DROPS / 120 / 59

DROPS 120-59 by DROPS Design

DROPS heklede grytekluter med ruter i ”Paris”.

DROPS design:
Modell nr W-372+W-373+W-376
--------------------------------------------------------
GRYTEKLUT – MED 1 STOR RUTE
Mål: ca 18 x 18 cm
Materialer: DROPS PARIS
Til 2 stk grytekluter
50 gr f.nr 02, lys turkis eller 43, grønn
50 gr f.nr 17, naturhvit eller 38, korall
50 gr f.nr 19, lys gul eller 01, apricos
50 gr f.nr 21, lys mintgrønn eller 42, militærgrønn
50 gr f.nr 27, fersken eller 37, rustrød
50 gr f.nr 35, vaniljegul eller 12, rød

DROPS HEKLENÅL NR 4 – eller den nål du må ha for å få ca 16 st i bredden på 10 cm.
--------------------------------------------------------
GRYTEKLUT – STOR BLOMSTERRUTE
Mål: ca 18 x 18 cm.
Materialer: DROPS PARIS fra Garnstudio
Til 2 stk grytekluter
50 gr f.nr 02, lys turkis eller 43, grønn
50 gr f.nr 17, naturhvit eller 42, militærgrønn
50 gr f.nr 20, lys rosa eller 01, aprikos
50 gr f.nr 21, lys mintgrønn eller 37, rustrød
50 gr f.nr 35, vaniljegul eller 12, rød

DROPS HEKLENÅL NR 4 – eller den nål du må ha for å få ca 16 st i bredden på 10 cm.
--------------------------------------------------------
GRYTEKLUT – MED 4 SMÅ RUTER
Mål: ca 18 x 18 cm.
Materialer: DROPS PARIS
Til 2 stk grytekluter
50 gr f.nr 02, lys turkis eller 42, militærgrønn
50 gr f.nr 17, naturhvit eller 12, rød
50 gr f.nr 20, lys rosa eller 01, aprikos
50 gr f.nr 21, lys mintgrønn 43, grønn
50 gr f.nr 35, vaniljegul 37, rustrød

DROPS HEKLENÅL NR 4 – eller den nål du må ha for å få ca 16 st i bredden på 10 cm.

fra 7.60 kr /50g
DROPS Paris recycled denim DROPS Paris recycled denim 7.60 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 121.6kr. Les mer.
GRYTEKLUT - MED 1 STOR RUTE:
Hekle 5 lm med fersken på nål 4 og samle til en ring med 1 kjm i 1.lm.
1.OMG:
3 lm, 3 st om ringen, 1 lm, * 3 st om ringen, 1 lm *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, avslutt med 1 kjm i 3.lm fra beg av omg, snu arb. HUSK HEKLEFASTHETEN!
2.OMG:
Bytt til vaniljegul. 3 lm, 3 st om første lm-bue, 1 lm, 3 st om samme lm-bue, * 3 st om neste lm-bue, 1 lm, 3 st om samme lm-bue *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, avslutt med 1 kjm i 3.lm fra beg av omg, snu arb.
3.OMG:
Bytt til lys gul. 3 lm, 3 st om første lm-bue, * 3 st om neste lm-bue, 1 lm, 3 st om samme lm-bue, 3 st om neste lm-bue *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, 3 st om neste lm-bue, 1 lm, 3 st om samme lm-bue, avslutt med 1 kjm i 3.lm fra beg av omg, snu arb.
4.OMG:
Bytt til naturhvit. Det hekles som 3.omg, med 1 st-gruppe mer mellom hjørnene. Snu arb.
5.OMG:
Bytt til lys mintgrønn. Det hekles som 4.omg, med 1 st-gruppe mer mellom hjørnene. Snu arb.
6.OMG:
Bytt til lys turkis. Det hekles som 5.omg, med 1 st-gruppe mer mellom hjørnene.
7.OMG:
1 lm, 1 fm i hver av de neste 9 st, * 1 fm i neste lm-bue, 2 lm, 1 fm i samme lm-bue, 1 fm i hver av de neste 18 st, *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, 1 fm i neste lm-bue, 2 lm, 1 fm i samme lm-bue, 1 fm i hver av de neste 9 st, avslutt med 1 kjm i 1.lm.
8.OMG:
Det hekles som 7.omg, med 1 fm mer mellom hvert hjørne.
9.OMG:
Bytt til lys gul. 1 lm, 1 fm i hver av de neste 11 fm, * 1 fm i neste lm-bue, 1 lm, 1 fm i samme lm-bue, 1 fm i hver av de neste 22 fm, *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, 1 fm i neste lm-bue, 15 lm, 1 fm i samme lm-bue, 1 fm i hver av de siste 11 fm, avslutt med 1 kjm i 1.lm.
10.OMG:
Bytt til vaniljegul. 1 lm, 1 fm i hver av de neste 12 fm, * 1 fm i neste lm-bue, 1 lm, 1 fm i samme lm-bue, 1 fm i hver av de neste 24 fm, *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, 15 fm om neste lm-bue, 1 fm i hver av de siste 12 fm, avslutt med 1 kjm i 1.lm.
--------------------------------------------------------

