DROPS / 115 / 12

Purple Rhapsody by DROPS Design

Hullstrikket DROPS lue og vanter uten fingre i ”MERINO EXTRA FINE”.

DROPS design: Modell nr ME-016
--------------------------------------------------------
Størrelse: S/M – L/XL
Luen passer hodemål: 52/56 – 57/60 cm.
Materialer: DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio
Farge nr 22, lys lilla:
LUE: 150 gr i begge str.
VANTER: 100 gr i begge str.

Strikkes både luen og vantene brukes det 200 gr til sammen.

DROPS SETTP og RUNDP (40 cm) nr 3,5 - eller den p du må bruke for å få 22 m x 30 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP og RUNDP (40 cm) nr 3 – til vrborder.
--------------------------------------------------------

DROPS Merino Extra Fine uni colour DROPS Merino Extra Fine uni colour 30.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Merino Extra Fine mix DROPS Merino Extra Fine mix 30.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 155kr. Les mer.
MØNSTER: Se diag M.1. Diag viser mønsteret sett fra retten.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------
LUE:
Arb strikkes rundt. Legg opp 106-112 m på rundp 3 med Merino. Strikk 1 omg rett, deretter strikkes det 6 omg med vrbord = 1 r / 1 vr. Videre strikkes det 1 omg rett samtidig som det økes 6-7 m jevnt fordelt = 112-119 m. Bytt til rundp 3,5. Videre strikkes M.1 over alle m (= 16-17 rapporter). HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
SAMTIDIG når arb måler 4 cm økes det 1 m mellom alle rapportene av M.1 ved å lage 1 kast. På neste omg strikkes kastet vridd rett for å unngå hull (dvs at det strikkes i bakre m-bue istedenfor i fremre). Gjenta økningen på hver 4.omg totalt 5 ganger (det økes i samme side av de glstrikkede m hele tiden) = 192-204 m. Når arb måler 14-15 cm felles det 1 m mellom hver rapport ved å strikke de 2 første glstrikkede m vridd r sm (det felles av de m som ble økt tidligere). Gjenta fellingen på hver 4.omg totalt 5 ganger = 112-119 m (nå er det kun mønsterrapportene igjen). Når arb måler 22-23 cm strikkes alle m r sm 2 og 2 = 56-60 m. Fortsett med glstrikk over alle m, gjenta fellingen på hver 2.omg totalt 3 ganger = 14-15 m. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest tråden godt. Hele luen måler totalt ca 24-25 cm.
--------------------------------------------------------
HØYRE VANTE:
Arb strikkes rundt på settp. Legg opp 50-56 m på settp 3 med Merino, strikk 1 omg rett. Deretter strikkes det vrbord = 1 r / 1 vr. Når arb måler 3 cm strikkes neste omg slik: vrbord = 1 r / 1 vr over de 7 første m og glstrikk over de resterende m – SAMTIDIG som det felles 8-7 m jevnt fordelt over disse glstrikkede m = 42-49 m. Bytt til settp 3,5 og fortsett slik: vrbord = 1 r / 1vr over 7 første m og M.1 over de neste 35-42 m. Når arb måler 8 cm økes det til tommel på hver side av 3.og 4.vrbord-m (disse 2 m = tommel-m) – øk ved å lage 1 kast, på neste omg strikkes kastene vridd fortløpende inn i vrborden slik at de passer med de 2 midterste m. Gjenta økningen på hver 2.omg totalt 6-7 ganger = 14-16 tommel-m (19-21 vrbord-m totalt). Når arb måler 13-14 cm settes de 14-16 tommel-m på 1 tråd, på neste omg legges det opp 2 nye m bak tommel-m = 42-49 m, fortsett med vrbord og mønster som før. Når arb måler 17-18 cm - avpass etter 3.p av M.1 - strikkes det 1 omg glstrikk - SAMTIDIG som det økes 8-7 m jevnt fordelt over M.1 = 50-56 m. Bytt tilbake til settp 3, videre strikkes det vrbord = 1 r / 1 vr over alle m. Når vrborden måler 3-4 cm felles det av med r over r og vr over vr. Arb måler nå ca 20-22 cm.

TOMMEL:
Sett de 14-16 m fra tråden på settp 3 og strikk opp 4 m i kanten på baksiden av disse = 18-20 m. Strikk vrbord = 1 r / 1vr rundt i ca 2-3 cm, fell av med r over r og vr over vr.

VENSTRE VANTE:
Strikk som høyre men motsatt.

