DROPS / 111 / 3

Cookie Crush by DROPS Design

Figurnær DROPS kjole i ”Safran” med hulmønster og hæklekanter. Str XS til XXL

DROPS design: Model nr E-136
-------------------------------------------------------
Størrelse: XS – S – M – L – XL - XXL
Materialer: DROPS SAFRAN fra Garnstudio
250-300-300-350-400-450 gr f.nr 01, lys rosa
100-100-100-100-100-100 gr f.nr 21, beige
50 - 50 - 50- 50 -100-100 gr f.nr 22, lys brun

DROPS RUNDP nr 3,5 (80 cm) –
eller det p.nr du skal bruge for at få 23 m x 30 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS HÆKLENÅL nr 3,5.

Kommentarer (103)

Garnet til denne opskrift koster fra 135kr. Læs mere.
RETSTRIK (frem og tilbage på p således)
Strik ret på hver p.
RETSTRIK (rundt på rundp således):
1.omg: Ret og 2.omg: Vrang.

MØNSTER: Se diag M.1 til M.4 – diag viser mønsteret set fra retsiden!

UDTAGNINGSTIPS: Der tages ud ved at slå om. På næste omg strikkes omslaget drejet ret for at undgå hul, dvs strik i bagerste m-bue i stedet for i forreste.

INDTAGNINGSTIPS-1: Tag ind således FØR mærket: 2 r sm. Tag ind således EFTER mærket: Tag 1 m løst af p som om den skulle strikkes ret, 1 r, løft den løse m over.
OBS: Sørg for at vrang-m i M.2 ikke forskydes når indtagningen pågår.

INDTAGNINGSTIPS-2:
Alle indtagninger sker fra retsiden!
Der tages ind indenfor 4 m retstrik.
Tag ind således EFTER 4 m: Tag 1 m løst af p som om den skulle strikkes ret, 1 r, løft den løse m over.
Tag ind således FØR 4 m: 2 r sm.
----------------------------------------------------------------------

KJOLE: Arb strikkes rundt på rundp nedenfra og op. Derefter hækles der kanter på.
Slå 252-264-276-300-312-336 m op på rundp 3,5 med beige. Strik 1 omg vrang. Fortsæt med M.1 en gang i højden.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Efter M.1 skiftes der til rosa, strik 1 omg ret – SAMTIDIG tages der 24 m ind jævnt fordelt = 228-240-252-276-288-312 m. Fortsæt med M.2. Når arb måler 25-26-27-28-29-30 cm sættes der 6 mærker i arb således: Strik 35-37-39-43-45-49 m sæt MÆRKE-1, strik 44-46-48-52-54-58 m sæt MÆRKE-2, strik 35-37-39-43-45-49 m sæt MÆRKE-3 (= i siden), strik 35-37-39-43-45-49 m sæt MÆRKE-4, strik 44-46-48-52-54-58 m sæt MÆRKE-5, strik 35-37-39-43-45-49 m sæt MÆRKE-6 (= i siden). På næste omg tages der 1 m ind på hver side af mærke-3 og 6 (dvs de som er i siderne) – SE INDTAGNINGSTIPS-1, gentag indtagningen på hver 6.omg totalt 12 gange.
SAMTIDIG med 7.indtagning starter også indtagningerne til indsnit ved de andre 4 mærker således: Tag ind EFTER mærke-1 og 4 og FØR mærke-2 og 5 – SE INDTAGNINGSTIPS-1. Gentag disse indtagninger på hver 6.omg totalt 6 gange (dvs samme omg som der tages ind i siderne). Efter alle indtagninger er der 156-168-180-204-216-240 m på p. Fjern 1. 2. 4. og 5.mærke.
Fortsæt med M.2 til arb måler 50-51-52-53-54-55 cm. Skift til beige, strik 1 omg ret, videre strikkes M.3. Efter M.3 skiftes der tilbage til rosa. Fortsæt med M.4 - SAMTIDIG på 1.omg tages der 12-12-12-12-24-24 m ud jævnt fordelt (= 6-6-6-12-12-12 m på forstk og rygstk) – SE UDTAGNINGSTIPS = 168-180-192-216-240-264 m. Når der er strikket 8 omg med rosa tages der 1 m ud på hver side af mærket i hver side – SE UDTAGNINGSTIPS, gentag udtagningerne på hver 6.omg totalt 3 gange = 180-192-204-228-252-276 – de nye m strikkes i glatstrik indtil de går op i M.4.

