Hvordan følge en DROPS oppskrift

Tags: nybegynnere,

Er det første gang du strikker etter en DROPS oppskrift og er du usikker på  hvordan du skal komme i gang? Følg gjerne denne leksjonen hvor vi viser deg hvordan man leser og følger våre oppskrifter.

Først velger du hvilken oppskrift du ønsker å lage.

Er du nybegynner? I såfall er det en god idé å velge en enkel oppskrift til ditt første prosjekt. Vi har valgt et par tøfler, Side Step (DROPS Extra 0-1279) som eksempel i denne leksjonen. Men nederst på siden kan du også finne andre lette opskrifter som er fine å starte med for deg som er nybegynner.

Alle våre oppskrifter har et DROPS nummer, en informerende tittel, tags som kan guide deg til andre lignende oppskrifter og et navn - for det meste - men har den ikke noe navn, så kom gjerne med et forslag!

Hvis du allerede har funnet en oppskrift som du vil lage, så er neste steg å velge den størrelsen du vil lage plagget i og til slutt skal du velge garn.

For å gjøre det, hopper du ned til neste seksjon i oppskriften (som kommer rett etter bildet av modellen på mobilen). Her finner du informasjon om oppskriftens garngruppe, modellnummer, tilgjengelige størrelser, garnforbruk for hver størrelse i den kvaliteten du skal bruke, og hvilke pinner du skal bruke.

DROPS design: Oppskrift nummer de-121
Garngruppe A + A + A + A eller C + C eller E

Hvis du har tenkt å bruke et annet garn enn det som står i oppskriften, er det lettest å velge et garn fra samme garngruppe. Les om DROPS Garngrupper her.

Du kan også enkelt erstatte garnet, ved å bruke vår Garnkalkulator, den finner du sammen med denne teksten i selve oppskriften:

“Vil du bruke et alternativt garn? Prøv vår garnkalkulator!”

Størrelse

Når det er tøfler, finner du gjerne 2 linjer med størrelser, både skostørrelse og fotlengde (i cm). Velg den størrelsen du vil lage og marker størrelsen med en highlighter gjennom hele oppskriften. Vi har i dette eksempelet valgt størrelse 35/37.

Størrelse: 29/31 - 32/34 - 35/37 - 38/40 - 41/43 - 44/46
som passer til fotlengde: 17 - 19 - 21 - 23 - 26 - 29 cm

Rett under størrelsen finner du materialer. Her finner du navnet på garnet som er brukt i oppskriften og garnforbruket i antall gram som du trenger (av hver farge som brukes i oppskriften). Noen ganger – som i denne oppskriften – finner du forslag til andre garn og farger, de finner du etter

Eller bruk:

Da vi har valgt størrelse 35/37, betyr det at vi følger det tredje tallet i hver farge, regnet fra venstre.

Materialer:
    DROPS DELIGHT fra Garnstudio
    100-100- 100 -100-100-150 g f.nr 12, regnbue
    Eller bruk:
    100-100- 100 -100-100-150 g f.nr 17, bringebærkake
    Eller bruk:
    50-50- 50 -50-50-100 g f.nr 08, grønn/beige
    50-50- 50 -50-50-100 g f.nr 07, beige/blå    

For å være sikker på å få samme mål som det står i oppskriften er det viktig at din strikkefasthet stemmer overens med strikkefastheten som står i oppskriften!

Derfor anbefaler vi å alltid lage en liten strikkeprøve. I denne oppskriften skal du ha 14 masker rillestrikk med 4 tråder DROPS Delight på 10 cm i bredden. Du finner denne informasjonen sammen med anbefalt pinne/heklenål.

DROPS PINNE nr 5,5 – eller det p.nr du må bruke for å få 14 m rillestrikk med 4 tråder på 10 cm i bredden.

Vi starter alltid med å beskrive de forskjellige teknikkene vi bruker i den aktuelle oppskriften.

Nederst i alle våre oppskrifter finner du instruksjonsvideoer og leksjoner som forklarer de aktuelle teknikkene. De er enkle å følge og beskriver tydelig hvordan man skal gjøre det hvis du er usikker på en spesiell teknikk.

