DROPS / 115 / 41

Shitake Flare by DROPS Design

DROPS nederdel i ”Fabel” strikket fra side til side med forkortede pinde. Str S - XXXL

DROPS design: Model nr FA-097
----------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS FABEL fra Garnstudio
Farve nr 912, soft chocolate:
300-350-400-450-500-550 gr

Hvis man ønsker nederdelen 10 cm længere bruges der 50-50-50-100-100-100 gr ekstra garn.

DROPS RUNDP (60cm) nr 3 – eller det p.nr du skal bruge for at få 24 m x 48 p retstrik på 10 x 10 cm.
DROPS HÆKLENÅL nr 3 – til knaphuller.
DROPS Perlemorknap nr 521: 5 stk.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 101.7kr. Læs mere.

Instruktioner

NEDERDEL: Der strikkes frem og tilbage på rundp fra side til side, for at nederdelen skal blive videre i kanten skal der strikkes forkortede pinde.
Hvis man ønsker nederdelen 10 cm længere i forhold til måleskitsen skal der slåes 24 ekstra m op, disse lægges til mellem MÆRKE-2 og MÆRKE-3 så der strikkes 72-77-82-87-92-97 m før MÆRKE-3.

Slå 115-120-125-130-135-140 m løst op på rundp 3 med Fabel.
Alle m strikkes ret på hver p (= retstrik) til færdig mål. Første p strikkes således (fra taljen og ned): 10 m, sæt MÆRKE-1 i, strik 15 m, sæt MÆRKE-2 i, strik 48-53-58-63-68-73 m, sæt MÆRKE-3 i, strik de resterende 42 m. Lad mærkerne følge med rundt efter hånden som der strikkes.
Videre strikkes forkortede pinde således (for hver gang der vendes midt i arb skal tråden strammes før der strikkes videre): * Strik 10-12-12-14-14-16 p frem og tilbage over alle m (1.p = vrangen), strik derefter frem til 1.mærke (der er 10 m tilbage), vend og strik tilbage, strik frem til 2.mærke (der er 25 m tilbage), vend og strik tilbage.
Fortsæt med et læg således: Strik 2 m, vend, strik tilbage, strik 4 m, vend strik tilbage, strik 6 m, vend strik tilbage, fortsæt således med at strikke 2 m mere for hver gang der vendes til der er strikket frem til 3.mærke (dvs over 42 m), vend og strik tilbage *, gentag fra *-* til arb måler ca 90-96-104-114-124-136 cm i højden mellem 2.og 3.mærke (når det ligger fladt på bordet) – afpas efter et hel læg. Prøv også nederdelen for at se om den passer.
Strik 2 p over alle m, derefter lukkes der af MEGET LØST fra nederkanten – luk af til der er 25 m tilbage øverst. Strik 10 p frem og tilbage over disse m til knappetillæg, luk derefter af.

MONTERING: Sy nederdelen yderst i kanten op til knappetillægget. hækl 5 knaphuller langs med den side hvor det ikke er tillæg med nål 3 således – start øverst med 1 fm i første m, * 3 lm, spring over 2 m, hækl 1 fm i hver af de 3 næste m *, gentag fra *-* totalt 5 gange, vend og hækl tilbage med 1 fm i hver fm og 2 fm i hver lm-bue.
Sy knapperne i på knappetillægget.

Diagram

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 115-41) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (74)

Murielle 13.03.2018 - 13:15:

Taglia m, per arrivare al segnapunti 3 (dopo 78 m, rimangono 42), faccio 2 m e giro, 4 ma e giro, 6 m e giro…aggiungo 2 m fino alla 78 m, sono quindi in totale 39 volte gli aumenti di 2?non sono troppi? Inoltre, va bene se faccio il wrap and turn quando giro? grazie mille

DROPS Design 13.03.2018 kl. 13:57:

Buongiorno Murielle. Quando inserisce i segnapunti parte dalla vita verso il basso. Dopo il terzo segnapunti rimangono 42 maglie. I ferri accorciati si lavorano dal basso verso l'alto. Quindi quando deve lavorare fino al segnapunti 3, deve lavorare sulle 42 maglie nella parte in basso della gonna. In tutto 21 aumenti di 2 m. Il wrap and turn va benissimo. Buon lavoro!

Paul 19.04.2016 - 21:47:

Immer nach 2 M. mehr abdrehen Was ist damit gemeint, umdrehen?

