DROPS / 120 / 11

Ship Ahoy by DROPS Design

Strikket DROPS Tunika i Marinestriber i ”Alpaca” eller "Safran". Str S - XXXL.

Tags: a-facon, bluser, marine,

DROPS design: Model nr Z-486
--------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS ALPACA fra Garnstudio
F.nr 4305, lilla/grå/blå:
400-400-450-500-550-600 gr
F.nr 0100, eco natur:
200-200-250-250-300-300 gr

Eller brug:
Materialer: DROPS SAFRAN fra Garnstudio
F.nr 09, marineblå:
450-450-500-550-600-650 gr
F.nr 18, natur:
250-250-300-300-350-350 gr

DROPS RUNDP (40 og 80 cm) og STRØMPEP nr 5 – eller den p du skal bruge for at få 17 m x 22 p glatstrik på 10 x 10 cm med 2 tråde Alpaca eller 2 tråde Safran.
DROPS RUNDP (40 og 80 cm) og STRØMPEP nr 4,5 – til retstrik.
--------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 239.4kr. Læs mere.
--------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------
RYG- OG FORSTYKKE:
Arb strikkes rundt. Slå 176-192-204-220-240-260 m op med 2 tråde lilla/grå/blå på rundp 4,5. Strik 4 omg retstrik – se forkl over. Skift til rundp 5 og strik glatstrik til færdig mål. Nu sættes 2 mærketråde i arb således: 1 mærketråd i beg af omg og 1 mærketråd efter 88-96-102-110-120-130 m. Når arb måler 4-4-5-5-5-6 cm tages der 1 m ind på hver side af mærketrådene (= 4 m taget ind). Gentag indtagningen på hver 2½.-3.-3.-3.-3½.-3½.cm totalt 11 gange = 132-148-160-176-196-216 m. SAMTIDIG når arb måler 31-33-35-37-39-41 cm strikkes M.1 totalt 7 gange i højden, derefter strikkes der med 2 tråde eco natur til færdig mål. SAMTIDIG når arb måler 49-50-51-52-53-54 cm lukkes der 6 m af i hver side (dvs 3 m på hver side af hver mærketråd) og hver del strikkes færdig for sig.

RYGSTK:
= 60-68-74-82-92-102 m. Luk derefter af til ærmegab i beg af hver p i hver side således: 3 m 0-1-1-2-2-3 gange, 2 m 1-1-2-2-3-3 gange og 1 m 1-1-1-1-3-4 gange = 54-56-58-60-62-64 m. Når arb måler 66-68-70-72-74-76 cm lukkes de midterste 22-22-24-24-26-26 m af til hals og hver skulder strikkes for sig. Videre lukkes der 1 m af på næste p mod halsen = 15-16-16-17-17-18 m tilbage på hver skulder. Luk af når arb 68-70-72-74-76-78 cm.

FORSTK:
= 60-68-74-82-92-102 m. Luk derefter af til ærmegab som på rygstk = 54-56-58-60-62-64 m. Når arb måler 60-62-64-65-67-69 cm lukkes de midterste 12-12-14-14-16-16 m af til hals og hver del strikkes færdig for sig.

HØJRE FORSTK:
= 21-22-22-23-23-24 m. Videre lukkes der af i beg af hver p fra halsen således: 2 m 2 gange og 1 m 2 gange = 15-16-16-17-17-18 m tilbage på skulderen. Luk af når arb 68-70-72-74-76-78 cm.

VENSTRE FORSTK:
Strik som højre men modsat.

ÆRME:
Slå 40-42-44-46-48-52 m op med 2 tråde lilla/grå/blå på Strømpep 4,5. Strik 4 omg retstrik. Sæt 1 mærketråd i beg af omg. Skift til Strømpep 5 og strik glatstrik Samtidig med at M.1 strikkes 8-9-9-9-9-9 gange i højden. Derefter strikkes der med 2 tråde eco natur til færdig mål. SAMTIDIG når arb måler 7-6-6-6-5-4 cm tages der 1 m ud på hver side af mærketråden, gentag udtagningen på hver 3.-3.-2½.-2.-2.-2.cm totalt 9-10-11-12-13-13 gange = 58-62-66-70-74-78 m. Når arb måler 35-35-34-33-32-31 cm lukkes der 6 m af midt under ærmet (der lukkes 3 m af på hver side af 1.mærketråd) - OBS! Kortere mål i de større str pga længere ærmekuppel og bredere skuldervidde. Luk derefter af til ærmekuppel i beg af hver p i hver side: 2 m 2-2-2-2-3-3 gange, 1 m 3-4-5-7-7-8 gange. Videre lukkes der 2 m af i hver side til arb måler ca 41-42-42-43-44-44 cm. Nu lukkes der 3 m af i hver side. Arb måler ca 43-44-44-45-46-46 cm. Luk de resterende m af.

