DROPS / 113 / 31

Archipelago by DROPS Design

Yksinkertaiset DROPS palmikkosukat ”Merino Extra Fine” -langasta.

DROPS design: Malli nro ME-008
----------------------------------------------------------
Koko: 35/37 - 38/40 - 41/43
Jalkapohjan pituus: 22-24-27 cm
Varren pituus: 18-20-22 cm
Langanmenekki: Garnstudion DROPS MERINO EXTRA FINE:
150-150-200 g nro 15, vaalea harmaanvihreä

DROPS SUKKAPUIKOT NRO 3,5.
DROPS VIRKKUUKOUKKU NRO 3,5 (nirkkoreunukseen).

Saat tämän mallin langat alkaen 11.40€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

MALLINEULE: Katso ruutupiirros M.1. Piirros näyttää mallineuletta oikealta puolelta katsottuna.

KANTAPÄÄKAVENNUKSET:
1. KRS (= oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 8-10-12 s, nosta seuraava s neulomatta, neulo 1 n, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
2. KRS (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 8-10-12 s, nosta seuraava s neulomatta, neulo 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
3. KRS (= oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 7-9-11 s, nosta seuraava s neulomatta, neulo 1 n, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
4. KRS (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 7-9-11 s, nosta seuraava s neulomatta, neulo 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
Jatka kaventamista samalla tavalla, ja neulo niin että joka toisella kerroksella jäljellä olevien silmukoiden määrä vähenee yhdellä, ennen kuin nostat s. Kavenna kunnes puikoilla on 13-15-17 s jäljellä.
----------------------------------------------------------
SUKKA: Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla. Luo sukkapuikoille nro 3,5 Merino Extra Fine -langalla 72-80-88 s. Neulo 1 krs oikein. Jatka sitten neulomalla 3 o/5 n -joustinta. Kun joustimen pituus on 3 cm, jatka neulomalla seuraavasti: *M.1 (= 3 s), 5 n*, toista *-* 9-10-11 kertaa, eli neulo aina M.1:n mukaisesti joustinneuleen 3 oikean s:n kohdalla. Jatka mallineuletta tähän tapaan kunnes työn pituus on 8 cm. TARKISTA NEULETIHEYS! Neulo seuraavalla krs:lla jokaisen nurjan raidan 2 ensimmäistä s nurin yhteen = 63-70-77 s. Kun työn pituus on 14 cm, neulo jokaisen nurjan raidan 2 viimeistä s nurin yhteen = 54-60-66 s. Kun työn pituus on 18-20-22 cm, siirrä ensimmäiset 27 s apulangalle (= keskellä jalan päällä) ja jätä loput 27-33-39 s puikoille kantapäätä varten.
Neulo tasona 5-5½-6 cm sileää nurjaa neuletta kantapään silmukoilla. Kiinnitä 1 merkkilanka työhön. Tee sitten KANTAPÄÄKAVENNUKSET (ks. selitys yllä). Poimi tämän jälkeen kantalapun kummastakin reunasta 11-12-13 s ja siirrä apulangan s:t takaisin puikoille = 62-66-70 s. Jatka jalan päällä olevilla 27 s:lla mallineuletta kuten aiemmin ja neulo muilla silmukoilla sileää nurjaa neuletta. Kavenna SAMALLA kummassakin sivussa näin: Neulo 2 viimeistä s ennen jalan päällä olevia 27 s ja 2 ensimmäistä s jalan päällä olevien 27 s:n jälkeen nurin yhteen. Toista kavennukset 2 krs välein yht. 8 kertaa = 46-50-54 s. Kun työn pituus kantapään merkkilangasta mitattuna on 18-20-22 cm (= n. 4-4-5 cm jäljellä), kiinnitä 1 merkkilanka sukan kumpaankin sivuun siten, että jalan päällä on 23-25-27 s ja jalan alla on 23-25-27 s. Neulo sitten kaikilla silmukoilla sileää oikeaa neuletta ja tee SAMALLA kärkikavennukset kummankin merkkilangan molemmin puolin näin: Ennen merkkilankaa: 2 s oikein yhteen. Merkkilangan jälkeen: 2 s kiertäen oikein yhteen (eli neulo s:t takakautta yhteen). Kavenna joka 2. krs yht. 3-3-4 kertaa ja sitten vielä jokaisella krs:lla yht. 6-7-7 kertaa = 10 s jäljellä. Katkaise lanka ja vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi, kiristä ja päättele langanpäät huolellisesti.

