DROPS Baby / 17 / 14

Easter Finest by DROPS Design

Sett med strikket jakke med rundfelling, kyse og sokker til baby og barn i DROPS Alpaca

DROPS design: Modell nr Z-063-by
----------------------------------------------------------
Størrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 mnd (2 - 3/4) år
Str i cm: 50/56-62/68-74/80 (86/92-98/104)
Luen passer hodemål:
40/42 - 44/46 - 46/48 (48/50 - 50/52) cm
Sokk passer fotlengde: 10–11-12 (14-16) cm
Materialer: DROPS ALPACA fra Garnstudio
Hele settet:
200-200-200 (250-250) gr f.nr 0100, natur
50 gr i alle str f.nr 3720, rosa
50 gr i alle str f.nr 3800, lyng
50 gr i alle str f.nr 7815, grønn/turkis mix
----------------------------------------------------------
DROPS SETTP OG RUNDP NR 2,5 (60 cm) – eller det p.nr du må ha for å få 26 m x 34 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS Heklenål nr 2,5.
DROPS Perlemorknapp nr 523:
5-5-6 (6-6) stk.
----------------------------------------------------------

MØNSTER: Se diag M.1, M.2 og M.3 – mnst i diag sees fra retten, M.2 strikkes i glstrikk.

RILLE (frem og tilbake på p):
1 rille = 2 p rett.

FELLETIPS (gjelder jakken): Det felles 1 m på vekselvis venstre og høyre side av alle merkene ved å strikke 2 r sm. Dvs at første gang gjøres det på venstre side av alle merkene, og neste gang gjøres det på høyre side av alle merkene osv.

HEKLET PICOTKANT: Hekle med lyng på nål 2,5. Det hekles i den rosa brettekanten slik: 1 fm i første m, * 3 lm, 1 fm i den første lm (= 1 picot), hopp over 1 m, 1 fm i neste m *, gjenta fra *-*.
----------------------------------------------------------

JAKKE:

BOLEN: Arb strikkes frem og tilbake på rundp fra midt foran.
Legg opp 132-148-164 (176-192) m (inkl 1 kantm i hver side mot midt foran) på rundp 2,5 med rosa. Strikk 1 p rett (1.p = retten). Bytt til natur, strikk 7 p glstrikk (1.p = vrangen), bytt til rosa, deretter strikkes 1 p rett fra retten og 1 p rett fra vrangen (= brettekant) – HERFRA MÅLES ARB VIDERE! Strikk 7 p glstrikk med natur, klipp tråden (neste gang det strikkes med natur skal det startes i den andre siden). Den rosa tråden henger nå i høyre side, skyv m tilbake til høyre på p og strikk 2 p rett med rosa. Fortsett med M.1 og natur.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når arb måler ca 17-18-21 (24-27) cm – avpass etter 1 hel rapport av M.1 – strikkes neste p slik fra retten: 29-33-37 (40-44) m rett (= høyre forstk), fell 8 m til ermhull, 58-66-74 (80-88) m rett (= bakstk), fell 8 m til ermhull, 29-33-37 (40-44) m rett (= venstre forstk). Klipp tråden, legg arb tilside og strikk ermene.

ERME: Arb strikkes rundt på settp.
Legg opp 36-38-40 (42-44) m på settp 2,5 med rosa. Strikk 1 omg vrang. Videre strikkes det slik: 7 omg rett med natur, 1 omg rett og 1 omg vrang med rosa – HERFRA MÅLES ARB VIDERE - 7 omg rett med natur, 1 omg rett og 1 omg vrang med rosa. Sett 1 merke på beg av omg = midt under ermet. Videre strikkes M.1 med natur – SAMTIDIG når arb måler 4 cm økes det 1 m på hver side av merket, gjenta økningen på hver 6.-5.-5. (6.-6.) omg totalt 6-7-9 (10-12) ganger = 48-52-58 (62-68) m. Når arb måler ca 15-16-18 (22-26) cm – avpass etter 1 hel rapport av M.1, strikkes det 1 omg med rett, på slutten av denne omg felles det 8 m midt under ermet = 40-44-50 (54-60) m.
Legg arb tilside og strikk 1 erme til.

