DROPS / 120 / 11

Ship Ahoy by DROPS Design

Strikket DROPS Tunika i Marinestriber i ”Alpaca” eller "Safran". Str S - XXXL.

  • Ship Ahoy / DROPS 120-11 - Strikket DROPS Tunika i Marinestriber i ”Alpaca” eller Safran. Str S - XXXL.
  • Ship Ahoy / DROPS 120-11 - Strikket DROPS Tunika i Marinestriber i ”Alpaca” eller Safran. Str S - XXXL.
  • Ship Ahoy / DROPS 120-11 - Strikket DROPS Tunika i Marinestriber i ”Alpaca” eller Safran. Str S - XXXL.
DROPS design: Model nr Z-486
--------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS ALPACA fra Garnstudio
F.nr 4305, lilla/grå/blå:
400-400-450-500-550-600 gr
F.nr 0100, eco natur:
200-200-250-250-300-300 gr

Eller brug:
Materialer: DROPS SAFRAN fra Garnstudio
F.nr 09, marineblå:
450-450-500-550-600-650 gr
F.nr 18, natur:
250-250-300-300-350-350 gr

DROPS RUNDP (40 og 80 cm) og STRØMPEP nr 5 – eller den p du skal bruge for at få 17 m x 22 p glatstrik på 10 x 10 cm med 2 tråde Alpaca eller 2 tråde Safran.
DROPS RUNDP (40 og 80 cm) og STRØMPEP nr 4,5 – til retstrik.
--------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

100% Alpaca
fra 22.00 kr /50g
DROPS Alpaca uni colour DROPS Alpaca uni colour 22.00 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Alpaca mix DROPS Alpaca mix 24.00 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 264kr. Læs mere.

Instruktioner

--------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------
RYG- OG FORSTYKKE:
Arb strikkes rundt. Slå 176-192-204-220-240-260 m op med 2 tråde lilla/grå/blå på rundp 4,5. Strik 4 omg retstrik – se forkl over. Skift til rundp 5 og strik glatstrik til færdig mål. Nu sættes 2 mærketråde i arb således: 1 mærketråd i beg af omg og 1 mærketråd efter 88-96-102-110-120-130 m. Når arb måler 4-4-5-5-5-6 cm tages der 1 m ind på hver side af mærketrådene (= 4 m taget ind). Gentag indtagningen på hver 2½.-3.-3.-3.-3½.-3½.cm totalt 11 gange = 132-148-160-176-196-216 m. SAMTIDIG når arb måler 31-33-35-37-39-41 cm strikkes M.1 totalt 7 gange i højden, derefter strikkes der med 2 tråde eco natur til færdig mål. SAMTIDIG når arb måler 49-50-51-52-53-54 cm lukkes der 6 m af i hver side (dvs 3 m på hver side af hver mærketråd) og hver del strikkes færdig for sig.

RYGSTK:
= 60-68-74-82-92-102 m. Luk derefter af til ærmegab i beg af hver p i hver side således: 3 m 0-1-1-2-2-3 gange, 2 m 1-1-2-2-3-3 gange og 1 m 1-1-1-1-3-4 gange = 54-56-58-60-62-64 m. Når arb måler 66-68-70-72-74-76 cm lukkes de midterste 22-22-24-24-26-26 m af til hals og hver skulder strikkes for sig. Videre lukkes der 1 m af på næste p mod halsen = 15-16-16-17-17-18 m tilbage på hver skulder. Luk af når arb 68-70-72-74-76-78 cm.

FORSTK:
= 60-68-74-82-92-102 m. Luk derefter af til ærmegab som på rygstk = 54-56-58-60-62-64 m. Når arb måler 60-62-64-65-67-69 cm lukkes de midterste 12-12-14-14-16-16 m af til hals og hver del strikkes færdig for sig.

HØJRE FORSTK:
= 21-22-22-23-23-24 m. Videre lukkes der af i beg af hver p fra halsen således: 2 m 2 gange og 1 m 2 gange = 15-16-16-17-17-18 m tilbage på skulderen. Luk af når arb 68-70-72-74-76-78 cm.

VENSTRE FORSTK:
Strik som højre men modsat.

ÆRME:
Slå 40-42-44-46-48-52 m op med 2 tråde lilla/grå/blå på Strømpep 4,5. Strik 4 omg retstrik. Sæt 1 mærketråd i beg af omg. Skift til Strømpep 5 og strik glatstrik Samtidig med at M.1 strikkes 8-9-9-9-9-9 gange i højden. Derefter strikkes der med 2 tråde eco natur til færdig mål. SAMTIDIG når arb måler 7-6-6-6-5-4 cm tages der 1 m ud på hver side af mærketråden, gentag udtagningen på hver 3.-3.-2½.-2.-2.-2.cm totalt 9-10-11-12-13-13 gange = 58-62-66-70-74-78 m. Når arb måler 35-35-34-33-32-31 cm lukkes der 6 m af midt under ærmet (der lukkes 3 m af på hver side af 1.mærketråd) - OBS! Kortere mål i de større str pga længere ærmekuppel og bredere skuldervidde. Luk derefter af til ærmekuppel i beg af hver p i hver side: 2 m 2-2-2-2-3-3 gange, 1 m 3-4-5-7-7-8 gange. Videre lukkes der 2 m af i hver side til arb måler ca 41-42-42-43-44-44 cm. Nu lukkes der 3 m af i hver side. Arb måler ca 43-44-44-45-46-46 cm. Luk de resterende m af.

