DROPS / 113 / 31

Archipelago by DROPS Design

DROPS sokker i ”Merino Extra Fine” med enkle fletter.

Stikkord: flette, hullmønster, sokker,

DROPS design: Modell nr ME-008
---------------------------------------------------------
Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43
Fotens lengde: 22 - 24 - 27 cm.
Skaftets lengde: 18 - 20 - 22 cm.
Materialer: DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio
150-150-200 gr f.nr 15, lys grågrønn

DROPS SETTP nr 3,5 - eller det p.nr du må bruke for å få 22 m x 30 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS HEKLENÅL nr 3,5 – til picotkant.
---------------------------------------------------------

DROPS Merino Extra Fine uni colour DROPS Merino Extra Fine uni colour 30.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Merino Extra Fine mix DROPS Merino Extra Fine mix 30.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 102kr. Les mer.
MØNSTER: Se diag M.1, diag sees fra retten.

HÆLFELLING: 1.p (= retten): Strikk til det gjenstår 8-10-12 m, ta neste m løs av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
2.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 8-10-12 m, ta neste m løs av, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
3.p (= retten): Strikk til det gjenstår 7-9-11 m, ta neste m løs av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
4.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 7-9-11 m, ta neste m løs av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
Fortsett fellingen på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 m mindre før det taes 1 m løs av til det gjenstår 13-15-17 m på p.
----------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------
SOKK: Arb strikkes rundt på settp.
Legg opp 72-80-88 m på settp 3,5 med Merino Extra Fine. Strikk 1 omg rett. Videre strikkes det vrbord = 3 r/ 5 vr. Når vrborden måler 3 cm strikkes det videre slik:
* M.1 (= 3 m), 5 vr *, gjenta fra *-* 9-10-11 ganger. M.1 kommer nå rett under 3 r fra vrborden. Fortsett slik til arb måler 8 cm.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Nå felles det 1 m pr rapport ved å strikke de 2 første m i hvert vrang-parti vrang sammen = 63-70-77 m. Gjenta fellingen når arb måler 14 cm, men nå strikkes de 2 siste m i hvert vrang-parti vrang sammen = 54-60-66 m. Når arb måler 18-20-22 cm settes de første 27 m på 1 tråd (= midt oppå foten) og de siste 27-33-39 m beholdes på p til hæl. Strikk glstrikk med vrangen ut frem og tilbake over hæl-maskene i 5-5½-6 cm. Sett 1 merke. Videre strikkes HÆLFELLING – se forkl over! Etter hælfellingen strikkes det opp 11-12-13 m på hver side av hælen og de 27 m fra tråden settes tilbake på p = 62-66-70 m. Videre strikkes det mønsteret som før over de midterste 27 m og de resterende m strikkes i glstrikk med vrangen ut – SAMTIDIG felles det i hver side slik: Strikk de 2 siste m før 27 m oppå foten og de 2 første m etter 27 m oppå foten vr sm. Gjenta fellingen på hver 2.omg totalt 8 ganger = 46-50-54 m. Strikk videre til arb måler 18-20-22 cm fra merket på hælen (= ca 4-4-5 cm igjen). Nå settes det 1 merke i hver side slik at det blir 23-25-27 m både oppå og under foten. Videre strikkes det glstrikk med retten ut over alle m – SAMTIDIG som det felles til tå på hver side av begge merkene slik: Før merket: 2 r sm. Etter merket: 2 vridd r sm (dvs det strikkes i bakre del av m istedenfor fremre). Gjenta fellingen på hver 2.omg totalt 3-3-4 ganger og deretter på hver omg totalt 6-7-7 ganger = 10 m tilbake på p.
Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt.

HEKLEKANT: Hekle picotkant øverst rundt skaftet på nål 3,5 slik (start midt bak): 1 fm, * 3 lm, 1 st i den 1.lm, hopp over ca 1 cm, 1 fm i neste m *, gjenta fra *-* og avslutt med 1 kjm i fm på beg av omg.

