DROPS / 112 / 6

Venus Rising by DROPS Design

DROPS sokker i ”Merino Extra Fine” med hullmønster bølgemønster på skaftet.

DROPS design: Modell nr ME-003
---------------------------------------------------------
Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43
Fotens lengde: 22 - 24 - 27 cm.
Skaftetes lengde: 10 - 11 - 12 cm.
Materialer: DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio
150 gr i alle str f.nr 01, natur

DROPS SETTP nr 3,5 - eller det p.nr du må bruke for å få 22 m x 30 p glstrikk på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Stikkord: bølgemønster, sokker,

MØNSTER: Se diag M.1 – diag sees fra retten!

HÆLFELLING: 1.p (= retten): Strikk til det gjenstår 7 m, ta neste m løst av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
2.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 7 m, ta neste m løst av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
3.p (= retten): Strikk til det gjenstår 6 m, ta neste m løst av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
4.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 6 m, ta neste m løst av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
Fortsett fellingen på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 m mindre før det tas 1 m løst av til det gjenstår 10-12-14 m på p.
----------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------
SOKK: Arb strikkes rundt på settp.
Legg opp 84 m i alle str på settp 3,5 med Merino Extra Fine. Strikk 1 omg rett, deretter strikkes M.1 A en gang i høyden = 68 m. Videre strikkes M.1B til arb måler ca 8-9-10 cm. Strikk M.1C en gang i høyden = 60 m. Strikk 1 omg rett SAMTIDIG som det felles 8-4-0 m jevnt fordelt = 52-56-60 m. Strikk 1 omg vrang, arb måler nå ca 9-10-11 cm.
Vreng arb – dvs det strikkes videre fra vrangen (kanten som er strikket skal brettes dobbelt ned over sokken når den er ferdig).
Strikk vrbord = 2 r / 2 vr i 2 cm, fortsett med glstrikk - SAMTIDIG på 1.omg glstrikk felles det 8 m jevnt fordelt = 44-48-52 m.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når det er strikket 8-9-10 cm med glstrikk beholdes de første 22-24-26 m på p til hæl og de neste 22-24-26 m settes på 1 tråd (= midt oppå foten). Strikk glstrikk frem og tilbake over hæl-m i 5-5½-6 cm. Sett 1 merke. Videre strikkes HÆLFELLING – se forkl over! Etter hælfellingen strikkes det opp 11-12-13 m på hver side av hælen og m fra tråden settes tilbake på p = 54-60-66 m. Sett 1 merke på hver side av de 22-24-26 m oppå foten. Videre strikkes det glstrikk rundt SAMTIDIG som det felles i hver side slik:
Strikk de 2 siste m før første merket oppå foten vridd rett sammen (dvs det strikkes i bakre del av m istedenfor i fremre) og strikk de 2 første m etter siste merket oppå foten rett sammen. Gjenta fellingen på hver 2.p totalt 5-6-7 ganger = 44-48-52 m. Strikk videre til arb måler ca 18-20-22 cm fra merket på hælen (= ca 4-4-5 cm igjen). Sett 1 merke i hver side = 22-24-26 m både oppå og under foten. Videre felles det til tå på hver side av hvert merke slik: Strikk 2 m før merket rett sammen og strikk 2 m etter merket vridd rett sammen. Gjenta fellingen på hver 2.omg totalt 3-3-4 ganger og deretter på hver omg totalt 6-7-7 ganger = 8 m tilbake på p.
Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt.

Diagram

= rett
= 2 m r sm
= Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over.