DROPS / 113 / 31

Archipelago by DROPS Design

DROPS sockor i ”Merino Extra Fine” med enkla flätor.

DROPS design: Modell nr ME-008
---------------------------------------------------------
Storlek: 35/37 - 38/40 - 41/43
Fotens längd: 22 - 24 - 27 cm.
Skaftets längd: 18 - 20 - 22 cm.
Garnåtgång: DROPS MERINO EXTRA FINE från Garnstudio
150-150-200 g nr 15, ljust grågrön

DROPS STRUMPST nr 3,5 - eller det st.nr du måste använda för att få 22 m x 30 v i slätst på 10 x 10 cm.
DROPS VIRKNÅL nr 3,5 – till picotkant.
---------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 120kr. Läs mer.
MÖNSTER: Se diagr M.1, diagr visas från rätsidan.

HÄLAVM: Varv 1 (= rätsidan): Sticka tills det återstår 8-10-12 m, lyft 1 m, 1 am, drag den lyfta m över, vänd arb.
Varv 2 (= avigsidan): Sticka tills det återstår 8-10-12 m, lyft 1 m, 1 rm, drag den lyfta m över, vänd arb.
Varv 3 (= rätsidan): Sticka tills det återstår 7-9-11 m, lyft 1 m, 1 am, drag den lyfta m över, vänd arb.
Varv 4 (= avigsidan): Sticka tills det återstår 7-9-11 m, lyft 1 m, 1 rm, drag den lyfta m över, vänd arb.
Fortsätt avm på samma sätt genom att sticka tills det återstår 1 m mindre innan det lyfts 1 m tills det är 13-15-17 m kvar på st.
----------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------
SOCKA: Arb stickas runt på strumpst.
Lägg upp 72-80-88 m på strumpst 3,5 med Merino Extra Fine. Sticka 1 rätt v. Sedan stickas det resår = 3 rm, 5 am. När resåren mäter 3 cm stickas det sedan så här:
* M.1 (= 3 m), 5 am *, upprepa *-* 9-10-11 ggr. M.1 kommer nu rakt under 3 rm från resåren. Fortsätt så tills arb mäter 8 cm.
KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
Nu minskas 1 m per rapport genom att sticka de 2 första m i varje avigt parti avigt tills = 63-70-77 m. Upprepa minskn när arb mäter 14 cm, men nu stickas de 2 sista m i varje avigt parti avigt tills = 54-60-66 m. När arb mäter 18-20-22 cm sätts de första 27 m på 1 tråd (= mitt på foten) och de sista 27-33-39 m behålls på st till häl. Sticka slätst med avigan ut fram och tillbaka över häl-maskorna i 5-5½-6 cm. Sätt 1 markering. Sedan stickas HÄLAVM – se förkl ovan! Efter hälavm stickas det upp 11-12-13 m på varje sida av hälen och de 27 m från tråden sätts tillbaka på st = 62-66-70 m. Sedan stickas det mönster som förut över de mittersta 27 m och de resterande m slätstickas med avigan ut – SAMTIDIGT minskas det så här i varje sida: Sticka de 2 sista m innan de 27 m på foten och de 2 första m efter de 27 m på foten avigt tills. Upprepa minskn på vartannat v totalt 8 ggr = 46-50-54 m. Sticka vidare tills arb mäter 18-20-22 cm från markeringen på hälen (= ca 4-4-5 cm kvar). Nu sätts det 1 markering i varje sida så att det blir 23-25-27 m både på och under foten. Sedan stickas det slätst med rätsidan utåt över alla m – SAMTIDIGT som det minskas så här för tårna på varje sida av båda markeringarna: Före markeringen: 2 rm tills. Efter markeringen: 2 vridna rm tills (dvs det stickas i bakre maskbågarna i stället för i främre). Upprepa minskn på vartannat v totalt 3-3-4 ggr och sedan på varje v totalt 6-7-7 ggr = 10 m kvar på st.
Klipp av tråden, drag den genom de resterande m, drag åt den och fäst den ordentligt.

