DROPS / 111 / 25

Golden Roses by DROPS Design

Virkad DROPS bolero i ”Cotton Viscose” med blommor runt kanten. Strl S till XXXL

DROPS design: Modell nr N-095
----------------------------------------------------------
Storlek: S-M-L-XL-XXL-XXXL
Garnåtgång: DROPS COTTON VISCOSE från Garnstudio
250-250-300-300-350-400 g nr 17, beige
Och använd: DROPS GLITTER
1 rulle i alla strl nr 01, guld – till blommor

DROPS VIRKNÅL NR 3 – eller den virknål du måste ha för att få 4,5 st stora lm-bågar på bredden x 5 st stora lm-bågar på höjden på 10 x10 cm när arb ligger platt. En blomma ska vara ca 4,5 cm i diameter.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (149) FAQ

60% Cupro, 40% Metall
från 19.00 kr /10g
DROPS Glitter colours DROPS Glitter colours 19.00 kr /10g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Glitter gold & silver DROPS Glitter gold & silver 19.00 kr /10g
BOLERO: Virka 105-115-125-135-145-155 lm med virknål nr 3 med Cotton Viscose.
Varv 1: Virka 1 fm i 15:e lm från virknålen och virka sedan så här: *7 lm, hoppa över 4 lm, 1 fm i nästa m*, upprepa *-* varvet ut = 19-21-23-25-27-29 lm-bågar totalt, vänd arb.
Varv 2: Virka 14 lm, 1 fm i den mittersta av de 7 lm i första lm-bågen från föregående v, 3 lm, 1 fm i samma lm, *7 lm, 1 fm i mittersta lm på nästa lm-båge, 3 lm, 1 fm i samma lm*, upprepa *-* varvet ut och avsluta med 7 lm, 1 fm i 3:e lm på sista lm-bågen, 3 lm, 1 fm i samma lm, 7 lm och 1 fm i 8:e lm på sista lm-bågen, vänd arb.
Varv 3: 14 lm, 1 fm i den mittersta lm på första stora lm-bågen från föregående v, 3 lm, 1 fm i samma lm, *7 lm, 1 fm i mittersta lm på nästa stora lm-båge (den lilla lm-bågen hoppas över), 3 lm, 1 fm i samma lm*, upprepa *-* varvet ut och avsluta med 7 lm, 1 fm i 3:e lm på sista stora lm-bågen, 3 lm, 1 fm i samma lm, 7 lm och 1 fm i 8:e lm på sista stora lm-bågen, vänd arb.
Upprepa sedan varv 3, d.v.s. öka 1 lm-båge på varje v tills det är 35-39-43-47-51-55 stora lm-bågar totalt på varvet. Det sista v avslutas så här: 1 fm + 3 lm + 1 fm i 4:e lm på sista lm-bågen, vänd arb. Ökningen är nu färdig. Fortsätt sedan virka så här: Börja varje varv med 7 lm i stället för 14, sedan 1 fm + 3 lm + 1 fm i mittersta m på den första stora lm-bågen från föregående v, virka v som tidigare och avsluta med 1 fm + 3 lm + 1 fm i 4:e lm på sista lm-bågen, vänd arb.
SAMTIDIGT när arb mäter 20-21-23-25-27-29 cm delas det för ärmhål – se förkl nedan!

HÖGER FRAMST: Virka över de första 7-7-7-8-8-9 stora lm-bågarna, vänd arb efter att det har virkats 1 fm + 3 lm + 1 fm i den 7:e-7:e-7:e-8:e-8:e-9:e lm-bågen, vänd med 7 lm och virka tillbaka. Virka som tidigare fram och tillbaka över dessa lm-bågar tills arb mäter 16-17-18-19-20-21 cm från delningen, klipp av tråden men låt den vara ett par meter så att den kan användas till att virka ihop axeln efteråt.

