DROPS / 121 / 27

Celtic Winter by DROPS Design

Stickad DROPS väst i ”Alaska” med runt ok och flätor. Strl S till XXXL.

DROPS design: Modell nr Z-495
--------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång: DROPS ALASKA från Garnstudio
450-500-550-600-650-750 g nr 12, marin.
DROPS RUNDST (80 cm) nr 5 – eller det st.nr du behöver för att få 17 m x 22 v i slätst på 10 x 10 cm. När M.1 stickas blir det ca 25 v på höjden på 10 cm.
DROPS RUNDST (80 cm) nr 4 – till kanter.
DROPS BUFFELHORNSKNAPP nr 537:
7 st.

DROPS Alaska uni colour DROPS Alaska uni colour 21.95 kr /50g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Alaska mix DROPS Alaska mix 21.95 kr /50g
LindeHobby
Beställ 
Stickor och virknålar Beställ 
Garnet till detta mönstret kostar 197.55kr. Läs mer.

Se diagr M.1 – mönstret i diagr visas från rätsidan.
KNAPPHÅL:
Det avm för knapphål på höger framkant.
1 knapphål = sticka ihop tredje och fjärde m från mitt fram rätt och gör 1 omslag.
Maska av för knapphål när arb mäter:
STRL S: 12, 19, 26, 34, 41, 49 och 56 cm.
STRL M: 12, 20, 28, 36, 43, 51 och 58 cm.
STRL L: 12, 20, 28, 36, 44, 52, 60 cm.
STRL XL: 12, 21, 29, 37, 45, 54 och 62 cm.
STRL XXL: 12, 21, 30, 39, 47, 56 och 64 cm.
STRL XXXL: 12, 21, 30, 39, 48, 57 och 66 cm.
--------------------------------------------------------

FRAM- OCH BAKST:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst från mitt fram. Lägg upp 240-264-282-306-336-366 m (inkl 5 framkantsm i varje sida mot mitt fram) på rundst 4 med Alaska. Sticka så här (från rätsidan): 5 framkantsm i RÄTST – se förkl ovan, 2 rm, * 4 am, 2 rm *, upprepa *-*, och avsluta med 5 framkantsm i rätst. När resåren mäter ca 8 cm (avpassa så att nästa v blir från rätsidan) byt till rundst 5. Nästa v stickas så här: 5 framkantsm i rätst, 2 rm, * 2 rm ihop, 2 rm ihop, 2 rm *, upprepa *-*, och avsluta med 5 framkantsm i rätst = 164-180-192-208-228-248 m. Fortsätt med slätst med avigan ut och framkanterna i rätst. Sätt en markör 43-47-50-54-59-64 m in från varje sida (= 78-86-92-100-110-120 m mellan markörerna på bakst). KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
När arb mäter 10-10-11-11-12-12 cm minskas 1 m på var sida av markörerna i sidorna, upprepa minskningen på varannan cm totalt 5 ggr = 144-160-172-188-208-228 m.
SAMTIDIGT när arb mäter 12 cm börjar avm till KNAPPHÅL – se förkl ovan!
När arb mäter 22-22-23-23-24-24 cm ökas det 1 m på var sida av markörerna i sidorna, upprepa ökningen med 3 cm mellanrum totalt 4 ggr = 160-176-188-204-224-244 m.
När arb mäter 37-39-40-42-43-44 cm avm 6-6-8-8-10-10 m i varje sida för ärmhål på nästa v från rätsidan (= 3-3-4-4-5-5 m på var sida av båda markörerna) = 148-164-172-188-204-224 m kvar på st. Lägg arb åt sidan.

ÄRMKANT:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst. Lägg LÖST upp 58-61-70-73-78-79 m på rundst 4 med Alaska. Sticka 3 räta v, nästa v stickas så här: Maska av de 3-3-4-4-5-5 första m, sticka rm tills det återstår 3-3-4-4-5-5 m, maska av dessa m, klipp tråden = 52-55-62-65-68-69 m kvar på st. Lägg arb åt sidan och sticka 1 ärmkant till.

OKET:
Sätt in m från ärmkanterna på samma rundst 5 som fram- och bakst där det är avm för ärmhål = 252-274-296-318-340-362 m.
Sticka 1 rätt v på avigsidan. Sedan stickas 0-0-2-2-4-6 v i slätst med avigan ut (framkanterna i rätst). Nästa v stickas så här från rätsidan: 5 framkantsm i rätst, 10 am, * öka 1 m i var och en av de 2 följande m och sticka dessa 4 m räta, 20 am *, upprepa *-* totalt 10-11-12-13-14-15 ggr, öka 1 m i var och en av de 2 följande m och sticka dessa 4 m räta, 10 am och 5 framkantsm i rätst = 274-298-322-346-370-394 m. Sedan stickas framkanterna som innan och M.1 över de resterande m (varv 1 = avigsidan). På 4:e v i M.1 ökas det 2 m i varje rapport som diagr visar = 296-322-348-374-400-426 m. Sedan stickas och minskas efter M.1 till diagr är färdigt = 98-106-114-122-130-138 m. Sticka ett v från avigsidan. Byt till rundst 4. Sticka 1 rätt v från rätsidan samtidigt som det minskas 16-18-22-24-30-30 m jämnt fördelat (minska inte i framkanterna) = 82-88-92-98-100-108 m. Sticka 1 rätt v tillbaka. Sätt en markör mitt bak. Fortsätt med rätst över alla m samtidigt som det stickas förhöjning bak (varv 1 = rätsidan): Sticka 7 m förbi markören mitt bak, vänd, sticka 7 m förbi markören på andra sidan, vänd, sticka 14 m förbi markören, vänd, sticka 14 m förbi markören på andra sidan, vänd, fortsätt så med att sticka över 7 m mer för varje gång det vänds tills det totalt är stickat över 35-35-35-42-42-42 m på varje sida av markören. Vänd, sticka varvet ut från rätsidan, vänd och sticka 3 v över alla m, maska sedan av med rm från rätsidan.

