DROPS / 112 / 6

Venus Rising by DROPS Design

DROPS sokker i ”Merino Extra Fine” med hullmønster bølgemønster på skaftet.

Stikkord: bølgemønster, sokker,

DROPS design: Modell nr ME-003
---------------------------------------------------------
Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43
Fotens lengde: 22 - 24 - 27 cm.
Skaftetes lengde: 10 - 11 - 12 cm.
Materialer: DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio
150 gr i alle str f.nr 01, natur

DROPS SETTP nr 3,5 - eller det p.nr du må bruke for å få 22 m x 30 p glstrikk på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

fra 23.80 kr /50g
DROPS Merino Extra Fine uni colour DROPS Merino Extra Fine uni colour 23.80 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Merino Extra Fine mix DROPS Merino Extra Fine mix 23.80 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 102kr. Les mer.
MØNSTER: Se diag M.1 – diag sees fra retten!

HÆLFELLING: 1.p (= retten): Strikk til det gjenstår 7 m, ta neste m løst av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
2.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 7 m, ta neste m løst av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
3.p (= retten): Strikk til det gjenstår 6 m, ta neste m løst av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
4.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 6 m, ta neste m løst av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
Fortsett fellingen på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 m mindre før det tas 1 m løst av til det gjenstår 10-12-14 m på p.
----------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------
SOKK: Arb strikkes rundt på settp.
Legg opp 84 m i alle str på settp 3,5 med Merino Extra Fine. Strikk 1 omg rett, deretter strikkes M.1 A en gang i høyden = 68 m. Videre strikkes M.1B til arb måler ca 8-9-10 cm. Strikk M.1C en gang i høyden = 60 m. Strikk 1 omg rett SAMTIDIG som det felles 8-4-0 m jevnt fordelt = 52-56-60 m. Strikk 1 omg vrang, arb måler nå ca 9-10-11 cm.
Vreng arb – dvs det strikkes videre fra vrangen (kanten som er strikket skal brettes dobbelt ned over sokken når den er ferdig).
Strikk vrbord = 2 r / 2 vr i 2 cm, fortsett med glstrikk - SAMTIDIG på 1.omg glstrikk felles det 8 m jevnt fordelt = 44-48-52 m.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når det er strikket 8-9-10 cm med glstrikk beholdes de første 22-24-26 m på p til hæl og de neste 22-24-26 m settes på 1 tråd (= midt oppå foten). Strikk glstrikk frem og tilbake over hæl-m i 5-5½-6 cm. Sett 1 merke. Videre strikkes HÆLFELLING – se forkl over! Etter hælfellingen strikkes det opp 11-12-13 m på hver side av hælen og m fra tråden settes tilbake på p = 54-60-66 m. Sett 1 merke på hver side av de 22-24-26 m oppå foten. Videre strikkes det glstrikk rundt SAMTIDIG som det felles i hver side slik:
Strikk de 2 siste m før første merket oppå foten vridd rett sammen (dvs det strikkes i bakre del av m istedenfor i fremre) og strikk de 2 første m etter siste merket oppå foten rett sammen. Gjenta fellingen på hver 2.p totalt 5-6-7 ganger = 44-48-52 m. Strikk videre til arb måler ca 18-20-22 cm fra merket på hælen (= ca 4-4-5 cm igjen). Sett 1 merke i hver side = 22-24-26 m både oppå og under foten. Videre felles det til tå på hver side av hvert merke slik: Strikk 2 m før merket rett sammen og strikk 2 m etter merket vridd rett sammen. Gjenta fellingen på hver 2.omg totalt 3-3-4 ganger og deretter på hver omg totalt 6-7-7 ganger = 8 m tilbake på p.
Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt.

Diagram

= rett
= 2 m r sm
= Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over.

Bianca 17.08.2018 - 09:55:

Hallo, ist denn diese wolle für Socken gut geeignet? Ich dachte man muss immer sockenwolle nehmen?

Laura Menegatti 15.03.2018 - 08:12:

Buongiorno. Dopo aver lavorato il risvolto (M1a, M1b, M1c), quando si dice "Girare il lavoro e proseguire sul rovescio..." significa che in pratica si torna indietro a lavorare nel giro? Grazie

Veronika 19.02.2018 - 20:56:

Hallo, leider komme ich nicht weiter. Wenn ich die Arbeit nach aussen drehe, muss ich dann die Strickrichtung ändern? Also in der ersten Reihe wieder zurück? Vielen Dank für die Hilfe!

