Hvordan følge en DROPS oppskrift

Er det første gang du strikker etter en DROPS oppskrift og er du usikker på  hvordan du skal komme i gang? Følg gjerne denne leksjonen hvor vi viser deg hvordan man leser og følger våre oppskrifter.

Først velger du hvilken oppskrift du ønsker å lage.

Er du nybegynner? I såfall er det en god idé å velge en enkel oppskrift til ditt første prosjekt. Vi har valgt et par tøfler, Side Step (DROPS Extra 0-1279) som eksempel i denne leksjonen. Men nederst på siden kan du også finne andre lette opskrifter som er fine å starte med for deg som er nybegynner.

Alle våre oppskrifter har et DROPS nummer, en informerende tittel, tags som kan guide deg til andre lignende oppskrifter og et navn - for det meste - men har den ikke noe navn, så kom gjerne med et forslag!

Hvis du allerede har funnet en oppskrift som du vil lage, så er neste steg å velge den størrelsen du vil lage plagget i og til slutt skal du velge garn.

For å gjøre det, hopper du ned til neste seksjon i oppskriften (som kommer rett etter bildet av modellen på mobilen). Her finner du informasjon om oppskriftens garngruppe, modellnummer, tilgjengelige størrelser, garnforbruk for hver størrelse i den kvaliteten du skal bruke, og hvilke pinner du skal bruke.

DROPS design: Oppskrift nummer de-121
Garngruppe A + A + A + A eller C + C eller E

Hvis du har tenkt å bruke et annet garn enn det som står i oppskriften, er det lettest å velge et garn fra samme garngruppe. Les om DROPS Garngrupper her.

Du kan også enkelt erstatte garnet, ved å bruke vår Garnkalkulator, den finner du sammen med denne teksten i selve oppskriften:

“Vil du bruke et alternativt garn? Prøv vår garnkalkulator!”

Størrelse

Når det er tøfler, finner du gjerne 2 linjer med størrelser, både skostørrelse og fotlengde (i cm). Velg den størrelsen du vil lage og marker størrelsen med en highlighter gjennom hele oppskriften. Vi har i dette eksempelet valgt størrelse 35/37.

Størrelse: 29/31 - 32/34 - 35/37 - 38/40 - 41/43 - 44/46
som passer til fotlengde: 17 - 19 - 21 - 23 - 26 - 29 cm

Rett under størrelsen finner du materialer. Her finner du navnet på garnet som er brukt i oppskriften og garnforbruket i antall gram som du trenger (av hver farge som brukes i oppskriften). Noen ganger – som i denne oppskriften – finner du forslag til andre garn og farger, de finner du etter

Eller bruk:

Da vi har valgt størrelse 35/37, betyr det at vi følger det tredje tallet i hver farge, regnet fra venstre.

Materialer:
    DROPS DELIGHT fra Garnstudio
    100-100- 100 -100-100-150 g f.nr 12, regnbue
    Eller bruk:
    100-100- 100 -100-100-150 g f.nr 17, bringebærkake
    Eller bruk:
    50-50- 50 -50-50-100 g f.nr 08, grønn/beige
    50-50- 50 -50-50-100 g f.nr 07, beige/blå    

For å være sikker på å få samme mål som det står i oppskriften er det viktig at din strikkefasthet stemmer overens med strikkefastheten som står i oppskriften!

Derfor anbefaler vi å alltid lage en liten strikkeprøve. I denne oppskriften skal du ha 14 masker rillestrikk med 4 tråder DROPS Delight på 10 cm i bredden. Du finner denne informasjonen sammen med anbefalt pinne/heklenål.

DROPS PINNE nr 5,5 – eller det p.nr du må bruke for å få 14 m rillestrikk med 4 tråder på 10 cm i bredden.

Vi starter alltid med å beskrive de forskjellige teknikkene vi bruker i den aktuelle oppskriften.

Nederst i alle våre oppskrifter finner du instruksjonsvideoer og leksjoner som forklarer de aktuelle teknikkene. De er enkle å følge og beskriver tydelig hvordan man skal gjøre det hvis du er usikker på en spesiell teknikk.

-------------------------------------------------------
FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:
-------------------------------------------------------
RILLESTRIKK (frem og tilbake på pinnen):
Strikk rett på hver pinne.
FARGEALTERNATIV:
Bruk 4 tråder regnbue eller 4 tråder bringebærkake eller 2 tråder grønn/beige + 2 tråder beige/blå (= i alt 4 tråder).
NB: Bruk tråden fra innsiden og utsiden av nøstet.
STRIKKETIPS:
Stram tråden godt når det strikkes 2 rett sammen, slik at det ikke blir store hull.

