DROPS / 105 / 34

Bella's Dance by DROPS Design

DROPS tunika med kort ärm och runt ok i resår i ”Muskat”. Stl S-XXXL.

Storlek: S/M - L/XL - XXL - XXXL
Garnåtgång: DROPS Muskat fra Garnstudio
500-550-600-650 gr nr 05, ljuslila

DROPS Rundst nr 4 (40 och 80 cm) - eller det st.nr du måste ha för att få 21 m x 28 v i slätst 10 x 10 cm.

Garnet till detta mönstret kostar 210kr. Läs mer.
Rätstickning (runt på rundst): *1 räta v, 1 avigt v*, upprepa *-*.

Fram- och bakst: Arb stickas runt på rundst. Lägg upp 270-300-330-360 m på rundst 4 (80 cm) med Muskat. Sticka 2 v i slätst och 4 v i rätst - se förkl ovan. Kontrollera stickfastheten! Sedan stickas det slätst med avigan ut tills arb mäter 13 cm. Sticka 1 avigt v till samtidigt som det minskas 18-20-22-24 m jämnt fördelat = 252-280-308-336 m. Nu stickas det resår 4 rm/10 am. När arb mäter 19 cm minskas 1 m i varje avigt parti med 7-7-11-23 cm mellanrum totalt 4-4-3-2 ggr (18-20-22-24 m minskade per varv) = 180-200-242-288 m. Sätt 1 märktråd i varje sida så här: 1 märktråd i början på v och 1 märktråd efter 90-100-121-144 m. När arb mäter 46-48-50-51 cm stickas nästa v från rätsidan så här: fortsätt med 4 rm / 6-6-7-8 am över de första 80-90-110-132 m (bakst), maska av de följande 10-10-11-12 m (1 rapport), fortsätt med 4 rm, 6-6-7-8 am över de följande 80-90-110-132 m (framst) och maska av de sista 10-10-11-12 m (1 rapport). Sätt de 80-90-110-132 m på bakst på 1 tråd.

Axelparti: Härifrån mäts nu arb! Lägg löst upp 50-50-55-60 nya m till ärm i den ena sidan, sätt in bakst-m på st och lägg löst upp 50-50-55-60 nya m till ärm = 260-280-330-384 m. Sticka 4 v med rätst över de 50-50-55-60 m på ärmen i varje sida, de resterande m stickas som förut (resår). Sedan stickas det resår 4 rm, 6-6-7-8 am över alla m. När arb mäter 5-6-5-3 cm (byt till 40 cm rundst 4 efterhand som m-antalet minskar) minskas 1 m i varje avigt parti med 2½ cm mellanrum totalt 6-6-7-8 ggr = 104-112-120-128 m (26-28-30-32 m minskade per varv). Sticka 4 v i rätst, hela plagget mäter ca 66-69-72-74 cm. Maska av.

Frauke Henze 04.08.2017 - 16:28:

Hallo,ich habe eine Frage. Ich bin gerade beim Passe am stricken. Die Krausrippen nach der Maschenaufnahme für die Ärmel habe ich fertig. Nun weiß ich nicht,wie viel cm ich weiterstricken soll. In der Anleitung steht ja im Rippenmuster weiterstricken. Also 4 re / 10 links,aber ich bin ja im gesamtbereich schon bei 4 re/6links.Wieviel cm muss ich weiterstricken,um wieder zu 4re/6li zu kommen? Denn danach muss ich ja wieder bald abnehmen.

DROPS Design 07.08.2017 kl. 09:07:

Liebe Frau Henze, nach den 2 Krausrippen unter am Ärmel stricken Sie Bündchen 4 re, 6 li (1. Größe) über alle Maschen, dh auch über die neuen Maschen die zuvor kraus gestrickt wurden. Viel Spaß beim stricken!