MONTERING:
Sy ihop ärmkanterna kant i kant och sy öppningarna under ärmarna. Sy i knapparna.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 12.10.2016
OKET:...Sedan stickas och minskas efter M.1 till diagr är färdigt = 98-106-114-122-130-138 m. Sticka ett v från avigsidan. Byt till rundst 4...

= sticka 2 am i denna m
= sätt 2 m på hj.st framför arb, 2 am, 2 rm från hj.st
= sätt 2 m på hj.st bakom arb, 2 rm, 2 am från hj.st
= sätt 2 m på hj.st bakom arb, 2 rm, 2 rm från hj.st
= sätt 2 m på hj.st framför arb, 2 rm, 2 rm från hj.st
= 2 am ihop

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 121-27) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (74)

Simone Van Der Gaag 01.02.2021 - 09:23:

Thank you for the lovely pattern. I knitted it with handspun yarn and it worked out very well. I really love the pattern amd the fact you almost knit the whole cardigan in one piece. Great!

Jo 28.12.2020 - 14:05:

Can you clarify the ribbing please? Is it two by two or four by four or two by four. (The site isn’t allowing me to write asterisks or numbers so apologies for weird phrasing.) thanks.

Sylvia Lees 23.05.2020 - 21:07:

You say to buy 7 buttons, and to make 7 buttonholes, but there are 8 in the picture. Why?

DROPS Design 25.05.2020 kl. 00:42:

Dear Sylvia, there are 7 buttons on tthe sweter seen at the picture, the top button is abot 1-1.5 cm from the top, the bottom is left open. Where do you see an 8th? Happy Knitting!

Ine 01.01.2020 - 12:58:

Is er al iemand die het vest met lange mouwen heeft gebreid..? ( geprobeerd te breien..) Gelukkig 2020!

Lee 22.07.2019 - 21:45:

Would it be possible to give instructions on how to modify this sweater to a pull over instead of button front?

Anja 07.03.2019 - 11:09:

Hallo, Ik brei graag top-down en wil dat model ook zo breien. Zou het met het patroon lukken wanneer ik het omkeer en i.p.v. steken bijv. 2 steken Samen te breien - 1 steek toevoegen? Zou het lukken?

DROPS Design 07.03.2019 kl. 20:42:

Dag Anja,

Theoretisch zou je het om moeten kunnen keren. Waar je meerdert moet je dan minderen en vice versa. Zo kun j e ook de kabel andersom breien. Het is wel verstandig om het eerst even goed uit te denken en evt. ook uit te schrijven.

Arcadia 01.05.2018 - 03:17:

I'm not sure if I've understood correctly. I have just finished the rib. The next row, on the RS (where the rib looks like KK PPPP KK) is KNIT (with decreases - K2, * K2 tog, K2 tog, K2 *) Now it's asking for reverse stocking, which means the RS is all PURL - but I just did a row of KNIT. Is it correct that on the RS there's one row of KNIT before PURLing the rest of the garment? Thank you :)

DROPS Design 02.05.2018 kl. 09:45:

Dear Arcadia, Knit the sts as described on first row after rib (= from RS) then continue with reversed stocking st (= P from RS and K from WS). Happy knitting!

Marti Hand 18.04.2018 - 02:19:

Hello...under the YOKE section \'...P10, *inc 1 st in each of the next 2 sts and K these 4 sts,...\r\nto knit these 4 sts -> do I put the 4 sts back on the left needle to knit or is there another method for knitting these 4 sts. Please clarify. Thank you!

DROPS Design 18.04.2018 kl. 09:45:

Dear Mrs Hand, you will knit 2 sts in the next 2 sts, ie knit into front and back loop each of these next 2 sts to inc 2 sts - see also video below. Happy knitting!

Bärbel 10.03.2018 - 10:50:

Hallo liebes Drops-Team, ich habe eben die Anleitung ausgedruckt. Leider ist das Diagramm und die Zeichnung mit den Maßen nicht dabei, auch nicht in der Druckvorschau. Da werden auch nur 2 Seiten angezeigt. Wie könnt Ihr mir helfen? LG, Bärbel

DROPS Design 12.03.2018 kl. 08:35:

Liebe Bärbel, prüfen Sie die Druckeinstellungen, damit alle Seiten gedrückt werden. Viel Spaß beim stricken!

Marti Hand 16.11.2017 - 13:03:

I have a question about the number of stitches for the size Small. My test sample came out correct -> 17x22 stitches = 4"x4" in Alaska. The number of cast on stitches called for = 240 stitches =56" in circumference...is the number of CO stitches correct for a size small? My hip measurement is 35 inches, and feel the above 56" is much too big to fit my frame. Either I'm super small or Norwegians are super big! If this is the case, can you please provide knitting instructions for XS?

DROPS Design 16.11.2017 kl. 13:28:

Dear Mrs Hand, you first work in rib, so that you need more sts for the correct width, then you will decrease to 164 sts in size S after ribbing. If your tension is fine, you will the finished measurements as in chart at the bottom of the pattern. Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS 121-27

Celtic Winter

Svetlana Cox, United States

Cable Yoke Cardigan

Tracy, Hong Kong

Runestone

Irina, United States