DROPS / 113 / 31

Archipelago by DROPS Design

DROPS sokker i ”Merino Extra Fine” med enkle snoninger.

DROPS design: Model nr ME-008
---------------------------------------------------------
Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43
Fodens længde: 22 - 24 - 27 cm.
Skaftets længde: 18 - 20 - 22 cm.
Materialer: DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio
150-150-200 gr f.nr 15, lys grågrøn

DROPS STRØMPEP nr 3,5 - eller det p.nr du skal bruge for at få 22 m x 30 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS HÆKLENÅL nr 3,5 – til picotkant.
---------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 59.85kr. Læs mere.

Instruktioner

MØNSTER: Se diag M.1, diag ses fra retsiden.

HÆLINDTAGNING:
1.p (= retsiden): Strik til der er 8-10-12 m tilbage, tag næste m løs af p, 1 vr, løft den løse m over, vend arb.
2.p (= vrangen): Strik til der er 8-10-12 m tilbage, tag næste m løs af, 1 r, løft den løse m over, vend arb.
3.p (= retsiden): Strik til der er 7-9-11 m tilbage, tag næste m løs af p, 1 vr, løft den løse m over, vend arb.
4.p (= vrangen): Strik til der er 7-9-11 m tilbage, tag næste m løs af p, 1 r, løft den løse m over, vend arb.
Fortsæt indtagningen på samme måde ved at strikke til der er 1 m mindre tilbage, før der tages 1 m løs af, til der er 13-15-17 m tilbage på p.
----------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------
SOK: Arb strikkes rundt på Strømpep.
Slå 72-80-88 m op på Strømpep 3,5 med Merino Extra Fine. Strik 1 omg ret. Fortsæt i Rib = 3 r/ 5 vr. Når Ribben måler 3 cm fortsættes der således:
* M.1 (= 3 m), 5 vr *, gentag fra *-* 9-10-11 gange. M.1 kommer nu lige under 3 r fra Ribben. Fortsæt således til arb måler 8 cm.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Nu tages der 1 m ind pr rapport ved at strikke de 2 første m i hver vrang-parti vr sm = 63-70-77 m. Gentag indtagningen når arb måler 14 cm, men nu strikkes de 2 sidste m i hver vrang-parti vr sm = 54-60-66 m. Når arb måler 18-20-22 cm sættes de første 27 m på 1 tråd (= midt ovenpå foden) og de sidste 27-33-39 m beholdes på p til hæl. Strik glatstrik med vrangen ud frem og tilbage over hæl-maskerne i 5-5½-6 cm. Sæt 1 mærke. Videre strikkes HÆLINDTAGNING – se forkl over! Efter hælindtagningen strikkes der 11-12-13 m op på hver side af hælen og de 27 m fra tråden sættes tilbage på p = 62-66-70 m. Fortsæt med mønsteret som før over de midterste 27 m og de resterende m strikkes i glatstrik med vrangen ud – SAMTIDIG tages der ind i hver side således: Strik de 2 sidste m før 27 m ovenpå foden og de 2 første m efter 27 m ovenpå foden vr sm. Gentag indtagningen på hver 2.omg totalt 8 gange = 46-50-54 m. Strik videre til arb måler 18-20-22 cm fra mærket på hælen (= ca 4-4-5 cm tilbage). Nu sættes der 1 mærke i hver side så der bliver 23-25-27 m både ovenpå og under foden. Fortsæt i glatstrik med retsiden ud over alle m – Samtidig med at der tages ind til tå på hver side af begge mærker således: Før mærket: 2 r sm. Efter mærket: 2 drejet r sm (dvs der strikkes i bagerste del af m istedet for i forreste). Gentag indtagningen på hver 2.omg totalt 3-3-4 gange og derefter på hver omg totalt 6-7-7 gange = 10 m tilbage på p.
Klip tråden, træk den igennem de resterende m, træk sammen og sy godt fast.

HÆKLEKANT: Hækl picotkant øverst rundt om skaftet på nål 3,5 således (start midt bagpå): 1 fm, * 3 lm, 1 st i den 1.lm, spring over ca 1 cm, 1 fm i næste m *, gentag fra
*-* og slut af med 1 km i fm i beg af omg.

