DROPS Baby / 20 / 7

DROPS Baby 20-7 by DROPS Design

Stickad byxa till baby och barn i 2 trådar DROPS Delight.

Tags: byxor,
DROPS design: Modell nr DE-010-by
----------------------------------------------------------
Storlek: 1/3 - 6/9 - 12/18 mån (2 - 3/4 - 5/6) år
Strl i ctl: 50/56-62/68-74/80 (86/92-98/104-110/116)

Garnåtgång: DROPS DELIGHT från Garnstudio
07 beige/blå mix: 150-150-200 (200-250-250) g

DROPS STRUMPST och RUNDST (40 cm) NR 4 – eller det st.nr du måste använda för att få 19 m x 25 v i slätst med 2 trådar på 10 x 10 cm.
DROPS STRUMPST och RUNDST (40 cm) NR 3,5

DROPS Delight print DROPS Delight print 35.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 105kr. Läs mer.

Instruktioner

ÖKNINGSTIPS:
Öka genom att hämta upp m från föregående v och sticka denna rät.

MINSKNINGSTIPS:
Minska så här före markören: 2 rm tills.
Minska så här efter markören: Lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över.
----------------------------------------------------------

BYXA:
Byxan stickas runt på rundst uppifrån och neråt. Lägg upp 114-120-120 (126-132-138) m på rundst 3,5 med 2 trådar Delight. Sticka resår (= 3 rm, 3 am) i 8-9-9 (10-10-10) cm. Byt till rundst 4 och sticka 1 räta v – SAMTIDIGT minskas 22-24-20 (22-24-26) m jämnt fördelat = 92-96-100 (104-108-112) m. Sätt en markör mitt fram och 1 markör mitt bak (= 46-48-50 (52-54-56) m mellan markörerna). Sticka vidare i slätst tills arb mäter 12-14-15 (15½-16-17) cm. Nu ökas det 1 m på varje sida av 4 m mitt fram (2 m på varje sida av markören) – SE ÖKNINGSTIPS. Upprepa ökningen på vartannat v totalt 8-9-9 (10-11-11) ggr = 108-114-118 (124-130-134) m. Efter alla ökningar mäter arb ca 18-21-22 (23-24-25) cm. På nästa v avm 6 m mitt fram och mitt bak (dvs 3 m på varje sida av markörerna) = 48-51-53 (56-59-61) m på varje ben.

BEN:
Sätt m från det ena benet på 1 tråd och m från det andra benet på strumpst 4 = 48-51-53 (56-59-61) m. Sticka vidare i slätst runt på st – sätt en markör på insidan av benet. SAMTIDIGT när benet mäter 4-4-4 (5-6-6) cm minskas 1 m på varje sida av markören – LÄS MINSKN.TIPS. Upprepa minskn med 2-3-4 (5-6-8) cm mellanrum totalt 4 ggr = 40-43-45 (48-51-53) m. När benet mäter 12-15-18 (23-28-33) cm byts det till strumpst 3,5. Sticka 1 v slätst - SAMTIDIGT ökas det 8-5-9 (6-9-7) m jämnt fördelat = 48-48-54 (54-60-60) m. Fortsätt med resår (= 3 rm,3 am) i 10 cm. Maska sedan av löst med rm över rm och am över am.
Hela byxan mäter totalt 40-46-50 (56-62-68) cm. Sätt m på tråden tillbaka på st och sticka det andra benet på samma sätt som det första.

MONTERING:
Sy ihop öppningen mellan benen.
Vik upp benen nederst efter behov.

Diagram

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS Baby 20-7) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (19)

Anne Wolf 01.03.2019 - 17:28:

Hallo, warum werden bei der Hose für den Zwickel nur vorne Maschen zugenommen? Das Windelpaket sitz doch eher hinten....oder lese ich nicht richtig? Danke für eine Antwort! und viele Grüße Anne Wolf

DROPS Design 04.03.2019 kl. 07:37:

Liebe Frau Wolf, genau so wurde diese Hose vor einigen Jahren gestrickt und geschrieben. In den neuesten Modellen wird eine Erhöhung gestrickt. Viel Spaß beim stricken!

