DROPS / 111 / 37

River Peace by DROPS Design

DROPS sjal med hulmønster i ”Merino Ekstra Fine”, strikket sidelæns.

DROPS design: Model nr ME-002
--------------------------------------------------------
MÅL
Længde: ca 112 cm.
Bredde: ca 40 cm.

Materialer: DROPS MERINO EKSTRA FINE fra Garnstudio
350 gr f.nr 15, lys grågrøn

DROPS PINDE NR 4,5 - eller den p du skal bruge for at få 20 m x 40 p retstrik på 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 217kr. Læs mere.
MØNSTER:
Se diag M.1. De p i mønsteret som bare går over 3 m, er forkortede p som bare strikkes frem og tilbage over disse 3 m så nederste kant ikke skal stramme.
UDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 m ud ved at slå om. På næste p strikkes omslaget drejet ret (dvs strik i bagerste del af m i stedet for i forreste) for at undgå hul.
INDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 m ind ved at strikke 2 m ret sammen.
--------------------------------------------------------

SJAL:
Slå 29 m op på p 4,5 med Merino. Strik 5 p ret over alle m. Sæt 1 mærketråd efter 28 m. Videre strikkes M.1 (= 28 m) og retstrik p ud. SAMTIDIG på 1.p i M.1 (som strikkes over alle m) startes der med at tage 1 m ud – læs UDTAGNINGSTIPS - efter mærketråden på hver 2.p totalt 18 gange = 47 m, de nye m strikkes ind i retstrik. Der er nu strikket 3 rapp af M.1 i højden. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Videre strikkes M.1 og retstrik p ud som før. SAMTIDIG på 3.p i M.1 (som strikkes over alle m) tages der 1 m ud efter mærketråden på hver 4.p totalt 18 gange = 65 m. Strik sidste p i M.1. Der er nu strikket ialt 9 rapp af M.1 i højden.
Derefter strikkes M.1 og retstrik p ud som før. SAMTIDIG på 5.p i M.1 (som strikkes over alle m) tages der 1 m ud efter mærketråden på hver 6.p totalt 14 gange = 79 m. Strik sidste p i M.1. Der er nu strikket tot 16 rapp af M.1 i højden.
Videre strikkes M.1 og retstrik p ud som før. Nu strikkes der 5 rapp i højden uden udtagning = totalt 21 rapp.
Derefter fortsættes der med M.1 og retstrik p ud. SAMTIDIG på 5.p i M.1 (som strikkes over alle m) tages der 1 m ind – læs INDTAGNINGSTIPS - efter mærketråden på hver 6.p totalt 14 gange = 65 m. Strik sidste p i M.1. Der er nu strikket 28 rapp af M.1 i højden.
Videre strikkes M.1 og retstrik p ud. SAMTIDIG på 3.p i M.1 (som strikkes over alle m) tages der 1 m ind efter mærketråden på hver 4.p totalt 18 gange = 47 m. Strik sidste p i M.1. Der er nu strikket 34 rapp af M.1 i højden.
Derefter fortsættes der med M.1 og retstrik p ud. SAMTIDIG på 1.p i M.1 (som strikkes over alle m) tages der 1 m ind efter mærketråden på hver 2.p totalt 18 gange = 29 m. Strik sidste p i M.1. Der er nu strikket 37 rapp af M.1 i højden.
Efter sidste rapp strikkes der 5 p ret over alle m. Derefter lukkes der af med ret fra vrangen.

= 1 dbl-omslag mellem 2 m
= slå om mellem 2 m
= 1 m løst af p, 2 ret sm, løft den løse m over.
= drejet ret i det 2.omslag
= luk 1 m af. OBS! m som er tilbage på p efter aflukning regnes som den næste rude i diag.
= 2 m drejet ret sm
= drejet ret
= 1 m løst af p, 2 ret, løft den løse m over de 2 ret.
= 1 ret i det første dbl-omslag, det andet omslag slippes af p.
= denne m er taget ind/lukket af

Kommentarer (31)

Skriv din kommentar her!

Beatriz 22.11.2017 - 20:50:

¿Que es un punto cerrado?

DROPS Design 29.11.2017 kl. 12:54:

Hola Beatriz. Punto cerrado = punto rematado (o disminuido) en la fila anterior. En la siguiente fila ya no existe este punto (hay que saltar este cuadrado en el diagrama).

Paola 08.12.2015 - 05:20:

Grazie mille per la risposta..

