DROPS / 117 / 43

Helena by DROPS Design

DROPS vest strikket sidelengs fra side til side i 2 tråder ”Alpaca”. Str XS - XXL

DROPS design: Modell nr Z-425
--------------------------------------------------------
Størrelse: XS - S - M - L - XL – XXL
Målene på målskissen kan se litt små ut, men plagget blir svært tøyelig så strikk den størrelsen du pleier å bruke.
Materialer: DROPS ALPACA fra Garnstudio
Farge nr 501, lys grå:
150-150-150-200-200-200 gr
Farge nr 517, mellomgrå:
150-150-150-200-200-200 gr

DROPS PINNE nr 5 – eller det p.nr du må bruke for å få 17 m x 34 p rillestrikk med 2 tråder på 10 x 10 cm.
DROPS Bøffelhornknapp nr 535: 3 stk.
----------------------------------------------------------

FORKORTEDE PINNER:
* Strikk til 1.merke, snu, stram tråden og strikk tilbake, strikk til 2.merke, snu stram tråden og strikk tilbake, strikk over alle m, snu og strikk tilbake *, gjenta fra *-*.
1 rapport = 2 p øverst og 6 p nederst.
----------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------
VEST:
Arb strikkes frem og tilbake på p fra venstre side. Hele arb strikkes i rett på alle p (= riller).
Legg opp 75-78-82-85-88-92 m på p 5 med 1 tråd av hver farge. Strikk 4 p rett over alle m (1.p = retten). Sett 2 merke i arb fra retten slik: 1.MERKE etter 47-49-52-54-56-59 m og 2.MERKE etter totalt 57-60-64-67-70-74 m (= 18 m etter siste merket = kragen).
Videre strikkes det FORKORTEDE PINNER – se forkl over - til arb måler 6-6½-7-7½-8-8½ cm øverst (= ved halsen) og ca 16-17½-19-20½-22-23½ cm nederst. Sett 1 merke øverst ved halsen – HERFRA MÅLES ARB VIDERE! Sett de nederste 30-32-34-36-38-40 m på 1 tråd = 45-46-48-49-50-52 m igjen på p. Fortsett å strikke forkortede pinner som før over ermet (men nå er det kun 17-17-18-18-18-19 m før 1.merke) til arb måler ca 7-7½-8-8½-9-9½ cm fra merket øverst ved halsen og ca 21-22½-24-25½-27-28½ cm nederst (= over ermet).
Sett m på en ny tråd og sett m fra den første tråden tilbake på p = 30-32-34-36-38-40 m. Strikk rett frem og tilbake over disse m i 4-6-8-10-12-14 cm. Nå settes alle m tilbake på p = 75-78-82-85-88-92 m. Flytt det merke som ble satt øverst i halsen for å måle fra, bort til dit det er strikket nå – HERFRA MÅLES ARB VIDERE! Strikk forkortede pinner videre som før til arb måler ca 10-11-12-13-14-15 cm fra merket øverst ved halsen (og ca 30-33-36-39-42-45 cm nederst). Flytt merket øverst i halsen bort til dit det er strikket nå – HERFRA MÅLES ARB VIDERE!
Sett de nederste 30-32-34-36-38-40 m på 1 tråd = 45-46-48-49-50-52 m igjen på p.
Strikk forkortede pinner over det andre ermet som før til arb måler ca 7-7½-8-8½-9-9½ cm fra merket øverst i halsen og ca 21-22½-24-25½-27-28½ cm nederst (= over ermet).
Sett m på en ny tråd og sett m fra den forrige tråden tilbake på p = 30-32-34-36-38-40 m. Strikk rett frem og tilbake over disse m i 4-6-8-10-12-14 cm. Nå settes alle m tilbake på samme p = 75-78-82-85-88-92 m.
Flytt merket øverst i halsen bort til dit det er strikket nå – HERFRA MÅLES ARB VIDERE! Fortsett med forkortede p over alle m til arb måler ca 5-5½-6-6½-7-7½ cm fra merket øverst i halsen og ca 15-16½-18-19½-21-22½ cm nederst. På neste p fra retten felles det til 3 knapphull slik: * 9 r, 2 r sm, 1 kast *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, strikk deretter r ut p. Strikk 3 p rett over alle m, fell deretter løst av.

MONTERING: Sy i knappene.