DROPS / 115 / 12

Purple Rhapsody by DROPS Design

Hullstrikket DROPS lue og vanter uten fingre i ”MERINO EXTRA FINE”.

DROPS design: Modell nr ME-016
--------------------------------------------------------
Størrelse: S/M – L/XL
Luen passer hodemål: 52/56 – 57/60 cm.
Materialer: DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio
Farge nr 22, lys lilla:
LUE: 150 gr i begge str.
VANTER: 100 gr i begge str.

Strikkes både luen og vantene brukes det 200 gr til sammen.

DROPS SETTP og RUNDP (40 cm) nr 3,5 - eller den p du må bruke for å få 22 m x 30 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP og RUNDP (40 cm) nr 3 – til vrborder.
--------------------------------------------------------

fasong: poselue, mønster/teknik: hullmønster, type oppskrift: luer, pulsvarmere, sett,

MØNSTER: Se diag M.1. Diag viser mønsteret sett fra retten.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------
LUE:
Arb strikkes rundt. Legg opp 106-112 m på rundp 3 med Merino. Strikk 1 omg rett, deretter strikkes det 6 omg med vrbord = 1 r / 1 vr. Videre strikkes det 1 omg rett samtidig som det økes 6-7 m jevnt fordelt = 112-119 m. Bytt til rundp 3,5. Videre strikkes M.1 over alle m (= 16-17 rapporter). HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
SAMTIDIG når arb måler 4 cm økes det 1 m mellom alle rapportene av M.1 ved å lage 1 kast. På neste omg strikkes kastet vridd rett for å unngå hull (dvs at det strikkes i bakre m-bue istedenfor i fremre). Gjenta økningen på hver 4.omg totalt 5 ganger (det økes i samme side av de glstrikkede m hele tiden) = 192-204 m. Når arb måler 14-15 cm felles det 1 m mellom hver rapport ved å strikke de 2 første glstrikkede m vridd r sm (det felles av de m som ble økt tidligere). Gjenta fellingen på hver 4.omg totalt 5 ganger = 112-119 m (nå er det kun mønsterrapportene igjen). Når arb måler 22-23 cm strikkes alle m r sm 2 og 2 = 56-60 m. Fortsett med glstrikk over alle m, gjenta fellingen på hver 2.omg totalt 3 ganger = 14-15 m. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest tråden godt. Hele luen måler totalt ca 24-25 cm.
--------------------------------------------------------
HØYRE VANTE:
Arb strikkes rundt på settp. Legg opp 50-56 m på settp 3 med Merino, strikk 1 omg rett. Deretter strikkes det vrbord = 1 r / 1 vr. Når arb måler 3 cm strikkes neste omg slik: vrbord = 1 r / 1 vr over de 7 første m og glstrikk over de resterende m – SAMTIDIG som det felles 8-7 m jevnt fordelt over disse glstrikkede m = 42-49 m. Bytt til settp 3,5 og fortsett slik: vrbord = 1 r / 1vr over 7 første m og M.1 over de neste 35-42 m. Når arb måler 8 cm økes det til tommel på hver side av 3.og 4.vrbord-m (disse 2 m = tommel-m) – øk ved å lage 1 kast, på neste omg strikkes kastene vridd fortløpende inn i vrborden slik at de passer med de 2 midterste m. Gjenta økningen på hver 2.omg totalt 6-7 ganger = 14-16 tommel-m (19-21 vrbord-m totalt). Når arb måler 13-14 cm settes de 14-16 tommel-m på 1 tråd, på neste omg legges det opp 2 nye m bak tommel-m = 42-49 m, fortsett med vrbord og mønster som før. Når arb måler 17-18 cm - avpass etter 3.p av M.1 - strikkes det 1 omg glstrikk - SAMTIDIG som det økes 8-7 m jevnt fordelt over M.1 = 50-56 m. Bytt tilbake til settp 3, videre strikkes det vrbord = 1 r / 1 vr over alle m. Når vrborden måler 3-4 cm felles det av med r over r og vr over vr. Arb måler nå ca 20-22 cm.

TOMMEL:
Sett de 14-16 m fra tråden på settp 3 og strikk opp 4 m i kanten på baksiden av disse = 18-20 m. Strikk vrbord = 1 r / 1vr rundt i ca 2-3 cm, fell av med r over r og vr over vr.

VENSTRE VANTE:
Strikk som høyre men motsatt.

= ta 1 m løst av p som om den strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over