DROPS / 111 / 8

Violet Petal Kids by DROPS Design

DROPS jakke med raglanindtagning i ”Silke-Alpaca”. Str 7 til 14 år.

Tags: jakker, raglan,

DROPS design: Model nr SA-002-bn
-------------------------------------------------------
Størrelse: 7/8 - 9/10 - 11/12 - 13/14 år
Str i cm: 122/128-134/140-146/152-158/164
Materialer: DROPS SILKE-ALPACA fra Garnstudio
350-400-450-450 gr, f.nr 4010, perlegrå

DROPS STRØMPEP OG RUNDP 4,5 (80 cm) - eller den p du skal bruge for at få 17 m x 22 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS STRØMPEP OG RUNDP 4 (80 cm) – til retstrik.
DROPS METALKNAP, NR 542: 3 stk
-------------------------------------------------------

1. omg: Ret og 2. omg: Vrang.
KNAPHUL:
Der lukkes af til knaphul på højre forkant.
1 KNAPHUL = luk 4. m af fra midt foran og slå 1 ny m op over den aflukkede på næste p. Luk af til knaphul når arb måler:
STR 7/8 år: 25, 32 og 39 cm.
STR 9/10 år: 27, 34 og 41 cm.
STR 11/12 år: 29, 36 og 43 cm.
STR 13/14 år: 31, 38 og 45 cm.
STRIKKETIPS: Hvis strikkefastheden ikke stemmer i højden og der strikkes for stramt vil raglanindtagningen blive for kort og ærmegabet for lille. Dette kan justeres ved at strikke 1 ekstra p uden indtagning med jævne mellemrum mellem indtagningerne.
INDTAGNINGSTIPS (gælder raglan):
Alle indtagninger gøres fra retsiden:
Før mærketråden: 2 m ret sm.
Efter mærketråden: Tag 1 m løst af p som om den skulle strikkes ret, 1 m ret, løft den løse m over.
--------------------------------------------------------

JAKKE:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp.
Slå 138-146-150-158 m op (inkl 12 forkantm i hver side) på rundp 4 med Silke-Alpaca. Strik 6 p retstrik – se forkl over! Sæt 2 mærketråde i arb, 37-39-40-42 m ind fra hver side (rygstk = 64-68-70-74 m). Skift til rundp 4,5. Fortsæt i glatstrik med 12 m retstrik i hver side (= forkant). Forkanten strikkes i retstrik til færdig mål. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arb måler 8 cm tages der 1 m ind på hver side af begge mærketråde, gentag på hver 9.-9.-10.-10.cm totalt 3 gange (= 4 indtagninger pr omg) = 126-134-138-146 m. Husk at lukke af til KNAPHUL på højre forkant – se forkl over! Når arb måler 31-32-33-34 cm lukkes der 8 m af i hver side til ærmegab (dvs 4 m på hver side af begge mærketråde) = 110-118-122-130 m. Læg arb til side.

ÆRME:
Arb strikkes rundt på Strømpep. Slå 46-50-52-56 m op på Strømpep 4. Strik RETSTRIK – se forkl over! Sæt 1 mærketråd i beg af omg (= midt under ærmet). Når arb måler 8 cm lukkes der 4 m af på hver side af mærketråden = 38-42-44-48 m. Læg ærmet til side. Strik et ærme til.

BÆRESTK:
LÆS STRIKKETIPS! Nu sættes ærmerne ind på samme rundp 4,5 som ryg- og forstykke hvor der blev lukket af til ærmegab = 186-202-210-226 m. Sæt 1 mærketråd i hver overgang mellem ryg- og forstk og ærmer = 4 mærketråde. Tag ind til RAGLAN – se forkl over! OBS! De 2 første indtagninger gøres bare på ryg- og forstykke, ikke på ærmerne. Tag ind på hver 4.p: 3-3-3-4 gange og på hver 2.p: 11-13-14-15 gange. SAMTIDIG når arb måler 38-40-42-44 cm sættes 6 m i hver side på 1 tråd mod midt foran. Luk derefter af til hals i hver side i beg af hver p således: 2 m 2 gange og 1 m 2 gange. Efter alle indtagninger er der 58-58-58-58 m på p. Strik 18-18-20-20 m op (inkl m på trådene) fra hver forstk = 94-94-98-98 m. Strik 10 p retstrik, SAMTIDIG på 1.p tages der 14-10-10-6 m ind jævnt fordelt = 80-84-88-92 m. Husk at lukke af til det sidste knaphul. Luk af.
MONTERING: Sy åbningerne under ærmerne. Sy knapperne i.

Judy 01.08.2016 - 17:32:

How many yards of yarn are needed for each size

DROPS Design 01.08.2016 kl. 18:27:

Dear Judy, you can find the yarn requirement for this pattern at the top of the page next to the picture on the right. Happy knitting!

Anette Brandt Schmidt 15.03.2016 - 08:11:

Det er altså de 6 første masker af den retstrikkedd forkanten der skal sættes af. Så må forkanten da blive skævt strikket?

Anette Brandt Schmidt 13.03.2016 - 17:04:

Jeg kan ikke finde ud af halsindtag - og hvor sættes de 6 masker af? Indenfor de 12 retmasker i kanten? Og hvor tages der så ind? Bliver der ikke et hul i strikketøjet? ?