GRYTEKLUT - STOR BLOMSTERRUTE:
Hekle 6 lm med lys mintgrønn på nål 4 og samle til en ring med 1 kjm i første lm.
1.OMG:
3 lm, 16 st om lm-ringen, avslutt med 1 kjm i 3.lm fra beg av omg. HUSK HEKLEFASTHETEN!
2.OMG:
3 lm (= 1 st), 1 st i den første av de 3 lm, men vent med siste gjennomtrekking (= 2 m på nålen), 1 st i samme lm, men vent med siste gjennomtrekking (= 3 m på nålen), 1 kast om nålen, trekk nålen gjennom 3 m = 1 m på nålen (= 1 st-gruppe), * 1 lm, 1 st i neste st, men vent med siste gjennomtrekking (= 2 m på nålen), 1 st i samme st, men vent med siste gjennomtrekking (= 3 m på nålen), 1 kast om nålen, trekk nålen gjennom 3 m = 1 m på nålen (= 1 st-gruppe) *. Gjenta fra *-*, avslutt med 1 lm og 1 kjm i 3.lm fra beg av omg = 16 st-grupper.
3.OMG:
Bytt til vaniljegul. 3 lm, * 3 st om neste lm, 1 lm *, gjenta fra *-*, avslutt med 1 kjm i 3.lm fra beg av omg.
4.OMG:
1 lm, 1 fm i 1 lm, * 3 lm, 1 fm om neste lm, 3 lm, 1 fm om samme lm, 3 lm, 1 fm om neste lm, 3 lm, 1 fm om neste lm, 7 lm, 1 fm om samme lm, 3 lm, 1 fm om neste lm *, gjenta fra *-*, avslutt med 1 kjm i 1.fm fra beg av omg. (Det er de fire 7-lmbuene som danner hjørnene videre).
5.OMG:
Bytt til lys rosa. 1 lm, 1 fm i samme lm, * hopp over 3-lmbuen, i neste 3-lmbue hekles det slik: 4 st, 1 lm, 4 st. Hopp over neste 3-lmbue, 1 fm i neste fm, hopp over neste 3-lmbue, i 7-lmbuen hekles det slik: 6 st, 2 lm, 6 st. Hopp over neste 3-lmbue, 1 fm i neste fm *, gjenta fra *-*, avslutt med 1 kjm i 1.fm fra beg av omg.
6.OMG:
Bytt til naturhvit. 3 lm, * 1 st i 1.fm fra forrige omg, 3 lm, 1 fm om lm i 8-stgruppen, 3 lm, 1 st i neste fm, 5 lm, i hjørnet (2-lmbuen) hekles det slik: 1 fm, 3 lm, 1 fm, 5 lm *, gjenta fra *-*, avslutt med 1 kjm i 3.lm fra beg av omg.
7.OMG:
3 lm, * 4 st i 3-lmbuen, 4 st i neste 3-lmbue, 5 st i 5-lmbuen, i hjørnet (3-lmbuen) hekles det slik: 3 st, 2 lm, 3 st. 5 st i neste 5-lmbue *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, 4 st i de 2 neste 3-lmbuene, 5 st i neste 5-lmbue, i hjørnet (3-lmbuen) hekles det slik: 3 st, 15 lm, 3 st. 5 st i neste 5-lmbue, avslutt med 1 kjm i 3.lm fra beg av omg.
8.OMG:
Bytt til lys turkis. 1 lm, 1 fm i hver av de neste 16 st, * i hjørnet (2-lmbuen) hekles det slik: 1 fm, 1 lm, 1 fm. 1 fm i de 24 neste st * gjenta fra *-* totalt 3 ganger, 15 fm om lm-buen, 1 fm i hver av de siste 8 fm, avslutt med 1 kjm i 1.lm fra beg av omg. Klipp og fest trådene.
--------------------------------------------------------

GRYTEKLUT - MED 4 SMÅ RUTER:
FARGEBYTTE:
Rute 1:
1.omg: lys rosa
2.omg: naturhvit
3.omg: vaniljegul

Rute 2:
1.omg: lys mintgrønn
2.omg: naturhvit
3.omg: lys turkis

Rute 3:
1.omg: naturhvit
2.omg: lys turkis
3.omg: lys rosa

Rute 4:
1.omg: vaniljegul
2.omg: lys rosa
3.omg: lys mintgrønn

4.omg hekles i naturhvit på alle rutene.
--------------------------------------------------------

GRYTEKLUT:
Det hekles 4 små ruter som syes sammen til slutt – se FARGEBYTTE!