Nå har vi kommet til der vi starter med selve plagget.

-------------------------------------------------------
START ARBEIDET HER:
-------------------------------------------------------
TØFFEL:

Først informerer vi om hvordan vi starter arbeidet og i hvilken retning arbeidet strikkes!

Arbeidet strikkes frem og tilbake fra hælen og mot tåen.

Nå er vi klare til å komme i gang. Man starter alltid med å slå opp det antallet masker som står i oppskriften for valgt størrelse (se etter det antallet masker som er markert med fet skrift).

Legg opp 23-23- 27 -27-29-29 m på pinne 5.5 med 4 tråder Delight - LES FARGEALTERNATIV (la tråd-enden være ca 20 cm lang, denne brukes til montering).
Strikk RILLER – se forkl over, til arb måler 13½-15½- 17½ -19½-22½-25½ cm

Hvis du her har glemt hvordan man strikker RILLER , så er det bare å hoppe tilbake til forklaringen på RILLESTRIKK under FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN.

Selv om du allerede har laget en strikkeprøve, er det en god idé å kontrollere strikkefastheten mens du strikker, da vet du at du får riktig størrelse - derfor skriver vi alltid;

- HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!

Neste p fra retten strikkes slik: 1 r, deretter strikkes maskene rett sammen 2 og 2 = 12-12-14-14-15-15 m – LES STRIKKETIPS! Strikk 3 p rett.
På neste p fra retten strikkes det slik: * 4-4-5-5-3-3 m r, de neste 2 m strikkes r sammen *, gjenta fra *-* totalt 2-2-2-2-3-3 ganger = 10-10-12-12-12-12 m på p.

Når vi bruker *-* i teksten, strikker man det som står mellom stjernene og strikker denne repetisjonen det antall ganger som står i oppskriften. Her strikkes 5 masker rett, de neste 2 maskene strikkes rett sammen, så strikkes 5 rett og til slutt strikkes 2 rett sammen igjen. På denne måten har du minsket 2 masker og har nå 12 masker igjen .

Strikk 1 p rett.
Neste p strikkes m rett sammen 2 og 2 = 5-5-6-6-6-6 m.
Arb måler ca 17-19-21-23-26-29 cm. Klipp trådene (lad tråd-enden være ca 20 cm lang, denne brukes til montering) og trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen.

Til slutt skal vi sy sammen tøflene.

MONTERING:
Brett oppleggskanten dobbelt og sy sammen midt bak. Sy sammen kant i kant fra tåen og opp litt over 1/3 af tøffelen. Sy i ytterste m så ikke sømmen blir for tykk.

Nederst i oppskriften finner du en hel seksjon med hjelp. Her finner du informasjon om alt fra; hvordan man legger opp, strikker rillemasker, minske masker, montering av tøflene og mye mer. Du finner også en liste med ofte stilte spørsmål (FAQ), samt et skjema hvor du selv kan stille spørsmål. Vi håper at denne leksjonen kan hjelpe deg med å forstå hvordan vi skriver våre DROPS oppskrifter. Husk at når du strikker eller hekler noen av våre modeller, så elsker vi å se noen flotte bilder av ditt prosjekt her kan du sende dem til vårt #dropsfan gallery!

Inspirasjon til nybegynnere

Finn flere oppskrifter for nybegynnere her

Kommentarer (29)

Lis Steenberg 21.09.2021 - 17:42:

Er begyndt på diagram A1 str xxl på Drops 157-23. Hvordan startes på omgang 5. Er det sideudtagning eller alm. udtagning og hvor mange masker skal der være på pinden. Havde været rart med oplysning om maskeantal ved hver udtagning. På forhånd tak for hjælp. Lis

DROPS Design 23.09.2021 - 11:45:

Hej Lis. Ställ frågan på opskriften istället så svarar vi dig där. Mvh DROPS Design

Ineke 21.09.2021 - 14:05:

Wat wordt er in een patroon bedoeld met 'geen steek'?

DROPS Design 23.09.2021 - 15:19:

Dag Ineke,

Hier is letterlijk geen steek. Als je het telpatroon uit zou knippen, dan zou je dat hokje er ook uit moeten knippen. De reden dat daar geen steek zit is vaak dat deze op de vorige naald geminderd was.

