DROPS / 127 / 43

Eliza by DROPS Design

Virkad DROPS hatt med solfjädersmönster i ”Lin”.

DROPS design: Modell nr LN-018
--------------------------------------------------------
Storlek: S/M - M/L
Passar huvudmått: ca 54/56 - 56/58 cm
Garnåtgång: DROPS LIN från Garnstudio
100-100 g nr 103, naturmelerad

DROPS VIRKNÅL NR 3 - eller det nålnr du måste använda för att få 22 halvst på 10 cm på bredden.

Första halvst på varje v med halvst ersätts med 2 lm och varje v med halvst avslutas med 1 sm i 2:a lm från början av v. OBS: När det virkas halvst virkas det i bakre delen av maskledet (inte genom hela maskledet).
MINSKNINGSTIPS:
Det minskas 1 halvst genom att virka 1 halvst, men vänta med sista omslaget och genomdragningen (= 3 m på nålen), virka sedan nästa halvst, men när sista omslaget och genomdragingen görs dras tråden genom alla 5 m på nålen - det är nu minskat 1 halvst.
SOLFJÄDERSMÖNSTER:
VARV 1: 1 lm (= 1 fm), * 4 lm, hoppa över 3 m, 1 fm i nästa m *, upprepa *-* v runt och avsluta med 4 lm, hoppa över 3 m och 1 sm i första lm i början på v = 26-28 lm-bågar.
VARV 2: Virka sm till mitten av första lm-bågen, 3 lm (= 1 st), * 4 st + 2 lm + 4 st om nästa lm-båge, 1 st om nästa lm-båge *, upprepa *-* tills det återstår 1 lm-båge och avsluta med 4 st + 2 lm + 4 st om sista lm-bågen och 1 sm i 3:e lm i början på v = 13-14 solfjädrar.
VARV 3: 3 lm (= 1 st), * 4 st + 2 lm + 4 st mitt i nästa st-grupp (dvs om 2 lm-bågen i st-gruppen), 1 st i nästa st *, upprepa *-* tills det återstår 1 st-grupp, avsluta med 4 st + 2 lm + 4 st mitt i denna st-gruppen och 1 sm i 3:e lm i början på v = 13-14 solfjädrar.
VARV 4 och 5: Virka som varv 3.
VARV 6: 6 lm (= 1 st + 3 lm), * 1 fm om 2 lm-bågen mitt i nästa st-grupp, 3 lm, 1 st i nästa st, 3 lm *, upprepa *-* tills det återstår 1 st-grupp och avsluta med 1 fm mitt i st-gruppen, 3 lm och 1 sm i 3:e lm i början på v.
--------------------------------------------------------

HATT:
Arb virkas uppifrån och ned.
Virka 5 lm med nål 3 med Lin och slut dem till en ring med 1 sm i första lm.
VARV 1: LÄS VIRKINFO! Virka 14 halvst om ringen.
VARV 2: * 1 halvst i första m, 2 halvst i nästa m *, upprepa *-* v runt = 21 halvst.
VARV 3: * 1 halvst i var och en av de 2 första m, 2 halvst i nästa m *, upprepa *-* v runt = 28 halvst.
VARV 4: * 1 halvst i var och en av de 3 första m, 2 halvst i nästa m *, upprepa *-* v runt = 35 halvst.
Fortsätt ökningarna så här (= öka 7 halvst på varje v) tills det är 105-112 halvst på v (dvs att det för varje v virkas 1 halvst mer mellan varje gång det ökas 1 halvst). Sedan virkas det 1 halvst i varje halvst SAMTIDIGT som det i stl S/M minskas 1 halvst på varv 1 – LÄS MINSKNINGSTIPS = 104-112 halvst. När arb mäter 11-13 cm från mitten och ned virkas det SOLFJÄDERSMÖNSTER - se förkl ovan. Efter Solfjädersmönstret är det 26-28 lm-bågar på v och arb mäter ca 17-19 cm från mitten och ned.
Nästa v virkas så här: 2 lm (= 1 halvst), * 3 halvst om nästa lm-båge, 1 halvst i fm, 3 halvst om nästa lm-båge, 1 halvst i nästa st *, upprepa *-* tills det återstår 1 lm-båge och avsluta med 3 halvst om lm-bågen och 1 sm i 2:a lm i början på v = 104-112 halvst på v.

BRÄTTE:
VARV 1: * 1 halvst i var och en av de 3 första m, 2 halvst i nästa m *, upprepa *-* v runt = 130-140 halvst.
VARV 2: 1 halvst i varje m.
VARV 3: * 1 halvst i var och en av de 4 första m, 2 halvst i nästa m *, upprepa *-* v runt = 156-168 halvst.
Sedan virkas det 1 halvst i varje m tills arb mäter ca 22-25 cm från mitten och ned.
STL S/M: Virka 1 v med halvst SAMTIDIGT som det ökas 4 halvst jämnt fördelat = 160 halvst.
Sedan virkas det en avslutande kant med solfjädersmönster så här: 1 lm (= 1 fm), * hoppa över 3 m, 4 st + 2 lm + 4 st i nästa m, hoppa över 3 m, 1 fm i nästa m *, upprepa *-* tills det återstår 7 m, hoppa över 3 m, 4 st + 2 lm + 4 st i nästa m, hoppa över 3 m och avsluta med 1 sm i första lm i början på v.

Kommentarer (6)

Skriv din kommentar här!

Ada 13.02.2011 - 08:21:

Bellissimo ,a quando le spiegazioni?

Leticia 23.01.2011 - 04:14:

Me encanta lo que hacen y esta pagina esta super padre

Carol 18.01.2011 - 14:08:

Can't wait until this whole list is publish in American/Canada

Liette 15.01.2011 - 22:26:

J'aime

Christine 08.01.2011 - 23:49:

I like this very much, hope we get enough sun to wear it

Inger 10.12.2010 - 12:20:

Super sød hat passer til tasken ved siden af

Kommentér oppskrift DROPS 127-43