DROPS / 114 / 4

Alpine Twist by DROPS Design

DROPS pandebånd og vanter i ”Classic Alpaca” eller "Puna" med snoninger.

DROPS design: Model nr AC-005
--------------------------------------------------------
Størrelse: One size
Materialer: DROPS CLASSIC ALPACA fra Garnstudio
Farve nr 0100, natur:
PANDEBÅND: 50 gr
VANTER: 100 gr.

Eller brug:
Materialer: DROPS PUNA fra Garnstudio
Farve nr 01, natur:
PANDEBÅND: 50 gr
VANTER: 100 gr.

PANDEBÅND:
DROPS PINDE nr 4 - eller det p.nr du skal bruge for at få 21 m x 28 p glatstrik på 10 x 10 cm.

VANTER:
DROPS STRØMPEP nr 4 - eller det p.nr du skal bruge for at få 21 m x 28 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS STRØMPEP 3,5 – til Rib.
--------------------------------------------------------

MØNSTER: Se diag M.1 og M.2.
Diag viser mønsteret set fra retsiden.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------
PANDEBÅND:
Arb strikkes frem og tilbage på p. Slå 24 m op på p 4 med Classic Alpaca eller Puna. Strik 1 p ret fra vrangen. OBS: Den yderste m i hver side strikkes med DOBBELT garn hele tiden – lav 2 små nøgler af garnet og brug et på hver side af arb som kun bruges til denne m. Næste p strikkes således (fra retsiden): 2 m RETSTRIK – se forkl over, 3 vr, tag 1 m ud i næste m og strik begge r, 1 r, 3 vr, 1 r, tag 1 m ud i hver af de 2 næste m og strik alle 4 r, 1 r, 3 vr, 1 r, tag 1 m ud i næste m og strik begge r, 3 vr og 2 m retstrik = 28 m. Fortsæt således: 2 m retstrik, M.1 (første p = vrangen) og 2 m retstrik. Strik således til arb måler ca 48 cm, sørg for at sidste p som strikkes er næst sidste p i M.1 (dvs fra vrangen) – og prøv arb for at se om det er lang nok. Strik næste p således fra retsiden: 2 m retstrik, 3 vr, 2 r sm, 1 r, 3 vr, 1 r, 2 r sm, 2 r sm, 1 r, 3 vr, 1 r, 2 r sm, 3 vr og 2 m retstrik = 24 m. Strik 1 p ret over alle m fra vrangen og luk derefter af. Sy pandebåndet sammen yderst i kanten midt bagpå
--------------------------------------------------------
VENSTRE VANTE:
Arb strikkes rundt på Strømpep. Slå 52 m op på Strømpep 3,5 med Classic Alpaca eller Puna. Strik 1 omg ret. Sæt 1 mærke i beg af omg. Fortsæt med Rib således: 6 r, 3 vr, 3 r, 3 vr, 6 r, 3 vr, 3 r, 3 vr, 6 r, 3 vr, 3 r, 4 vr, 3 r, 3 vr. Når arb måler 4 cm skiftes der til Strømpep 4. Fortsæt således: M.2 (= 6 m), M.1 (= 24 m), M.2, 3 vr, 3 r, 4 vr, 3 r, 3 vr. Strik således til arb måler 10 cm. På næste omg laves der omslag midt i M.2 i beg af omg, på næste omg strikkes omslaget drejet vrang (dvs strik i bagerste m-bue i stedet for i forreste) - den m = tommelf-m. De 3 m som er på hver side af tommelf-m strikkes nu videre i ret. Når arb måler 11 cm tages der 1 m ud på hver side af tommelf-m ved at slå om – på næste omg strikkes omslagene drejet vr, gentag udtagningen på hver 3.omg totalt 5 gange (= 11 tommelf-m og 63 m totalt) – alle tommelf-m strikkes i vrang.
Når arb måler 17 cm sættes de 11 tommelf-m på 1 tråd = 52 m tilbage på p. Videre strikkes M.2 over de første 6 m som før (de øvrige m fortsættes som tidligere). Fortsæt således til arb måler ca 22 cm – afpas efter 1 hel rapport af M.1. Fortsæt med Rib således: 6 r, 3 vr, 3 r, 3 vr, 6 r, 3 vr, 3 r, 3 vr, 6 r, 3 vr, 3 r, 4 vr, 3 r, 3 vr. Når arb måler 23 cm tages alle 6 r ind til 4 r = 46 m. Når arb måler 25 cm tages alle 3 vr ind til 2 vr = 40 m. Når arb måler 26 cm tages alle 4 vr ind til 2 vr = 38 m. Når arb måler 27 cm strikkes alle 2 vr sm til 1 vr = 31 m. Når arb måler 28 cm strikkes alle 3 r sm til 2 r og alle 4 r sm til 2 r = 21 m. Strik 1 omg hvor alle m strikkes r sm 2 og 2, klip tråden og træk den igennem de resterende m, træk sammen og sy godt fast. Hele vanten måler ca 29 cm.

