DROPS / 108 / 3

Le Fleur by DROPS Design

DROPS basker med hålmönster i ”Alpaca”.

Storlek: One size
Garnåtgång: DROPS Alpaca från Garnstudio
100 g nr 3720, mellanrosa

DROPS Strumpst och Rundst nr 3,5 (40 cm) – eller det st.nr du behöver för att få 23 m x 32 v slätst på 10 x 10 cm.
DROPS Rundst nr 3 (40 cm).

Kommentarer (103)

Garnet till detta mönstret kostar 78kr. Läs mer.
Mönster: Se diagr M.1 - En rapport är 12 m bred längs ner, sedan ökar den till 22 m innan den minskar till 6 m. OBS: Diagr är ritat lite förskjutet så att man enklare ska kunna se mönstret, det betyder att man måste börja sticka 1 m tidigare (dvs på sista m på föregående v) på varv 21 i diag.

Basker: Baskern stickas runt på kort rundst. Lägg upp 120 m med Alpaca på rundst 3. Sticka 2 cm slätst, fortsätt sedan sticka nästa v så här: * 2 rm tills, 1 omslag *, upprepa *-* v ut (= vikvarv), sedan stickas 2 cm slätst. Byt till rundst 3,5 och fortsätt med M.1 = 10 rapporter runt baskern. Kontrollera stickfastheten! När M.1 är färdigstickat är det 60 m på st. Sticka 1 v där alla m stickas ihop 2 och 2, sticka sedan 1 v slätst innan m stickas ihop 2 och 2 en gång till = 15 m. Klipp av tråden och drag den genom de resterande m, fäst ordentligt.
Vik kanten nederst på mössan dubbel mot avigan och sy fast med små stygn.
Baskern mäter ca 22 cm på höjden.

= 1 omslag, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över
= 2 rm tills
= lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, lyft den lösa m över
= 1 omslag, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 2 rm tills, drag den lyfta m över, 1 omslag

Kommentarer (103)

Skriv din kommentar här!

Bácskainé Varga Anna 07.01.2019 - 19:05:

Kedves Drops, A 108-3 modell jelmagyarázatában az utolsó tételnél rossz a magyar fordítás (az angol eredeti jó). Itt ugyanis 2 ráhajtás között hármas fogyasztás lenne, vagyis: 1 rh, 1 szemet simán leemelünk, 2 sima egybe, a leemelt szemet áthúzzuk a lekötött szemeken, 1 rh. Üdvözlettel Bácskainé Varga Anna

DROPS Design 12.01.2019 kl. 15:51:

Kedves Anna! Köszönjük, hogy felhívta a figyelmet a hibára, ami így javításra került. Sikeres Kézimunkázást Kívánunk!

Mira 11.12.2018 - 09:21:

Bonjour, selon explication il faut faire 2 cm de jersey + pli + 2 cm de jersey. Est-ce jersey ou côte 1x1? Merci

DROPS Design 11.12.2018 kl. 09:52:

Bonjour Mira! C'est jersey. Bon tricot!

Karla Hanson 10.03.2018 - 17:35:

I will be using a thicker yarn then the alpaca yarn that you have in this pattern. Plus I am making this for my granddaughter who is 5 years old. Your cast on is 120 stitches. I can’t figure out your stitch count to make it smaller. Right now I’m at 84 stitches for my band. So now I need to add stitches to start the beret.

DROPS Design 12.03.2018 kl. 08:54:

Dear Mrs Hanson, we are unfortunately not able to adjust every pattern to each individual request. Please contact the store whre you bought your yarn for any further personnal assistance. Thanks for your comprehension.

Maya 25.07.2017 - 15:11:

Bonjour. J'ai un tour de tête de 54 cm, comment adapter le modèle à ma taille ? Merci.

DROPS Design 25.07.2017 kl. 15:29:

Bonjour Maya, si vous avez l'échantillon recommandé, vous aurez 52 cm pour le bonnet, ce qui devrait correspondre à votre tour de tête, les 2 cm de différence permettant au bonnet de bien tenir. Pour toute assistance individuelle complémentaire, n'hésitez pas à contacter votre magasin DROPS. Bon tricot!

Valérie 21.04.2017 - 14:11:

La dernière maille du rang 20 sera bien tricotée 1 fois de moins que toutes les autres mailles de ce même rang, n'est ce pas ? Merci.

DROPS Design 21.04.2017 kl. 15:45:

Bonjour Valérie, tout à fait, mais le début des tours sera à partir de là toujours au même endroit. Bon tricot!

Valérie 21.04.2017 - 11:21:

Bonjour, si je commence le tour 21 avec la dernière maille du tour 20, cette maille n'aura donc pas été tricotée. Il y aura un décalage, est ce normal ? Merci

DROPS Design 21.04.2017 kl. 11:49:

Bonjour Valérie, tout à fait, on décale les tours d'1 m à partir de ce tour et jusqu'à la fin. Bon tricot!

Sara 04.02.2017 - 17:28:

Salve secondo descrizione solo nel giro 21 devo iniziare 1 maglia prima dall'inizio del giro. Ma ho un dubbio sui giri precedenti essendo spostati devo lavorare anche quelli prima dell'inizio del giro? Grazie

DROPS Design 04.02.2017 kl. 18:17:

Buongiorno Sara. Il giro 21 inizia 1 maglia prima dell’inizio del giro: quindi passa l’ultima maglia del giro 20 a dir senza lavorarla, lavora insieme a diritto le prime 2 maglie del giro 21 e accavalla la maglia passata sulla maglia lavorata. In questo motivo il motivo prosegue correttamente. Buon lavoro!

Nathalie Bazinet 16.03.2016 - 02:45:

Très difficile à réaliser, j'ai même abandonné et défait mon travail en cours, malgré mon expérience, dommage parce que il était très beau.

DROPS Design 16.03.2016 kl. 09:04:

Bonjour Mme Bazinet, vous pouvez toujours poser votre question sur les modèles dans cette rubrique "commentaires", et recevoir de l'aide auprès de votre magasin DROPS et du forum DROPS. N'hésitez pas à le contacter ou à vous enregistrer sur le forum pour y poser vos questions. Bon tricot!

Mirtha Durand 19.02.2016 - 01:39:

Please disregard my two comments before. It was my mistake I was doing wrong the detail from the center (taking 2 stitches instead of one). Sorry. My experience with Garnstudio has been always the best that's why I was very surprised with this pattern. My mistake.

Mirtha Durand 19.02.2016 - 00:17:

I have checked very carefully and line 11 and 12 don't fit with the 13th line. When one see the pattern the detail of the 13th line look centered but it can't be because the number of stitches are not enough to fit the detail in the center, it is impossible. I am very annoyed.

DROPS Design 19.02.2016 kl. 10:52:

Dear Mrs Durand, on row 12 you should have 22 sts in each repeat, work these as follows: K4, K2 tog, YO, K4, YO, slip 1 as if to K, K2 tog, psso, (= 3 middle sts on repetition) YO, K4, YO, slip 1 as if to K, K1, psso, K3. Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS 108-3