MONTERING:
Sy skuldersømmene. Sy ærmerne i.

HALSEN:
Arb strikkes rundt. Saml 78-78-82-86-90-90 m op langs halskanten på Strømpep 4,5 med 2 tråde lilla/grå/blå. Strik 4 p retstrik. Luk løst af.

Diagram

symbols = eco natur
symbols = lilla/grå/blå

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 120-11) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (38)

country flag Sandrine GREKOV 04.05.2020 - 17:29:

Je tricote ce modèle en M mais en tricotant les manches entièrement en aller-retours. ''À 35-35-34-33-32-31 cm de hauteur totale, rabattre 6 m sous la manche''. Mais lorsque j'arrive à 35cm je n'ai pas encore terminé les 10 augmentations à faire tous les 3 cm. Pourtant mon échantillon est juste. Je ne comprends pas. Pouvez-vous m'aider ? Merci beaucoup.

user icon DROPS Design 05.05.2020 kl. 10:24:

Bonjour Mme Grekov, vous commencez à augmenter à 6 cm puis tous les 3 cm = 2ème augmentation à 9 cm, puis: 12, 15, 18, 21, 24, 27, 30, 33 cm. La dernière augmentation se fait ainsi à 33 cm, soit 2 cm avant de rabattre les mailles du milieu sous la manche. Bon tricot!

country flag Sandrine GREKOV 28.04.2020 - 04:51:

EN MÊME TEMPS, à 49-50-51-52-53-54 cm de hauteur totale, rabattre 6 m de chaque côté pour les emmanchures (= 3 m de chaque côté des marqueurs) et terminer chaque partie séparément. En tricotant en rond, je rabat les 3 premières mailles qui sont après le 1er marqueur en début de tour, puis les 6 suivantes (3 avant et 3 après le 2ème marqueur) mais comment rabattre les 3 dernières mailles qui sont avant le 1 er marqueur à la fin du tour ? Merci.

user icon DROPS Design 28.04.2020 kl. 10:34:

Bonjour Mme Grekov, rabattez simplement ces 3 dernières mailles (veillez à ce que votre nombre de mailles pour le dos/le devant soit bien juste) et passez le fil dans la dernière maille, coupez le fil, puis tricotez le dos. Si vous ne voulez pas couper le fil, commencez ce tour par rabattre les 3 m avant la fin du tour + les 3 premières m du tour et 3 m de chaque côté de l'autre marqueur. Bon tricot!

Berit 21.08.2016 - 21:47:

M1 ist natürlich Muster 1! Sonst würde es ja 1 M heissen.

country flag Birgit Villain 21.08.2016 - 21:32:

Bei Modell 120-11 heißt es beim Ärmel 1M 9Mal in der Höhe Stricken. Was ist damit gemeint?

user icon DROPS Design 25.08.2016 kl. 18:17:

Liebe Birgit, es ist nicht 1 M sondern M1 bzw. M.1. Das ist der Mustersatz, der unten neben der Schnittzeichnung abgebildet ist.

country flag Jane Pearce 07.07.2016 - 22:51:

Concerning Drops pattern 120-11, I am having difficulty getting started on the sleeves! Which needles (small or long ) should I be using? I seem unable to knit in the round with either. I suspect I am not being very clever, but the short needles are too short and the longer are too long. Any tips about starting to knit in the round for sleeves? I had no bother with the body of the jumper, but I am struggling with the sleeves. Thanks!

user icon DROPS Design 08.07.2016 kl. 10:47:

Dear Mrs Pearce, cast on and work sleeve on double pointed needles - see video below - you can also use a longer circular needle using "magic loop" technique, see here. Happy knitting!

Vanda 26.06.2015 - 12:06:

Hallo, could this pattern be done with 1 thread of bomull-lin? Thank you.

user icon DROPS Design 26.06.2015 kl. 13:29:

Hi Vanda. Yes, you can, but don't forget to make a swatch first to check your gauge. Happy knitting!

country flag Dani 18.05.2013 - 22:10:

Modello veramente semplice da eseguire anche per chi è alle prime armi, di ottima riuscita anche con cotone Muskat

country flag Vera 05.12.2012 - 14:54:

Det ska vara 2 trådar Safran

country flag Marie Ericsson 05.12.2012 - 14:30:

Jättesnygg. Vi har dock svårt att förstå mönstret. Jag har bytt garn till Drops Safran är det fortfarande så stora stickor som nummer 5??

user icon DROPS Design 13.12.2012 kl. 10:11:

Den är stickat med 2 trådar för att få stickfastheten 17 m på 10 cm.

country flag Vanessa Andresen 31.10.2012 - 12:34:

Lækker sweater!!! I starten skal man lige være ekstra opmærksom på at man skal tage ind, da der står efter pindskift, at man skal strikke til færdigt mål. Jeg mangler at der står 'SAMTIDIG' som i jo ellers gør god brug af. Ved ærmerne står der ikke noget om at skifte til jumps eller at man strikker frem og tilbage, så når i skriver man f.eks. skal lukke af til ærmekubbel på hver pind, så bliver det noget helt andet, når man strikker på strømpepinde.

user icon DROPS Design 15.11.2012 kl. 13:30:

Det er først efter at du har skiftet til p 5 at du begynder at tage ind på hver side af mærketråden. Jo når du lukker de 6 m af midt under ærmet, så er du nødt til at fortsætte frem og tilbage.

Kommentere opskrift DROPS 120-11

Ship Ahoy

Heike Mitteregger, Germany