DROPS Extra / 0-683

DROPS Extra 0-683 by DROPS Design

Lille perlestrikket DROPS vest i ”Merino Extra Fine”.

DROPS design: Model nr ME-049-by
--------------------------------------------------------
F.nr 08m, lys beige meleret
100-100-100 (100-150) gr
en rest f.nr 01, natur (til hæklekanter)

DROPS PINDE nr 4,5 – eller det p.nr du skal bruge for at få 20 m x 34 p perlestrik på 10 x 10 cm.
DROPS HÆKLENÅL nr 4 (til kanter).
DROPS LYS TRÆKNAP nr 503: 2 stk.

Garnet til denne opskrift koster fra 37.9kr. Læs mere.
PERLESTRIK:
1.p: * 1 r, 1 vr *, gentag fra *-*.
2.p: r over vr og vr over r. Gentag 2.p.

UDTAGNINGSTIPS:
Alle udtagninger sker i yderste m – tag ud ved at strikke 2 m i samme m.

INDTAGNINGSTIPS:
Alle indtagningerne sker i beg af p.
Tag ind således: Strik 2 ret/vrang sammen.
--------------------------------------------------------
VEST:

RYGSTK:
Slå 42-48-54 (60-66) m op (inkl 1 kantm i hver side) på p 4,5 med lys beigemeleret. Strik PERLESTRIK – se forkl over. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arb måler 2-3-3 (4-4) cm tages der 1 m ud i hver side – læs UDTAGNINGSTIPS. Gentag udtagningen i hver side når arb måler 5-6-7 (8-8) cm = 46-52-58 (64-70) m. Når arb måler 8-9-10 (11-12) cm lukkes der 4-4-4 (5-5) m af i beg af de 2 næste p til ærmegab. Videre tages der 1 m ind i beg af hver p totalt 4-4-5 (5-6) gange i hver side – læs INDTAGNINGSTIPS = 30-36-40 (44-48) m. Når arb måler 16-18-20 (22-24) cm lukkes de midterste 14-16-18 (20-20) m af til hals og hver skulder strikkes færdig for sig. Videre tages der 1 m ind på næste p fra halsen. Strik 1 p uden indtagning, derefter gentages indtagningen på næste p fra halsen = 6-8-9 (10-12) m tilbage på skulderen. Luk af i perlestrik når arb måler 18-20-22 (24-26) cm. Strik den anden skulder på samme måde men modsat.

VENSTRE FORSTK:
Slå 15-17-19 (21-23) m op (inkl 1 kantm i siden) på p 4,5 med lys beigemeleret. Læs hele næste afsnit før det strikkes videre.
Strik perlestrik – SAMTIDIG på 1.p tages der 1 m ud i yderste m mod midt foran – læs UDTAGNINGSTIPS! Gentag udtagningen på hver p (dvs både fra retsiden og vrangen) totalt 8-8-7 (5-1) gange og derefter på hver 2.p totalt 3-4-6 (9-14) gange. SAMTIDIG når arb måler 2-3-3 (4-4) cm tages der 1 m ud i siden, gentag udtagningen i siden når arb måler 5-6-7 (8-8) cm. Efter alle udtagninger er der 28-31-34 (37-40) m på p. Når arb måler 8-9-10 (11-12) cm lukkes der af til ærmegab i siden som på rygstk. SAMTIDIG når arb måler 8-9-11 (12-14) cm tages der 1 m ind mod midt foran til hals – læs INDTAGNINGSTIPS! Gentag indtagningen på hver 2.p totalt 14-15-16 (17-17) gange = 6-8-9 (10-12) m tilbage på skulderen. Strik videre til arb måler 18-20-22 (24-26) cm og luk af i perlestrik.

HØJRE FORSTK:
Slå op og strik som venstre forstk, men modsat.

ÆRME:
Arb strikkes frem og tilbage på p. Slå 28-30-34 (38-42) m op (inkl 1 kantm i hver side) på p 4,5 med lys beigemeleret. Strik Perlestrik til færdig mål. SAMTIDIG i beg af de 2 første p tages der 1 m ind – læs INDTAGNINGSTIPS! Gentag indtagningen i beg af hver p til arb måler ca 4½ -5½ -6½ (7½ -7½) cm. Nu tages der 2 m ind i beg af de 2 næste p før alle m lukkes af i perlestrik.

MONTERING:
Sy skuldersømmene. Sy sidesømmene indenfor 1 kantm og sy ærmerne i – ærmerne syes i ca 2-3 cm over der hvor aflukningen til ærmegabet startede. Sy knapper i på venstre forkant. Knapperne lukkes i hæklekanten.

HÆKLEKANT:
Hækl til sidst en kant rundt om hele vestens åbning på nål 4 med natur således: 1 fm i første m, * 3 lm, 1 st i 1.lm, spring over ca 1-1½ cm, 1 fm i næste m *, gentag fra *-* og slut af med 1 fm i første m.
Nederst langs begge ærmer hækles der således på nål 4 med natur – start i den ene side der hvor ærmet er syet fast og slut af i modsat side der hvor ærmet er syet fast: 1 fm i første m, * 3 lm, spring over ca 1-1½ cm, 1 fm i næste m *, gentag fra *-*.

Diagram

Vibekke 15.02.2019 - 22:36:

Hej! Kan inte riktigt få ordning på avmaskningen för armhålan på bakstycket. Antalet maskor stämmer inte riktigt. Stickar minsta storleken. Efter ökningen är det totalt 46 m. Det står 4-4-4 m i början på de 2 nästföljande v. Sedan minskas 1 m i början på varje v totalt 4 ggr i varje sida = 30 m. Antalet blir fel. Ska det vara 4 m i var sida 1 ggr och därefter 1 m i var sida 4 ggr - då blir det 30 m kvar .