-------------------------------------------------------
FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:
-------------------------------------------------------
RILLESTRIKK (frem og tilbake på pinnen):
Strikk rett på hver pinne.
FARGEALTERNATIV:
Bruk 4 tråder regnbue eller 4 tråder bringebærkake eller 2 tråder grønn/beige + 2 tråder beige/blå (= i alt 4 tråder).
NB: Bruk tråden fra innsiden og utsiden av nøstet.
STRIKKETIPS:
Stram tråden godt når det strikkes 2 rett sammen, slik at det ikke blir store hull.

Nå har vi kommet til der vi starter med selve plagget.

-------------------------------------------------------
START ARBEIDET HER:
-------------------------------------------------------
TØFFEL:

Først informerer vi om hvordan vi starter arbeidet og i hvilken retning arbeidet strikkes!

Arbeidet strikkes frem og tilbake fra hælen og mot tåen.

Nå er vi klare til å komme i gang. Man starter alltid med å slå opp det antallet masker som står i oppskriften for valgt størrelse (se etter det antallet masker som er markert med fet skrift).

Legg opp 23-23- 27 -27-29-29 m på pinne 5.5 med 4 tråder Delight - LES FARGEALTERNATIV (la tråd-enden være ca 20 cm lang, denne brukes til montering).
Strikk RILLER – se forkl over, til arb måler 13½-15½- 17½ -19½-22½-25½ cm

Hvis du her har glemt hvordan man strikker RILLER , så er det bare å hoppe tilbake til forklaringen på RILLESTRIKK under FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN.

Selv om du allerede har laget en strikkeprøve, er det en god idé å kontrollere strikkefastheten mens du strikker, da vet du at du får riktig størrelse - derfor skriver vi alltid;

- HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!

Neste p fra retten strikkes slik: 1 r, deretter strikkes maskene rett sammen 2 og 2 = 12-12-14-14-15-15 m – LES STRIKKETIPS! Strikk 3 p rett.
På neste p fra retten strikkes det slik: * 4-4-5-5-3-3 m r, de neste 2 m strikkes r sammen *, gjenta fra *-* totalt 2-2-2-2-3-3 ganger = 10-10-12-12-12-12 m på p.

Når vi bruker *-* i teksten, strikker man det som står mellom stjernene og strikker denne repetisjonen det antall ganger som står i oppskriften. Her strikkes 5 masker rett, de neste 2 maskene strikkes rett sammen, så strikkes 5 rett og til slutt strikkes 2 rett sammen igjen. På denne måten har du minsket 2 masker og har nå 12 masker igjen .

Strikk 1 p rett.
Neste p strikkes m rett sammen 2 og 2 = 5-5-6-6-6-6 m.
Arb måler ca 17-19-21-23-26-29 cm. Klipp trådene (lad tråd-enden være ca 20 cm lang, denne brukes til montering) og trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen.

Til slutt skal vi sy sammen tøflene.

MONTERING:
Brett oppleggskanten dobbelt og sy sammen midt bak. Sy sammen kant i kant fra tåen og opp litt over 1/3 af tøffelen. Sy i ytterste m så ikke sømmen blir for tykk.

Nederst i oppskriften finner du en hel seksjon med hjelp. Her finner du informasjon om alt fra; hvordan man legger opp, strikker rillemasker, minske masker, montering av tøflene og mye mer. Du finner også en liste med ofte stilte spørsmål (FAQ), samt et skjema hvor du selv kan stille spørsmål. Vi håper at denne leksjonen kan hjelpe deg med å forstå hvordan vi skriver våre DROPS oppskrifter. Husk at når du strikker eller hekler noen av våre modeller, så elsker vi å se noen flotte bilder av ditt prosjekt her kan du sende dem til vårt #dropsfan gallery!

Inspirasjon til nybegynnere

Finn flere oppskrifter for nybegynnere her

Kommentarer (15)

Gerd Lauritsen 09.10.2020 - 17:43:

Hei. Jeg har begynt på en bukse etter mønster 23-40, men er litt usikker på hvor vid den egentlig blir. I str 3/4 skal en etter vrangbord felle til 104 masker. Med strikkefasthet 19 m/10 cm, blir det ca 55 cm, men på diagrammet står det bredde 34 (×2). Hvordan kan det være?

DROPS Design 12.10.2020 - 08:37:

Hei Gerd. Om du ser på målskissen av buksen er det 34 cm på det bredeste. Fra vrangborden der du har 104 masker skal det økes til 128 masker og det stemmer med 34 cm. God Fornøyelse!