VÄNSTER FRAMST: Virkas över de första 7-7-7-8-8-9 stora lm-bågarna i den andra sidan. Virka som höger framst.

BAKST: Virkas över de mittersta 19-19-19-21-21-23 stora lm-bågarna. Varje ärmhål = 1-3-5-5-7-7 stora lm-bågar.
Virka tills arb mäter 16-17-18-19-20-21 cm från delningen. Se till att det är lika många lm-bågar på höjden på bakst som på framst.

MONTERING: Virka ihop boleron på axlarna så här: Virka sm fram till mitten av den första stora lm-bågen på framst, 4 lm, 1 fm mitt i den första stora lm-bågen på bakst, 4 lm, 1 fm i nästa stora lm-båge på framst, 4 lm, 1 fm i nästa stora lm-båge på bakst osv.
Virka 1 varv fm med Cotton Viscose runt hela boleron. Virka ca 4 fm i var och en av de stora lm-bågarna och 1 fm i var och en av de små.
Framtill i ökningen på varje framst virkas det ca 6 fm. OBS: Det är viktigt att de fm inte stramar.
Virka på samma sätt runt ärmhålen.

BLOMMA: Virka 4 lm med 1 tråd Cotton Viscose + 2 trådar guld med virknål nr 3 och slut dem till en ring med 1 sm i första lm.
Varv 1: 6 fm om ringen, avsluta med 1 sm i första fm.
Varv 2: 4 lm, *1 fm i nästa fm, 3 lm*, upprepa *-* totalt 5 ggr, avsluta med 1 sm i 2:a lm i början på v (= 6 lm-bågar).
Varv 3: Virka så här i varje lm-båge: 1 fm, 3 st, 1 fm, avsluta med 1 sm i första fm (= 6 blad).
Varv 4: Vik bladen mot dig och virka på baksidan av dem så här: 1 fm runt första fm från varv 2, 5 lm, *1 fm runt nästa fm från varv 2, 5 lm*, upprepa *-* v runt, avsluta med 1 sm i första fm i början på v (= 6 lm-bågar).
Varv 5: Virka så här i varje lm-båge: 1 fm, 5 st, 1 fm, avsluta med 1 sm i första fm (= 6 blad), klipp av tråden – denna används sedan till att sy fast nästa blomma.
Virka ca 29-31-35-37-39-41 blommor. Sy ihop dem blad mot blad till en lång remsa. Börja sedan sy fast dem mitt bak i nacken. Lägg mitten av blomman på raden med fm och sy fast på mitten av varje blomma. Se till att det inte stramar. Sy ner till mitt bak på varje sida och kontrollera om det ev. behövs fler blommor innan de sista sys fast.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 19.05.2009
Upprepa sedan varv 3, d.v.s. öka 1 lm-båge på varje v tills det är 35-39-43-47-51-55 stora lm-bågar totalt på varvet.
Uppdaterad online: 15.10.2009
Varv 1: Virka 1 fm i 15:e lm från virknålen och virka sedan så här: *7 lm, hoppa över 4 lm, 1 fm i nästa m*, upprepa *-* varvet ut = 19-21-23-25-27-29 lm-bågar totalt, vänd arb.

Diagram

Susan 12.06.2019 - 05:13:

I was having trouble figuring out how to assemble the shoulders but after I set the pattern down for a day and looked at it again with fresh eyes, it was easy; very pretty too. Thank you Drops for such a great pattern.

Susan 10.06.2019 - 07:02:

I’ve come to the assembly and have a question about crocheting the shoulders together; not sure where to begin the slip stitches and how many per large loop. Do you start and the shoulder and work inward toward the neckline?

DROPS Design 11.06.2019 kl. 11:42:

Dear Susan, start with a sl st in the middle of 1st ch-space on front piece, then 4 ch, 1 sc in the 1st ch-space on back piece, 4 ch, 1 sc in 2nd ch-space on front piece, and so on until you have crocheted all ch-spaces on front piece (starting from armhole towards neck). Happy crocheting!

