DROPS / 117 / 43

Helena by DROPS Design

DROPS väst stickad från sida till sida i två trådar ”Alpaca”. Strl XS - XXL

DROPS design Modell nr Z-425
--------------------------------------------------------
Storlek: XS - S - M - L - XL - XXL
Måtten på måttskissen kan verka lite små men plagget blir väldigt töjbart så sticka den storlek som du brukar använda.
Garnåtgång: DROPS ALPACA från Garnstudio
Färg nr 501, ljusgrå:
150-150-150-200-200-200 g
Färg nr 517, mellangrå:
150-150-150-200-200-200 g

DROPS ST NR 5 – eller det st.nr du måste ha för att få 17 m x 34 v i rätst med två trådar på 10 x 10 cm.
DROPS buffelhornsknapp nr 535: 3 st.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 221.7kr. Läs mer.

Instruktioner

FÖRKORTADE VARV:
*Sticka till MARKÖR-1, vänd, strama åt tråden och sticka tillbaka, sticka till MARKÖR-2, vänd, strama åt tråden och sticka tillbaka, sticka över alla m, vänd och sticka tillbaka*, upprepa *-*.
1 rapport = 2 v överst och 6 v nederst.
----------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------
VÄST:
Arb stickas fram och tillbaka på st från vänster sida. Hela arb stickas i rätst på samtliga varv.
Lägg upp 75-78-82-85-88-92 m på st nr 5 med en tråd av varje färg. Sticka 4 v rätst över alla m (varv 1 = rätsidan). Sätt två markörer i arb från rätsidan så här: MARKÖR-1 efter 47-49-52-54-56-59 m och MARKÖR-2 efter totalt 57-60-64-67-70-74 m (= 18 m efter sista markören = krage).
Sedan stickas det FÖRKORTADE VARV – se förkl ovan – tills arb mäter 6-6½-7-7½-8-8½ cm överst (= vid halsringningen) och ca 16-17½-19-20½-22-23½ cm nederst. Sätt en märktråd överst vid halsringningen – ARB MÄTS NU HÄRIFRÅN! Sätt de nedersta 30-32-34-36-38-40 m på en tråd restgarn = 45-46-48-49-50-52 m kvar på st. Fortsätt att sticka förkortade varv som tidigare över ärmen (men det är nu endast 17-17-18-18-18-19 m innan MARKÖR-1) tills arb mäter ca 7-7½-8-8½-9-9½ cm från märktråden överst vid halsen och ca 21-22½-24-25½-27-28½ cm nederst (= över ärmen).
Sätt m på en ny tråd restgarn och sätt tillbaka m från den första restgarnstråden på st = 30-32-34-36-38-40 m. Sticka räta fram och tillbaka över dessa m i 4-6-8-10-12-14 cm. Sätt nu tillbaka alla m på st = 75-78-82-85-88-92 m. Flytta den märktråd som sattes överst i halsringningen för att mäta ifrån till dit där det nu har stickats – ARB MÄTS NU HÄRIFRÅN! Fortsätt sedan sticka förkortade varv som tidigare tills arb mäter ca 10-11-12-13-14-15 cm från märktråden överst vid halsringningen (och ca 30-33-36-39-42-45 cm nederst). Flytt märktråden överst i halsringningen till dit där det nu har stickats – ARB MÄTS NU HÄRIFRÅN!
Sätt de nedersta 30-32-34-36-38-40 m på en tråd restgarn = 45-46-48-49-50-52 m kvar på st.
Sticka förkortade varv över den andra ärmen som tidigare tills arb mäter ca 7-7½-8-8½-9-9½ cm från märktråden överst i halsen och ca 21-22½-24-25½-27-28½ cm nederst (= över ärmen).
Sätt m på en ny tråd restgarn och sätt tillbaka m från den föregående restgarntråden på st = 30-32-34-36-38-40 m. Sticka räta fram och tillbaka över dessa m i 4-6-8-10-12-14 cm. Sätt sedan tillbaka alla m på samma st = 75-78-82-85-88-92 m.
Flytt märktråden överst i halsringningen till dit där det nu har stickats – ARB MÄTS NU HÄRIFRÅN! Fortsätt med förkortade v över alla m tills arb mäter ca 5-5½-6-6½-7-7½ cm från märktråden överst i halsen och ca 15-16½-18-19½-21-22½ cm nederst. På nästa v från rätsidan avm till 3 knapphål så här: *9 rm, 2 rm tills, 1 omslag*, upprepa *-* totalt 3 ggr, sticka sedan rm v ut. Sticka 3 v räta över alla m, maska sedan löst av.

MONTERING: Sy fast knapparna.

Diagram

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 117-43) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (83)

Marion 13.10.2019 - 16:00:

Thank you for your earlier help. I've now reached the part where I need to slip stitches onto a new stitch holder and to slip stitches from first stitch holder back onto needle and to continue knitting garter stitch. Do I start with new yarn on the 32 stitches from the stitch holder (I'm making the second size) or do I continue with the working yarn which will make circle for the sleeve? - I can't see how this would work though.

Marion 13.10.2019 kl. 19:55:

I've continued knitting and now I've added all stitches back onto the needle the shape is now clear.

