DROPS / 112 / 39

Virtuoso by DROPS Design

DROPS tröja i 4 trådar ”Kid-Silk”.

Tags: tröjor, v-hals,

DROPS design: Modell nr KS-020
-------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång: DROPS KID-SILK från Garnstudio
Nr 09, pärlgrå:
300-350-375-400-450-500 g

DROPS STRUMPST och RUNDST (80 cm) NR 7 - eller det st.nr du måste ha för att få 12 m x 16 v slätst med 4 trådar på 10 x 10 cm.
DROPS VIRKNÅL NR 6 - till halskant.

från 49.00 kr /25g
DROPS Kid-Silk uni colour DROPS Kid-Silk uni colour 49.00 kr /25g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Kid-Silk long print DROPS Kid-Silk long print 49.00 kr /25g
Garnet till detta mönstret kostar 660kr. Läs mer.
* 1 v rätt och 1 v avigt *, upprepa *-*.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------

TRÖJA:
Det stickas först två delar fram och tillbaka på rundst, sedan sätts de två delarna ihop och det stickas vidare runt, runt på rundst.
Lägg upp 60-66-70-76-84-90 m på rundst 7 med 4 trådar Kid-Silk. Sticka 4 v rätst – se förkl ovan – fram och tillbaka. Sedan stickas slätst med 5 m rätst i varje sida, fram och tillbaka tills arb mäter 10 cm. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Sätt alla m på en tråd och lägg arb åt sidan.
Lägg upp nya 60-66-70-76-84-90 m. Sticka vidare på samma sätt. När arb mäter 10 cm sätts m från tråden tillbaka på samma rundst = 120-132-140-152-168-180 m totalt på st. Sedan stickas det slätst runt, runt över alla m. Sätt en markör i varje sida. När arb mäter ca 12 cm minska 1 m på varje sida av varje markör (= 4 minskningar) med 9-9-10-10-10-11 cm mellanrum totalt 4 ggr = 104-116-124-136-152-164 m. När arb mäter 41-42-43-44-45-46 cm stickas det 1 avigt v över alla m. Sedan stickas det så här: * 3 räta v, 1 avigt v *, upprepa *-* totalt 3 ggr. Sedan stickas det rätst – se förkl ovan – över alla m till färdigt mått.
SAMTIDIGT när arb mäter 47-48-49-50-51-52 cm avm 2-6-6-6-8-8 m i varje sida (dvs 1-3-3-3-4-4 m på varje sida av varje markör) och varje del stickas färdig för sig.

BAKST:
= 50-52-56-62-68-74 m. Det stickas vidare med rätst över alla m. SAMTIDIGT avm för ärmhål i varje sida på vartannat v: 2 m 0-0-0-1-2-3 ggr = 50-52-56-58-60-62 m.
När arb mäter 66-68-70-72-74-76 cm maskas de mittersta 10-10-12-12-14-14 m av till hals. På nästa v avm ytterligare 1 m mot halsen = 19-20-21-22-22-23 m kvar på varje axel. Maska av när arb mäter 68-70-72-74-76-78 cm.

FRAMST:
= 50-52-56-62-68-74 m. Maska av för ärmhål i varje sida som på bakst. SAMTIDIGT när arb mäter 48-50-52-54-56-58 cm delas arb mitt fram och varje del stickas färdig för sig.

VÄNSTER FRAMST:
När ärmhålsavm är färdig är det 25-26-28-29-30-31 m på st. Fortsätt vidare tills arb mäter 68-70-72-74-76-78 cm. Maska av de yttersta 19-20-21-22-22-23 m till axel = 6-6-7-7-8-8 m kvar på st. Sticka 1 v över m på st. Sedan stickas det krage med förkortade v så här: * fram och tillbaka över alla m, fram och tillbaka över de yttersta 3-3-4-4-4-4 m *, upprepa *-* tills kragen mäter ca 6-6-7-7-8-8 cm från axeln (mätt på det kortaste). Maska av.

HÖGER FRAMST:
Sticka som vänster men spegelvänt.