LÆS BÅDE HALSLUKNING OG ÆRMEGAB FØR DET STRIKKES VIDERE!

HALSLUKNING: Når arb måler ca 65-66-67-68-69-70 cm (afpas efter minst 2 omg glatstrik efter 1 hul-omg) strikkes der 2 p retstrik – se forkl over - over 2 m midt foran (de øvrige m strikkes som før), derefter strikkes der 2 p retstrik over 4 m (dvs 1 m mere på hver side af de 2 første m), så 2 p retstrik over 6 m og 2 p retstrik over 8 m. Nu deles arb til halsudskæring midt imellem retstrik-m og der strikkes videre frem og tilbage fra midt foran. Fortsæt med M.4 og 4 m retstrik på hver side af midt foran – SAMTIDIG tages der 1 m ind i hver side til hals – SE INDTAGNINGSTIPS-2, gentag indtagningen på hver 2.p totalt 12-12-13-13-14-14 gange og derefter på hver 4.p totalt 6-6-6-6-7-7 gange.

ÆRMEGAB: Når arb måler 68-69-70-71-72-73 cm strikkes der 4 p retstrik over 14-14-16-20-24-28 m i hver side (dvs 7-7-8-10-12-14 m på hver side af hver mærke), de øvrige m strikkes som før. Derefter lukkes de midterste 6-6-8-12-16-20 af i hver side til ærmegab. Hver del strikkes færdig for sig.

HØJRE FORSTK: Fortsæt med M.4 og 4 m retstrik i hver side - fortsæt indtagningen til hals – SAMTIDIG tages der ind til ærmegab i siden således: Tag 1 m ind på hver 2.p totalt 3-4-4-7-9-11 gange – SE INDTAGNINGSTIPS-2. Efter alle indtagninger er der 21-23-24-25-25-27 m tilbage på skulderen. Luk af når arb måler ca 86-88-90-92-94-96 cm – afpas efter minst 2 p glatstrik.

VENSTRE FORSTK: Strik som højre men modsat.

RYGSTK: = 84-90-94-102-110-118 m.
Fortsæt med M.4 og 4 m retstrik i hver side – SAMTIDIG lukkes der af til ærmegab i hver side som på forstk = 78-82-86-88-92-96 m. Når arb måler 83-85-87-89-91-93 cm strikkes der 4 p retstrik over de midterste 40-40-42-42-46-46 m (de øvrige m strikkes som før), derefter lukkes de midterste 32-32-34-34-38-38 m af til hals og hver skulder strikkes færdig for sig. Videre tages der 1 m ind mod halsen på hver 2.p 2 gange – SE INDTAGNINGSTIPS-2 = 21-23-24-25-25-27 m tilbage på hver skulder. Luk af når arb måler ca 86-88-90-92-94-96 cm - afpas efter minst 2 p glatstrik.

MONTERING: Sy skuldersømmene.