BÆRESTK: Sett ermene inn på samme rundp som bolen der det er felt til ermhull = 196-220-248 (268-296) m. Strikk 1 p rett fra retten natur – SAMTIDIG felles det 3-3-7 (3-7) m jevnt fordelt = 193-217-241 (265-289) m, deretter strikkes M.2 med 1 kantm i rille – SE FORKL OVER - i hver side – SAMTIDIG før siste p av M.2 settes det 15 merker i arb slik (fra retten): Første etter 13-18-16 (21-19) m, deretter skal det være 12-13-15 (16-18) m mellom hvert merke, det vil da være 12-17-15 (20-18) m igjen etter siste merket. På neste p (= siste p av M.2) felles det 1 m på høyre side av alle merkene ved å strikke 2 r sm. Videre strikkes M.3 – SAMTIDIG fortsettes det å fell på hver 4.p – SE FELLETIPS totalt 6-7-8 (9-10) ganger = 88-97-106 (115-124) m. Strikk M.3 videre til arb måler ca 28-30-34 (38-42) cm opp til skulderen – avpass etter 3.p av rapporten. Nå strikkes det 1 p rett fra retten SAMTIDIG som det felles jevnt fordelt til 54-60-66 (72-78) m. Sett m på 1 tråd.

MONTERING: Sy sammen åpningene under ermene. Brett kanten nederst på jakken og ermene dobbelt mot vrangen og sy fast med rosa.

VENSTRE STOLPE: Det strikkes frem og tilbake på rundp. Strikk opp ca 65-70-80 (90-100) m langs venstre stolpe innenfor 1 kantm på rundp 2,5 med natur. Strikk 1 p rett fra vrangen, deretter strikkes det 6 p glstrikk med 1 m rille i hver side. Bytt til rosa, strikk 2 p rett (= brettekant), bytt til natur, strikk 7 p glstrikk med 1 m rille i hver side (= belegg), fell av med rett fra vrangen. Brett belegget mot vrangen og sy fast med natur.

HØYRE STOLPE: Strikk som venstre men etter 2 p glstrikk med natur felles det til 5-5-6 (6-6) knapphull jevnt fordelt – øverste knapphull skal være 2 masker fra toppen og nederste ca 3 cm fra nederkant.
1 knapphull = fell 2 m og legg opp 2 nye på neste p. Strikk også knapphull på de samme stedene på belegget etter 3 p glstrikk.

HALSKANT: Strikk opp med natur: 5 m over høyre stolpe, strikk deretter inn m fra tråden og strikk opp 5 m over venstre stolpe = ca 64-70-76 (82-88) m. Videre strikkes 1 p rett fra vrangen og 4 p glstrikk med 1 m rille i hver side, bytt til rosa, strikk 2 p rett (= brettekant), bytt til natur og strikk 5 p glstrikk med 1 m rille i hver side før det felles av med rett fra vrangen.
Brett kanten mot vrangen og sy fast med natur. Sy i knappene.

