DROPS / 114 / 5

Alpine Twist Set by DROPS Design

DROPS hue med snoning og lille hals med snoning og knap i ”Classic Alpaca” eller "Puna".

DROPS design: Model nr AC-004
--------------------------------------------------------
Størrelse: One size
Materialer: DROPS CLASSIC ALPACA fra Garnstudio
Farve nr 0100, natur:
HUE: 100 gr
HALS: 150 gr.

Eller brug:
Materialer: DROPS PUNA fra Garnstudio
Farve nr 01, natur:
HUE: 100 gr
HALS: 150 gr.

HUE:
DROPS STRØMPEP og RUNDP (40 cm) nr 4 - eller det p.nr du skal bruge for at få 21 m x 28 p glatstrik på 10 x 10 cm.

HALS:
DROPS PINDE nr 4 - eller det p.nr du skal bruge for at få 21 m x 28 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS Perlemorknap nr 540: 1 stk.
--------------------------------------------------------

Kommentarer (75)
Se diag M.1 og M.2.
Diag viser mønsteret set fra retsiden.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------
HUE:
Først strikkes den nederste kant frem og tilbage, derefter samles der op på oversiden af kanten og strikkes rundt om huen.

KANT:
Arb strikkes frem og tilbage på 2 Strømpep.
Slå 23 m op på p 4 med Classic Alpaca eller Puna. Strik 1 p ret fra vrangen. OBS: Den yderste m mod nederkanten af huen strikkes med DOBBELT garn hele tiden - dvs ha et ekstra nøgle som bare bruges til denne m – dette gælder sidste m på første p.
Næste p strikkes således (fra retsiden): 2 m RETSTRIK – se forkl over, 3 vr, tag 1 m ud i næste m og strik begge r, 1 r, 3 vr, 1 r, tag 1 m ud i hver af de 2 næste m og strik alle 4 r, 1 r, 3 vr, 1 r, tag 1 m ud i næste m og strik begge r, 3 vr og 1 m retstrik = 27 m. Fortsæt således: 1 m retstrik, M.1 (første p = vrangen) og 2 m retstrik (= mod nederkanten). Strik mønster således til arb måler ca 48 cm, sørg for at sidste p som strikkes er næst sidste p i M.1 (dvs fra vrangen). Strik næste p således fra retsiden: 2 m retstrik, 3 vr, 2 r sm, 1 r, 3 vr, 1 r, 2 r sm, 2 r sm, 1 r, 3 vr, 1 r, 2 r sm, 3 vr og 1 m retstrik = 23 m. Strik 1 p ret over alle m fra vrangen og luk derefter af. Sy sammen yderst i kanten midt bagpå.

PULLEN:
Strik 104 m op med Classic Alpaca eller Puna på rundp 4 langs den side af kanten hvor der er 1 m retstrik - strik m op indenfor denne m (ca 21 m på 10 cm). Strik rundt i glatstrik. Når arb måler 4 cm fra opsamlingskanten sættes der 8 mærker i arb med 13 m imellem hver. På næste omg tages der 1 m ind før hver mærke ved at strikke 2 r sm. Gentag indtagningen på hver 2.omg totalt 11 gange = 16 m. Klip tråden og træk den igennem de resterende m, træk sammen og sy godt fast.
Huen måler ca 22 cm i højden totalt.
--------------------------------------------------------
HALS:
Arb strikkes fra side til side frem og tilbage på p. Slå 45 m op på p 4 med Classic Alpaca eller Puna. Strik RETSTRIK (1.p = retsiden) over alle m – se forkl over – SAMTIDIG på 5.p lukkes der af til 1 knaphul således: Strik 37 m, luk 3 m af, strik 5 m. På næste p slåes der 3 nye m op over de aflukkede. Når der er strikket totalt 10 p retstrik strikkes næste p således (fra retsiden): 17 m retstrik, 3 vr, tag 1 m ud i næste m og strik begge r, 1 r, 3 vr, 1 r, tag 1 m ud i hver af de 2 næste m og strik alle 4 r, 1 r, 3 vr, 1 r, tag 1 m ud i næste m og strik begge r, 3 vr og 8 m retstrik = 49 m. Næste p strikkes således (= vrangen): 8 m retstrik, M.1 (= 24 m) og M.2 over 17 m. Fortsæt således SAMTIDIG (f.o.m næste p fra retsiden) strikkes der forkortede p således: * 2 p over alle m, 2 p frem og tilbage over de nederste 17 m (= M.2) *, gentag fra *-* til arb måler ca 52 cm i den korteste side - afpas så sidste p som strikkes er næst sidste p i M.1 (dvs fra vrangen). Næste p strikkes således (fra retsiden):
17 m retstrik, 3 vr, 2 r sm, 1 r, 3 vr, 1 r, 2 r sm, 2 r sm, 1 r, 3 vr, 1 r, 2 r sm, 3 vr og 8 m retstrik = 45 m. Strik 10 p retstrik over alle m, luk af.
Sy knappen i midt i M.1 ca 6 cm fra kanten.

= sæt 3 m på hj.p foran arb, 1 vr, 3 r fra hj.p
= sæt 1 m på hj.p bag arb, 3 r, 1 vr fra hj.p.
= sæt 3 m på hj.p bag arb, 3 r, 3 r fra hj.p.
= sæt 3 m på hj.p foran arb, 3 r 3 r fra hj.p.

