DROPS / 135 / 10

Woolies by DROPS Design

DROPS sockor till herr med resår i 1 tråd ”Big Fabel” eller 2 trådar Fabel".

Tags: sockar,

DROPS design: Modell nr bf-01
Garngrupp C
--------------------------------------------------------
Storlek: 38/40 - 41/43 – 44/46
Fotens längd: 24 - 27 - 30 cm
Sockans längd: 35 - 37 - 38 cm

Garnåtgång: DROPS BIG FABEL
200-300-300 g nr 905, svart/vit mix

eller använd:
DROPS FABEL
150-200-250 g nr 905, svart/vit mix

DROPS STRUMPST NR 4 - eller det st.nr du måste ha för att få 19 m x 25 v i slätst på 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------

Kommentarer (10)
HÄL:
varv 1 (= rätsidan): Sticka tills det återstår 5-6-6 m, lyft nästa m, 1 rm, drag den lyfta m över, vänd arb.
varv 2 (= avigsidan): Sticka tills det återstår 5-6-6 m, lyft nästa m, 1 am, drag den lyfta m över, vänd arb.
varv 3 (= rätsidan): Sticka tills det återstår 4-5-5 m, lyft nästa m, 1 rm, drag den lyfta m över, vänd arb.
varv 4 (= avigsidan): Sticka tills det återstår 4-5-5 m, lyft nästa m, 1 am, drag den lyfta m över, vänd arb.
Fortsätt minska på samma sätt genom att sticka tills det återstår 1 m mindre innan 1 m lyfts tills det återstår 10-10-12 m.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------

SOCKOR:
Arb stickas runt på strumpst. Lägg upp 55-60-65 m på strumpst 4 med 1 tråd Big Fabel eller 2 trådar Fabel. Sticka 2 räta v, sedan stickas det resår 2 rm / 3 am. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arb mäter 20-22-23 cm minskas alla 3 am till 2 am = 44-48-52 m. Fortsätt med resår 2 rm / 2 am tills arb mäter 30-31-32 cm.
Nu behålls de första 18-22-22 m på st till häl (de 2 första och 2 sista m av dessa är räta m), sätt de sista 26-26-30 m på 1 tråd (= mitt uppe på foten). Sticka slätst fram och tillbaka över häl-maskorna i 5-5½-6 cm – samtidigt på 1:a v minskas 0-2-0 m jämnt fördelat = 18-20-22 m. Sätt en markering – härifrån mäts nu arb! Nu stickas häl – LÄS HÄL! Efter hälen stickas det upp 10-11-12 m på varje sida av hälen och de 26-26-30 m från tråden sätts tillbaka på st = 56-58-66 m. Sätt en markering på varje sida av de 26-26-30 m ovanpå foten. Sedan stickas det resår över 26-26-30 m ovanpå foten, de resterande m slätstickas - SAMTIDIGT minskas i varje sida så här: sticka de 2 sista m före m ovanpå foten vridna räta tills (dvs sticka i bakre maskbågarna i stället för främre) och de 2 första m efter m ovanpå foten stickas räta tills. Minska på detta sätt på vartannat v 8-7-9 ggr = 40-44-48 m. Sticka vidare i resår över 26-26-30 m ovanpå foten och slätst över 14-18-18 m under foten tills arb mäter 20-22-24 cm från markeringen på hälen (= 4-5-6 cm kvar).
Nu sätts det 1 markering i varje sida så att det blir 20-22-24 m både ovanpå och under foten. Sticka färdig i slätst – samtidigt minskas för tårna på varje sida av båda markörer.
Minska så här när det återstår 3 m före markören:
2 rm tills, 2 rm (markören sitter mitt mellan dessa), 2 vridna rm tills. Minska i varje sida på vartannat v totalt 3-4-5 ggr och sedan på varje v 4-4-4 ggr = 12-12-12 m kvar på st. På nästa v stickas alla m ihop 2 och 2. Klipp tråden och drag den genom de resterande m, drag åt och fäst ordentligt.

Kommentarer (10)

Skriv din kommentar här!

Anne-Beate Dokken 15.02.2016 - 12:05:

Skal strikke sokker til barn og voksne i Big Fabel. Lurer på hvorfor det skal felles masker når jeg har strikket litt på vr bord. Har prøvd og finne sokker der vr bord strikkes rett opp. Takk for fine sider og god hjelp.

DROPS Design 15.02.2016 kl. 13:38:

Hej. Det är för att vr-borden ska vara lite smalare längre ner på benet för att passa bättre. Om du önskar ha det på ett annat sätt kan du säkert bara justera lite i oppskriften. Lycka till!

Hanne Pedersen 14.12.2015 - 03:42:

Opskriften er nem nok at forstå, men strikker str. 44/46 til min søn, de bliver jo sygt lange knæstrømper 😳

Grethe Pedersen 07.04.2015 - 18:53:

Förklaring på hvordan hel strikkes er mangelfull. Det står at etter helfelling skal det "strikkes opp", men intet om hvordan dette gjøres eller hvordan eller når de andre maskene skal hektes på. Jeg stiller meg fullt og hel bak øvrige kommentarer som er gjort og vurderer å rekke opp alt. Denne oppskriften er helt ubrukelig.

DROPS Design 13.05.2015 kl. 16:00:

Hej Grethe, til højre for billedet finder du flere forskellige videoer som viser nøjagtig hvordan du strikker hæl og hvordan du strikker m op, god fornøjelse!

Inger Alm 19.12.2014 - 22:20:

Det måste vara fel i mönstret. Att sticka 32 cm innan man börjar på hälen blir ju rena rama knästrumpan!

Päivi 22.11.2014 - 09:31:

Riittävän pitkävartiset - hyvät saapassukat !

Leila Kuusela 08.03.2014 - 09:21:

Anteeksi edellinen kommentti, lankahan olikin "Big Fabel" eikä "Fabel", pahoittelen.

Leila Kuusela 08.03.2014 - 09:17:

Neulotaan kaksinkertaisella langalla, on jäänyt pois ohjeesta.

Liselotte 15.11.2013 - 00:11:

Vil gerne have hjælp til en nem hæl på herre sokker ? Er der nogen som kan hjælpe men den her vel nemmest af alle herre sokker på drops 😉😉

DROPS Design 15.11.2013 kl. 09:00:

Samme princip - men man behøver ikke sætte m på tråden som i videoen

Heel shaping on a knitted sock from Garnstudio Drops design on Vimeo.

Line 12.06.2012 - 09:47:

Dejlige sokker, men skaftet bliver dog meget langt på denne model. Min kæreste (str. 43) foretrækker at arb måler ca. 10 cm når ribben tages ind og 19 cm når der begyndes på hæl.

Mette Fürstenberg 01.12.2010 - 18:47:

Jeg har nu strikket 24 cm af skaftet i str.44/46 Der mangler nu 8 cm, hæl, fod og tå. Der er kun 39 gram tilbage i nølget. Der kan umuligt være garn nok til en hel strømpe.

Kommentér oppskrift DROPS 135-10