VIRKATTU REUNUS: Virkkaa nirkkoreunus varren yläreunaan koukulla nro 3,5 näin (aloita keskeltä takaa): 1 ks, *3 kjs, 1 p ensimmäiseen näistä 3 kjs, jätä n. 1 cm väliin, 1 ks seuraavaan s:aan*, toista *-* ja virkkaa lopuksi 1 ps kerroksen ensimmäiseen ks:aan.

= nosta 1 s neulomatta, neulo 2 s oikein, vedä nostettu s neulottujen yli

Kerstin 04.08.2019 - 21:15:

Det måste vara fel i mönsterstckningen , önskar rätt förklaring för att kunna fortsätta. Hur gör ni M1 - mönstret

DROPS Design 09.08.2019 kl. 09:02:

Hej Kerstin, du stickar såhär över de 3 maskor i diagrammet. lyft 1 m, sticka 2 maskor rätt, drag den lyfta m över. (Nu har du 2 maskor istället för 3) På nästa varv stickar du 1 rät, 1 omslag, 1 rät. (nu har du 3 maskor igen. Lycka till :)

Sylvia 27.10.2018 - 21:04:

Mallineuleen kuviossa taitaa olla virhe. Jos neulon M1:n mukaisesti, nurjan silmukkaraidan silmukat vähenevät kerros kerrokselta. Se ei liene tarkoitus.

Helena 04.06.2017 - 12:36:

Hallo, werden die Ferse und die Sohle glatt rechts oder glatt links gestrickt? In der Anleitung steht nur "glatt stricken". Auf dem Bild sieht es nach linken Maschen aus, aber ich bin nicht ganz sicher. Herzlichen Dank.

DROPS Design 06.06.2017 kl. 08:54:

Liebe Helena, stimmt, Ferse und Sohle werden glatt links gestrickt. Viel Spaß beim stricken!

Leena Tiainen 23.09.2015 - 10:40:

Malli M1 on virheellinen: kavennat kaksi silmukkaa, mutta nostat vain yhden uuden eli joka kuvion kohdalla silmukkamäärä vähenee. Itse korjaan ohjeen siten, että teen langankierron myös ennen kavennusta.

Evelin Saaremägi 28.06.2015 - 11:13:

Suurimad tänud Tiina Otsla, 29.01.2015 kl. 08:35 tehtud kommentaari eest!!

Tiina Otsla 29.01.2015 - 08:35:

Mustri seletuses viga -1 silm kudumatta, 2 pr. kokku, tõsta kudumatta üle - peaks olema - 1 silm kudumatta, 2 parempidi, tõsta kudumatta üle. Nn. "valepalmik"

Krista 10.06.2013 - 22:11:

Tere, muster on superilus aga mul tekkis üks küsimus. Kui ma mustri esimest rida (tõsta 1 s kudumata, 2 pr kokku, tõsta kudumata silmus üle) koon, siis jääb mul sellest reast järele 1 silmus. Kuidas ma järgmisel real õhksilmuse kahe silmuse vahele saan sellisel juhul kududa? Suur aitäh vastamise eest.

DROPS Design 29.08.2013 kl. 15:47:

Silmuste arv peab jääma mustris samaks, seepärast tuleb ühel real kokkukootud silmus taastada järgmisel real õhksilmuse tehes. Kuna kootakse ringselt, siis läheb muster sujuvalt üle uuele reale. Põhiline on jälgida et muster ikka kenasti kohakuti jääb, mitte ei nihku ühele või teisele poole.

Anne Luoma 01.01.2013 - 12:00:

En saanut tolla ohjeella näyttämään samalta, joka kerta vähenee yksi silmukka, tai sitten mä en vaan ymmärrä,

DROPS Design 04.01.2013 kl. 14:38:

Missä kohtaa sinulla on ongelmia ohjeen kanssa?

Karin 12.09.2012 - 15:12:

Hej! Det står inte" sticka SAMMAN" utan bara "sticka".

Dorte Højmose 12.09.2012 - 14:00:

Når man i mønstret på 1.p tager 1m løs af, strikker de 2 næste sammen og så trækker den løse m over, så har man kun 1 m. På 2.p skal man slå 1 m op ml de 2 m. Men der er jo kun 1 m. Der må være en fejl i forklaringen til mønstret.

DROPS Design 13.12.2012 kl. 10:36:

Du strikker ikke de 2 sammen.... Du strikker således: tag 1 m løst af p, strik 2 m ret, løft den løse m over.

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 113-31