Betty 11.12.2017 - 10:45:

Hallo, ich würde gerne die Mütze stricken.... meine Frage: die Stelle mit 2 Fäden - wie wird die eine M hin und zurück gestrickt? Wie Krausrippe? Vielen Dank

DROPS Design 11.12.2017 kl. 11:15:

Liebe Betty, dieses Video zeigt, wie man mit 2 Fäden nur 1 oder einige Maschen strickt. Viel Spaß beim stricken!

Francine 17.08.2016 - 05:03:

Picking up 104 stitches on cable band directions state to pick up inside this garter. Does this mean on the wrong side of the cable band? Looking at the pattern picture looks like you see the edge of band. Please help. Francine

DROPS Design 17.08.2016 kl. 09:29:

Dear Francine, you have to pick up the 104 sts from RS, inside the garter sts. Happy knitting!

Mary 27.05.2015 - 14:46:

Would you be so kind as to email me instructions for 4 rows after the increase row. Thanks you so much.

DROPS Design 27.05.2015 kl. 17:13:

Dear Mary, after increase row from RS, work from WS: 8 sts in garter st, then the 24 sts in M.1 (read from the bottom corner on the left side towards the right), then work the 17 sts in M.2 = K from WS. On next row, start short rows: 2 rows on all sts: 2nd + 3d row in M1 and M2 , 2 rows on the 17 sts in M.2 = row 4+5 in M.2, then work again 2 rows on all sts (= row 4 + 5 in M.1 and row 6 + 7 in M2) and 2 rows in M2 only (= row 8 + 9) and so on, ie follow each diagram separately. Happy knitting!

Hazel 20.05.2015 - 23:41:

I have a question about 114-5 hat and neck warmer with cables. Neck Warmer: I have finished 10 rows garter stitch and increased to 49 sts and worked next row using row 1 of M.1 and M.2 but I’m a bit confused with AT THE SAME TIME (from next row) work shortened rows as follows 2 rows on all sts (does this mean to work 2 rows in garter st) and 2 rows back and forth on the bottom 17sts (m.2) only 9(does this mean work 2 more rows for m.2 only). Hazel

DROPS Design 21.05.2015 kl. 09:00:

Dear Hazel, when working short rows, work sts in pattern following diagrams at the same time, ie when working 2 rows over the sts in M.2 continue following diagram M.2. Happy knitting!

Martine Pageau 17.04.2015 - 04:29:

Merci beaucoup pour la réponse. Bye.

Martine Pageau 16.04.2015 - 00:37:

Vous dites de relever 104 mailles avec l'aiguille circulaire et tricoter en jersey en rond. Le jersey étant 1 rang endroit et 1 rang envers lorsque le tricot n'est pas en rond; Est-ce vraiment cela que je dois tricoter avec l'aiguille circulaire car on dirait que sur la photo ce sont tous des rang envers? Merci à l'avance de me répondre.

DROPS Design 16.04.2015 kl. 09:48:

Bonjour Mme Pageau, quand on tricote du jersey en rond, on tricote tous les rangs à l'endroit (cf vidéo ci-dessous). Le haut du bonnet est tricoté en jersey endroit mais vous pouvez naturellement le tricoter en jersey envers si vous préférez (en rond, tricotez tous les tours à l'envers). Bon tricot!

Zineb 21.02.2015 - 20:39:

Merci infiniment pour votre réponse et vos explications.cdt

Zineb 17.02.2015 - 14:55:

Bonjour.Tout d'abord merci pour votre générosité.Je n'arrive pas à réaliser le tour du cou.vous parlez de diagramme vue d endroit et pourtant dans le texte il s agit de l envers(envers:8pts mousse-M1-M2). Autre chose je ne comprends pas la phrase: sur les 2rgs raccourcis.vs ecrivez tous les rgs puis les 17seulement. Pourriez-vous m eclairer j ai commenceé 10 fois le début.merci d avance

DROPS Design 17.02.2015 kl. 15:27:

Bonjour Mme Zineb, le 1er rang des diagrammes se tricote ici sur l'envers, donc pour M2, le 1er rang = à l'end sur l'envers, et pour M1, tricotez comme les mailles doivent se présenter sur l'endroit, c'est-à-dire 3 m end, 3 m env, 3 m end, 6 m env, 3 m end, 3 m env, 3 m end. Le rang 2 et tous les rangs impairs seront sur l'endroit (torsades). En même temps, quand vous tricotez le rang 2 (= sur l'endroit), vous tricotez des rangs raccourcis (2 rangs sur toutes les mailles, 2 rangs sur 17 m= les mailles tricotées en M2). Continuez ces rangs raccourcis ainsi, quand vous tricotez toutes les mailles, vous continuez M1 et les torsades. Bon tricot!

GG 07.02.2015 - 12:17:

Bonjour; Merci de votre réponse rapide, en fait j'ai sélectionné le diagramme (bien qu'il soit incomplet en vue) j'ai fait ensuite un copie/collé sur Word office , et celui -ci apparait comme par magie ! :-) Bonne continuation à vous. Cordialement. Geneviève

GG 06.02.2015 - 00:47:

Bonsoir Les diagrammes du modèle DROPS 114-5 by DROPS Design ne s'affichent pas :-( j'aimerai tricoter ce modèle, mais difficile sans le croquis, est-il possible de le récupérer SVP ? Merci .:-) Cordialement GG

DROPS Design 06.02.2015 kl. 11:29:

Bonjour GG, les diagrammes s'affichent bien en bas de page, c'était peut-être un bug passager, si vous ne les voyez toujours pas, envoyez un mail à france@garnstudio.com - merci. Bon tricot!

Kommentere opskrift DROPS 114-5