PRADILLON 07.10.2020 - 00:54:

Bonjour, je commence un pull DROPS design: Modèle u-874 Pour les aiguilles circulaires on indique deux modèles : 40 cm et 80 cm - faut-il vraiment les deux ? Très cordialement

DROPS Design 07.10.2020 - 09:03:

Bonjour Mme Pradillon, les 2 seront effectivement utilisées dans ce modèle: pour les manches lorsque les augmentations auront été faites (et qu'il n'y aura plus assez de place pour les aiguilles doubles pointes) et pour l'empiècement lorsqu'au fur et à mesure des diminutions, l'aiguille circulaire de 80 cm sera trop longue pour toutes les mailles. Vous pouvez toutefois utiliser à la place la technique du magic loop. Bon tricot!

Gaye Steel 04.10.2020 - 01:52:

What does the word curry mean in the Drops Mardi Gras Jacket mean please?

DROPS Design 05.10.2020 - 13:23:

Dear Mrs Steel, the word "curry" in this pattern refers to the colour no 19 in DROPS Brushed Alpaca Silk - see also list of materials. Happy knitting!

Mirjam Roters 29.09.2020 - 15:39:

Betreft patroon ai-248. Ik begrijp de uitleg van het telpatroon niet goed. Moet ik het van boven naar beneden lezen of van rechts naar links. Is het 1 naald recht op de goede en 1 naald averecht op de verkeerde kant en vervolgens 1 naald averecht op de goede en 1 naald recht op de verkeerde kant? Of is het een steek averecht, 1 steek recht en de naald erna alle steken recht? Ik kom er niet uit. Hopelijk kunt u mij advies geven.

Rene 26.09.2020 - 14:32:

Could I knit baby socks on two needles

DROPS Design 28.09.2020 - 11:38:

Dear Rene, we do have some socks/booties for babies worked with 2 needles - you will find them among the socks patterns; Happy knitting!

Toril Bruvik 17.09.2020 - 17:27:

Hei. Jeg strikker Valdres genser modell u-861, og er kommet til mønster A.3, hvor jeg skal begynne å felle. Dette er nok felling under armene, men skal strikke sammen raglan etter at det mønsteret er ferdig. Feller man 2 masker sammen, eller feller vi de rett av slik at resten av mønsteret må strikkes fram og tilbake. Jeg skal felle 4 masker, strikke 125, felle 7 masker og strikke 125 og felle 3?

DROPS Design 18.09.2020 - 09:46:

Hej Toril. Du feller de rett av som det står i oppskriften. Sedan stickar du ärmarna, som du senare setter på samma rundsticka där du fellde maskor. På så sätt kan du fortsätta att sticka runt när ärmarna är på plats. Mvh DROPS Design

Kirsten Jensen 11.09.2020 - 17:34:

ØHjælp,ripplings Rosa jakke. Skal man begynde med diagrammerne fra højre. Pind 2, hvordan skal den strikkes tilbage? Der er opgivet, hvad man skal på nogle af diagrammerne, men er det da vrang, der strikkes på pinden tilbage? Og hvad betyder A1a og A3a oppe over. Jeg synes,at jakken ser fantastisk ud og vil gerne udfordre mig lidt.

DROPS Design 14.09.2020 - 07:55:

Hei. Ja, du starter med diagrammene nederst til høyre. 1.pinne blir da 1.pinne fra retten og 1.rad i diagrammene. Når du strikker frem og tilbake blir 1.pinne fra vrangen 2.rad i diagrammet, og da strikker du fra venstre side. Les diagramforklaringen hvordan ikonene strikkes (forskjell fra om du strikker fra retten eller vrangen). Når du har strikket diagram A.1, A.3 og A.4 1 gang i høyden, skal disse diagrammene gjentas i høyden, men da bare det som er markert med klammen, alså A.1a, A.3a og A.4a. Slik at de 2 første radene i diagrammene strikkes kun i begynnelsen av jakken. God Fornøyelse!

