DROPS / 113 / 31

Archipelago by DROPS Design

DROPS sokker i ”Merino Extra Fine” med enkle fletter.

DROPS design: Modell nr ME-008
---------------------------------------------------------
Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43
Fotens lengde: 22 - 24 - 27 cm.
Skaftets lengde: 18 - 20 - 22 cm.
Materialer: DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio
150-150-200 gr f.nr 15, lys grågrønn

DROPS SETTP nr 3,5 - eller det p.nr du må bruke for å få 22 m x 30 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS HEKLENÅL nr 3,5 – til picotkant.
---------------------------------------------------------

Stikkord: flette, hullmønster, sokker,

MØNSTER: Se diag M.1, diag sees fra retten.

HÆLFELLING: 1.p (= retten): Strikk til det gjenstår 8-10-12 m, ta neste m løs av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
2.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 8-10-12 m, ta neste m løs av, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
3.p (= retten): Strikk til det gjenstår 7-9-11 m, ta neste m løs av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
4.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 7-9-11 m, ta neste m løs av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
Fortsett fellingen på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 m mindre før det taes 1 m løs av til det gjenstår 13-15-17 m på p.
----------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------
SOKK: Arb strikkes rundt på settp.
Legg opp 72-80-88 m på settp 3,5 med Merino Extra Fine. Strikk 1 omg rett. Videre strikkes det vrbord = 3 r/ 5 vr. Når vrborden måler 3 cm strikkes det videre slik:
* M.1 (= 3 m), 5 vr *, gjenta fra *-* 9-10-11 ganger. M.1 kommer nå rett under 3 r fra vrborden. Fortsett slik til arb måler 8 cm.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Nå felles det 1 m pr rapport ved å strikke de 2 første m i hvert vrang-parti vrang sammen = 63-70-77 m. Gjenta fellingen når arb måler 14 cm, men nå strikkes de 2 siste m i hvert vrang-parti vrang sammen = 54-60-66 m. Når arb måler 18-20-22 cm settes de første 27 m på 1 tråd (= midt oppå foten) og de siste 27-33-39 m beholdes på p til hæl. Strikk glstrikk med vrangen ut frem og tilbake over hæl-maskene i 5-5½-6 cm. Sett 1 merke. Videre strikkes HÆLFELLING – se forkl over! Etter hælfellingen strikkes det opp 11-12-13 m på hver side av hælen og de 27 m fra tråden settes tilbake på p = 62-66-70 m. Videre strikkes det mønsteret som før over de midterste 27 m og de resterende m strikkes i glstrikk med vrangen ut – SAMTIDIG felles det i hver side slik: Strikk de 2 siste m før 27 m oppå foten og de 2 første m etter 27 m oppå foten vr sm. Gjenta fellingen på hver 2.omg totalt 8 ganger = 46-50-54 m. Strikk videre til arb måler 18-20-22 cm fra merket på hælen (= ca 4-4-5 cm igjen). Nå settes det 1 merke i hver side slik at det blir 23-25-27 m både oppå og under foten. Videre strikkes det glstrikk med retten ut over alle m – SAMTIDIG som det felles til tå på hver side av begge merkene slik: Før merket: 2 r sm. Etter merket: 2 vridd r sm (dvs det strikkes i bakre del av m istedenfor fremre). Gjenta fellingen på hver 2.omg totalt 3-3-4 ganger og deretter på hver omg totalt 6-7-7 ganger = 10 m tilbake på p.
Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt.

HEKLEKANT: Hekle picotkant øverst rundt skaftet på nål 3,5 slik (start midt bak): 1 fm, * 3 lm, 1 st i den 1.lm, hopp over ca 1 cm, 1 fm i neste m *, gjenta fra *-* og avslutt med 1 kjm i fm på beg av omg.

= ta 1 m løs av p, strikk 2 m rett, løft den løse m over.