DROPS / 114 / 4

Alpine Twist by DROPS Design

DROPS pannband och vantar i ”Classic Alpaca” eller "Puna" med flätor.

DROPS design: Modell nr AC-005
--------------------------------------------------------
Storlek: One size
Garnåtgång: DROPS CLASSIC ALPACA från Garnstudio
Färg nr 0100, natur:
PANNBAND: 50 g.
VANTAR: 100 g.

Eller använd:
Garnåtgång: DROPS PUNA från Garnstudio
nr 01, natur:
PANNBAND: 50 g
VANTAR: 100 g

PANNBAND:
DROPS ST nr 4 - eller det st.nr du måste använda för att få 21 m x 28 v i slätst på 10 x 10 cm.

VANTAR:
DROPS STRUMPST nr 4 - eller det st.nr du måste använda för att få 21 m x 28 v i slätst på 10 x 10 cm.
DROPS STRUMPST 3,5 – till resår.
--------------------------------------------------------

MÖNSTER: Se diagr M.1 och M.2. Diagr visar mönstret sett från rätsidan.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------
PANNBAND:
Arb stickas fram och tillbaka på st. Lägg upp 24 m på st 4 med Classic Alpaca eller Puna. Sticka 1 rätt v på avigsidan. OBS: Den yttersta m i varje sida stickas med DUBBELT garn hela tiden - nysta upp 2 små nystan av garnet och ha ett på varje sida av arb som endast användas på dessa m. Nästa v stickas så här (från rätsidan): 2 m RÄTST – se förkl ovan, 3 am, öka 1 m i nästa m och sticka båda räta, 1 rm, 3 am, 1 rm, öka 1 m i var och en av de 2 följande m och sticka alla 4 räta, 1 rm, 3 am, 1 rm, öka 1 m i nästa m och sticka båda räta, 3 am och 2 m rätst = 28 m. Fortsätt så här: 2 m rätst, M.1 (första v = avigsidan) och 2 m rätst. Sticka så tills arb mäter ca 48 cm, avpassat så att sista v som stickas är det näst sista v i M.1 (dvs på avigsidan) – pröva arb runt huvudet för att se om det är lagom långt. Sticka nästa v så här från rätsidan: 2 m rätst, 3 am, 2 rm ihop, 1 rm, 3 am, 1 rm, 2 rm ihop, 2 rm ihop, 1 rm, 3 am, 1 rm, 2 rm ihop, 3 am och 2 m rätst = 24 m. Sticka 1 rätt v över alla m på avigsidan och maska sedan av. Sy ihop pannbandet kant i kant mitt bak.
--------------------------------------------------------
VÄNSTER VANTE:
Arb stickas runt på strumpst. Lägg upp 52 m på strumpst 3,5 med Classic Alpaca eller Puna. Sticka 1 rätt v. Sätt en markör i början på v. Sedan stickas det resår så här: 6 rm, 3 am, 3 rm, 3 am, 6 rm, 3 am, 3 rm, 3 am, 6 rm, 3 am, 3 rm, 4 am, 3 rm, 3 am. När arb mäter 4 cm byts det till strumpst 4. Fortsätt så här: M.2 (= 6 m), M.1 (= 24 m), M.2, 3 am, 3 rm, 4 am, 3 rm, 3 am. Sticka så tills arb mäter 10 cm. På nästa v görs det 1 omslag mitt i M.2 i början på v, på nästa v stickas omslaget vridet avigt (dvs sticka i bakre m-bågen i stället för i främre) - den m = tum-m. De 3 m som är på var sida av tum-m stickas nu vidare räta. När arb mäter 11 cm ökas det 1 m på varje sida av tum-m genom att göra omslag – på nästa v stickas omslagen vridna aviga, upprepa ökningen på varje 3:e v totalt 5 ggr (= 11 tum-m och 63 m totalt) – alla tum-m stickas avigt.
När arb mäter 17 cm sätts de 11 tum-m på en tråd = 52 m kvar på st. Sedan stickas M.2 över de första 6 m som innan (de övriga m stickas som tidigare). Fortsätt så tills arb mäter ca 22 cm – avpassat efter en hel rapport av M.1. Fortsätt med resår så här: 6 rm, 3 am, 3 rm, 3 am, 6 rm, 3 am, 3 rm, 3 am, 6 rm, 3 am, 3 rm, 4 am, 3 rm, 3 am. När arb mäter 23 cm minskas alla 6 rm till 4 rm = 46 m. När arb mäter 25 cm minskas alla 3 am till 2 am = 40 m. När arb mäter 26 cm minskas alla 4 am till 2 am = 38 m. När arb mäter 27 cm stickas alla 2 am ihop till 1 am = 31 m. När arb mäter 28 cm stickas alla 3 rm ihop till 2 rm och alla 4 rm ihop till 2 rm = 21 m. Sticka 1 v då alla m stickas räta ihop 2 och 2, klipp tråden och drag den genom de resterande m, drag åt och fäst ordentligt.
Hela vanten mäter ca 29 cm.

