DROPS / 105 / 6

DROPS 105-6 by DROPS Design

DROPS topp i ”Paris” med rätstickat axelparti. stl S - XXXL.

Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL

Garnåtgång: DROPS Paris
400-450-450-500-550-600 gr nr 16, vit

DROPS St och Rundst (80 cm) nr 5 –
eller det st.nr du måste ha för att få 17 m x 22 v i slätst på 10 x 10 cm.
DROPS Pärlknapp: nr 541: 8-8-8-9-9-9 st

Kommentarer (50)

Garnet till detta mönstret kostar 72kr. Läs mer.
Rätst (fram och tillbaka på st): Maskorna stickas räta på varje varv.

Minskningstips: Det minskas för ärmhål innanför 3 m i rätst. Alla minskn görs från rätsidan!
Minska efter 3 rätst m: Lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över. Minska före 3 rätst m: 2 rm tills.

Bakst: Lägg upp 84-90-98-106-116-126 m (inkl 1 kantm i varje sida) på st 5 med Paris. Sticka 6 v i rätst, fortsätt i slätst - samtidigt när arb mäter 6 cm avm 1 m i varje sida med 5-5-5½-5½-6-6 cm mellanrum totalt 7 ggr = 70-76-84-92-102-112 m. När arb mäter 42-43-44-45-46-47 cm stickas det 4 v med rätst över 7-7-9-10-12-15 m i varje sida (de övriga m stickas som förut). Sedan avm 4-4-6-7-9-12 m i varje sida för ärmhål. Fortsätt minska 1 m i varje sida för ärmhål på vartannat v – se minskn.tips: 2-3-4-5-6-7 ggr = 58-62-64-68-72-74 m. Sticka vidare tills arb mäter 47-49-50-51-53-54 cm, sätt alla m på 1 tråd.

Framst: Lägg upp och sticka som bakst tills arb mäter 47-49-50-51-53-54 cm. Nu sätts de första 46-50-50-54-56-58 m i höger sida på 1 tråd och de resterande 12-12-14-14-16-16 m på 1 annan tråd.

Axelparti: Sätt de 12-12-14-14-16-16 m på vänster sida av framst på rundst 5. Lägg upp 30-32-33-34-34-36 nya m över ärmhålet, sätt m från bakst på st (= 58-62-64-68-72-74 m), Lägg upp 30-32-33-34-34-36 nya m över det andra ärmhålet och sätt de 46-50-50-54-56-58 m på höger sida av framst in på st, till sist plockas det upp 1 m på baksidan av var och en av de 4 första m som sattes på st (det ska alltså överlappa med 4 m på framst) = 180-192-198-208-216-224 m. Sticka rätst fram och tillbaka på rundst från överlappningen på framst. Samtidigt när det är stickat 6 v i rätst sätts det 10-10-11-11-12-12 märktrådar i arb så här sett från rätsidan: 1 märktråd efter 4-6-4-4-4-2 m, * nästa märktråd efter 18-19-18-19-18-19 m *, upprepa *-* totalt 9-9-10-10-11-11 ggr = 14-15-14-14-14-13 m efter sista märktråd. Samtidigt på nästa v (från rätsidan) minskas 1 m på vänster sida av alla märktrådarna genom att sticka 2 rm tills. Upprepa minskn på vart 8:e v totalt 6 ggr = 120-132-132-142-144-152 m. Sticka 1 v där det minskas 0-6-0-2-0-0 m jämnt fördelat = 120-126-132-140-144-152 m. Sticka vidare tills axelpartiet (= det rätstickade partiet) mäter 15-15-16-17-17-18 cm, maska av löst.

Montering: Sy sidsömmarna innanför 1 kantm. Lägg de 4 överlappande m på axelpartiet över varann. Sy fast knapparna genom båda lager, jämnt fördelat ned längs det överlappande stycket.

Diagram

Kommentarer (50)

Skriv din kommentar här!

Heather 05.03.2018 - 18:41:

Can you clarify the below. **now pick up 1 st at the back of the first 4 sts that was put on need (i.e. 4 sts overlapping on front piece). This is not clear. I don't quite understand. Thanks in advance.

DROPS Design 06.03.2018 kl. 08:38:

Dear Heather, this video shows how to pick up sts behind the first of the row to make the overlapping (make sure to pick up 4 sts as in pattern, video is showing the technique). Happy knitting!