BLONDE - hækles nederst i opslåningskanten på kjolen: Hækl med lysebrun på nål 3,5.
1.OMG: Hækl 1 fm i hver m = 252-264-276-300-312-336 fm.
2.OMG: 1 lm, 1 fm i hver af de 5 første fm, * 3 lm, spring over 2 fm, 1 fm i hver af de næste 10 fm *, gentag fra *-* til der er 7 fm tilbage, 3 lm, spring over 2 fm, 1 fm i hver af de 5 sidste fm.
3.OMG: 2 lm, spring over 1 fm, 1 fm i hver af de 2 næste fm, 1 lm, spring over 2 fm, * i lm-buen hækles der således: 1 st, 1 lm, 1 st, 1 lm, 1 st, 1 lm, 1 st, 1 lm, spring over 2 fm, 1 fm i hver af de næste 2 fm, 3 lm, spring over 2 fm, 1 fm i hver af de næste 2 fm, 1 lm, spring over 2 fm *, gentag fra *-* til der er 1 lm-bue og 5 fm tilbage, hækl således i lm-buen: 1 st, 1 lm, 1 st, 1 lm, 1 st, 1 lm, 1 st, 1 lm, spring over 2 fm, hækl 1 fm i hver af de 2 næst sidste fm, slut af med 1 lm og 1 km i første lm i beg af omg.
4.OMG: 3 lm, spring over 1 lm og 2 fm, * 1 boble i næste lm (= 3 st som hækles sammen, dvs vent med sidste gennemtræk på hver st til alle 3 st er hæklet, slå om nålen og træk gennem alle 4 løkker), [1 lm, 1 boble i næste lm] gentag fra [ - ] totalt 4 gange (dvs der hækles 5 bobler totalt), 2 lm, 1 fm i 3-lm-buen, 2 lm *, gentag fra *-* til der er 5 lm tilbage med st imellem + 2 fm og 1 lm, hækl 1 boble + 1 lm i hver af de første 5 lm, efter sidste lm hækles der 1 lm til, derefter springes der over 2 fm, slut af med 1 km i første lm på omg.
5.OMG: 1 lm, * 2 fm i lm-buen, [1 picot (= 3 lm, 1 fm i første lm), 1 fm i næste lm-bue] , gentag fra [ - ] totalt 5 gange, 1 fm til i samme lm-bue *, gentag fra *-*, slut af med 1 km i første fm på omg. Klip og sy tråden.

PICOTKANT: Hækl picotkant i første vrang-omg nederst på kjolen - picotkanten skal ligge udenpå blonden. Hækl med lysebrun på nål 3,5. Hold arb med opslåningskanten vendt fra dig og hækl i nederste m-bue i vrang-m således: 1 fm i første m, * 1 picot (= 3 lm, 1 fm i den første lm), spring over 2 m, 1 fm i næste m *, gentag fra *-*.
Samme picotkant hækles i øverste retstriksrille på M.1 - arb holdes stadigvæk med nederkanten vendt fra dig og der hækles i nederste m-bue i vrang-m.
Hækl også picotkant på hver side af M.3 – når der hækles i nederste retstriksrille holdes opslåningskanten vendt fra dig og når der hækles i øverste retstriksrille vendes arb så øverste del af tøjet vendes fra dig (denne picotkant skal stå op fra M.3).
Hækl picotkant på samme måde også rundt om halsudskæringen og ærmegabene.

Diagram

= ret fra retsiden, vrang fra vrangen
= vrang fra retsiden
= 2 r sm, slå om
= slå om, tag 1 m løs af p som som om den skulle strikkes ret, 2 r sm, løft den løse m over, slå om.

Kommentarer (103)

Skriv din kommentar her!

Mia 15.06.2017 - 21:00:

Hej! jättefin men xs blir för stor för mig ska jag gå upp eller ner i stickstorlek eller är maskantalet delbart med något så jag kan gå ner i antal maskor så att mönstren ändå stämmer? tacksam för förslag

Andrea T. 04.04.2016 - 11:38:

Hallo nochmal! Außerdem ist mir in der Anleitung folgendes unklar. 2.) Bei der Anleitung für den Halsausschnitt steht, dass gleichzeitig auf beiden Seiten 1 Masche gegen den Hals abgenommen werden soll. Beim "TIPP ZUM ABNEHMEN -2 - NACH 4 M" steht 1 M re abheben, 2 re. zusammen, abgehobene über die gestrickte ziehen -- da werden aber dann 2 Maschen abgenommen.... Oder verstehe ich das falsch... Danke für eure rasche Antwort, damit ich weiterstricken kann ;-) Liebe Grüße, Andrea

DROPS Design 05.04.2016 kl. 13:45:

Liebe Andrea, vielen Dank für den Hinweis, da haben Sie wirklich einen Fehler in der Übersetzung entdeckt. Wir werden es gleich korrigieren und entschuldigen uns für die Unannehmlichkeiten.