RUTE:
Hekle 5 lm med Paris på nål 4 og samle til en ring med 1 kjm i 1.lm.
1.OMG:
3 lm, 3 st om ringen, 1 lm, * 3 st om ringen, 1 lm *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger og avslutt med 1 kjm i 3.lm fra beg av omg, snu arb og bytt farge. HUSK HEKLEFASTHETEN!
2.OMG:
3 lm, 3 st om første lm-bue, 1 lm, 3 st om samme lm-bue, * 3 st om neste lm-bue, 1 lm, 3 st i samme lm-bue *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger og avslutt med 1 kjm i 3.lm fra beg av omg, snu arb og bytt farge.
3.OMG:
3 lm, 3 st om første lm-bue, * 3 st om neste lm-bue, 1 lm, 3 st om samme lm-bue, 3 st om neste lm-bue *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, 3 st om neste lm-bue, 1 lm, 3 st om samme lm-bue, avslutt med 1 kjm i 3.lm fra beg av omg. Bytt farge.
4.OMG:
1 lm, 1 fm i hver av de 5 første st, *1 fm om neste lm-bue, 1 lm, 1 fm om samme lm-bue, 1 fm i hver av de neste 9 st *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger. Videre hekles rute 1, 2 og 3 slik: 1 fm om neste lm-bue, 1 lm, 1 fm om samme lm-bue, 1 fm i de 4 siste st, avslutt med 1 kjm i 1.lm fra beg av omg.
Rute 4 hekles slik: 1 fm om neste lm-bue, 15 lm, 1 fm om samme lm-bue, 1 fm i de 4 siste st, avslutt med 1 kjm i 1.lm fra beg av omg.

MONTERING:
Sy 2 og 2 ruter sammen fm mot fm, først på langs og deretter på tvers (15-lmbuen på rute 4 vender mot toppen).
Videre hekles det en omg rundt hele grytekluten med naturhvit på nål 4, med start i 1.fm etter 15-lmbuen på rute 4 slik:
* 1 fm i hver av de neste 22 fm, 1 fm i lm-buen (hjørnet) 1 lm, 1 fm i samme lm-bue *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, 1 fm i hver av de neste 22 fm, 15 fm om 15-lmbuen, avslutt med 1 kjm i 1.fm fra beg av omg. Klipp og fest trådene.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 04.02.2011
MONTERING:
Sy 2 og 2 ruter sammen fm mot fm, først på langs og deretter på tvers (15-lmbuen på rute 4 vender mot toppen).
Videre hekles det en omg rundt hele grytekluten med naturhvit på nål 4, med start i 1.fm etter 15-lmbuen på rute 4 slik:

Marian Rowe 27.07.2016 - 03:52:

I made this pretty pattern after seeing it on Pinterest. I'm in love with it even though I'm a beginner. It was hard but worked really well. Just wanted to say thank you for sharing it. I would love to send you a picture of my little square made from your pattern :)

DROPS Design 27.07.2016 kl. 08:12:

Dear Mrs Rowe, please feel free to share your pictures on the social media with the #DROPSDesign and join us on DROPS Workshop. Happy crocheting!

Ria Slob 03.03.2014 - 22:17:

Hebben deze pannenlappen ook een achterkant of is dat nit nodig?

DROPS Design 04.03.2014 kl. 14:54:

Hoi Ria. Nee, er is geen achterkant. Ze worden vrij stevig gehaakt, maar als je het nodig vindt, kan je natuurlijk altijd een achterkant maken of erop zetten.

Anne 12.02.2014 - 21:14:

2runde på grydelap med stor blomst må være forkert. Hvis man hækler som opskriften siger, så skal man slet ikke hækle ned i 1. Omgang. Kan. I hjælpe?

DROPS Design 13.02.2014 kl. 00:15:

Hej Anne, når det på 2.omg står "..* 1 lm, 1 st i næste ST, men vent med sidste gennemtræk (= 2 m på nålen), 1 st i samme ST,.." - så er disse ST = staver på 1.omg.

Maddie 18.02.2012 - 13:09:

Beautiful! Would you happen to have finished approx. sizes? I need to make some potholders, but the maxium that they can be is 8". Thanks, Maddie

DROPS Design 28.02.2012 kl. 22:48:

As the pattern states, the finished measures on these are 18 x 18 cm / 7" x 7".

Ulrike 14.07.2011 - 10:06:

Der Fehler mit den 3 Stäbchen nach den 3 Luftmaschen wiederholt sich in der Anleitung leider noch öfter und ist auch in den anderen Sprachen (z.B. norwegisch) zu finden.

DROPS Deutsch 13.07.2011 - 21:40:

Angepasst! Vielen Dank für den Tipp.

Anja 13.07.2011 - 13:11:

Hallo, ich glaube es hat sich hier ein Fehler eingeschlichen. Bei anderen Grannyanleitungen erstetzen die 3 Luftmaschen am Anfang der neuen Runde immer das erst Stäbchen, in dieser Anleitung (großes und. kleines Viereck) werden immer die 3 Luftmaschen und 3 Stäbchen angegeben. Es sind an der Stelle also 4 Beinchen und das fällt irgendwie auf, da alle anderen "Büschel" nur 3 Beinchen haben.

Joke 24.02.2011 - 22:51:

Pannenlap grote bloem

Tina 08.03.2010 - 21:13:

Skønne farver! De må gerne hænge i mit køkken!

Drops Design 01.02.2010 - 16:33:

Bonjour et Merci Cathy ! Les explications de la collection printemps été sont en cours de publication, revenez bientôt pour les voir et bon crochet !

Kommentér oppskrift DROPS 120-59