DROPS Extra / 0-517

Snow Slippers by DROPS Design

Tovede DROPS tøfler, deilige julegaver i 2 tråder ”Alpaca”

DROPS design: Modell nr Z-384
--------------------------------------------------------

Størrelse: 35/37 - 38/40 - 42/44
Fotens lengde: ca 23 - 26 - 29 cm
Materialer: DROPS ALPACA
150-200-200 gr f.nr 0100, natur

DROPS PINNE NR 5,5 - eller det p.nr du må ha for å få 16 m x 20 p glstrikk med 2 tråder Alpaca på 10 x 10 cm før toving. Etter toving blir det ca 24 m x 29 p på 10 x 10 cm.
DROPS PERLEMORKNAPP NR 540: 2 stk.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

skostørrelse: 35-37 (22cm), 38-40 (24cm), 41-43 (27cm), 44-46 (30cm), tips & hjelp: tovet, type oppskrift: tøfler,

TØFFEL: Arb strikkes i ett stykke med søm midt foran oppå foten og midt bak, det startes midt bak – SE MÅLSKISSE.
Legg løst opp 76-80-86 m på p 5,5 med 2 tråder Alpaca og strikk glstrikk.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når arb måler 6-7-7 cm strikkes det kun over de ytterste 16 m i venstre side – de resterende m settes på en tråd. Strikk over disse 16 m i 7 cm, fell av. Sett m på tråden tilbake p og legg opp 16 nye m i venstre side. Videre strikkes det over alle m. Når arb måler 8-9-9 cm (fra oppleggskanten helt i starten av arb) strikkes neste p slik fra vrangen: strikk 4 m, fell 9 m, strikk p ut. På neste p legges det opp 9 nye m over de felte. Når arb måler 18-19½-21½ cm felles det 4-4-5 m i hver side = 68-72-76 m. Videre felles det på beg av hver p i hver side: 4 m 2 ganger, deretter på beg av hver 2.p i hver side: 1 m 8-9-10 ganger = 36-38-40 m. Strikk til arb måler 34-38-42 cm, fell løst av.
Strikk en tøffel til men motsatt, dvs at når arb måler 6-7-7 cm strikkes det kun over de ytterste 16 m i høyre side.

MONTERING: Brett tøffelen sammen og sy midt bak i ytterste ledd av ytterste m. Sy på samme måte foran oppå foten.
Tov tøflene i vaskemaskinen – SE FORKL UNDER. For at tøffelen skal bli mest mulig behagelig på foten er det lurt å ta den på mens den ennå er fuktig slik at den blir formet i riktig størrelse. Etter toving sys det på 1 knapp på klaffen på tøffelen slik at den passer med knapphullet.

TOVING: Fest en liten plastpose på innsiden av tuppen på tøffelen med en sikkerhetsnål, dette gjøres for at tuppen ikke skal toves sammen. Legg tøflene i vaskemaskinen med et vaskemiddel uten enzymer og optiske blekemidler. Vask på 40 grader med vanlig sentrifugering og uten forvask. Dersom tøflene ikke blir tovet nok kan de toves en gang til. Skulle tøflene bli for små legges de i vann til de er gjennomvåte og deretter strekkes de i rett størrelse. Senere vaskes tøflene som et ullplagg.

Diagram

= helen midt bak, skal syes til B
= helen midt bak, skal syes til A
= midt under foten