DROPS / 108 / 22

Chantelle by DROPS Design

DROPS kofta i ”Karisma” med resårer. Kan också stickas i ”Merino” eller "Drops Loves You #3". Strl S - XXXL.

Tags: a-fasong, koftor,

Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång: DROPS Karisma från Garnstudio
500-550-600-650-700-750 g nr 44, ljusgrå
Eller
Drops Loves You #3 från Garnstudio
350-400-400-450-500-500 g nr 11, grå

DROPS Rundsticka nr 4 (60 cm) - eller det st.nr du måste ha för att få 21 m x 28 v i slätst på 10 x 10 cm.
DROPS Rundsticka nr 3 (60 cm) - till resår.
DROPS buffelhornsknapp mörk nr 536: 3-3-3-4-4-4 st.

Garnet till detta mönstret kostar 280kr. Läs mer.
Bakst: Arb stickas fram och tillbaka på rundst. Lägg upp 143-155-167-179-197-215 m på rundst 3 med Karisma. Sticka varv 1 från rätsidan så här: 1 kantm, * 3 rm, 3 am * upprepa *-*, avsluta med 3 rm och 1 kantm. Sticka tills resåren mäter 4 cm - avpassa så att nästa v stickas på avigsidan. Byt till st 4 och sticka 1 rätt v, samtidigt minskas 36-40-43-45-50-57 m jämnt fördelat = 107-115-124-134-147-158 m. Sedan stickas det slätst, samtidigt när arb mäter 8 cm minskas 1 m i varje sida med 3½-3½-3½-4-4-4 cm mellanrum totalt 6 ggr = 95-103-112-122-135-146 m. När arb mäter 31-32-33-34-35-36 cm avm för ärmhål i varje sida. Maska av i början på varje v: 3 m 1 gång, 2 m 2-3-4-6-8-10 ggr och 1 m 2-3-4-4-5-5 ggr = 77-79-82-84-87-90 m. Fortsätt att sticka slätst. När arb mäter 48-50-52-54-56-58 cm maskas de mittersta 31-33-36-36-37-40 m av till hals. På nästa v minskas ytterligare 1 m mot halsen = 22-22-22-23-24-24 m kvar på varje axel. Maska av när arb mäter 50-52-54-56-58-60 cm.

Vänster framst: Arb stickas fram och tillbaka på rundst. Lägg upp 68-74-80-92-98-110 m (inkl 1 kantm i sidan och 1 kantm mot mitt fram) på rundst 3 med Karisma. Sticka varv 1 från rätsidan med start i sidan så här: 1 kantm, * 3 am, 3 rm * upprepa *-*, och avsluta med 1 kantm mot mitt fram. Sticka tills resåren mäter 4 cm - avpassa så att nästa v stickas på avigsidan. Byt till st 4 och sticka 1 rätt v, samtidigt minskas 14-16-17-24-24-29 m jämnt fördelat = 54-58-63-68-74-81 m. Sedan stickas det slätst med 1 kantm mot mitt fram och 1 kantm i sidan. Samtidigt när arb mäter 8 cm minskas i sidan som på bakst = 48-52-57-62-68-75 m. När arb mäter 31-32-33-34-35-36 cm avm i sidan för ärmhål som på bakst. Samtidigt när arb mäter 38-40-42-44-46-48 cm maskas det av till hals mot mitt fram på vartannat v så här: 3 m 3-4-4-4-4-5 ggr och 2 m 4-3-4-4-4-4 ggr = 22-22-22-23-24-24 m kvar på axeln. Maska av när arb mäter 50-52-54-56-58-60 cm.

Höger framst: Sticka som vänster, men motsatt.
Ärm: Arb stickas fram och tillbaka på rundst. Lägg upp 74-74-80-80-86-86 m på rundst 3 med Karisma. Sticka resår 3 rm, 3 am med 1 kantm i varje sida. Sticka tills resåren mäter 16 cm - avpassa så att nästa v stickas på avigsidan. Byt till st 4 och sticka 1 rätt v, samtidigt justeras maskantalet genom att minska 18-15-19-17-21-17 m jämnt fördelat = 56-59-61-63-65-69 m. Sedan stickas det slätst. Samtidigt när arb mäter 17 cm ökas det 1 m i varje sida med 4-3½-2½-2-1½-1½ cm mellanrum totalt 8-9-11-13-15-15 ggr = 72-77-83-89-95-99 m. När arb mäter 47-47-46-46-44-42 cm - OBS! Kortare mått i de större stl pga högre ärmkulle och bredare axelvidd - avm för ärmkulle i varje sida på vartannat v så här: 3 m 1 gång, 2 m 3-3-3-3-4-4 ggr, 1 m 3-5-6-7-8-11 ggr. Fortsätt minska 2 m i varje sida tills arb mäter 54-55-55-56-56-56 cm, till sist avm 3 m 1 gång i varje sida. Maska av, ärmen mäter ca 55-56-56-57-57-57 cm.

Montering: Sy axelsömmarna och sy i ärmarna. Sy sid- och ärmsömmar i ett innanför 1 kantm.