DROPS Design 14.03.2016 kl. 08:46:

Hej Anette, Nej det er de yderste 6 m i starten af pindene du sætter på en tråd, og på pinden efter lukker du 2 m af 2 gange i hver side ifølge opskriften og til sidst 1 m 2 gange. Strik masker op og følg det sidste af opskriften. God fornøjelse!

Sylvie Brusini 14.02.2016 - 21:19:

Bonjour je tricote la taille 7/8 la 3 eme boutonniere doit etre faite a 39 cms total, mais les 6 mailles a mettre de côté a 38 cms, ou doit t on faire cette boutonniere? Merci de votre aide.

DROPS Design 15.02.2016 kl. 11:29:

Bonjour Mme Brusini, la dernière boutonnière sera faite dans le col, après avoir repris les mailles en attente et relevé celles de chaque côté des devants (dans les 10 rangs point mousse). Bon tricot!

Eva 08.12.2015 - 00:02:

Hallo Obwohl ich mir zuerst alle (deutschen) Fragen und Antworten durchgelesen habe, weiss ich immer noch nicht so genau, wo ich jeweils die 6 M stilllege. Jeweils am Beginn bzw. Ende der Blende? Aber dann verschiebt sich doch dad letzte Knopfloch, oder sehe ich das falsch? Und nehme ich dann ab den stillgelegten Maschen die Maschen gegen den Hals ab? Vielen dank schon mal im voraus.

DROPS Design 12.12.2015 kl. 20:58:

Sie legen die M jeweils an den Vorderteilen still, es sind die je 6 äußersten M an den beiden Vorderteilen, d.h. jeweils die Hälfte der Blenden-M. Das machten Sie für den Halsausschnitt statt die M abzuketten, damit Sie die M hinterher für die Blende wieder auffassen können. Das letzte Knopfloch arbeiten Sie erst dann ein, wenn Sie die M wieder für die Halsblende aufgefasst haben, also bei den 5 R kraus re.

Patricia Wallace 14.10.2015 - 03:08:

Yoke: slip 6 stitches each side. What stitches? Or how many in from the front ? Cast off to shape neckline at beginning of every row. Are those stitches after the stitch holders? Confused, sorry!

DROPS Design 14.10.2015 kl. 08:51:

Dear Mrs Wallace, you slip the first and last 6 sts on row on st holders (= 6 sts on each side = 6 sts on each front piece). Cast off then the sts for neckline, when all dec are complete, pick up sts from st holders + along neckline + remaining sts from yoke to work neck edge. Happy kitting!

Christine 12.03.2015 - 12:05:

Merci de votre réponse Pour arriver a 98 m, faut-il augmenter 14 m de chaque côté des devants et reprendre les 6 mailles en attente ?

DROPS Design 12.03.2015 kl. 13:58:

Bonjour Christine, après les diminutions du raglan et de l'encolure, on reprend les 6 m en attente de chaque côté, on relève 14 m le long de l'encolure devant de chaque côté (soit 20 m relevées/reprises de chaque côté) et on tricote les 58 m = 98 m. Bon tricot!

MARTINEZ Christine 11.03.2015 - 09:58:

Bonjour Pouvez vous m'expliquer comment faire diminutions du raglan Je fais la taille 13 ans, j'ai 226 mailles comment faire pour arriver à 98 mailles.(j'ai bien 48 m X 2 = 96 m les manches et après ... Merci de votre réponse

DROPS Design 11.03.2015 kl. 14:53:

Bonjour Mme Martinez, vous avez 226 m et diminuez 144 m pour le raglan (= 2 fois 4 m (dos & devant seulement), puis 2 fois 8 m tous les 4 rangs et 15 fois 8 m tous les 2 rangs) et 24 m pour l'encolure (6 m en attente + 2 x 2 m et 2 x 1 m de chaque côté), il reste 58 m. Bon tricot!

Kofmel Ch. 16.02.2014 - 17:16:

Komme beim Raglan-Teil nicht klar. (bei jeder 2R.15x /2R.2x)Ist da jede 2.Reihe gemeint und warum nicht gleich 17x? Merci

DROPS Design 16.02.2014 kl. 20:10:

Liebe Frau Kofmel, für die Passe nehmen Sie an den Markierern erst 4x in jeder 4. R ab, dann 15x in jeder 2. R (wie unter TIPP ZUM ABNEHMEN). Die andere Angabe bezieht sich auf den Halsrand (= Anf. + Ende der R): Hier legen Sie beids. erst je 6 M still, dann ketten Sie am Anf. jeder R (d.h. an der einen Seite am Anf. jeder Hin-R, an der anderen Seite am Anf. jeder Rück-R) beids. 2x je 2 M und danach 2x je 1 M ab. "Gegen die Mitte" meint die vordere Mitte der Jacke, d.h. den vorderen Rand.

Nathalie 11.12.2013 - 11:09:

Die eerste mindering, moet die gebeuren na 8 cm tricotsteek, of na 8 cm vanaf de onderkant? Alvast bedankt!

DROPS Design 11.12.2013 kl. 14:53:

Hoi Nathalie. Minder bij een totale hoogte van cm - dus vanaf de onderkant/opzetnld.

Kommentere opskrift DROPS 111-8