DROPS Design 18.02.2019 kl. 17:49:

Hej, jo det stämmer. Du maskar av 4 maskor en gång i varje sida och sedan 1 m 4 gånger i varje sida.

Maria 13.06.2017 - 20:13:

Letzte Frage hoffentlich: wie viele Maschen sollen bei den Ärmeln am Ende übrig sein? Danke!

DROPS Design 14.06.2017 kl. 08:44:

Liebe Maria, es hängt von Ihrer Maschenprobe an, dh die Reiheanzahl für 10 cm, für die Armkugel bis 6.5 cm (3. Größe) abnehmen, und dann 2 M auf beiden Seiten abketten. Viel Spaß beim stricken!

Maria 06.06.2017 - 10:22:

Sorry, noch eine Frage zum linken Vorderteil;nach 10cm wie beim Rückenteil für das armloch anketten, heißt das 1M gegen den Hals anketten, eine Reihe ohne und die Abnahme gegen den Hals wiederholen? Weil was bedeutet sonst gleichzeitig in der Anleitung? Vielen Dank!

DROPS Design 06.06.2017 kl. 12:06:

Liebe Maria, für das Armloch wird wie beim Rückenteil abgekettet, aber nur auf der Seite: 4-4-4 (5-5) M. abk. Weiter am Anfang jeder R. auf der Seite (= jede 2. Reihe) 1 M. total 4-4-5 (5-6) Mal abn. Viel Spaß beim stricken!

Maria 01.06.2017 - 19:05:

Beim linken Vorderteil in Größe 12/18: wieso sind es nach allen Aufnahmen b34 Maschen, bei mir sind es 36;19 +7+6+2+2?? Danke

DROPS Design 02.06.2017 kl. 09:34:

Liebe Maria, es wird nur 2 x 1 M auf der Seite zugenommen (= bei 3 cm und bei 7 cm) so haben Sie: 19 + 7+6 + 1+1 = 34 M. Viel Spaß beim stricken!

Maria 29.05.2017 - 16:53:

Beim Rückenteil: ich habe die Maschen für den Halsausschnitt angekettet, aber was bedeutet dann weiter: in der nächsten Reihe eine Masche gegen den Hals abnehmen? Am Beginn der Reihe oder dort, wo schon für den Hals angekettet würde? Und: abnehmen im Sinn von zusammenstricken oder anketten? Danke!

DROPS Design 29.05.2017 kl. 18:14:

Liebe Maria, wenn die mittleren M für den Hals abgekettet sind, wird 1 M gegen der Hals bei der nächsten Reihe abgenommen. Dann noch 1 Reihe über alle Maschen Stricken, und bei der nächsten Reihe noch 1 M gegen der Hals abnehmen. Viel Spaß beim stricken!

Maria 30.03.2017 - 10:37:

Ich habe zwei Fragen: wenn steht man soll 48 Maschen anschlagen und zwei randmasche, sind es dann 50 Maschen oder sind die bei den 48 dabei? 2. Die randmaschen sind nicht Teil des perlmusterst, dh die werden immer glatt/rechts abgesteckt? Danke! LG Maria

DROPS Design 30.03.2017 kl. 13:48:

Liebe Marie, die Randmaschen sind mit gerechnet, dh nur 48 M anschlagen (und nicht 50). Die werden zuerst im Perlmuster gestrickt, bis alle Zunahmen gestrickt sind, dann können Sie sie wie Randmaschen stricken. Viel Spaß beim stricken!

Anja 14.09.2016 - 10:51:

Das weiß ich :-) Ich meinte, ob ich diese Aufnahmen in die äußerste Masche (Randmaschen, also 1. und letzte) oder in die erste bzw. letzte Masche des Perlmusters (2. und vorletzte) machen soll.

DROPS Design 14.09.2016 kl. 12:31:

Liebe Anja, Sie müssen die 1. und letzte Masche zweimal stricken, also die beide äusserste Maschen = Randmaschen).

Anja 13.09.2016 - 18:12:

"Alle Aufnahmen werden in der äussersten M. gemacht indem man 2 M. in eine M. strickt" - die äußerste Masche ist eine Randmasche, muß ich dort die Aufnahme machen oder die erste Masche im Perlmuster?

DROPS Design 14.09.2016 kl. 08:34:

Liebe Anja, zum aufnehmen muss man die erste und die letzte M. zweimal gestrickt, dh wie im Video unten.

Maier Edith 18.08.2016 - 08:38:

Hallo, meiner Meinung nach passt das Diagramm nicht zur dem Foto. Für mich sind das zwei verschiedene Jäckchen? MfG

DROPS Design 18.08.2016 kl. 09:00:

Liebe Edith, Sie können unbesorgt nach dieser Anleitung stricken, es ist die richtige Schnittübersicht. Vielleicht irritiert Sie, dass die Vorderteile nicht überlappen, aber das mussten wir so zeichnen, damit beide Vorderteile gezeigt werden können. Das Überlappen kommt erst beim Fertigstellen.

Laperrière Linda 13.03.2016 - 13:03:

Bonjours! Je tricote cette belle petite veste et j'ai un problème.Voila; je dois faire des augmentation au milieu du tricot et c'est en point de riz , donc je n'arrive pas a ce que le travail reste le même c'est a dire les points au bon endroit et comme il faut ( l'endroit sur l'envers et l'envers sur l'endroit. )Merci de répondre a ma question.

DROPS Design 14.03.2016 kl. 09:33:

Bonjour Mme Laperrière, les augmentations pour l'arrondi des devants se font en montant des mailles en fin de rang côté milieu devant, on conserve ainsi le point de riz comme avant, en tricotant les m env à l'end et les m end à l'env. Bon tricot!

Kommentere opskrift DROPS Extra 0-683