TOMMELFINGER:
Sæt de 11 tommelf-m tilbage på Strømpep 4. Strik 3 m op bag tommelf-kilen = 14 m. Strik glatstrik rundt i ca 6 cm, derefter strikkes alle m r sm 2 og 2 = 7 m. Klip tråden og træk den igennem de resterende m, træk sammen og sy godt fast.

HØJRE VANTE:
Strik som venstre men modsat. Dvs at tommelf-kilen laves midt i den M.2 som er midt på omg i stedet for i den M.2 som er i beg af omg.

= sæt 3 m på hj.p foran arb, 1 vr, 3 r fra hj.p
= sæt 1 m på hj.p bag arb, 3 r, 1 vr fra hj.p.
= sæt 3 m på hj.p bag arb, 3 r 3 r fra hj.p.
= sæt 3 m på hj.p foran arb, 3 r 3 r fra hj.p.

Martina 04.01.2019 - 19:26:

Ist in dem Diagramm jede Zeile eine Reihe, oder sind nur die Hinreihen angezeigt und die Rückreihen strickt man wie sie erscheinen? Danke und schönen Abend Martina

DROPS Design 07.01.2019 kl. 08:37:

Liebe Martina, alle Reihen sind im Diagram gezeigt, wenn Sie sie in Reihen stricken, lesen Sie die Hinreichen rechts nach links und die Rückreihen links nach rechts. Wenn Sie in der Runde stricken, lesen Sie alle Reihen rechts nach links, wie Sie im Diagram gezeigt sind. Viel Spaß beim stricken!

Patty 18.09.2018 - 15:06:

Please clarify the M1 chart. If row 1 is the WS- then is row 1 read right to left and row 2 (RS) read left to right? Also- I am using a worsted weight yarn for the headband. Should I adjust my needle size. Thank you

DROPS Design 18.09.2018 kl. 15:33:

Dear Patty, when working M.1 back and forth, 1st row and every odd numbered row are worked from the WS = from the left towards the right. Row 2 and every even numbered rows will be worked from the RS = from the right towards the left. This pattern is worked with a tension of 21 sts x 28 rows - with a yarn group B - try our yarn converter to check alternatives. Happy knitting!

Marie-France 20.07.2016 - 13:04:

Pour le bandeau, quand ils disent de monter les mailles et faire un rang endroit sur l'envers, cela veux tu dire que le rang de montage est à l'envers?

DROPS Design 20.07.2016 kl. 14:28:

Bonjour Marie-France, montez vos mailles comme d'habitude et tricotez le 1er rang en mailles endroit, tournez et tricotez le rang suivant sur l'endroit (le 2ème rang tricoté sera le 1er rang sur l'endroit). Bon tricot!

Karen DeLorenzo 20.11.2015 - 18:31:

The instructions state to hold double strand of yarn in the "outer most" stitches. This is not specific as to how many stitches. Is this the two garter stitches on both ends or the five stitches on both ends which would include two garter stitches?

DROPS Design 23.11.2015 kl. 09:18:

Dear Mrs DeLorenzo, this apply to the edge sts on each side, ie only 1 st on each side is worked with double thread. Happy knitting!

Sylv Gaspard 19.01.2014 - 21:41:

Je ne comprends pas l'explication suivante sur la moufe :"Au tour suivant, faire un jeté au milieu du M2 en début de tour. Au rang suivant, tricoter le jeté torse à l'envers et répéter ces augmentations 5 fois tous les 3 tours (= 11 m pour le pouce et un total de 63 m)" comment peut-on avoir 11 mailles alors qu'on ne fait que 5 augmentations ?

DROPS Design 20.01.2014 kl. 10:35:

Bonjour Mme Gaspard, une partie des explications manquait pour le pouce, il faut d'abord augmenter 1 m (en faisant 1 jeté) au milieu du 1er motif M2 au début du rang, puis à 11 cm, augmenter 1 m avant et après cette m, 5 fois au total. Bon tricot!

Drops Design 16.04.2010 - 21:20:

Kathy, you inc by using the loop under on the following stitch. Put your right needle into the stitch under the first stitch on your left needle. Pick up the loop and put it on your left needle. Knit this new stitch in the front loop, and also knit following stitch separate as usual. So you have knitted both the inc and the prev stitches and they are now on your right needle. We also have a video on this inc if you go to our Video library.

Kathy Coates 16.04.2010 - 18:47:

Please explain this portion "Increase in next stitch and then knit into both stitches." What kind of increase and after you increase, do you move them back to the left needle and then knit them? Thanks for your help. Kathy

Elisabeth 16.07.2009 - 23:18:

Flot

Pernille 27.06.2009 - 22:25:

Super flotte vanter

Anneli 06.06.2009 - 14:14:

Gillar vantarna också! Bra set med kragen och mössan. (Fast har aldrig förstått användning för pannband... någon?)

Kommentere opskrift DROPS 114-4