= ta 1 m løst av p som om den strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over

Ivalu 26.03.2018 - 18:14:

Jeg kan ikke komme videre med huen, fordi min maske antal ikke passer efter de første udtagninger efter 4 cm. Jeg havde 112 masker, og efter udtagningerne har jeg nu 128. Men 128 kan ikke deles med 7 og derfor kan jeg ikke få det til at passe med mønsteret. Hvad gør jeg forkert?

DROPS Design 04.04.2018 kl. 12:30:

Hej Ivalu, du har 112 eller 119 masker når du starter med M.1. Nu tager du ud imellem hver rapport, sæt gerne mærketråde, så bliver det tydeligere at se hvor rapporterne starter. God fornøjelse!

Earlene 20.01.2018 - 01:31:

Re: Drops 115-12 pattern for the hat. It says to cast on 112 sts. Then increase 7 sts evenly = 119 sts. After hat measures 1 1/2" inc 1 st between all the repeats of M.1 . Repeat the inc a total of 5 times = 204 sts. My math shows that 119 sts + 42 sts = 161 sts not 204.

DROPS Design 20.01.2018 kl. 07:07:

Hi Earlene, You have 17 repeats of M.1, so 17 x 5 = 85 and 85 + 119 = 204. Happy knitting!

Bersigotti 05.11.2016 - 20:42:

Pour les mitaines je ne sais pas travailler avec les aiguilles a doubles pointes merci de m'aider

DROPS Design 07.11.2016 kl. 09:18:

Bonjour Mme Bersigotti, vous pouvez également utiliser la méthode dite magic loop pour tricoter les mitaines. Bon tricot!

Jean-Marie Warren 11.02.2016 - 20:03:

Thank you for the help! I figured it out and now it makes perfect sense. I still think you could post a video on how to work thumb gusset in rib as I am sure there are others who will struggle with this process. I am a very new knitter, only one year knitting, and some techniques still baffle me.

Jean-Marie Warren 11.02.2016 - 08:23:

I saw your comment stating that you increase after third and fourth rib for the thumb gusset. I am not sure how to make the rib knit match after adding the yo stitches. If I continue with the k1, p1 as started originally once I get to the first yo and knit the back loop then do I p1, k1, and knit back loop on second yo? If I do this I end up with two knit stitches together at the first and second yo stitches. The next round do I continue with two knit stitches together?

DROPS Design 11.02.2016 kl. 10:57:

Dear Mr Warren, the inc for thumb will be worked in rib on each side of the 3rd and 4th st, ie the rib should follow on thumb, if both sts for thumb are K1,P1, inc like this: YO, K1,P1, YO. On next round, P YO twisted, K1, P1, K YO twisted. After next inc, K YO twisted, P1, K1, P1, K1, P YO twisted and so on. Happy knitting!

Sarah 18.10.2015 - 11:08:

Stricke die Mütze in der Größe 57/60 Bei mir sind es nach den ganzen Zunahmen nur 203 Maschen und nicht 204 Wobei 204 Maschen ja auch nicht ins Muster passen würde Kann mir jemand helfen?

DROPS Design 18.10.2015 kl. 17:31:

Sie nehmen ja pro Zunahme-Rd 17 M zu und Sie haben 5 Zunahmen-Rd, 17 x 5 = 85 M, 119 M hatten Sie vorher, 119 + 85 = 204 M. Das Muster stricken Sie weiter nur über die 17 Muster-Rapporte, mit denen Sie angefangen haben, die zugenommenen M stricken Sie glatt re.

Henma Johnston 06.04.2014 - 03:13:

Can you please explain the term in knitting YO

DROPS Design 07.04.2014 kl. 10:26:

Der Mrs Jonhston, a YO is a yarn over over the needle - see video below. Happy knitting !

Kaire 13.10.2013 - 13:25:

Itś very easy to do. Everyone can do it :) and looks nice too:) so I am making them for my closest fiends as a Christmaspresent.

Eileen French 22.09.2013 - 22:45:

I am making the hat at present. The design appeals to me very much so I hope the finished article will look as good as your photo.

Kathleen King 15.08.2013 - 01:31:

Glove thumb increases 2 stitches each side of 3rd and 4th riibr and says to incorporate increases in rib. K1p1 rib doesn't work??. Please explain.

DROPS Design 15.08.2013 kl. 10:15:

Dear Mrs King, work inc following rib each side of the 3rd and 4th sts, so that rib match on thumb gousset. Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS 115-12