Randi Willumsen 13.09.2021 - 07:45:

Hei jeg prøver meg på Petronella topp. Her er øking raglan og øking for/bakstykke og ermer . Dette står hver for seg , forvirrende 😅 på oppskriften står det f.eks Ermer - øk hver 2. omgang 29 ganger ??? Betyr dette 29 masker ? Får dette ikke til å stemme da armen begynner med bare 22 masker 😅 Mvh Randi

DROPS Design 13.09.2021 - 08:52:

Hei Randi. Om du strikker str. XL. På ermene skal du øke 2 masker på hver 2. omgang 29 ganger, ikke 29 masker. Du har da strikker 58 pinner i høyden. Så skal du øke på hver 4. omgang 2 ganger (= 8 pinner i høyden). Du starter med 12 masker til 1 erme, så øker du med 2 masker på hver 2. omgang = 12+58 = 70 masker, så øker du med 2 masker 2 ganger = 70 + 4 = 74 masker. Når økningene er ferdig har du 74 masker til 1 erme og du har strikket 66 omganger. mvh DROPS design

Rhonda Pringle 01.07.2021 - 22:48:

If found it, never mind

Rhonda Pringle 01.07.2021 - 20:51:

I'm not seeing how many stitches to cast on at the very beginning? Please help

Anonym 10.05.2021 - 23:24:

Hej, i mönstret står det att man ska virka vänster framstycke spegelvänt, men hur gör man det? Hittar ingen förklaring på det

DROPS Design 19.05.2021 - 07:42:

Hei. Det er samme forklaring som høyre framstykket, men når man hekler 2 forstykker skal det ene være en speilvendt versjon av det andre. Så om det er en stolpe på plagget blir det på motsatt side og fellingene til erme og hals blir også på motsatt side. mvh DROPS design

Maria Teresa Senovilla 24.04.2021 - 08:29:

Es posible que pusierais la opción traductor en los comentarios?, sería de gran ayuda y disiparía muchas dudas, gracias!

Nathalie Hofer 19.04.2021 - 10:53:

Als Anfängerin verstehe ich mit dieser Anleitung nicht, wieviel Garnmenge ich brauche. Beispiel: Ich möchte den Pullunder DROPS / 210 / 28 (College Days) in Grösse L stricken. Wieviel Gramm Garn brauche ich?

DROPS Design 20.04.2021 - 07:46:

Liebe Frau Hofer, Garnmengen finden Sie immer unter Kopfteil, ie für dieses Modell brauchen Sie in L 200 g DROPS Air/50 g das Knäuel = 4 Knäuel DROPS Air in L für dieses Modell. Viel Spaß beim stricken!

Delamaire Nicole 22.03.2021 - 10:47:

Je n\\\'arrive pas a suivre la grille du modele (Drops baby 31-3 laine mérinos grille A1 je souhaite avoir l\\\'explication comme(1m end 1 jet glisser 1m endroit tricoté1 mail endroit passé la mail glissé sur la mail tricoté 1 jeté ainsi de suite\\r\\nPour le modèle 31-4 la culotte je suis a la rehausse quand vous dite tourner( je comprend rang raccourci

DROPS Design 22.03.2021 - 11:29:

Bonjour Mme Dalamaire, cette leçon explique comment lire un diagramme et devrait vous aider à déchiffrer A.1 :) Effectivement, pour le short, on tricote effectivement une réhausse (= des rangs raccourcis pour que le dos soit plus haut que le devant). Bon tricot!

Karen Crumley 19.03.2021 - 22:19:

Help! I do not understand the increases on Safari/Drops 130-5 as follows . Then cast on new sts in each side on every other row (= at the end of every row) Thank you

Eva Bodin 21.02.2021 - 11:50:

Hur ska jag avmaska när det står 3x1-1-1? Vad menas med -1 -1 är det samma som 3 maskor igen Fast 2 ggr

Mayorgas Genevieve 19.11.2020 - 09:10:

Puis je réaliser le modèle DROPS 216-3 sans aiguilles circulaires en faisant des coutures?

DROPS Design 19.11.2020 - 10:55:

Bonjour Mme Mayorgas, vous trouverez ici comment adapter un modèle sur aiguilles droites. Bon tricot!

Turban Isabelle 17.11.2020 - 14:30:

Bonjour, Je viens de commencer le modèle Dotted Lama Le pull se tricote en rond sur aiguille circulaire avec des mailles steek découpées ensuite en leur milieu ; or dans l'explication il est écrit de faire des augmentations à chaque bout et pas au milieu Pouvez vous m'expliquer ?

DROPS Design 18.11.2020 - 08:29:

Bonjour Mme Turban, pour Dotted Lama, vous devez effectivement monter 5 mailles de chaque côté pour chacune des emmanchures: tricotez la moitié des mailles, montez 5 mailles, tricotez l'autre moitié des mailles et montez 5 mailles - ces 2 fois 5 mailles seront ensuite découpées en leur milieu pour les emmanchures. cette vidéo montre comment procéder. Bon tricot!