Andrea T. 04.04.2016 - 11:36:

Hallo an alle! Ich bin Strickanfängerin und versuche mich gerade an diesem wunderschönen Kleid... In der Anleitung verstehe ich jedoch etwas nicht. 1.) Beim TIPP ZUM ABNEHMEN-1 steht, dass die linken Maschen durch die Abnahmen nicht verschoben werden dürfen --- Wann nehme ich dann im M2 ab?? In der Reihe wo die linken Maschen zu stricken werden, oder davor bzw. danach?? Danke für eure rasche Antwort, damit ich weiterstricken kann ;-) Liebe Grüße Andrea

DROPS Design 05.04.2016 kl. 13:42:

Liebe Andrea, vielleicht nehmen Sie der Einfachheit halber in den Reihen ab, in denen keine linken Maschen gestrickt werden. Achten Sie darauf, dass zwischen den Abnahmenn das Muster weiterhin so übereinanderkommt wie vorher.

Lilyj 22.11.2015 - 17:57:

This model is beautiful (and looks easy-ish): are you going to translate it in Italian? thanks.

DROPS Design 22.11.2015 kl. 19:51:

Hello Lilyj. The pattern will be translated into Italian as soon as possible. Happy knitting!

Regina 30.06.2015 - 19:26:

Hallo, leider noch ein Fehler in Anleitung. Ziemlich am Anfang, wo die Markierungsfäden eingezogen werden, muss es heißen: "Markierungsfaden -6 einziehen (=Seite)." Es können nicht 2 Markierungsfäden -1 sein, später in der Anleitung wird auf -6 Bezug genommen.

DROPS Design 05.07.2015 kl. 08:59:

Das ist richtig und es wird gleich korrigiert. Vielen Dank für den Hinweis!

Anette 26.07.2013 - 19:14:

Hei! Når jeg begynner økning i side på M4 får jeg ikke mønsteret til å stemme overens etter at jeg begynner økningen. Har sett og telt over flere ganger, men får det ikke til å stemme. På første runde med mønster etter økningen skal det være igjen 4 rette på slutten av ommg, men jeg får bare 2... Samtidig som at hullene ikke er der de skal være i forhold til 1.rad med hull...

DROPS Design 10.10.2013 kl. 08:15:

Sørg for at mønsteret stemmer, de økte m i siderne strikkes i glatstrik til du har nok for at fortsætte ifølge M4.

Pernilla 01.06.2013 - 12:48:

Får inte mönstret att stämma. Vid första hålvarvet så får jag 3 maskor kvar efter en hel mönster rep. Fel antal maskor i xl storleken???

DROPS Design 20.06.2013 kl. 12:17:

Mönstret er korrekt. Du strikker de sidste 3 m da som de förste 3 af M.1 altsaa: 3 rett eller 1 omslag, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 2 rm tills, drag den lyfta m över, 1 omslag naar du er saa vidt :-)

Mary54 10.05.2013 - 23:32:

Bonjour, combien de mailles doit-on avoir apres 1 hauteur de M1 ? parce qu'ensuite il y a 24 diminutions pour un total final de 312m

DROPS Design 11.05.2013 kl. 09:18:

Bonjour Mary54, une faute de frappe s'était glissée dans le nombre de mailles à monter en taille XL je suis désolée, il faut monter 336 m et donc en répartissant 24 diminutions, on a 312 m. Bon tricot!

Ildiko 05.03.2013 - 11:34:

Beautiful dress, great shape and pattern. However I am having a problem with the neck line, to match the pattern M 4. It is not symmetrical ... Knitt together - yarn over needs to be reversed for the right at the neck line? Or is there any other trick I missed??? Please help! Thank you

DROPS Design 05.03.2013 kl. 13:28:

Dear Ildiko, M.4 continues after dividing right and left side for front piece, it's the same pattern as before = same as after M.3. Happy Knitting!

Jette 12.02.2013 - 11:21:

Er denne kjole ikke strikket i glatstrik ?? jeg synes ikke at jeg kan forenige mig med opskriften på retstrik ??

DROPS Design 12.02.2013 kl. 11:36:

Du starter med 1 omg ret og derefter strikker du M.2. M.2 er glatstrik med enkelte vr masker (X) som danner et enkelt strukturmönster

Kommentere opskrift DROPS 111-3