DROPS Design 20.04.2016 kl. 08:02:

Liebe Bianca, ja es ist gemeint, dass Sie an dieser Stelle wenden. Diese ältere Anleitung ist noch etwas holprig übersetzt, wir entschuldigen uns dafür.

Venetia Caine 30.12.2014 - 16:30:

I'm really loving knitting this pattern. I seems to me that there might be an error towards the end, where it says one should knit until there is a certain length between markers 2 and 3. Given that the markers travel with the knitting, the distance between the two of them is always going to be the same from beginning to end, surely? Or perhaps I have not understood something. Thank you for your help.

DROPS Design 31.12.2014 kl. 12:40:

Dear Mrs Caine, you will measure in knitting direction from cast on edge but place your tape measure between markers 2 and 3 (place the skirt flat). Happy knitting!

Ulli 13.09.2014 - 19:36:

Der Rock ist oben (Taille) zu weit geworden, wie kann ich abhilfe schaffen, ohne alles wieder autrennen zu müssen?

DROPS Design 15.09.2014 kl. 15:28:

Eine Idee wäre, oben noch einen Beleg anzustricken, den Sie nach innen umklappen, und dort ein Gummiband einzuziehen. Dafür fassen Sie aus dem Rand aus jeder 2. R (also aus jedem "Knötchen", d.h. aus jeder Krausrippe) 1 M auf, stricken 1 Rd li und dann wenige cm glatt re. Den Beleg nähen Sie innen am Rock mit einer Öffnung für das Gummiband fest. Oder Sie stricken oben ein Rippenmuster an, dafür müssten Sie eine Maschenprobe machen und ausrechnen, wie viele M Sie für Ihre Taille benötigen.

J.Freynhagen 16.01.2014 - 09:36:

Hallo, wahrscheinlich habe ich einfach einen Denkfehler habe ich komme über einen gewissen Punkt bei dieser Anleitung einfach nicht hinweg. Ersten ist im Anfangsteil der Anleitung von einem 4 Makierungsfaden die Rede und dieser taucht später nie wieder auf. Und ich verstehe nicht, wie der Rock im oberen Bereich wieder schmaler wird. laut Bild und Maßangaben müsste dem doch so sein, oder etwa nicht?Über Hilfe wäre ich wirklich dankbar. lg

DROPS Design 17.01.2014 kl. 15:22:

Liebe Frau Freynhagen, Sie haben völlig Recht und keinen Denkfehler! Unserer damaligen Übersetzerin ist wohl ein Fehler passiert, es gibt keinen 4. Markierungsfaden. Wir haben die Anleitung nun korrigiert und entschuldigen uns für die Umstände.

Katka 22.07.2013 - 15:31:

Beautiful!!!Fabel is super. Moc pěkné, těším se až ji upletu.

Kristi 07.02.2013 - 07:56:

Tere kui olen voldi kudund kas siis tuleb jälle 14 terved rida või nagu alustasin 2 poolikud ja ei sa aru mis mõeldud sm iga teisel real edasi tõsta

DROPS Design 29.08.2013 kl. 16:16:

Jah, jälle * alates: *koo kõigi silmustega 10-12-12-14-14-16 rida edasi-tagasi jne.

Kristi 06.02.2013 - 19:53:

Tere ma ei sa hästi aru kuidas seda kududa ,ei sa paarist reast edasi kas saaks kuidagi nii et märkida 1,2,3,4 ja nii edasi kuidas peaks kuduma neid ridasi tänan ette

DROPS Design 29.08.2013 kl. 16:14:

Seelik kootakse ristipidi, tehes lühendatud ridu allääres, et tekiks volangid(voldid).

Tanja Mikner 24.04.2012 - 20:55:

Ich habe eine traumhafte Variante entworfen und würde sie gerne zur Verfügung stellen. Außerdem gibt es einen Fehler in der Anleitung. Wenn Sie mir eine mail schicken, damit ich mehr Platz zum Antworten habe, schicke ich auch gern ein Foto. Herzliche Grüße

DROPS Design 25.04.2012 kl. 10:49:

Schicken sie ihre Mail bitte an: deutsch(at)garnstudio.com

Skodnik Erika 15.04.2012 - 15:46:

Bitte von dem Rock in Fabel Nr.115-41 ist schwer verstaend lich.Und von Gehaekelte Socken Nr.120-34 ist das gleiche.

Kommentere opskrift DROPS 115-41