DROPS / 112 / 13

Grape Valley by DROPS Design

Rätstickad DROPS topp tunika i ”Muskat Soft”. Stl S till XXXL.

DROPS design: Modell nr R-524
--------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång: DROPS MUSKAT SOFT från Garnstudio
400-450-500-550-600-650 g nr 06, blålila

DROPS ST NR 4 – eller det st.nr du måste ha för att få 21 m x 42 v rätst på 10 x 10 cm.
OBS! Det är viktig att stickfastheten stämmer både på bredden och på höjden!
VIRKNÅL NR 4 – till kant.
--------------------------------------------------------

Hela arb rätstickas, dvs det stickas räta på varje v till färdigt mått.
Lägg upp 6 m på st 4 med Muskat Soft. Sätt en markering mitt på st = 3 m på varje sida av markeringen. Markeringen markerar mitt fram. Sedan stickas det så här:
Varv 1 (= rätsidan): 1 rm, 1 omslag, sticka räta fram tills det återstår 1 m före markeringen, 1 omslag, 2 rm (markeringen sitter mitt emellan dessa m), 1 omslag, sticka räta tills det återstår 1 m på st, 1 omslag och 1 rm.
Varv 2 (= avigsidan): räta över alla m (omslagen stickas vridet räta, dvs i bakre maskbågarna i stället för i främre, för att slippa hål).
Varv 3: som varv 1.
Varv 4: som varv 2.
Varv 5: sticka räta över alla m.
Varv 6: som varv 5.
Upprepa 1:a till 6:e v tills det är totalt 114-118-122-130-142-150 m på st. Nu delas arb. Sätt de första 57-59-61-65-71-75 m på 1 tråd. Sedan stickas varje del för sig.

HÖGER FRAMST:
= 57-59-61-65-71-75 m. På rätsidan: början på v = sida-A (mot mitt fram), slutet på v = sida-B (mot sidan).
Läs hela avsnittet innan du stickar vidare!
Fortsätt sedan med rätst över alla m SAMTIDIGT som det ökas 1 m i sida-B som förut totalt 1-3-5-7-9-11 ggr = 58-62-66-72-80-86 m. När alla ökningar är färdiga sätts det en markering efter 29-31-33-36-40-43 m. Sedan minskas 1 m på vartannat v i sida-B totalt 33 ggr. SAMTIDIGT när arb mäter ca 2 cm från markeringen minskas 1 m på vart 10:e varv totalt 4 ggr genom att sticka växelvis 2 m före och 2 m efter markeringen räta tills. När alla minskn är färdiga är det 21-25-29-35-43-49 m kvar på st. Sätt en markering i m mitt på v. Sedan fortsätts det att minskas 1 m på vartannat v i sida-B totalt 21-24-24-27-28-28 ggr, SAMTIDIGT ökas det 1 m med 6-8-8-8-10-10 v mellanrum i sida-A totalt 6 ggr och SAMTIDIGT när arb mäter ca 2 cm från markeringen ökas det 1 m på vart 8:e v totalt 4 ggr genom att sticka 2 m i 1 m växelvis i m före markeringen och efter markeringen. När alla ökningar och minskn är färdiga är det 10-11-15-18-25-31 m kvar på st. Minska 4-3-7-10-17-23 m i sida-B = 6-8-8-8-8-8 m. Maska av för ärmhål i sida-B på vartannat v: 2 m 3-4-4-4-4-4 ggr och 1 m 2 ggr. SAMTIDIGT fortsätts det att ökas 1 m på vart 6:e v i sida-A totalt 2 ggr. När alla minskn är gjorda finns det inga m kvar på st.

VÄNSTER FRAMST:
Sätt tillbaka m från tråden på st = 57-59-61-65-71-75 m. Sticka som höger framst men motsatt.

HALSKANT:
Lägg upp 25-24-23-22-21-20 m på st, sedan stickas det upp 67-70-73-76-81-88 m längs halsminskn på vänster framst, sticka upp 1 m mitt fram där arb blev delat, sedan stickas det upp 67-70-73-76-81-88 m längs halsminskn på höger framst och lägg upp 25-24-23-22-21-20 m i slutet på v = 185-189-193-197-205-217 m. Sticka 1 rätt v på avigsidan. Sätt en markering i den mittersta m. Sedan stickas det så här:
Varv 1: (= rätsidan): sticka räta fram tills det återstår 1 m före m med markering, lyft 1 m, 2 rm tills, drag den lyfta m över och sticka räta v ut.
Varv 2: (= avigsidan): sticka som varv 1.
Varv 3: sticka som varv 1.
Varv 4: sticka räta över alla m.
Varv 5, 6 och 7: sticka som varv 1.
Varv 8: sticka som varv 4.
Varv 9 och 10: sticka som varv 1.
Upprepa från v 1 till v 10 tills halskanten mäter ca 12 cm, det skall nu vara ca 105-109-113-117-125-137 m på st. Fortsätt minskn mitt på, SAMTIDIGT minskas 4 m i början på varje v tills det återstår ca 5 m på st. Maska av dessa m.