Line 24.11.2018 - 09:39:

Bonjour, puis-je utiliser la Big Delight pour ce modèle ? La Big Delight est bien en laine vierge non traitée ? Merci beaucoup

DROPS Design 26.11.2018 kl. 07:51:

Bonjour Line, comme ce modèle se tricote avec 2 fils Delight (= 2 fils du groupe A), vous pouvez tout à fait utiliser 1 fil du groupe C comme Big Delight (pure laine certifiée Oeko-Tex - cf nuancier - et cliquez ici pour en savoir plus sur les alternatives. Bon tricot!

Francine 16.10.2018 - 21:44:

Bonjour,j’a relu et compris.J’augmente d’ une maile à 2 mailles avant et 2 mailles après un marqueur. Merci

Francine 16.10.2018 - 20:03:

Bonjour,je ne comprends pas les augmentations.Est- que je fais 4 augmentations à chaque 2 tours pour un seul marqueur? Si oui mon nombre de mailles final ne correspond pas. Pour la taille 1mois,je calcule 8x4=32,116-92=16 Merci!

Judith 05.09.2018 - 09:19:

Wird die ganze Hose mit 2 Fäden gestrickt?

DROPS Design 06.09.2018 kl. 08:43:

Liebe Judith, ja genau, die ganze Hose wird mit 2 Fäden Delight gestrickt. Viel Spaß beim stricken!

Pernille Hein 17.10.2017 - 19:37:

Er det meningen at det kun er på forsiden at der skal laves udtagninger og bagsiden bare bliver strikket lige??

DROPS Design 18.10.2017 kl. 08:04:

Hei Pernille. Ja, det er riktig. Nå er det noen år siden denne oppskriften ble skrevet og da ble det skrevet på denne måten. I de nyeste bukse oppskrifter fra oss er det både øking foran og bak + forhøyning bak. God Fornøyelse!

Mia 01.11.2016 - 18:45:

Det skal altså kun økes FORAN?

Mia 01.11.2016 - 18:43:

Det er veldig uklart dette med økningene før bena. Jeg strikker nå denminste størrelsen, dvs jeg har 92 masker før økningene. Drsom jeg skal øke 8 ganger vil jeg få 124masker på pinnen, ikke 108 slik det står. Jeg vil derimot komme helt riktig ut hva angår cm, da dette skal bli ca 18cm. Hva er det riktige her?

DROPS Design 05.04.2017 kl. 12:36:

Hei Elina, Vet ikke om det er fremdeles aktuelt med hjelp på denne oppskriften....babyen må ha vokst siden du spurte før jul! Økningene er 2 masker på hver runde og 8 x 2 = 16. Da får du 108 masker sånn som det står i oppskriften. Håper dette er til hjelp. Mvh Deirdre

Anna 12.10.2016 - 21:33:

Dobrý den, Pletu nejmenší velikost a všimla jsme si, že v kroku rozšiřování kalhot na přední straně je napsáno "přidáme na předním díle z každé strany středových čtyř ok vždy 1 oko. Přidávání opakujeme v každé druhé řadě JEŠTĚ 8 krát = 108 ok." To by tedy znamenalo, že přidáváme celkově 9 krát. Ale 92 původních ok + 9x2 by dohromady dělalo 110. Máme tedy přidávat celkem pouze 8x? Děkuji, Anna.

Meike 16.09.2016 - 11:19:

Jeg kan ikke få cm målet til at passe. Jeg har strikket rib, glatstrik og taget ud, men mit arbejde måler kun ca 16 cm. Hvad gør jeg mon galt? Jeg strikkede før i et andet type garn, og der troede jeg det var det der gik galt, men nu strikker jeg i drops delight, og kan stadig ikke få det til at passe, hvad gør jeg galt?

DROPS Design 16.09.2016 kl. 16:04:

Hej Meike. Jeg vil tro at enten er din strikkefasthed forkert (antal masker og pinde paa 10 x 10 cm) eller du tager ud forkert. Hvilken str strikker du?

Kommentér oppskrift DROPS Baby 20-7

Knitted pants for baby

Bobbelur & Perlemor, Norway

A little "bee" pant

Bobbelur & Perlemor, Norway