DROPS / 113 / 16

Corolla by DROPS Design

Topp med runt ok och strukturmönster i DROPS Silke Alpaca eller 2 trådar DROPS BabyAlpaca Silk . Strl S - XXXL.

DROPS design: Modell nr SA-057
------------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång: DROPS SILKE ALPACA från Garnstudio
400-500-500-550-600-700 g nr 100, natur

Eller använd:
DROPS BABYALPACA SILK från Garnstudio
300-350-400-400-450-500 g nr 0100, natur

DROPS RUNDST (40 och 80 cm) NR 4,5 - eller det st.nr du måste ha för att få 17 m x 22 v i slätst på 10 x 10 cm.
------------------------------------------------------------

Kommentarer (59)
MÖNSTER:
Se diagr M.1 och M.2. Diagr visar mönstret sett från rätsidan. Se diagr för din strl.
RÄTST (runt på st):
*1 v räta och 1 v avigt *, upprepa *-*.
MÄT-TIPS:
Pga tyngden i garnet måste alla längdmått mätas när arb hålls upp, annars kommer plagget bli för långt när det tas på.
------------------------------------------------------------
FRAM- OCH BAKST:
Arb stickas runt på rundst. Lägg LÖST upp 160-180-190-210-230-250 m på rundst 4,5 med Silke-Alpaca eller 2 trådar BabyAlpaca Silk. Sticka 1 rätt v. Sedan stickas M.1A över alla m = 176-198-209-231-253-275 m. Sedan stickas M.1B tills arb mäter ca 7 cm. Nu stickas M.1C över alla m = 144-162-171-189-207-225 m. Därefter stickas det slätst, SAMTIDIGT på varv 1 ökas det 4-0-5-3-5-9 m jämnt fördelat = 148-162-176-192-212-234 m. Sätt en markering i början på v och en markering efter 74-81-88-96-106-117 m. När arb mäter 14 cm minskas 1 m på varje sida av båda markeringarna (= 4 m minskas), upprepa med 9-9½-10-10½-11-11½ cm mellanrum totalt 3 ggr = 136-150-164-180-200-222 m. Minska genom att sticka ihop 2 rm. Fortsätt sedan tills arb mäter 37-38-39-40-41-42 cm – LÄS MÄT-TIPS! Nu maskas det av 8 m i varje sida (4 m på varje sida av båda markeringarna) = 120-134-148-164-184-206 m kvar på st. På nästa v läggs det upp 45-49-53-59-63-67 m över de avm m i varje sida = 210-232-254-282-310-340 m. Sticka 1 rätt v SAMTIDIGT som det minskas 10-12-14-2-10-20 m jämnt fördelat = 200-220-240-280-300-320 m. Sticka 1 avigt v. Sedan på nästa v, stickas mönster och öka/minska efter M.2 (se diagr för din str). När M.2 är stickat färdigt på höjden (se pil för din str) är det 90-99-108-112-120-128 m kvar på st. Sticka 1 rätt v SAMTIDIGT som det minskas 8-17-20-24-24-32 m jämnt fördelat = 82-82-88-88-96-96 m. Sedan stickas det 1 avigt v. Därefter stickas det 4 v rätst innan det maskas av.

Detta mönster har uppdaterats. .

Diagramtext: Symbol 4 och 5 har bytts om.
M.2 XL+XXL+XXXL: Ny rad 19
Uppdaterad online: 17.04.2009

= sticka 2 m i 1 m
= 2 rm ihop
= lyft 1 m löst av st, 1 rm, dra den lyfta m över
= 1 omslag mellan 2 m
= 2 am ihop
= 3 m i 1 m så här: 1 am, 1 rm och 1 am.
= 3 am ihop
= lyft 1 m löst av st

Kommentarer (59)

Skriv din kommentar här!

Gringel Ursula 09.08.2018 - 10:32:

Liebes Drops Design, ich weiß nicht , wie ich oben bei M.2 abnehmen soll. Ich glaube, ich stehe ganz schlimm auf einem Schlauch. Könnt Ihr mir bitte dabei helfen? Ich verstehe das Diagramm nur vom Muster her, aber nicht ,wann und wie viel ich abnehmen muss. Ich bitte euch mir zu helfen. Danke schon mal im voraus.