BAKST:
Sticka som framst tills halskanten mäter ca 12 cm, det skall nu vara ca 105-109-113-117-125-137 m på st. Fortsätt minskn mitt på, SAMTIDIGT minskas 1 m i början på varje v tills det återstår ca 5 m på st. Maska av dessa m.

MONTERING:
Sy axelsömmarna. Sy sidsömmarna.

VIRKAD KANT: Virka en kant runt hela halskanten, ärmhålet och nederkanten på toppen så här: 1 fm i första m, * 2 lm, hoppa över ca 1 -1½ cm, 1 fm *, upprepa från *-*, och avsluta med 1 sm i början på v. Klipp av och fäst tråden.

Luz 13.02.2018 - 15:36:

Estoy intentando hacer este patrón pero me he liado a la hora de saber cuál es el lado B y el A para hacer las disminuciones. Por favor ruego me ayuden

DROPS Design 17.02.2018 kl. 17:16:

Hola Luz. Mirando con el lado derecho hacia tí, el inicio de la fila = lado-A (hacia el centro de la espalda), final de la fila = lado-B (hacia el lado).

Sara 30.05.2016 - 01:43:

When measuring neckline to the 12cm mark do you measure from centre of v where the decreases are or from sides where the 25 stitches are cast on because they have different measurements.

DROPS Design 30.05.2016 kl. 10:22:

Dear Sara, measure along the new sts cast on (the 12 cm = strap/shoulder - see measurement chart). Happy knitting!

Sally 20.05.2016 - 16:32:

I'm really keen on this top but surely the instructions could be written in a clearer way? So many complicated increases and decreases on different numbered rows all at once! I'm not surprised people are struggling here! It's a gorgeous pattern and very on-trend. Please consider a way to present the pattern in an easier form!

DROPS Design 20.05.2016 kl. 16:41:

Dear Sally, you can write all dec/inc you are making to not miss any "at the same time" and be sure you will get correct number of sts. Happy knitting!

Sara 17.05.2016 - 19:34:

I understand the directions and when to place markers and when and where to increase/ decrease....what I am saying is there are not enough stitches in my size 21 stitches to do the increases before the b side decreases are past the marker! Thanks

DROPS Design 18.05.2016 kl. 10:12:

Dear Sara, as previously answered on Cindy, you will pass marker when continuing the dec towards B side, the dec at marker are then already done. In first size, there are 58 sts - 33 dec towards B - 4 sts at marker = 21 sts remaining. Happy knitting!

Sara 16.05.2016 - 20:34:

I agree with question asked by Cindy ....there are 10 stitches on each side of marker at this point....I need at least 6 rows to get 2 cm all while decreasing on b side 10-3 4 stitches.... Increase 1 on b side 5 stitches on b side.... Decrease another 9 stitches before another increase on b side if increasing every 8 rows???????? Help please

DROPS Design 17.05.2016 kl. 11:20:

Dear Sara, inc first towards B, then insert a marker. Then dec 1 st towards B and 2 cm after marker dec at the same time 1 st at the marker. You should have 21-49 sts (see size) when all dec have been done. Then insert a new marker in the middle and continue dec towards B, at the same time, inc 1 st towards A and inc 1 st at the marker (first before the marker, then after the marker). Happy knitting!

Lyn Johnson 07.06.2015 - 06:32:

Love the look of this top. I started the front and everything was fine until I started the directions for the right front. I was unable to follow all the directions "at the same time" so put my project in time out. I would love to try again but even after studying the directions further, I can't understand how all the directions work together. Can you give me any suggestions?

DROPS Design 08.06.2015 kl. 08:34:

Dear Mrs Johnson, on right front piece inc 1-11 times (see size) as before first towards B - then insert a marker after 29-43 sts and inc 33 times towards B and 2 cm after marker dec 4 times 1 st at marker. You should have 21-49 sts. Insert then a marker in the mid st and dec towards B + inc towards A + 2 cm after marker inc at the marker. Then bind off sts towards B while continuing inc towards A. Happy knitting!

Tone Gustavsen 13.02.2015 - 17:55:

Det var den tunikaen jeg lette etter! Ivrig etter å komme i gang, men oppdager at garnet er merket 'utgått'. Er det noe alternativ i flammegarn?

Cindy 25.02.2013 - 04:15: www.garnstudio.com

Pattern drops #112-13. I am having trouble understanding the directions for right front after completing decreases to 25 sts (medium size) I've inserted the marker on the thirteenth st. Decreasing 24 times will put me way past 2 cm from marker. Can someone clarify the remaining directions for the right front? Thanks so much

DROPS Design 25.02.2013 kl. 15:43:

Yes, you will pass marker in some point, and continue dec on the side B. Middle inc's should be done already for that time.

Martina 13.07.2012 - 14:52:

Ich hab's grade fertig (in Muskat Soft, Farbe rot Nr. 05)und bin begeistert über die Passform! Der Hinweis, dass die Maschenprobe unbedingt einzuhalten ist, kommt nicht von ungefähr.

Lillan 22.04.2009 - 10:56:

Denne kommer jeg stil å strikke meg. Den er såååå nydelig ;0)

Kommentér oppskrift DROPS 112-13