DROPS Design 20.02.2018 kl. 08:25:

Liebe Veronika, das Muster wird zuerst von der Vorderseite gestrickt aber dieses Teil wird dann nach aussen gefaltet (also doppelt); wenn dass Muster fertig ist, wenden Sie die Arbeit, bei der 1. Rd wird die Strickrichtung automatisch ändern, die Kante wird von der Rückseite aussehen aber Sie stricken weiter von der Vorderseite (= glatt rechts). Viel Spaß beim stricken!

Claudia Butz 16.11.2017 - 21:29:

Nach Fertigstellung ist dann das Wellenmuster mit der Rückseite nach außen gedreht? Bin jetzt etwas irritiert, aber anders kann es ja nicht sein. Liebe Grüße Claudia

DROPS Design 17.11.2017 kl. 09:05:

Liebe Frau Butz, ja genau so wird es gemacht. Viel Spaß beim stricken!

Claudia Butz 16.11.2017 - 11:17:

Hallo zusammen, ich bin mir gerade nicht sicher, ob ich es so richtig mache. Lt. Anleitung: Die Arbeit mit der linken Seite nach aussen drehen (die Kante wird am Schluss nach aussen gefaltet). Jetzt 2 cm Bündchen = 2 re. / 2 li. stricken. Glatt weiterstricken D.h. doch, wenn ich die Arbeit nach außen drehe, dass ich normal weiterstricke, aber bei glatt (s.o.) müsste ich dann ja linke Maschen stricken?? Ansonsten wären die rechten ja auf der falschen Seite? Liebe Grüße Claudia

DROPS Design 16.11.2017 kl. 11:52:

Liebe Frau Butz, wenn Sie die Arbeit nach außen gedreht haben, stricken Sie weiter von der Vorderseite, der obere Teil der Socken (= Wellenmuster) wird dann nach unten gestülpt. Viel Spaß beim stricken!

Helene 21.07.2017 - 06:59:

Bonjour, pourriez vous m'expliquer comment on fait pour terminer avec 8 mailles, si on part de 48 mailles et qu'on se trouve a diminuer de 2 mailles par rang et on doit diminuer sur 10 rangs total soit 20 mailles donc je fais quoi avec la 20 de trop ? Merci

DROPS Design 21.07.2017 kl. 08:39:

Bonjour Hélène, on diminue 4 m par tour de diminutions pour la pointe, soit 2 m de chaque côté de chaque marqueur: 3x tous les 2 tours et 7 x tous les tours, on va ainsi diminuer 3 x 4 m et 7 x 4 m = 12+28= 40 m au total, il reste 8 m. La vidéo ci-dessous montre les diminutions de la pointe. Bon tricot!

Kemmers Mireille 16.02.2015 - 12:30:

Belle explication et très joli modèle

Amy 05.02.2013 - 08:33:

Hello, for some reason there isn't any details on this pattern. it says "See diagram M.1 – the diagram shows the pattern from RS." But when you look at the digram you see M1C, MiB and M1D, the question is which Mi do you mean. Also the pattern instruction is not complete :( could please send me the full pattern? Thanks, Sarah

DROPS Design 05.02.2013 kl. 09:45:

Dear Amy, after K first round, you work one time M.1A, then M.1B until work measure 8-10 cm (see size) and finally 1 vertical repeat of M.1C. Happy knitting !

DROPS Design 12.08.2009 - 19:37:

Diagrammet stemmer. Du starter med 84 masker, en rapport i M.1 A har 21 masker. Man får plass til 4 rapporter. I en rapport feller man 4 masker (feller 6 og øker 2). 4 rapporter a 4 fellinger = 16 fellinger. 84-16 = 68 m.

Johanna Lalor 11.08.2009 - 16:58:

Hei når jeg legger opp 84m og fulfører den forste diagrame så sitter jeg igjen med 65 masker. når jeg skal sitte igjen med 68.jeg har vært veldig nøye men for det ikke til å stemme.Hjelp! det er bare så fine.

Kommentér oppskrift DROPS 112-6