DROPS / 78 / 23

DROPS 78-23 by DROPS Design

Lang DROPS top i 2-tråde "Silke" og "Cotton Viscose". Hat i "Bomull-Lin".

TOP
Størrelse: S - M - L - XL - XXL
Materialer: DROPS Silke fra Garnstudio
250-300-350-350-400 gr f.nr 02, brun.
og brug: DROPS Cotton Viscose fra Garnstudio
100-100-150-150-150 gr f.nr 17, lys beige.

DROPS Pinde nr 4,5.

Overhold altid strikkefastheden, strikkes der for løst strækker tøjet sig. Silken må ikke maskinvaskes!

Strikkefasthed: 17 m x 22 p med 2 tråde Silke = 10 x 10 cm på p 4,5 og glatstrik. Husk pindenr er kun vejledende!

Retstrik (frem og tilb): 1.p: Ret. 2.p: Ret.

Lukketips (gælder ærmegab og hals):
Alle aflukninger sker fra retsiden! Ved ærmegabet lukkes der indenfor 3 m retstrik og ved halsudskæringen lukkes der indenfor 2 m retstrik.
Luk således efter retstrikm: Tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 r, løft den løse m over. Luk således før retstrikm: 2 r sammen.

Forstk: Slå 84-90-98-106-114 m op på p 4,5 med 2 tråde Cotton Viscose og strik 4 p retstrik. Derefter strikkes glatstrik med 3 m retstrik i hver side (= slids). Husk på strikkefastheden! Når arb måler 10 cm strikkes der 2 p retstrik over alle m med 1 tråd Cotton Viscose + 1 tråd Silke. Skift til 2 tråde Silke og fortsæt med glatstrik og 3 m retstrik i hver side. Når arb måler 18 cm slutter slidsen og der slåes 1 ny m op i hver side (kantm til at sy i) = 86-92-100-108-116 m. Når arb måler 20 cm lukkes der 1 m i hver side på hver 7.-7.-7.-8.-8. cm totalt 6 gange = 74-80-88-96-104 m.

Læs næste afsnit før der strikkes videre! Halsslids: Når arb måler 57-59-61-63-66 cm strikkes der 4 p retstrik over de midterste 4 m (de øvrige m strikkes som før). Derefter deles arb midt foran til halsslids og halvdelen af m sættes på 1 tråd.
1.del: Fortsæt i glatstrik med 2 m retstrik mod midt foran.
Ærmegab: Samtidig når arb måler 58-60-62-64-66 cm strikkes der 6 p retstrik over 6-7-8-10-12 m i siden. Derefter lukkes de 3-4-5-7-9 yderste m af. Luk derefter af til ærmegab i siden - se Lukketips: 1 m 4-5-9-10-12 gange på hver 2.p og 1 m 2-2-1-1-1 gange på hver 4.p.
Hals: Samtidig når arb måler 66-68-71-73-76 cm strikkes der 4 p retstrik over de yderste 9-10-10-11-11 m mod midt foran. Derefter lukkes de yderste 7-8-8-9-9 m af til hals. Videre lukkes der 1 m af mod halsen på hver 2.p - se Lukketips: 5 gange. Efter alle aflukninger til ærmegab og hals er der 16 m tilbage på skulderen. OBS: 2 m retstrik mod halsen og 3 m retstrik mod ærmegabet fortsættes til færdig mål. Luk af når arb måler 77-80-83-86-89 cm.
2.del: Sæt m på tråden tilbage på p og strik som 1.del men modsat. OBS: 1.p strikkes fra midt foran. Start med at samle 1 m op i første m fra den anden side og strik denne sammen med 1.m på p. Dette gøres for at der ikke skal blive et hak nederst i slidsen.

Rygstk: Slå op og strik som forstk. Luk af til ærmegab som på forstk = 56-58-58-60-60 m og strik videre til arb måler 74-77-80-83-86 cm. Nu strikkes der 4 p retstrik over de midt-erste 26-28-28-30-30 m. Derefter lukkes de midterste 22-24-24-26-26 m af til hals. Videre lukkes der 1 m på næste p mod halsen - se Lukketips = 16 m tilbage på hver skulder. Luk af når arb måler 77-80-83-86-89 cm.

Montering: Sy skuldersømmene. Sy side-sømmene indenfor 1 kantm ned til slidsen.

HAT

Materialer: DROPS Bomull-Lin fra Garnstudio
150 gr f.nr 05, brun.

DROPS Pinde nr 3,5.

Strikkefasthed: 22 m x 44 p på p 3,5 med retstrik = 10 x 10 cm. Husk pindenr er kun vejledende!

Retstrik (frem og tilb): 1.p: Ret, 2.p: Ret.

Hat: Slå 145 m op på p 3,5 med dobbelt garn. Fjern 1 tråd og strik retstrik. Når arb måler 7 cm tages der 28 m ind jævnt fordelt på p = 117 m. Fortsæt med retstrik. Når arb måler 18 cm tages der 9 m ind jævnt fordelt på hver 2.p totalt 12 gange = 9 m tilbage på p. Træk tråden gennem de resterende m og sy fast. Sy hatten sammen midt bagpå - sy fra retsiden i yderste led af yderste m således at sømmen ikke bliver tyk. Hattens færdige mål = ca 24 cm.

Diagram

Kommentarer (1)

Antje Hillig 13.12.2018 - 15:39:

Ich finde die Anleitung wunderschön. Ich habe zu Hause noch brushed alpaca silk und Baby merino. Könnt ihr die Anleitung umschreiben für diese Garne, oder eine andere Garnalternative aufzeigen, euer Garnumrechner bietet keine Alternative für Silke 2-fädig an. Vielen Dank und Liebe Grüße

DROPS Design 13.12.2018 kl. 15:56:

Liebe Frau Hillig, leider können wir nicht jede Anleitung nach jeder Anfrage anpassen, DROPS Silke gehörte Garngruppe A - hier lesen Sie mehr über diesen Garn, und Hier lesen Sie mehr über Garnalternativen. Viel Spaß beim stricken!

Kommentere opskrift DROPS 78-23