DROPS Design 09.08.2018 kl. 11:00:

Liebe Frau Gringel, es wird bei M.2 bei dem Muster abgenommen, z.B bei der 11. Reihe wird man mehr Maschen abnehmen als Umschläge (= 8 Abnahme und 4 Umschläge), dann bei der 13. Reihe stricken Sie am Anfang 2 M li zs. Bei der 15. Reihe stricken Sie am Ende im M.2 nehmen Sie auch 1 M ab, usw. (Die Zunahmen bei der 1. Reihe in M.2 nicht vergessen). Es kann eine gute Idee sein, Markierer zwischen jedem M.2 einzusetzen, so können Sie die Maschenanzahl in jedem Rapport prüfen. Viel Spaß beim stricken!

Gringel Ursula 09.08.2018 - 10:31:

Liebes Drops Design, ich weiß nicht , wie ich oben bei M.2 abnehmen soll. Ich glaube, ich stehe ganz schlimm auf einem Schlauch. Könnt Ihr mir bitte dabei helfen? Ich verstehe das Diagramm nur vom Muster her, aber nicht ,wann und wie viel ich abnehmen muss. Ich bitte euch mir zu helfen. Danke schon mal im voraus.

Shirley 15.03.2016 - 06:58:

I have knitted m.1a and m1b, I have ended up with twice the number of stitches the pattern indicates. I cannot figure out what I did wrong, please help.

DROPS Design 15.03.2016 kl. 09:30:

Dear Shirley, you should have 11 sts in each M.1A when starting M.1B, then work every lace round in M.1B as follows: (slip 1 as if to K, K1, psso) twice, *YO, K1*, repeat from *-* a total of 3 times, YO, K2 tog twice = you dec 4 sts compensated with 4 YOs, number of sts should be constant. Inserting a marker between each repeat may help to check number of sts. Happy knitting!

Noro 26.03.2015 - 14:07:

En otras palabras, lo que me lia es lo de LD. Al tejer en circular todo sería lado derecho ¿no?, no habría lado del revés ¿no?

Noro 26.03.2015 - 14:06:

Ver diagrama M.1 y M.2. Los diagramas muestran el patrón por el LD. Hace poco que comencé a leer patrones, quisiera saber, como este modelo se teje en agujas circulares, y pone que los diagramas son por el lado derecho, cuando tejo el diagrama M1B, después de tejer la primara hilera ( la de las disminuciones y lazadas), la siguiente hilera la tengo que tejer como muestra el diagrama ( que es todo del derecho) o tengo que tejerlo de otra manera.

DROPS Design 02.04.2015 kl. 20:40:

Hola Noro. Es correcto, la 2ª fila del diagrama se trabaja de derecho todos los pts.

Doris 14.03.2014 - 17:23:

Ich habe den Pullover mit der ALASKA-Wolle gestrickt, er ist super geworden. Er trägt sich angenehm und das Muster ist sehr schön. Danke für die vielen schönen Anleitungen!

Huma Mazhar 04.12.2012 - 09:33:

I am new at knitting,please help, if i want to make a small size, exactly which rows i would have to knit from diagram M.2?thanks

DROPS Design 04.12.2012 kl. 09:44:

Dear Mrs Mazhar, diagram M.2 for size S it the one at the very bottom left, you have to work the whole diagram from the bottom corner at the right side to the arrow above, ie stop 4 rows before the end of the diagram. Happy knitting!

Teresa Ann Ellis 19.08.2012 - 17:24:

Beautiful yoke! Will make this as a long-sleeved cardigan (stockinette arms, lace wrist edges), with the bottom just below the bust, very fitted.

Cherub 31.07.2012 - 23:17:

Hi in the chart it says "work 2 stitches as one" do you mean knit two together?! Thanks

DROPS Design 28.08.2012 kl. 03:49:

It is saying "work 2 sts in 1 st " - when you work 2 sts into 1 st it means you increase one stitch. Most common method is to work first in front loop and then in back loop of the same stitch.

Marie 30.05.2012 - 15:11:

Noen som kan hjelpe meg? Skjønner ikke hvordan jeg skal strikke 3 m i 1 m, slik som det står i mønstret..

DROPS Design 07.06.2012 kl. 07:36:

Prøv slik: Legg tråden foran venstre pinne, strikk den vrang (= 1 m), løft tråden tilbake til venstre pinne, strikk rett (= 2 m), løft tråden foran venstre pinne igjen og strikk vrang (= 3 m i 1 m).

Kommentér oppskrift DROPS 113-16