Nicole Chapdelaine 01.11.2020 - 18:44:

Je tricote la veste # 0-1132 Je me connais assez en tricot J'ai de la difficulté à suivre le patron

DROPS Design 02.11.2020 - 10:02:

Bonjour Mme Chapdelaine, vous pouvez volontiers poser votre question dans la rubrique similaire de ce modèle - pour toute assistance personnalisée, vous pouvez également demander de l'aide à votre magasin (même par mail ou téléphone). Bon tricot!

Gerd Lauritsen 09.10.2020 - 17:43:

Hei. Jeg har begynt på en bukse etter mønster 23-40, men er litt usikker på hvor vid den egentlig blir. I str 3/4 skal en etter vrangbord felle til 104 masker. Med strikkefasthet 19 m/10 cm, blir det ca 55 cm, men på diagrammet står det bredde 34 (×2). Hvordan kan det være?

DROPS Design 12.10.2020 - 08:37:

Hei Gerd. Om du ser på målskissen av buksen er det 34 cm på det bredeste. Fra vrangborden der du har 104 masker skal det økes til 128 masker og det stemmer med 34 cm. God Fornøyelse!

PRADILLON 07.10.2020 - 00:54:

Bonjour, je commence un pull DROPS design: Modèle u-874 Pour les aiguilles circulaires on indique deux modèles : 40 cm et 80 cm - faut-il vraiment les deux ? Très cordialement

DROPS Design 07.10.2020 - 09:03:

Bonjour Mme Pradillon, les 2 seront effectivement utilisées dans ce modèle: pour les manches lorsque les augmentations auront été faites (et qu'il n'y aura plus assez de place pour les aiguilles doubles pointes) et pour l'empiècement lorsqu'au fur et à mesure des diminutions, l'aiguille circulaire de 80 cm sera trop longue pour toutes les mailles. Vous pouvez toutefois utiliser à la place la technique du magic loop. Bon tricot!

Gaye Steel 04.10.2020 - 01:52:

What does the word curry mean in the Drops Mardi Gras Jacket mean please?

DROPS Design 05.10.2020 - 13:23:

Dear Mrs Steel, the word "curry" in this pattern refers to the colour no 19 in DROPS Brushed Alpaca Silk - see also list of materials. Happy knitting!

Mirjam Roters 29.09.2020 - 15:39:

Betreft patroon ai-248. Ik begrijp de uitleg van het telpatroon niet goed. Moet ik het van boven naar beneden lezen of van rechts naar links. Is het 1 naald recht op de goede en 1 naald averecht op de verkeerde kant en vervolgens 1 naald averecht op de goede en 1 naald recht op de verkeerde kant? Of is het een steek averecht, 1 steek recht en de naald erna alle steken recht? Ik kom er niet uit. Hopelijk kunt u mij advies geven.

DROPS Design 26.05.2021 - 15:42:

Dag Mirjam,

Je leest het telpatroon altijd van onder naar boven en je begint rechts onder en je leest naar links. In dit geval gaat het om heen en weer breien, dus aan het einde van de naald keer je het werk en lees je de tweede naald (verkeerde kant) vanaf de onderkant van links naae rechts. In de uitleg van de symbolen staat aangegeven hoe je het betreffende symbool op de goede kant breit en hoe je het op de verkeerde kant breit.

Rene 26.09.2020 - 14:32:

Could I knit baby socks on two needles

DROPS Design 28.09.2020 - 11:38:

Dear Rene, we do have some socks/booties for babies worked with 2 needles - you will find them among the socks patterns; Happy knitting!

Toril Bruvik 17.09.2020 - 17:27:

Hei. Jeg strikker Valdres genser modell u-861, og er kommet til mønster A.3, hvor jeg skal begynne å felle. Dette er nok felling under armene, men skal strikke sammen raglan etter at det mønsteret er ferdig. Feller man 2 masker sammen, eller feller vi de rett av slik at resten av mønsteret må strikkes fram og tilbake. Jeg skal felle 4 masker, strikke 125, felle 7 masker og strikke 125 og felle 3?

DROPS Design 18.09.2020 - 09:46:

Hej Toril. Du feller de rett av som det står i oppskriften. Sedan stickar du ärmarna, som du senare setter på samma rundsticka där du fellde maskor. På så sätt kan du fortsätta att sticka runt när ärmarna är på plats. Mvh DROPS Design