Trine 21.08.2020 - 21:44:

Hej, jeg er igang med at strikke Frosted Cathedral 206-23. Jeg har fulgt opskriften og har lavet udtagninger til raglan og har også fået 8 masker mere. Mit spørgsmål kommer fordi at jeg ender med 4 masker for meget, og jeg er kommet frem til at det er fordi at jeg har lavet 2 udtagninger på ryg og på forstykket som det står i diagram A.2a at man skal den første pind i mønsteret. Hvad har jeg gjort forkert? VH Trine

DROPS Design 31.08.2020 - 11:16:

Hei Trine. Hvilken størrelse strikker du ? Når du strikker 1. omgang er det både økning i diagram A.2a og økninger som er forklart i teksten. Om du f.eks strikker i str S har du 44 masker etter halskanten og etter 1. økning har du 56 masker (økninger både i diagram og tekst). Etter totalt 11 økninger har du 136 maske. mbh DROPS design

Denise Corbett 18.08.2020 - 21:35:

Hi there - I am knitting the Winter Delight jacket. When knitting right side rows, I am following the pattern charts from right to left. When knitting wrong side rows, do I follow the pattern charts from left to right or are all rows - right and wrong side - knit from R to L? Thanks

DROPS Design 19.08.2020 - 08:32:

Dear Mrs Corbett, From RS read diagrams fom the right towards the left and from WS read diagrams from the left towards the right - this lesson explains more about diagrams - Happy knitting!

MARTINE SANS 10.08.2020 - 08:38:

Hello ? Have you an help to choose our model according to dimensions ? For example what means TAILLE L which size ? Thanks for you website ! Rgds

DROPS Design 10.08.2020 - 13:08:

Dear Mrs Sans, measure a similar garment you have and like the shape and compare these measurments to those in the chart to find out the matching size - read more about sizing and charts here. Happy knitting!

Angela Charles 01.08.2020 - 20:07:

Hello, I am just starting the Quartier Latin jumper . For =single crochet in stitch= Is it right that you pick up just the front loop ( as it doesn't specify FLO or BLO) of the stitch? But please can you tell me what = single crochet around chain stitch= means? Is it fpsc? Or just picking up both loops of the stitch? With the =3 double crochets in stitch=, I assume this means a 3DC cluster? But what is =3 double crochets together around chain stitch/chain space?

DROPS Design 03.08.2020 - 09:02:

Dear Mrs Charles, in this pattern you crochet all stitches as usual, ie under both loops and not only in front or in back loop of sts. This video shows how to crochet in or around a stitch. 3 double crochets together = work 3 double crochet without making last yarn over/pull throught, work one more dc and on last yo pull through all loops (= see video above for "around a stitch". Happy knitting!

Dorthe Johansen 23.06.2020 - 22:30:

Hej, jeg har fundet en skøn sweater på Pinterest, men jeg kan ikke finde den på jeres hjemmeside, måske kan i hjælpe. Den er mellemblå, muligvis lavet af kid-silk, med hulmønster i , jeg har et billede af den med jeres logo, men der er ikke mulighed for at sende den her. Måske er det en af de nye som ikke er stemt ind?

DROPS Design 26.06.2020 - 13:53:

Hej Dorthe. Kan det kanske vara en av dessa? Annars kan det vara en från den nya kollektionen som inte finns oppskrift på ännu. Mvh DROPS Design

Astrid Hediger 19.06.2020 - 18:05:

Meine Lieblingsmodelle werden in englischer Sprache angezeit. Spreche deutsch. Was habe ich falsches gemacht.

DROPS Design 22.06.2020 - 09:12:

Liebe Frau Hediger, alle unsere Modellen sind auch auf Deutsch erhältlich - klicken Sie einfach auf dem Menu unter dem Foto um die Sprache zu ändern. Viel Spaß beim strickken!

Susanne Sørensen 11.06.2020 - 14:01:

Ang Drops 167-12. str L Bærestykke. når man har taget24m ud Så er der 143m og skiftet til p nr 5. Strik første m af A1 er det inden mønster. og så står der at når A 1 er færdig er der 275 masker på pinden. Hvor kommer de fra

DROPS Design 15.06.2020 - 07:44:

Hei Susanne. I diagram A.1 er det et sort ovalt ikon som er på rad 5, 7, 9, 11, 11, 17, 19, 21, 27, 35, 41 og 43. Dette ikonet betyr: Slå om mellem 2 m, omslaget strikkes drejet på næste p, det skal ikke lave hul. Det blir da 12 økninger pr A.1. Du strikker A.1 11 ganger i bredden. Så når A.1 er strikket 1 gang i høyden har du økt 12 x 11 masker = 132 masker + de 143 maskene du hadde ved begynnelsen = 275 masker. God Fornøyelse!

Carmen Ahuja Vilchis 23.05.2020 - 15:44:

Su página es maravillosa...es lo mejor en tejidos...felicidades