Paola 07.12.2015 - 14:35:

Buongiorno, vorrei sapere gentilmente se il diagramma m1 si lavora sia dal diritto che dal rovescio. Cioè il primo ferro è la prima riga e il secondo ferro è il secondo rigo? La ringrazio tantissimo. Buona giornata

DROPS Design 07.12.2015 kl. 16:24:

Buongiorno Paola. Nel diagramma trova tutti i ferri del motivo: legge il diagramma dal basso verso l’alto; da destra verso sinistra i ferri sul diritto del lavoro (ferri dispari) e da sinistra verso destra i ferri sul rovescio (ferri pari). In questo modello, le righe del diagramma con solo 3 m corrispondono a ferri accorciati. Deve lavorare solo queste 3 m, girare il lavoro e lavorare il ferro di ritorno. Buon lavoro!

Yvette 15.06.2014 - 14:04:

Le 10e symbole : glisser une m.end, tricoter 2 m. endroit et passer la m. glissée sur LES 2 MAILLES tricotées et non sur une car c'est impossible ! ok ?

DROPS Design 16.06.2014 kl. 10:13:

Bonjour Yvette, effectivement, on passe la m glissée par-dessus les 2 m end (modification du texte faite). Bon tricot!

Guichaoua 02.02.2013 - 13:55:

Je n'arrive pas à utiliser votre grille de diagramme alors que j'ai l'habitude de tricoter. De plus il me semble qu'il y a une erreur = glisser 1 m à l'end, 2 m end, passer la m glissée par dessus la m tricotée. Merci de me dire si je me trompe

DROPS Design 04.02.2013 kl. 09:27:

Bonjour Madame Guichaoua, pour lire le diagramme, commencez en bas à droite et lisez vers la gauche, au rang suivant, lisez de gauche à droite, les rangs 3 et 4 sur 3 m = rangs raccourcis. Le 10ème symbole du diagramme est correct, on ne diminue qu'une maille ici : on glisse 1 m à l'end, on tricote 2 m end et on passe la m glissée par-dessus la m tricotée. Bon tricot !

Claudia 22.10.2012 - 10:41:

Werden die Umschläge rechts oder links gestrickt? Beim Diagramm muss ich die erste Reihe (Hinreihe) von rechts nach links und die zweite Reihe (Rückreihe) von links nach rechts lesen? Bei der ersten Reihe (Hinreihe) bezieht sich die Anweisung "re. auf rechts und li. auf links" auf die zuvor glatt rechts gestrickten Reihen. Ich beginne also die erste Reihe im Diagramm mit 3 M. rechts. Nochmals Danke!

DROPS Design 23.10.2012 kl. 11:48:

Hallo Claudia, die Antwort auf Ihre erste Frage finden Sie im TIPP ZUM AUFNEHMEN: Aufnehmen indem man 1 Umschlag macht. Diesen Umschlag strickt man bei der nächsten R. verschränkt re. (d.h. man sticht in das hintere Glied der Masche ein). Das Diagramm lesen Sie so, wie sie es beschrieben haben, das ist richtig.

Claudia 18.10.2012 - 10:14: www.garnstudio.com

Wie ist das Diagramm zu lesen? Von unten nach oben und von rechts nach links? Handelt es sich um Hin- und Rückreihen. Wie müssen die Umschläge in den Rückreihen gestrickt werden? Komme leider überhaupt nicht klar damit. Danke!

DROPS Design 19.10.2012 kl. 13:32:

Hallo Claudia, es ist jede Reihe dargestellt, auch die verkürzten Reihen. Die Umschläge werden normal (nicht verschränkt) abgestrickt, denn es soll sich ja ein dekoratives Loch ergeben. Das Diagramm lesen Sie ganz normal von unten nach oben.

Anke Blatt 27.06.2012 - 14:06:

M1 und die Kraussrippen wie gehabt stricken und GLEICHZEITIG bei der 5. R. in M1 (die über alle M. gestrickt ist) nach dem Markierungsfaden bei jeder 6. R. je 1 M. aufnehmen und total 4 Mal wiederholen = 79 M. Um auf die 79 M zu kommen, muss man es 14 Mal wiederholen und nicht 4 Mal.

Bettina 04.01.2012 - 12:19:

Hej ! Jeg faldt over dette sjal, som jeg synes er fantastisk flot. Jeg kan dog ikke se diagrammet, det er blot en kasse med et rødt kryds. Kan i hjælpe ? På forhånd tak.

DROPS Design NL 07.07.2009 - 08:31:

Hoi Rian. Voor het breien van een telpatroon begin je altijd onderaan rechts en brei naar links (1e rij). Dwz, begin hier met 3 recht, 1 dubbele omslag, 1 av, 3 recht, enz. Tweede naald brei je dan van links naar rechts (2e rij). Begin met 1 recht, 15 averecht, enz. Succes. Tine.

Kommentere opskrift DROPS 111-37