Inge 01.03.2019 - 13:43:

Welke van deze garens past best om samen te haken samen met de klos goud glitter : 1/ Flora beige mix 07 of 2/Safran beige unicolor 21 of 3/Nord lichtbeige mix 07 of 4/ Baby alpaca silk naturel unicolour 100 Of 5/ baby merino beige mix 17 of lichtbeige mix 23? De bolero moet gelijkaardig van kleur en dikte zijn. En graag de hoeveelheid die ik nodig heb.

DROPS Design 05.03.2019 kl. 21:07:

Dag Inge,

Als je Cotton Viscose vervangt met Safran, kun je ongeveer dezelfe hoeveelheid aanhouden. Qua materiaaleigenschappen komt Safran ook het meest in de buurt. Waarschijnlijk is beige 21 een geschikte kleur, maar om er zeker van te zijn, kun je dit het beste even in de winkel bekijken. We doen ons best om de kleuren zo goed mogelijk weer te geven, maar dit kan per beeldscherm verschillend zijn en afwijken van de werkelijke kleur. Dit geldt ook voor de kleur van het kledingstuk op de foto.

Ingrid 28.02.2019 - 11:26:

Wat is het beste alternatief voor de cotton viscose nr 17 beige ? want dit bestaat niet meer

Teresa 30.04.2018 - 22:49:

This is a very confusing pattern, can you please put a complete diagram or video on website? It does not make finishing this pattern easy. Please clarify the split, not repeating what is in the pattern but rather explain it please.

DROPS Design 02.05.2018 kl. 09:39:

Dear Teresa, we are unfortunately not able to adjust every pattern to each individual request. For any individual assistance with this pattern please contact your DROPS store - even per mail or telephone. Happy crocheting!

Ashly George 28.11.2016 - 17:36:

I don't quite understand this step (RIGHT FRONT PIECE). Can you please please elaborate. Please help. I have reached so far and I don't want to quit.

DROPS Design 29.11.2016 kl. 09:02:

Dear Mrs George, at this step you will now work over the first 7-8-9 (see size) first ch-spaces on row (from RS) for right front piece and leave the remaining ch-space unworked, they will be worked later for left front piece and back piece. Continue then over these ch-space until shoulder (= armhole). Then work over the 7-8-9 ch-space on the other side for left front piece the same way, and finish with back piece over the middle 19-21-23 ch-spaces. Happy crocheting!

Cheryl Bergstrom 31.10.2016 - 23:19:

Is there a video of someone doing this pattern from beginning to end?

DROPS Design 01.11.2016 kl. 10:02:

Hi Cheryl. Sorry, we don't have that

Amneris Gómez 11.10.2016 - 19:12:

Hola bella, mil gracias x compartir estos bellos diseños; me han sido de mucha utilidad. Hay un bolero del cual estoy enamorada y no encuentro la forma de hacerlo, a pesar de que han publicado el patrón. Creo que me sería más útil un vídeo de cómo hacerlo. No sé cómo poner o enviar la fotografía, pero se llama bolero de Abanicos y está publicado en color negro.

Juliette 06.06.2016 - 10:35:

By reading The instructions I sometimes got a bot mixed up. I trink I am an experienced knitter/crocheter and the bolero itself is simple. For me ist would have been very helpful, to mention from what direction you actually start working. Does it start from the bottom or from the top. Reading the instrucions costs me more time than crocheting. The diagram does not show the actual shape of the top.

Tinke Van Hove 31.03.2016 - 09:45:

Kan er iemand mij helpen alsjeblieft! Ik begrijp niet hoe die splitsing in elkaar zit voor de armsgaten kan iemand mij dat uitleggen?

DROPS Design 01.04.2016 kl. 16:30:

Hoi Tinke. Ik zal er volgende week naar kijken - het is erg druk op dit moment

Kommentér oppskrift DROPS 111-25