MONTERING:
Sy skuldersømmene. Sy ærmerne i.

HALSEN:
Arb strikkes rundt. Saml 78-78-82-86-90-90 m op langs halskanten på Strømpep 4,5 med 2 tråde lilla/grå/blå. Strik 4 p retstrik. Luk løst af.

Diagram

= eco natur
= lilla/grå/blå

Berit 21.08.2016 - 21:47:

M1 ist natürlich Muster 1! Sonst würde es ja 1 M heissen.

Birgit Villain 21.08.2016 - 21:32:

Bei Modell 120-11 heißt es beim Ärmel 1M 9Mal in der Höhe Stricken. Was ist damit gemeint?

DROPS Design 25.08.2016 kl. 18:17:

Liebe Birgit, es ist nicht 1 M sondern M1 bzw. M.1. Das ist der Mustersatz, der unten neben der Schnittzeichnung abgebildet ist.

Jane Pearce 07.07.2016 - 22:51:

Concerning Drops pattern 120-11, I am having difficulty getting started on the sleeves! Which needles (small or long ) should I be using? I seem unable to knit in the round with either. I suspect I am not being very clever, but the short needles are too short and the longer are too long. Any tips about starting to knit in the round for sleeves? I had no bother with the body of the jumper, but I am struggling with the sleeves. Thanks!

DROPS Design 08.07.2016 kl. 10:47:

Dear Mrs Pearce, cast on and work sleeve on double pointed needles - see video below - you can also use a longer circular needle using "magic loop" technique, see here. Happy knitting!

Vanda 26.06.2015 - 12:06:

Hallo, could this pattern be done with 1 thread of bomull-lin? Thank you.

DROPS Design 26.06.2015 kl. 13:29:

Hi Vanda. Yes, you can, but don't forget to make a swatch first to check your gauge. Happy knitting!

Dani 18.05.2013 - 22:10:

Modello veramente semplice da eseguire anche per chi è alle prime armi, di ottima riuscita anche con cotone Muskat

Vera 05.12.2012 - 14:54:

Det ska vara 2 trådar Safran

Marie Ericsson 05.12.2012 - 14:30:

Jättesnygg. Vi har dock svårt att förstå mönstret. Jag har bytt garn till Drops Safran är det fortfarande så stora stickor som nummer 5??

DROPS Design 13.12.2012 kl. 10:11:

Den är stickat med 2 trådar för att få stickfastheten 17 m på 10 cm.

Vanessa Andresen 31.10.2012 - 12:34:

Lækker sweater!!! I starten skal man lige være ekstra opmærksom på at man skal tage ind, da der står efter pindskift, at man skal strikke til færdigt mål. Jeg mangler at der står 'SAMTIDIG' som i jo ellers gør god brug af. Ved ærmerne står der ikke noget om at skifte til jumps eller at man strikker frem og tilbage, så når i skriver man f.eks. skal lukke af til ærmekubbel på hver pind, så bliver det noget helt andet, når man strikker på strømpepinde.

DROPS Design 15.11.2012 kl. 13:30:

Det er først efter at du har skiftet til p 5 at du begynder at tage ind på hver side af mærketråden. Jo når du lukker de 6 m af midt under ærmet, så er du nødt til at fortsætte frem og tilbage.

Elli 12.10.2012 - 12:14:

Hallo. Ich finde das Model sehr schön und möchte es nachstricken, verstehe jeoch nicht genau wie ich mir Rundnadeln rund stricken soll. Außerdem ist mehr der Teil beim Vorder- und Rückenteil unklar: "nach 33 cm M1 total 7Mal..", was ist hier mit den M1 gemeint? Ich freue mich auf ihre Antworten =)

DROPS Design 15.10.2012 kl. 18:28:

Hallo Elli, in unseren Technikvideos zeigen wir, wie man mit Rundnadeln rund strickt. Und M 1 ist das Diagramm unten an der Anleitung.

Ann 01.04.2012 - 04:53:

This is great!

Kommentere opskrift DROPS 120-11