DROPS / 78 / 24

DROPS 78-24 by DROPS Design

DROPS top i "Silke" med hæklede kanter i "Cotton Viscose".

Tags: toppe,

Størrelse: S - M - L - XL - XXL
Materialer: DROPS Silke fra Garnstudio
150-150-200-200-200 gr f.nr 01, natur.
og brug: DROPS Cotton Viscose fra Garnstudio
50-50-50-50-50 gr f.nr 01, hvid.

DROPS Pinde nr 2,5 og 3,5.
DROPS Hæklenål nr 3.
DROPS træknap lys, nr 503: 1 stk.

Overhold altid strikkefastheden, strikkes der for løst strækker tøjet sig. Silken må ikke maskinvaskes!

Strikkefasthed: 23 m x 30 p = 10 x 10 cm på p 3,5 og M.2. Husk p.nr er kun vejledende!

Mønster: Se diag M.1 og M.2.

Retstrik (frem og tilb): 1.p: Ret, 2.p: Ret.

Forstk: Slå 94-102-110-118-126 m op (inkl 1 kantm i hver side) på p 2,5 med Silke. Strik M.1 – OBS: 1 kantm i hver side strikkes ikke ind i mønst. Efter M.1 skiftes der til p 3,5 og fortsættes med M.2 til færdig mål. Husk på strikkefastheden! Når arb måler 6 cm tages der 1 m ud i hver side på hver 7.-7.-7.-8.-8. cm totalt 4 gange = 102-110-118-126-134 m - de nye m strikkes ind i mønst løbende! Når arb måler 34-35-36-37-38 cm lukkes der af til ærmegab i hver side på hver 2.p: 4 m 0-1-1-1-1 gang, 3 m 1-1-1-1-2 gange, 2 m 1-1-2-3-4 gange og 1 m 7-7-9-9-8 gange = 78-78-78-82-82 m. Fortsæt mønst med 1 m retstrik i hver side. Når arb måler 42-43-44-45-46 cm lukkes de midterste 26 m af til hals. Luk derefter af på hver side af halsen på hver 2.p: 2 m 2 gange og 1 m 2 gange = 20-20-20-22-22 m tilbage på hver skulder. Fortsæt mønst med 1 m retstrik mod halsen. Luk af når arb måler ca 52-54-56-58-60 cm - afpas efter 1 hel rude.

Rygstk: Slå op og strik som forstk. Luk af til ærmegab som på forstk – samtidig når arb måler 39-41-42-42-43 cm deles det midt bagpå til slids og halvdelen af maskerne sættes på 1 tråd.
Venstre side (når tøjet tages på): Fortsæt med ærmegabsaflukningerne og M.2, men de 2 yderste m mod slidsen strikkes i retstrik. Når arb måler 47-49-50-52-53 cm lukkes 13 m af mod midt bagpå til hals. Videre lukkes der mod halsen på hver 2.p: 2 m 2 gange og 1 m 2 gange = 20-20-20-22-22 m tilbage på skulderen. Luk af når arb måler 52-54-56-58-60 cm.
Højre side: Sæt m fra tråden tilbage på p og strik som venstre side - 1.p strikkes fra midt bagpå; dvs fra vrangen – start med at samle 1 m op i slidsen og strik denne sammen med 1.m på p (dette gøres for at der ikke skal blive et «hak» i overgangen nederst i slidsen). Luk af når arb måler 52-54-56-58-60 cm.

Montering: Sy skuldersømmene og sy sidesømmene indenfor 1 kantm.

Lukning: Hækl en knaphulstrense øverst på venstre side bag i slidsen således (hækl fra vrangen): 1 fastm, 3 luftm, spring over 1 cm og sy fast med 1 fastm. Vend arb og hækl 3 fastm om luftmbuen, slut af med 1 kædem i den 1.fastm fra forrige række. Sy 1 knap i øverst på den anden side af slidsen.

Hals: Hækl med nål nr 3 og Cotton Viscose rundt i halsen - start midt bagpå således: 1 fastm i 1.m * 3 luftm, spring over ca 1 cm, 1 fastm i næste m *, gentag fra *-*.

Ærmegab: Hækl på sammen måde som rundt i halsen og slut af med 1 kædem i 1.m i beg af omg.

= ret fra retsiden, vrang fra vrangen.
= vrang fra retsiden, ret fra vrangen.

Diagram

= ret fra retten, vrang fra vrangen
= vrang fra retten, ret fra vrangen

Kommentarer (6)

Skriv din kommentar her!

Connie 15.02.2018 - 20:21:

Der står dette oppe næsten øverst i opskriften.: Retstrik (frem og tilb): 1.p: Ret, 2.p: Ret. Skal det forstås sådan at efter man har slået masker op, at man så skal strikke to pinde ret, inden man strikker M1 diagram

DROPS Design 21.02.2018 kl. 15:27:

Hej Connie, Nej det er blot en forklaring til hvordan man strikker retstrik frem og tilbage på pinden. Du begynder selve opskriften hvor der står Forstykke: "Slå op" God fornøjelse!

Sophie Kiper 14.04.2014 - 20:04:

How do I find out how much yarn to buy? Thanks.

DROPS Design 15.04.2014 kl. 09:07:

Dear Mrs Kiper, you will find total weight of required yarn for each size at the right side of the picture. DROPS Silke Tweed is discontinued, click on tab "alternative" for suggestion and here to calculate amount of yarn required in the alternative. Happy knitting!

Tine (Admin) 27.07.2007 - 09:15:

Je moet het patroon als volgt breien: 2 recht op de goede kant = 2 averecht op de verkeerde kant - en - 2 averecht op de goede kant = 2 recht op de verkeerde kant. Succes ;o)

Van Es 26.07.2007 - 21:32:

Volgens dit patroon breidt je 2 recht en 2 averecht op de goede kant. hoe brei ik op de verkeerde kant terug? recht of recht op recht en averecht op averecht? graag uw antwoordt.

Scandinavian Knitting Design 30.03.2006 - 10:48:

pls click on "diagram" on pattern page. Pattern 1 = M1, pattern 2 = M2. Hope this helps

Brendag 30.03.2006 - 03:12:

Does anyone know what Pattern 1 and Pattern 2 are for this pattern? Thanks,Brenda

Kommentere opskrift DROPS 78-24