VIRKAD KANT: Virka en picotkant så här överst runt skaftet med nål 3,5 (börja mitt bak): 1 fm, * 3 lm, 1 st i den 1:a lm, hoppa över ca 1 cm, 1 fm i nästa m *, upprepa *-* och avsluta med 1 sm i fm i början på v.

= lyft 1 m, sticka 2 m rätt, drag den lyfta m över.

Kommentarer (36)

Skriv din kommentar här!

Helena 04.06.2017 - 12:36:

Hallo, werden die Ferse und die Sohle glatt rechts oder glatt links gestrickt? In der Anleitung steht nur "glatt stricken". Auf dem Bild sieht es nach linken Maschen aus, aber ich bin nicht ganz sicher. Herzlichen Dank.

DROPS Design 06.06.2017 kl. 08:54:

Liebe Helena, stimmt, Ferse und Sohle werden glatt links gestrickt. Viel Spaß beim stricken!

Leena Tiainen 23.09.2015 - 10:40:

Malli M1 on virheellinen: kavennat kaksi silmukkaa, mutta nostat vain yhden uuden eli joka kuvion kohdalla silmukkamäärä vähenee. Itse korjaan ohjeen siten, että teen langankierron myös ennen kavennusta.

Evelin Saaremägi 28.06.2015 - 11:13:

Suurimad tänud Tiina Otsla, 29.01.2015 kl. 08:35 tehtud kommentaari eest!!

Tiina Otsla 29.01.2015 - 08:35:

Mustri seletuses viga -1 silm kudumatta, 2 pr. kokku, tõsta kudumatta üle - peaks olema - 1 silm kudumatta, 2 parempidi, tõsta kudumatta üle. Nn. "valepalmik"

Krista 10.06.2013 - 22:11:

Tere, muster on superilus aga mul tekkis üks küsimus. Kui ma mustri esimest rida (tõsta 1 s kudumata, 2 pr kokku, tõsta kudumata silmus üle) koon, siis jääb mul sellest reast järele 1 silmus. Kuidas ma järgmisel real õhksilmuse kahe silmuse vahele saan sellisel juhul kududa? Suur aitäh vastamise eest.

DROPS Design 29.08.2013 kl. 15:47:

Silmuste arv peab jääma mustris samaks, seepärast tuleb ühel real kokkukootud silmus taastada järgmisel real õhksilmuse tehes. Kuna kootakse ringselt, siis läheb muster sujuvalt üle uuele reale. Põhiline on jälgida et muster ikka kenasti kohakuti jääb, mitte ei nihku ühele või teisele poole.

Anne Luoma 01.01.2013 - 12:00:

En saanut tolla ohjeella näyttämään samalta, joka kerta vähenee yksi silmukka, tai sitten mä en vaan ymmärrä,

DROPS Design 04.01.2013 kl. 14:38:

Missä kohtaa sinulla on ongelmia ohjeen kanssa?

Karin 12.09.2012 - 15:12:

Hej! Det står inte" sticka SAMMAN" utan bara "sticka".

Dorte Højmose 12.09.2012 - 14:00:

Når man i mønstret på 1.p tager 1m løs af, strikker de 2 næste sammen og så trækker den løse m over, så har man kun 1 m. På 2.p skal man slå 1 m op ml de 2 m. Men der er jo kun 1 m. Der må være en fejl i forklaringen til mønstret.

DROPS Design 13.12.2012 kl. 10:36:

Du strikker ikke de 2 sammen.... Du strikker således: tag 1 m løst af p, strik 2 m ret, løft den løse m over.

Dorte Højmose 12.09.2012 - 14:00:

Når man i mønstret på 1.p tager 1m løs af, strikker de 2 næste sammen og så trækker den løse m over, så har man kun 1 m. På 2.p skal man slå 1 m op ml de 2 m. Men der er jo kun 1 m. Der må være en fejl i forklaringen til mønstret.

Dorte Højmose 12.09.2012 - 13:57:

Når man i mønstret på 1.p tager 1m løs af, strikker de 2 næste sammen og så trækker den løse m over, så har man kun 1 m. På 2.p skal man slå 1 m op ml de 2 m. Men der er jo kun 1 m. Der må være en fejl i forklaringen til mønstret.

Kommentér oppskrift DROPS 113-31