ÄRM:
Lägg upp 30-32-34-34-36-36 m på strumpst 7 med 4 trådar Kid-Silk. Sticka 14 v rätst runt, runt över alla m. Sedan stickas det så här: * 3 räta v, 1 avigt v *, upprepa *-* totalt 3 ggr. Sedan stickas det slätst. Sätt en markör i början på v.
När arb mäter ca 9 cm ökas det 1 m på varje sida av markören med 5½-5-4½-3½-3-2½ cm mellanrum totalt 7-8-8-10-11-12 ggr = 44-48-50-54-58-60 m. När arb mäter 47-47-46-45-44-43 cm avm 6 m mitt under ärmen (= 3 m på var sida av markören) och ärmen stickas färdig fram och tillbaka på st. Sedan avm för ärmkulle i varje sida på vartannat v: 3 m 1-2-2-2-2-2 ggr och 1 m 1-0-1-0-1-2 ggr. Sedan avm 2 m i varje sida tills arb mäter ca 52 cm. Till sist avm det 4 m 1 gång i varje sida. Arb mäter nu ca 53 cm. Maska av de resterande m.

MONTERING:
Sy axelsömmarna. Sy i ärmarna. Sy ihop kragen mitt bak och sy fast mot halsringningen på bakst.

VIRKAD HALSKANT:
Börja mitt bak i nacken. Virka 1 fm med nål 6 med 4 trådar Kid Silk. Virka runt halsen: * 4 lm, 1 st i den 1:a lm, hoppa över ca 2 cm, 1 fm i nästa m *, upprepa *-* och avsluta med 1 sm i fm i början på v.

Detta mönster har uppdaterats. .

Ärm: Sticka 14 v rätst runt över alla m.
Uppdaterad online: 15.06.2009

Gabi 02.08.2016 - 10:05:

Wieviel Knäuel Cloud benötige ich? Wenn ich 4 Fäden A = Garngruppe E ersetzen möchte?

DROPS Design 08.08.2016 kl. 09:39:

Liebe Gabi, wie man dies ausrechnet finden Sie unter Punkt 5 unserer FAQ.

Jennifer 19.11.2015 - 18:38:

Hello : the pattern (English and French) says to use needle size 4 for the sleeves. Is this an error? The rest of the garment is knitted with needle 7 .... thx.

DROPS Design 20.11.2015 kl. 09:50:

Dear Jennifer, sleeves are worked with needle size 7 mm - French text has been edited, thank you. Happy knitting!

Caroline 24.09.2015 - 14:27:

At the beginning of the instructions under the heading Jumper it says 'Work 2 pieces back and forth on needle, slip both pieces on the same circular needle and continue in the round.' Can you clarify what part I'm to knit back and forth (is this just the cast on?) and when do I then start knitting in the round? Thank you

Caroline 24.09.2015 kl. 14:33:

Actually I've now read it over a couple more times and get it. sorry I must learn to read and re-read, thank you anyway.

Andrea 29.06.2013 - 03:35:

Please the pattern in spanish

Inge Wulff 19.03.2013 - 11:29:

Ich möchte dieses Modell gerne mit Alpaca-Wolle stricken. Bitte um Maschenangaben zum Umrechnen, danke

DROPS Design 20.03.2013 kl. 08:43:

Liebe Inge, leider können wir nicht einzelne Modelle auf individuellen Wunsch hin umrechnen, aber in unserer Musterdatenbank finden Sie unzählige Modelle aus Alpaca. Wenn Sie selbst umrechnen, können Sie sich an einem dieser Alpaca Modelle orientieren.

DROPS Design 21.07.2009 - 11:59:

Hej Cecilia, se mönster: Sedan stickas det krage med förkortade v så här: * fram och tillbaka över alla m, fram och tillbaka över de yttersta 3-3-4-4-4-4 m *, upprepa *-* tills kragen mäter ca 6-6-7-7-8-8 cm från axeln (mätt på det kortaste). Maska av.

Cecilia S 16.07.2009 - 15:11:

I mönstret står inget om intagningar vid halsringningen, något som blivit fel?? Hur får man då en V-ringning, nån som kan hjälpa

Charlotte 15.06.2009 - 19:02:

Har precis stickat klart denna och det blev den bästa tröjan jag har stickat, vilken underbar kvalitet kid-silk är!! Den är så mjuk och varm men ändå inte för varm. Passar perfekt på sommarkvällar. Tyvärr dyr, men med 40% rea så var det OK.

Ingunn Borge 22.04.2009 - 09:10:

Denne har jeg strikket med dobbelt vivaldi, ble kjempefin og ikke så dyr å strikke.

DROPS Design 31.03.2009 - 11:11:

I de du feller 2-6-6-6-8-8 m i hver side deler du for bak og forstykket

Kommentér oppskrift DROPS 112-39