= ta 1 m løs av p, strikk 2 m rett, løft den løse m over.

Kommentarer (36)

Legg inn en kommentar!

Helena 04.06.2017 - 12:36:

Hallo, werden die Ferse und die Sohle glatt rechts oder glatt links gestrickt? In der Anleitung steht nur "glatt stricken". Auf dem Bild sieht es nach linken Maschen aus, aber ich bin nicht ganz sicher. Herzlichen Dank.

DROPS Design 06.06.2017 kl. 08:54:

Liebe Helena, stimmt, Ferse und Sohle werden glatt links gestrickt. Viel Spaß beim stricken!

Leena Tiainen 23.09.2015 - 10:40:

Malli M1 on virheellinen: kavennat kaksi silmukkaa, mutta nostat vain yhden uuden eli joka kuvion kohdalla silmukkamäärä vähenee. Itse korjaan ohjeen siten, että teen langankierron myös ennen kavennusta.

Evelin Saaremägi 28.06.2015 - 11:13:

Suurimad tänud Tiina Otsla, 29.01.2015 kl. 08:35 tehtud kommentaari eest!!

Tiina Otsla 29.01.2015 - 08:35:

Mustri seletuses viga -1 silm kudumatta, 2 pr. kokku, tõsta kudumatta üle - peaks olema - 1 silm kudumatta, 2 parempidi, tõsta kudumatta üle. Nn. "valepalmik"

Krista 10.06.2013 - 22:11:

Tere, muster on superilus aga mul tekkis üks küsimus. Kui ma mustri esimest rida (tõsta 1 s kudumata, 2 pr kokku, tõsta kudumata silmus üle) koon, siis jääb mul sellest reast järele 1 silmus. Kuidas ma järgmisel real õhksilmuse kahe silmuse vahele saan sellisel juhul kududa? Suur aitäh vastamise eest.

DROPS Design 29.08.2013 kl. 15:47:

Silmuste arv peab jääma mustris samaks, seepärast tuleb ühel real kokkukootud silmus taastada järgmisel real õhksilmuse tehes. Kuna kootakse ringselt, siis läheb muster sujuvalt üle uuele reale. Põhiline on jälgida et muster ikka kenasti kohakuti jääb, mitte ei nihku ühele või teisele poole.

Anne Luoma 01.01.2013 - 12:00:

En saanut tolla ohjeella näyttämään samalta, joka kerta vähenee yksi silmukka, tai sitten mä en vaan ymmärrä,

DROPS Design 04.01.2013 kl. 14:38:

Missä kohtaa sinulla on ongelmia ohjeen kanssa?

Karin 12.09.2012 - 15:12:

Hej! Det står inte" sticka SAMMAN" utan bara "sticka".

Dorte Højmose 12.09.2012 - 14:00:

Når man i mønstret på 1.p tager 1m løs af, strikker de 2 næste sammen og så trækker den løse m over, så har man kun 1 m. På 2.p skal man slå 1 m op ml de 2 m. Men der er jo kun 1 m. Der må være en fejl i forklaringen til mønstret.

DROPS Design 13.12.2012 kl. 10:36:

Du strikker ikke de 2 sammen.... Du strikker således: tag 1 m løst af p, strik 2 m ret, løft den løse m over.

Dorte Højmose 12.09.2012 - 14:00:

Når man i mønstret på 1.p tager 1m løs af, strikker de 2 næste sammen og så trækker den løse m over, så har man kun 1 m. På 2.p skal man slå 1 m op ml de 2 m. Men der er jo kun 1 m. Der må være en fejl i forklaringen til mønstret.

Dorte Højmose 12.09.2012 - 13:57:

Når man i mønstret på 1.p tager 1m løs af, strikker de 2 næste sammen og så trækker den løse m over, så har man kun 1 m. På 2.p skal man slå 1 m op ml de 2 m. Men der er jo kun 1 m. Der må være en fejl i forklaringen til mønstret.

Kommentér oppskrift DROPS 113-31