Framkant: Stickas fram och tillbaka på rundst. Sticka upp 89-113 m (delbart med 6 + 5) längs vänster framst (från rätsidan) på rundst 3 med Karisma. Sticka 1 rätt v från avigsidan och 1 rätt v från rätsidan. Sedan stickas det på avigsidan så här: 1 rm, 3 am, * 3 rm, 3 am *, upprepa *-* och avsluta med 1 rm. Maska av med rm över rm och am över am när arb mäter 5 cm. Gör det samma på höger framst. Samtidigt när resåren mäter 3 cm avm 3-3-3-4-4-4 knapphål jämnt fördelat på höger framkant.
1 knapphål = avm 2 m och lägg upp 2 nya m över de avm på nästa v. Nedersta knapphålet ska sitta ca 22 till 24 cm från nederkanten och översta ska sitta på det första aviga partiet. När framkanten mäter ca 5 cm maskas det av med rm över rm och am över am.

Halskant: Stickas fram och tillbaka på rundst. Sticka upp 161-179 m (delbart med 6 + 5) på rundst 3 runt halsen och över framkanterna. Sticka 1 rätt v från avigsidan och 1 rätt v från rätsidan. Sedan stickas nästa v på avigsidan så här: 1 rm, 3 am, * 3 rm, 3 am * upprepa *-* och avsluta med 1 rm. Maska av med rm över rm och am över am när arb mäter 5 cm. Sy i knapparna.

Maria 16.10.2018 - 13:56:

Si può lavorare tutto con ferri diritti?Grazie

DROPS Design 16.10.2018 kl. 14:12:

Buongiorno Maria. Il capo è lavorato avanti e indietro. Può quindi usare ferri dritti. Buon lavoro!

Daniela Barro 27.08.2018 - 21:46:

I ferri circolari che vengono indicati sono per lavorare dietro e i due davanti in contemporanea?

DROPS Design 27.08.2018 kl. 22:00:

Buongiorno Daniela. Il cardigan viene lavorato in parti separate e poi cucite. Può lavorare anche con i ferri dritti. I ferri circolari vengono consigliati per il numero elevato di maglie e possono risultare più comodi per lavorare i bordi sui davanti e intorno allo scollo. Buon lavoro!

Monica Andersson 04.02.2018 - 21:12:

Nu har jag hittat det! =)

Monica Andersson 04.02.2018 - 21:10:

Jag kan inte hitta beskrivning på ärmarna. Var finns det? Monica

DROPS Design 05.02.2018 kl. 17:52:

Beskrivningen till ärmarna hittar du direkt under höger framstycke.

Lion 19.10.2016 - 11:15:

Bonjour , je ne comprends pas bien l'arrondi des manches: pour la taille M vous écrivez : rabatte 1x3m,3x2m,5x1m, puis 2m jusqu'à 55 cm . Faut-il continuer à rabattre 2m à chaque rang ? Ou bien une seule fois cette diminution de 2m ? En vous remerciant par avance, cordialement , V Lion .

DROPS Design 19.10.2016 kl. 12:11:

Bonjour Mme Lion, quand vous avez rabattu 1x3m, 3x2m et 5x1 m de chaque côté, continuez en rabattant 2 m de chaque côté (= en début de rang sur l'endroit et sur l'envers) jusqu'à ce que l manche mesure 55 cm de hauteur totale - ce nbe de fois dépendra de votre tension en hauteur. Rabattez ensuite 1x3 m de chaque côté et rabattez les mailles restantes au rang suivant sur l'endroit. Bon tricot!

Sara 02.07.2016 - 22:47:

Buonasera, vorrei fare questo modello con il nuovo filato puna quanta lana mi occorrera' considerando una taglia L? grazie

DROPS Design 02.07.2016 kl. 22:58:

Buongiorno Sara. Per la taglia L con il filato Karisma occorrono 600 g, quindi 12 gomitoli. Ogni gomitolo di Karisma corrisponde a 100 m, quindi in tutto 12 gomitoli x 100 m = 1200 metri. Un gomitolo di Puna corrisponde a 110 metri. Quindi le serviranno 1200 / 110 = 10,9 gomitoli. Quindi 11 gomitoli. Per essere sicura, può valutare l’acquisto di un gomitolo aggiuntivo. Verifichi anche che il campione corrisponda con quello indicato. Buon lavoro!

Dora 10.02.2016 - 22:33:

C'è qualcuno disposto ad aiutarmi con la traduzione in italiano di questo modello? Grazie in ogni caso

DROPS Design 10.02.2016 kl. 23:05:

Buonasera Dora. Tradurremo il modello nei prossimi giorni. Verrà caricato direttamente on line. La ringraziamo per la richiesta. Buon lavoro!

Dora 10.02.2016 - 22:32:

C'è qualcuno disposto ad aiutarmi con la traduzione in italiano di questo modello? Grazie in ogni caso

DROPS Design 10.02.2016 kl. 23:04:

Buonasera Dora. Tradurremo il modello nei prossimi giorni. Verrà caricato direttamente on line. La ringraziamo per la richiesta. Buon lavoro!

Robin 24.03.2014 - 18:26:

Just printed: my error. Could you design a left-hand margin so we can put your patterns in a binder? Many of us use binders for our patterns.

Robin 24.03.2014 - 18:11:

I can't get this pattern to print. I've tried on two different computers. What should I do?

Kommentér oppskrift DROPS 108-22