= tag 1 m løs af p, strik 2 m ret, løft den løse m over.

Kerstin 04.08.2019 - 21:15:

Det måste vara fel i mönsterstckningen , önskar rätt förklaring för att kunna fortsätta. Hur gör ni M1 - mönstret

DROPS Design 09.08.2019 kl. 09:02:

Hej Kerstin, du stickar såhär över de 3 maskor i diagrammet. lyft 1 m, sticka 2 maskor rätt, drag den lyfta m över. (Nu har du 2 maskor istället för 3) På nästa varv stickar du 1 rät, 1 omslag, 1 rät. (nu har du 3 maskor igen. Lycka till :)

Sylvia 27.10.2018 - 21:04:

Mallineuleen kuviossa taitaa olla virhe. Jos neulon M1:n mukaisesti, nurjan silmukkaraidan silmukat vähenevät kerros kerrokselta. Se ei liene tarkoitus.

Helena 04.06.2017 - 12:36:

Hallo, werden die Ferse und die Sohle glatt rechts oder glatt links gestrickt? In der Anleitung steht nur "glatt stricken". Auf dem Bild sieht es nach linken Maschen aus, aber ich bin nicht ganz sicher. Herzlichen Dank.

DROPS Design 06.06.2017 kl. 08:54:

Liebe Helena, stimmt, Ferse und Sohle werden glatt links gestrickt. Viel Spaß beim stricken!

Leena Tiainen 23.09.2015 - 10:40:

Malli M1 on virheellinen: kavennat kaksi silmukkaa, mutta nostat vain yhden uuden eli joka kuvion kohdalla silmukkamäärä vähenee. Itse korjaan ohjeen siten, että teen langankierron myös ennen kavennusta.

Evelin Saaremägi 28.06.2015 - 11:13:

Suurimad tänud Tiina Otsla, 29.01.2015 kl. 08:35 tehtud kommentaari eest!!

Tiina Otsla 29.01.2015 - 08:35:

Mustri seletuses viga -1 silm kudumatta, 2 pr. kokku, tõsta kudumatta üle - peaks olema - 1 silm kudumatta, 2 parempidi, tõsta kudumatta üle. Nn. "valepalmik"

Krista 10.06.2013 - 22:11:

Tere, muster on superilus aga mul tekkis üks küsimus. Kui ma mustri esimest rida (tõsta 1 s kudumata, 2 pr kokku, tõsta kudumata silmus üle) koon, siis jääb mul sellest reast järele 1 silmus. Kuidas ma järgmisel real õhksilmuse kahe silmuse vahele saan sellisel juhul kududa? Suur aitäh vastamise eest.

DROPS Design 29.08.2013 kl. 15:47:

Silmuste arv peab jääma mustris samaks, seepärast tuleb ühel real kokkukootud silmus taastada järgmisel real õhksilmuse tehes. Kuna kootakse ringselt, siis läheb muster sujuvalt üle uuele reale. Põhiline on jälgida et muster ikka kenasti kohakuti jääb, mitte ei nihku ühele või teisele poole.

Anne Luoma 01.01.2013 - 12:00:

En saanut tolla ohjeella näyttämään samalta, joka kerta vähenee yksi silmukka, tai sitten mä en vaan ymmärrä,

DROPS Design 04.01.2013 kl. 14:38:

Missä kohtaa sinulla on ongelmia ohjeen kanssa?

Karin 12.09.2012 - 15:12:

Hej! Det står inte" sticka SAMMAN" utan bara "sticka".

Dorte Højmose 12.09.2012 - 14:00:

Når man i mønstret på 1.p tager 1m løs af, strikker de 2 næste sammen og så trækker den løse m over, så har man kun 1 m. På 2.p skal man slå 1 m op ml de 2 m. Men der er jo kun 1 m. Der må være en fejl i forklaringen til mønstret.

DROPS Design 13.12.2012 kl. 10:36:

Du strikker ikke de 2 sammen.... Du strikker således: tag 1 m løst af p, strik 2 m ret, løft den løse m over.

Kommentere opskrift DROPS 113-31