21:04:

Liebe Linda, nach den Runden mit den Halb-Stäbchen starten Sie M.1 mit einer Runde mit festen M und Picots. Die Startrunde ist im Diagramm mit dem Pfeil markiert. Sie häkeln also eine Rd mit fM + Picots, dann eine Rd mit Stb + Lm, dann wieder eine Rd mit fM + Picots, dann eine Rd mit Doppel-Stb + Lm usw. Gutes Gelingen!

Linda 25.02.2014 - 10:55:

Das Diagramm M1 ist mir nicht ganz klar. Nach dem Stäbchen müsste da nicht eine feste Masche in die feste Masche gehäkelt werden. Wie kann sonst das Pikot gehäkelt werden ?Danke für ihre Auskunft

DROPS Design 25.02.2014 kl. 13:33:

Liebe Linda, den Picot häkeln Sie immer in den Runden mit fM, nicht in den Runden mit Stb oder D-Stb. Der Lm-Bogen zwischen den Stb/D-Stb der nächsten Runde bildet dann praktisch die "Brücke" über den Picot. Viel Spaß beim Häkeln!

LEMAUX 07.06.2013 - 13:54:

Très bien, mais je crois qu'il manque quelques mailles serrées dans les tours du point fantaisie. Si on suit "à la lettre",chaque tour est beaucoup trop serré avec seulement deux mailles serrées entre les brides ou doubles brides. Qu'en pensez-vous ?

DROPS Design 07.06.2013 kl. 14:01:

Bonjour Mme Lemaux, c'est peut-être une question de tension ? les 2 ms crochetées au-dessus des 2 ml doivent avoir la même largeur que les dB du début du chapeau, soit 22 dB = 10 cm. Bon crochet!

Nadine 09.01.2011 - 21:24:

Super kul hat !!

Christine 08.01.2011 - 23:51:

Like this one too, only need a summer to wear it in

Carrie 08.01.2011 - 00:12:

Love this hat!

Adeline 10.12.2010 - 16:42:

Vous allez finir par me faire commencer le crochet!!!

Ghislaine 09.12.2010 - 14:44:

Trés joli modele , j'attends les explcations avec impatience .

Kommentere opskrift DROPS 127-44