TUMME:
Sätt tillbaka de 11 tum-m på strumpst 4. Sticka upp 3 m bakom tumkilen = 14 m. Sticka slätst runt i ca 6 cm, sedan stickas alla m räta ihop 2 och 2 = 7 m. Klipp tråden och drag den genom de resterande m, drag åt och fäst ordentligt.

HÖGER VANTE:
Sticka som vänster men spegelvänt. Dvs tum-kilen görs mitt i M.2 som är mitt på v i stället för i den M.2 som är i början på v.

= sätt 3 m på hj.st framför arb, 1 am, 3 rm från hj.st
= sätt 1 m på hj.st bakom arb, 3 rm, 1 am från hj.st.
= sätt 3 m på hj.st bakom arb, 3 rm 3 rm från hj.st.
= sätt 3 m på hj.st framför arb, 3 rm 3 rm från hj.st.

Kommentarer (8)

Skriv din kommentar här!

Marie-France 20.07.2016 - 13:04: www.garnstudio.com

Pour le bandeau, quand ils disent de monter les mailles et faire un rang endroit sur l'envers, cela veux tu dire que le rang de montage est à l'envers?

DROPS Design 20.07.2016 kl. 14:28:

Bonjour Marie-France, montez vos mailles comme d'habitude et tricotez le 1er rang en mailles endroit, tournez et tricotez le rang suivant sur l'endroit (le 2ème rang tricoté sera le 1er rang sur l'endroit). Bon tricot!

Karen DeLorenzo 20.11.2015 - 18:31:

The instructions state to hold double strand of yarn in the "outer most" stitches. This is not specific as to how many stitches. Is this the two garter stitches on both ends or the five stitches on both ends which would include two garter stitches?

DROPS Design 23.11.2015 kl. 09:18:

Dear Mrs DeLorenzo, this apply to the edge sts on each side, ie only 1 st on each side is worked with double thread. Happy knitting!

Sylv Gaspard 19.01.2014 - 21:41:

Je ne comprends pas l'explication suivante sur la moufe :"Au tour suivant, faire un jeté au milieu du M2 en début de tour. Au rang suivant, tricoter le jeté torse à l'envers et répéter ces augmentations 5 fois tous les 3 tours (= 11 m pour le pouce et un total de 63 m)" comment peut-on avoir 11 mailles alors qu'on ne fait que 5 augmentations ?

DROPS Design 20.01.2014 kl. 10:35:

Bonjour Mme Gaspard, une partie des explications manquait pour le pouce, il faut d'abord augmenter 1 m (en faisant 1 jeté) au milieu du 1er motif M2 au début du rang, puis à 11 cm, augmenter 1 m avant et après cette m, 5 fois au total. Bon tricot!

Drops Design 16.04.2010 - 21:20:

Kathy, you inc by using the loop under on the following stitch. Put your right needle into the stitch under the first stitch on your left needle. Pick up the loop and put it on your left needle. Knit this new stitch in the front loop, and also knit following stitch separate as usual. So you have knitted both the inc and the prev stitches and they are now on your right needle. We also have a video on this inc if you go to our Video library.

Kathy Coates 16.04.2010 - 18:47:

Please explain this portion "Increase in next stitch and then knit into both stitches." What kind of increase and after you increase, do you move them back to the left needle and then knit them? Thanks for your help. Kathy

Elisabeth 16.07.2009 - 23:18: www.kreativ-fritid.d ...

Flot

Pernille 27.06.2009 - 22:25:

Super flotte vanter

Anneli 06.06.2009 - 14:14:

Gillar vantarna också! Bra set med kragen och mössan. (Fast har aldrig förstått användning för pannband... någon?)

Kommentér oppskrift DROPS 114-4