HEKLEKANT: Hekle picotkant nederst bolen, rundt ermene og rundt halsen – SE FORKL OVER!
----------------------------------------------------------
SOKKER:
Arb strikkes rundt på settp!
Legg løst opp 40-40-40 (48-48) m på settp 2,5 med natur. Strikk 4 omg glstrikk (= belegg), bytt til rosa, strikk 1 omg rett og 1 omg vrang (= brettekant), bytt tilbake til natur og strikk 4 omg glstrikk. Videre strikkes M.2 – start øverst til høyre i diag og strikk nedover (slik at blomsten står oppover på sokken). Etter M.2 strikkes sokken ferdig i natur, strikk 1 omg glstrikk SAMTIDIG som m-antallet justeres til 40-44-44 (48-52) m, deretter strikkes 2 cm vrbord = 1 r / 1 vr. Videre strikkes neste omg slik: * 2 r sm, 1 kast *, gjenta fra *-*. Strikk 1 omg glstrikk SAMTIDIG som det felles 6 m jevnt fordelt = 34-38-38 (42-46) m. På neste omg settes de første 12-14-14 (15-17) m på 1 tråd, behold de neste 10-10-10 (12-12) m på p og sett de siste 12-14-14 (15-17) m på 1 tråd. Videre strikkes M.3 frem og tilbake over m på p i 3½-4-4½ (6-7) cm (= overstykket). Plukk opp 9-10-12 (15-19) m på hver side av overstykket og sett m fra trådene tilbake på p = 52-58-62 (72-84) m. Strikk riller – SE FORKL OVER - frem og tilbake fra midt bak - SAMTIDIG etter 1½-2½-3 (3-4) cm felles det slik: Strikk 2 r sm på beg og slutten av p og på hver side av de 2 midterste m, gjenta denne fellingen på hver 2.p til kanten måler 3-4-5 (5-6) cm. Fell av og sy sømmen under foten og opp til hullraden midt bak – sy i ytterste ledd av ytterst m slik at sømmen ikke blir tykk.
Brett belegget øverst på sokken mot vrangen og sy fast med natur. Hekle picotkant øverst rundt sokken – SE FORKL OVER!
Knytebånd: Hekle med nål 2,5 med 2 tråder rosa en lm-snor på ca 50 cm. Tre den i hullraden på sokken.
----------------------------------------------------------
KYSE:
Arb strikke frem og tilbake på rundp!
Legg løst opp 81-89-97 (105-105) m på rundp 2,5 med natur. Strikk 6 p glstrikk (1.p = retten), bytt til rosa og strikk 1 p rett fra retten og 1 p rett fra vrangen (= brettekant) – herfra måles arb videre! Bytt tilbake til natur og strikk 6 p glstrikk. Videre strikkes M.2 med 1 kantm i hver side – start øverst til høyre i diag og strikk nedover – SAMTIDIG på siste p felles det 1 m midt i arb ved å strikke 2 r sm = 80-88-96 (104-104) m. Fortsett med M.1 – start på 5.p i diag slik at det kun blir 2 p glstrikk med natur før 1 vrang-p. Når arb måler 12-13-14 (15-16) cm felles det 4-5-6 (4-4) m i hver side = 72-78-84 (96-96) m. Videre settes det 6 merker i arb slik: Første etter 1 m, de 5 neste med 12-13-14 (16-16) m mellomrom, det er da 11-12-13 (15-15) m igjen etter siste m. Fortsett med riller - SE FORKL OVER - samtidig som det på neste p fra retten felles 1 m etter hvert merke, gjenta fellingen på hver p fra retten til det er 12 m tilbake på p. Strikk deretter m sammen 2 og 2 og trekk 1 tråd gjennom de resterende m. Snurp sammen og bruk tråden til å sy sammen kysen midt bak – sy i ytterste ledd av ytterste m, det skal også sys i de 4-5-6 (4-4) m som ble felt først.

MONTERING: Brett belegget foran mot vrangen og sy fast med natur.

LØPEGANG: Strikk opp med natur på rundp 2,5 ca 66 til 80 m innenfor 1 kantm nederst på kysen. Strikk 1 p rett fra vrangen, deretter strikkes 4 p glstrikk. Bytt til rosa, strikk 1 p rett fra retten og 1 p rett fra vrangen (= brettekant), deretter strikkes 5 p glstrikk med natur, fell av med rett fra vrangen. Brett belegget mot vrangen og sy fast.
Hekle picotkant foran rundt kysen – SE FORKL OVER!
Knytebånd: Hekle med nål 2,5 med 2 tråder rosa 1 lm-snor på ca 70 cm.
Tre den i løpegangen nederst på kysen.

Diagram

= natur: r fra retten, vr fra vrangen
= rosa
= grønn/turkis mix
= lyng
= natur: r fra vrangen, vr fra retten