Marianne Love 09.09.2017 - 14:36:

Fabulous just starting now Thank you for sharing this 🙏🏼💕

Karen Stumpe 29.08.2017 - 17:35:

Ik ben dropshot 105-6 aan het breien maar snap niet goed de passage waar ik voor de pas " uiteindelijk 1 st opnemen van de achterkant van de 4 eerste st op de breinaald(dwz de eerste 4 st op het voorpand (begin v d naald) moeten de laatste 4 st overlappen) kunt u mij helpen ? Dank u.

DROPS Design 06.02.2018 kl. 16:21:

Hallo Karen, Je neemt 4 steken op in de achterkant van de eerste vier steken. Op deze manier creëer je een overlappende bies van 4 steken breed.

Lone Kolster 28.07.2017 - 18:00:

Hvad vil det sige at samle masker op på bagsiden?

DROPS Design 09.08.2017 kl. 16:03:

Hej Lone, du strikker i samme masker som tidligere, men i bagerste lænk. Det vil sige at du strikker dobbelt over de 4 masker. God fornøjelse!

Karin 17.06.2016 - 09:17:

Axelpartiet är rätstickning med färre varv per centimeter.

Sylvia 16.06.2016 - 20:55:

Jag har en fråga som gäller axelpartiet. Det står att man ska minska på vart 8:e varv totalt 6 ggr, vilket borde betyda att det blir 48 varv totalt. Senare ska man maska av vid 15 cm. Men bara de här 48 varven blir betydligt mer än 15 cm. Jag har ju dessutom redan stickat några cm innan de här minskningarna börjar.

DROPS Design 01.07.2016 kl. 08:43:

Hej. Du minskar 6 gånger på vart 8e varv (så ca 40 v). Tänk på att det är i rätstickning och där får du in fler v per cm så du ska inte komma över 15 cm innan alla minskningar är klara. Lycka till!

Patti 13.07.2015 - 22:22:

I have knit this twice and love it! Just perfect for our hot summer days.

Susanne Unteregger 17.06.2015 - 14:54:

Hallo, der Pullover ist so wunderschön. Gibt es eine Möglichkeit eine Anleitung für die langärmlige Version zu bekommen? Dieses Modell in schwarz, Wolle mit einem Glitzerfaden kombiniert wäre toll für den Abend. Vielleicht kann ich ein schon "existentes" Modell verwenden? Wenn ja welches würde sich eignen? Vielen Dank für Ihre Hilfe!

DROPS Design 24.06.2015 kl. 12:12:

Leider haben wir keine langärmelige Version dieses Modells und auch kein Modell, bei dem sich die Ärmel direkt übertragen lassen. Ich kann es aber für die Zukunft einmal bei den Designerinnen anregen. Vielleicht finden Sie ja bei den langärmeligen Modellen auch etwas Inspirierendes, in der von Ihnen vorgeschlagenen Kombi Schwarz + Glitzerfaden könnte ich mir z.B. das neue Modell 164-14 gut vorstellen.

Elke Klünder 16.03.2015 - 14:09:

Stricke ich also dir Rundpasse in Runden (Rundstricken) oder bleibt die Rundpasse offen und wird erst an Schluss zusammengenäht? Übrigens vielen Dank für das Video. Sieht kompliziert aus, aber ich schaffe das schon. Aber in dem Video wird doch rundgestrickt, oder.

DROPS Design 19.03.2015 kl. 11:55:

Es ist nicht so kompliziert, wie Sie denken. Sie können auch einfach ein kleines Probestück anfertigen, zum Ausprobieren, wie es geht. Sie müssen ab diesem überlappenden Stück die Passe in Hin- und Rück-R stricken, ansonsten bekommen Sie ja kein überlappendes Stück hin. Im Video wird das auch so gemacht. Die beiden Blendenteile der Passe werden dann hinterher mit den Knöpfen zusammengenäht.

Elke Klünder 15.03.2015 - 21:55:

Sie schreiben, dass man nach dem Aufnehmen aller Maschen (Beginn der Rundpasse) nach den ersten Maschen je eine Masche aufnehmen soll (insgesamt 4), da sich das dann Überlappen soll. Leider verstehe ich diese Passage nicht. Soll ich jeweils nach der 1. dann nach der 2. etc. Masche, eine zusätzliche Masche anschlagen? Aber was überlappt sich dann? Ich bitte um schnelle Antwort, denn ich stecke gerade an dieser Stelle fest. Vielen Dank.

DROPS Design 16.03.2015 kl. 09:30:

Am besten werfen Sie einen Blick in dieses Video, dort ist das Prinzip erklärt (mit anderer Maschenzahl), wenn es dann noch unklar sein sollte, fragen Sie gerne wieder nach.

Kommentér oppskrift DROPS 105-6