Marion 11.10.2019 - 23:39:

Help please - I am ready to slip stitches onto a stitch holder but I am confused as my working yarn is at the bottom end of the row and so I will not have the yarn to continue knitting the shortened rows. Do I need to join in new working yarn? Or do I knit the stitches before slipping them onto the stitch holder so the yarn is in the middle ready to knit the shortened rows?

DROPS Design 12.10.2019 kl. 01:20:

Dear Marion, it would be simpler (as less ends to weave in) to knit the stitches before you slip them on a stitch-holder, or a piece of yarn. Happy Knitting!

Annette 28.10.2018 - 12:43:

Hallo Liebes Drops-Team, ich verstehe nicht, wie ich oben 2 Reihen und unten 6 Reihen stricken kann. Bei meinen Versuchen wächst nur die obere Hälfte mit den verkürzten Reihen und unten wächst die Strickarbeit nicht. Was mache ich falsch ? Vielen Dank und liebe Grüße Annette

DROPS Design 29.10.2018 kl. 08:25:

Liebe Annette, bein den verkürzten Reihen stricken Sie: 2 Reihe über die Maschen bis zur 1. Markierung, 2 Reihe über die Maschen bis zur 2. Markierung und 2 Reihen über alle Maschen = Sie haben 6 Reihen über die ersten Maschen (= rechten Seite) und nur 2 Reihen über die letzten Maschen (= linken Seite) gestrickt. Diese 6 Reihe so wiederholen, Strickstück wächst mehr auf der rechten Seite (untere Kante der Jacke) als auf den linken Seite (obere Kante = am Hals). Viel Spaß beim stricken!

Abbie 19.10.2017 - 22:35:

I have completed my first set of short rows and I’m rady to put my stitches on a stitch holder. Which is the top and which is the bottom? I’m not visualizing the sweater yet? And am I supposed to move my markers to new spots now, after I place my stitches on the stitch holder? Thanks for any help given!

DROPS Design 20.10.2017 kl. 09:11:

Dear Abbie, the bottom of the jacket is towards the longest side (where piece measures 16-23.5 cm, see size) and the top side is towards 1st makrer, where piece measures approx. 6-8.5 cm on the top towards neckline. Short rows are also worked on the sleeve cap, but there will be now only 17-19 sts before 1st marker. Happy knitting!

MaHahn 09.11.2016 - 18:43:

Alles klar, danke! Dass man so auf dem Schlauch stehen kann... ;-)

MaHahn 05.11.2016 - 09:25:

Danke für die Antwort, witzig, wenn man seinen Denkfehler erkennt :-) Habe aber noch eine Klemme im Kopf: habe vier Reihen gestrickt und bin jetzt wieder am Anfangsfaden. Um die Markierungsfäden zu setzen, fange ich wo an, zu zählen? Es kommt mir so vor, als müsste ich links zu zählen beginnen, wenn ich zuerst die linke Westenhälfte stricken will. Aber dann hätte das doch sicher dabeigestanden...? Verwirrung...

DROPS Design 07.11.2016 kl. 11:29:

Liebe MaHahn, die Markierungsfaden sollen Sie von der Vorderseite einsetzten, dh die Maschen von rechts nach links zählen: man strickt hier das linke Vorderteil, die ersten Maschen von der Vorderseite = unten, die letzten Maschen von der Vorderseite = oben am Hals (Kragen).

MaHahn 04.11.2016 - 01:01:

Wenn ich den zweiten Markierungsfaden gesetzt habe, drehe ich die Arbeit sofort um und beginne mit den verkürzten Reihen oder stricke ich die Reihe zu Ende und beginne dann erst mit der ersten verkürzten Reihe? Vielen Dank und Gruß, MaHahn

DROPS Design 04.11.2016 kl. 09:23:

Liebe MaHahn, die Markierungsfaden ziehen Sie ein, ohne die Maschen zu stricken, dann stricken Sie die verkürzte Reihe mit einer Hinreihe bis zum 1. Markierungsfaden.

Marion Martin 22.06.2016 - 21:20:

I want to make the 'short' jacket longer. If I were to add 10 stitches where on the instructions would these 10 stitches go. What numbers change by 10 Please. I have trouble with the short rows at all.

DROPS Design 23.06.2016 kl. 08:46:

Dear Mrs Martin, you can get help from similar patterns to adjust as you like the jackeet to be. Happy knitting!

Henny Madvig Marker 25.02.2016 - 10:25:

Jeg er igang med denne opskrift til bolero. Når jeg skal strikke ryggen, mangler jeg en beskrivelse af fremgangsmåden ??? Man går næsten lige videre til andet ærme. ??+ Venlig hilsen Henny

DROPS Design 25.02.2016 kl. 14:49:

Hej, Jo du fortsætter med siden og bagefter ryggen når du har strikket maskerne over det første ærme, herfra hvor der står: Sæt m på en ny tråd og sæt m fra den første tråd tilbage på p... God fornøjelse!

Maria Plaat 14.12.2015 - 15:47:

Ik liep tegen hetzelfde probleem aan als Gea vd Wiek, het patroon is correct zegt garnstudio, nou het is heel onduidelijk halverwege. Ik heb het vestje zelfs weer helemaal uitgehaald! En ga er niet opnieuw mee beginnen. Heel jammer en zeker jammer dat het patroon niet duidelijker geschreven is!!

Kommentér oppskrift DROPS 117-43