DROPS / 113 / 30

DROPS 113-30 by DROPS Design

DROPS enkle sokker i ”Eskimo”.

DROPS design: Modell nr EE-233
--------------------------------------------------------
Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43
Fotens lengde: 22 - 24 - 27 cm
Skaftets lengde: 10 - 11 - 12 cm
Materialer: DROPS ESKIMO fra Garnstudio
100 gr i alle str f.nr 37m, saphir mix

DROPS SETTP nr 8 - eller det p.nr du må bruke for å få 11 m x 15 p glstrikk på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

skostørrelse: 35-37 (22cm), 38-40 (24cm), 41-43 (27cm), type oppskrift: sokker,

HÆLFELLING: Det strikkes glstrikk over hæl-m - SAMTIDIG settes 1 m i slutten av hver p på 1 tråd. Fortsett slik til det er 3-5-6 m på trådene i hver side av hælen = 4-4-6 m igjen på p. Sett 1 merke i arb. Strikk videre - SAMTIDIG på slutten av hver p strikkes 1 m fra tråden tilbake på p. NB: For å unngå hull strikkes det også opp 1 m mellom m på p og tråden, på neste p strikkes de 2 nye m sammen. Fortsett slik til det er 10-14-18 m på p igjen. Strikk 1 p over alle m.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------
SOKK: Arb strikkes rundt på settp. Legg løst opp 20-24-28 m på settp 8 med Eskimo. Sett 1 merke på beg av omg. Strikk 1 omg rett og 1 omg vrang, fortsett med glstrikk.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når arb måler 10-11-12 cm beholdes de første 10-14-18 m på p til hæl og de siste 10 m settes på 1 tråd (= midt oppå foten). Strikk HÆLFELLING – se forkl over! Etter hælfellingen settes m fra tråden tilbake på p = 20-24-28 m. Strikk glstrikk rundt over alle m. Når arb måler 19-20-22 cm fra merket på hælen (= ca 3-4-5 cm igjen) settes det 1 merke i hver side slik at det blir 10-12-14 m både oppå og under foten. Strikk videre - SAMTIDIG felles det til tå på hver side av begge merkene slik – start 3 m før merket: 2 m r sm, 2 r (merket sitter midt mellom disse 2 m), 2 vridd r sm (dvs strikk i bakre m-bue istedenfor i fremre). Gjenta fellingen på hver 2.omg totalt 2-3-3 ganger og deretter på hver omg 1-1-2 ganger = 8 m tilbake på p. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt.