DROPS Baby / 17 / 14

Easter Finest by DROPS Design

Sæt med: Jakke med rundt bærestykke og blomster, kyse og sokker til baby og børn i DROPS Alpaca.

DROPS design: Model nr Z-063-by
----------------------------------------------------------
Størrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 mdr (2 - 3/4) år
Str i cm: 50/56-62/68-74/80 (86/92-98/104)
Huen passer hovedmål:
40/42 - 44/46 - 46/48 (48/50 - 50/52) cm
Sok passer fodlængde: 10–11-12 (14-16) cm
Materialer: DROPS ALPACA
Hele sættet:
200-200-200 (250-250) gr f.nr 0100, natur
50 gr i alle str f.nr 3720, rosa
50 gr i alle str f.nr 3800, lyng
50 gr i alle str f.nr 7815, grøn/turkis mix
----------------------------------------------------------
DROPS STRØMPEP OG RUNDP NR 2,5 (60 cm) – eller det p.nr du skal bruge for at få 26 m x 34 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS Hæklenål nr 2,5.
DROPS Perlemorknap nr 523:
5-5-6 (6-6) stk.
----------------------------------------------------------

DROPS Alpaca uni colour DROPS Alpaca uni colour 22.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 160.65kr. Læs mere.

Instruktioner

MØNSTER: Se diag M.1, M.2 og M.3 – mønst i diag ses fra retsiden, M.2 strikkes i glatstrik.

RETSTRIK (frem og tilbage på p således):
Strik ret på hver p.

INDTAGNINGSTIPS (gælder jakken): Der tages 1 m ind på skiftevis venstre og højre side af alle mærker ved at strikke 2 r sm. Dvs at første gang gøres det på venstre side af alle mærker, og næste gang gøres det på højre side af alle mærker osv.

HÆKLET PICOTKANT: Hækl med lyng på nål 2,5. Der hækles i den rosa kant således: 1 fm i første m, * 3 lm, 1 fm i den første lm (= 1 picot), spring over 1 m, 1 fm i næste m *, gentag fra *-*.
----------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------
JAKKE:

RYG- OG FORSTYKKE: Arb strikkes frem og tilbage på rundp fra midt foran.
Slå 132-148-164 (176-192) m op (inkl 1 kantm i hver side mod midt foran) på rundp 2,5 med rosa. Strik 1 p ret (1.p = retsiden). Skift til natur, strik 7 p glatstrik (1.p = vrangen), skift til rosa, derefter strikkes 1 p ret fra retsiden og 1 p ret fra vrangen (= foldekant) – HERFRA MÅLES ARB! Strik 7 p glatstrik med natur, klip tråden (næste gang der strikkes med natur skal der startes i den anden side). Den rosa tråd hænger nu i højre side, skub m tilbage til højre på p og strik 2 p ret med rosa. Fortsæt med M.1 og natur.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når arb måler ca 17-18-21 (24-27) cm – afpas efter 1 hel rapport af M.1 – strikkes næste p således fra retsiden: 29-33-37 (40-44) m ret (= højre forstk), luk 8 m af til ærmegab, 58-66-74 (80-88) m ret (= rygstk), luk 8 m til ærmegab, 29-33-37 (40-44) m ret (= venstre forstk). klip tråden, læg arb til side og strik ærmerne.

ÆRME: Arb strikkes rundt på Strømpep.
Slå 36-38-40 (42-44) m op på Strømpep 2,5 med rosa. Strik 1 omg vrang. Fortsæt således: 7 omg ret med natur, 1 omg ret og 1 omg vrang med rosa – HERFRA MÅLES ARB - 7 omg ret med natur, 1 omg ret og 1 omg vrang med rosa. Sæt 1 mærke i beg af omg = midt under ærmet. Videre strikkes M.1 med natur – SAMTIDIG når arb måler 4 cm tages der 1 m ud på hver side af mærket, gentag udtagningen på hver 6.-5.-5. (6.-6.) omg totalt 6-7-9 (10-12) gange = 48-52-58 (62-68) m. Når arb måler ca 15-16-18 (22-26) cm – afpas efter 1 hel rapport af M.1, strikkes der 1 omg ret, i slutningen af denne omg lukkes der 8 m af midt under ærmet = 40-44-50 (54-60) m.
Læg arb til side og strik 1 ærme til.

BÆRESTK: Sæt ærmerne ind på samme rundp som ryg- og forstykke hvor der er lukket af til ærmegab = 196-220-248 (268-296) m. Strik 1 p ret fra retsiden natur – SAMTIDIG tages der 3-3-7 (3-7) m ind jævnt fordelt = 193-217-241 (265-289) m, derefter strikkes M.2 med 1 kantm i retstrik – SE FORKL OVER - i hver side – SAMTIDIG før sidste p af M.2 sættes der 15 mærker i arb således (fra retsiden): Første efter 13-18-16 (21-19) m, derefter skal det være 12-13-15 (16-18) m mellem hver mærke, der vil da være 12-17-15 (20-18) m tilbage efter sidste mærke. På næste p (= sidste p af M.2) tages der 1 m ind i højre side af alle mærker ved at strikke 2 r sm. Videre strikkes M.3 – SAMTIDIG fortsættes der at tage ind på hver 4.p – SE INDTAGNINGSTIPS totalt 6-7-8 (9-10) gange = 88-97-106 (115-124) m. Strik M.3 videre til arb måler ca 28-30-34 (38-42) cm op til skulderen – afpas efter 3.p af rapporten. Nu strikkes der 1 p ret fra retsiden Samtidig med at der tages ind jævnt fordelt til 54-60-66 (72-78) m. Sæt m på 1 tråd.

MONTERING: Sy åbningerne sammen under ærmerne. Buk kanten nederst på jakken og ærmerne dobbelt mod vrangen og sy fast med rosa.

VENSTRE FORKANT: Der strikkes frem og tilbage på rundp. Strik ca 65-70-80 (90-100) m op langs venstre forkant indenfor 1 kantm på rundp 2,5 med natur. Strik 1 p ret fra vrangen, derefter strikkes der 6 p glatstrik med 1 m retstrik i hver side. Skift til rosa, strik 2 p ret (= foldekant), skift til natur, strik 7 p glatstrik med 1 m retstrik i hver side (= tillæg), luk af med ret fra vrangen. Buk tillægget mod vrangen og sy fast med natur.

HØJRE FORKANT: Strik som venstre men efter 2 p glatstrik med natur lukkes der af til 5-5-6 (6-6) knaphuller jævnt fordelt – øverste knaphul skal være 2 masker fra kanten og nederste ca 3 cm fra nederkanten.
1 knaphul = luk 2 m af og slå 2 nye m op på næste p. Strik også knaphul de samme steder på tillægget efter 3 p glatstrik.

HALSKANT: Strik 5 m op med natur over højre forkant, strik derefter m ind fra tråden og strik 5 m op over venstre forkant = ca 64-70-76 (82-88) m. Videre strikkes 1 p ret fra vrangen og 4 p glatstrik med 1 m retstrik i hver side, skift til rosa, strik 2 p ret (= foldekant), skift til natur og strik 5 p glatstrik med 1 m retstrik i hver side før der lukkes af med ret fra vrangen.
Buk kanten mod vrangen og sy fast med natur. Sy knapperne i.

HÆKLEKANT: Hækl picotkant nederst om ryg- og forstykke, rundt om ærmerne og rundt i halsen – SE FORKL OVER!
----------------------------------------------------------
SOKKER:
Arb strikkes rundt på Strømpep!
Slå 40-40-40 (48-48) m løst op på Strømpep 2,5 med natur. Strik 4 omg glatstrik (= tillæg), skift til rosa, strik 1 omg ret og 1 omg vrang (= foldekant), skift tilbage til natur og strik 4 omg glatstrik. Videre strikkes M.2 – start øverst til højre i diag og strik nedad (så blomsten står op på sokken). Efter M.2 strikkes sokken færdig i natur, strik 1 omg glatstrik Samtidig med at m-antallet justeres til 40-44-44 (48-52) m, derefter strikkes 2 cm Rib = 1 r / 1 vr. Videre strikkes næste omg således: * 2 r sm, slå om *, gentag fra *-*. Strik 1 omg glatstrik Samtidig med at der tages 6 m ind jævnt fordelt = 34-38-38 (42-46) m. På næste omg sættes de første 12-14-14 (15-17) m på 1 tråd, behold de næste 10-10-10 (12-12) m på p og sæt de sidste 12-14-14 (15-17) m på 1 tråd. Videre strikkes M.3 frem og tilbage over m på p i 3½-4-4½ (6-7) cm (= overstykket). Saml 9-10-12 (15-19) m op på hver side af overstykket og sæt m fra trådene tilbage på p = 52-58-62 (72-84) m. Strik retstrik – SE FORKL OVER - frem og tilbage fra midt bagpå - SAMTIDIG efter 1½-2½-3 (3-4) cm tages der ind således: Strik 2 r sm i beg og i slutningen af p og på hver side af de 2 midterste m, gentag denne indtagning på hver 2.p til kanten måler 3-4-5 (5-6) cm. Luk af og sy sømmen under foden og op til hulrækken midt bagpå – sy i yderste led af yderst m så sømmen ikke bliver tyk.
Buk tillægget øverst på sokken mod vrangen og sy fast med natur. Hækl picotkant øverst rundt om sokken – SE FORKL OVER!
Bindebånd: Hækl en lm-snor på ca 50 cm med nål 2,5 med 2 tråde rosa. Træk den i hulrækken på sokken.
----------------------------------------------------------
KYSE:
Arb strikke frem og tilbage på rundp!
Slå 81-89-97 (105-105) m løst op på rundp 2,5 med natur. Strik 6 p glatstrik (1.p = retsiden), skift til rosa og strik 1 p ret fra retsiden og 1 p ret fra vrangen (= bukkekant) – herfra måles arb! Skift tilbage til natur og strik 6 p glatstrik. Videre strikkes M.2 med 1 kantm i hver side – start øverst til højre i diag og strik nedad – SAMTIDIG på sidste p lukkes der 1 m af midt i arb ved at strikke 2 r sm = 80-88-96 (104-104) m. Fortsæt i M.1 – start på 5.p i diag så der kun bliver 2 p glatstrik med natur før 1 vrang-p. Når arb måler 12-13-14 (15-16) cm lukkes der 4-5-6 (4-4) m af i hver side = 72-78-84 (96-96) m. Videre sættes der 6 mærker i arb således: Første efter 1 m, de 5 næste med 12-13-14 (16-16) m mellemrum, der er da 11-12-13 (15-15) m tilbage efter sidste m. Fortsæt i retstrik - SE FORKL OVER - samtidig med at der på næste p fra retsiden tages 1 m ind efter hver mærke, gentag indtagningen på hver p fra retsiden til der er 12 m tilbage på p. Strik derefter m sammen 2 og 2 og træk 1 tråd gennem de resterende m. Træk sammen og brug tråden til at sy kysen sammen med midt bagpå – sy i yderste led af yderste m, der skal også sys i de 4-5-6 (4-4) m som blev lukket af først.

MONTERING: Buk tillægget foran mod vrangen og sy fast med natur.

LØBEGANG: Strik ca 66 til 80 m op med natur på rundp 2,5 indenfor 1 kantm nederst på kysen. Strik 1 p ret fra vrangen, derefter strikkes 4 p glatstrik. Skift til rosa, strik 1 p ret fra retsiden og 1 p ret fra vrangen (= foldekant), derefter strikkes 5 p glatstrik med natur, luk af med ret fra vrangen. Buk tillægget mod vrangen og sy fast.
Hækl en picotkant foran rundt om kysen – SE FORKL OVER!
Bindebånd: Hækl med nål 2,5 med 2 tråde rosa 1 lm-snor på ca 70 cm.
Træk den ind i løbegangen nederst på kysen.

Diagram

= natur: r fra retsiden, vr fra vrangen
= rosa
= grøn/turkis mix
= lyng
= natur: r fra vrangen, vr fra retsiden

Carina Grunditz 06.03.2019 - 09:19:

Hej! Jag undrar om det verkligen ska vara 7 varv rätstickning på ärmens början, ser ut som slätstickning och på bak- och framstyckena är det ju slätstickning?

DROPS Design 08.03.2019 kl. 11:43:

Hej. Det ska vara 7 räta v (inte rätstickning) med natur och eftersom ärmen stickas runt så blir det då slätstickning. Lycka till!

Heidrun Voßmeier 26.09.2018 - 23:25:

Ich habe gerade mit der Jacke begonnen: 1. Die erste Reihe natur ist eine linke Reihe? 2. Nach 7 Reihen natur bin ich dann ja nicht auf der Seite, auf der ich den rosafarbenen Faden hängen habe, oder? wie geht das dann? Abschneiden? Maschen auf die andere Seite schieben? Aber bin ich dann nicht auf der linken Seite? Danke für Ihre Antwort

DROPS Design 27.09.2018 kl. 08:37:

Liebe Frau Voßmeier, nach der 1. Reihe mit rosa können Sie den Faden abschneiden, so daß Sie dann die Krausrippe mit rosa bei einer Hinreihe anfangen. Viel Spaß beim stricken!

Gabi Nickel 23.09.2018 - 17:02:

Ich bin bei der Abnahme der Haube. Wird in jeder Reihe, d.h. auch in der Rückreihe, nach dem Markierungsfaden 1M abgenommen?\\r\\nLg Gabi

DROPS Design 24.09.2018 kl. 10:16:

Liebe Frau Nickel, es wird bei jeder Hinreihe abgenommen - Deutsche Anleitung wird korrigiert, danke für den Hinweis. Viel Spaß beim stricken!

Marrie 27.08.2018 - 22:52:

Ik ben begonnen met breien en ik loop een beetje vast met de twee toeren oudroze die ik na 7 toeren naturel moet breien. Wat moeten die twee toeren oudroze daar eigenlijk doen? Ik dank u voor uw antwoord

DROPS Design 29.08.2018 kl. 11:16:

Dag Marrie, De 2 toeren oudroze na de 7 toeren naturel worden een vouwrand. Op het einde vouw je op deze plek de randen om en naai je ze aan de binnenkant vast.

Sylvia 14.07.2018 - 16:40:

Hi! Is it possible to get this pattern in Polish?

DROPS Design 15.07.2018 kl. 14:39:

Hi Sylvia, We have not translated this pattern into Polish so far. Hopefully we will be able to do so in the not too distant future!

Alexandra Korpvinge 19.11.2017 - 22:13:

I've been staring at the flower border of this pattern (jacket) for an hour and I just cannot get it to work. After putting all the stitches on the needle and decreasing, I have 217 stitches, like it says in the pattern. But then I'm supposed to work M.2, which is 16 stitches. That doesn't add up at all! I'll have 13 rounds of M.2 and then some. What am I doing wrong here?

DROPS Design 20.11.2017 kl. 09:54:

Dear Mrs Korpvinge, work the 217 sts as follows: 1 edge st in garter st, then repeat the 16 sts in M.2 a total of 13 times in width (= over the next 208 sts), work now the first 7 sts in M.2 and finish with 1 edge st in garter st. Happy knitting!

Ulla 28.08.2016 - 11:06:

Hallo liebes Team, ich verstehe nicht, wie ich bei den Socken die Maschen auf eine Nadel bekomme, um die Reihen in Krausrippe zu stricken. Vorher stricke ich ja mit dem Nadelspiel.

DROPS Design 29.08.2016 kl. 08:56:

Liebe Ulla, das machen Sie wie beschrieben, indem Sie Maschen stilllegen und über die anderen Maschen in Hin-und Rückreihen weiterstricken. Das Prinzip für ist das gleiche, wie wenn Sie bei Socken das Fersenläppchen anstricken (zunächst ein Rohr stricken, dann eine kleine Fläche in Hin-und RückR), nur dass das Läppchen hier auf dem Fuss benötigt wird.

Kathrin 30.06.2016 - 21:44:

Hallo, kleine Frage, werden die Blenden rechts und links auch über die kleine Kante gestrickt oder fängt man darüber an, die , in meinem Fall 70 M aufzunehmen? Vielen Dank

DROPS Design 06.07.2016 kl. 09:03:

Liebe Kathrin, die Kante wird über die gesamte Länge gestrickt.

Kathrin 09.05.2016 - 05:32:

Hallo, Frage zum Vorderteil, wird der 2. rosa Streifen (vor dem Muster M1) in der Hinrunde rechts und der Rückrunde links gestrickt, oder , wie der erste Streifen hin und rück rechts? Vielen Dank

DROPS Design 10.05.2016 kl. 09:16:

Liebe Kathrin, der erste rosa Streifen hat die Krausrippe, da dies die Umbruchkante bildet, die dann nach innen gefaltet und angenäht wird. Der zweite Streifen wird glatt rechts gestrickt.

Mia 07.09.2014 - 20:45:

Kan man slet ikke købe jeres strik på nettet? Altså færdiglavet;-)

Kommentere opskrift DROPS Baby 17-14