Susanne 25.03.2017 - 18:09:

Hallo liebes Drops- Team, leider verstehe ich diesen Teil der Anleitung nicht: "Nach 19 cm in jeder li.-Partie je 1 M. abn. und alle 7-7-11-23 cm wiederholen" Was ist mit li.- Partie gemeint? Der Teil des Musters, der aus linken Maschen besteht? Soll also bei den jeweiligen 10 li M des Musters immer eine abgenommen werden? Ich hoffe, ich habe mich verständlich ausgedrückt ;-) Viele Grüße Susanne

DROPS Design 27.03.2017 kl. 09:02:

Liebe Suzann, genau so sollen Sie Abnehmen, die li. Partie sind die 10 li M, so bekommen Sie 9 M in jedem li Partie, dann 8 M usw und wenn alle Abnahmen fertig sind, stricken Sie 4 M re, 6-6-7-8 M li (siehe Größe). Viel Spaß beim stricken!

Dori 30.10.2016 - 15:54:

Liebes Drops-Team, in der Modellskizze sieht es der rückwärtige Halsausschnitt höher aus, als der vordere. Kommt das tatsächlich so raus? Aus der Anleitung für die Rundpasse kann ich das nämlich nicht herauslesen. Was übersehe ich? Danke und schöne Grüße

DROPS Design 31.10.2016 kl. 11:13:

Liebe Dori, es gibt in dieser Anleitung keine Erhöhung am Hals, stricken Sie genau so wie in der Anleitung beschrieben, dh wie im Bild gezeigt.

Luna 24.04.2016 - 22:05:

Når der står: Når arb måler 19 cm tages der 1 m ind i hver vr-parti på hver 7.-7.-11.-23.cm totalt 4-4-3-2 gange (18-20-22-24 m mindre pr omg) = 180-200-242-288 m. betyder det så at man skal tage ind hver gang arb måler 11 cm mere? altså at stykket ialt bliver 33 cm længere mens man tager ind? ( jeg strikker i xxl) Er det forstået rigtigt?

DROPS Design 25.04.2016 kl. 13:49:

Hej Luna. Ja, du tager ind for hver 11. cm. Du starter ved 19 cm, og skal tage ind paa hver 11. cm, saa det bliver: 19, 30 og 41 cm höjde.

Waultre Danièle 29.01.2016 - 13:20:

Bonjour je desire recevoir le catalogue 105 comment dois je faire pour le commander

DROPS Design 29.01.2016 kl. 16:31:

Bonjour Mme Waultre, les catalogues et les fils à tricoter sont disponibles auprès de votre magasin DROPS, toutefois, celui-ci n'est plus disponible en français. Bon tricot!

Pia 01.04.2015 - 12:47:

Lägger in mönster på mina favoriter, men de försvinner, vad händer?

DROPS Design 29.04.2015 kl. 14:43:

Hej Pia. Vi havde en update paa vores favoritter i februar. Ifm den update vi desvaerre nödt at slette alle favoritter (vi havde varslet dette forud paa siden), saa du skal tilföje dem igen. Desuden bliver favoritter slettet efter 120 dage, hvis du ikke er aktiv paa din favorit-konto.

Linda Rybak 25.04.2014 - 12:19:

Jeg fatter ikke at man ikke bare kalder tingene for det de er ... Hvorfor "glatstrik med vrangen ud" kunne jo bare skrive strik vrang.. så havde alm. dødelige også en chance for at forstå opskrifter.

Annerose Lehmann 15.04.2014 - 23:24:

Zu Beginn der Anleitung für Vorder- und Rückenteil heißt es nach den Krausrippen: "jetzt glatt mit der linken Seite nach außen stricken" - was ist damit gemeint? Ich wäre dankbar für eine baldige Antwort, da ich mit der Strickarbeit beginnen möchte. Mit freundlichen Grüßen Annerose Lehmann

DROPS Design 17.04.2014 kl. 13:19:

Liebe Frau Lehmann, das bedeutet, dass Sie glatt links stricken (also quasi die Rückseite von glatt rechts). Viel Spaß beim Stricken dieses schönen Modells!

Susanne Bødker 11.01.2013 - 18:17:

Efter de 4 omgange ret hvordan skal jeg så strikke glatstrik med vrangen ud ? man kan jo ikke vende arbejdet, skal der så fortsættes i vrang eller ? tusind tak for alle de skønne opskrifter dem er jeg ellers meget glad for. MVH Susanne Bødker

DROPS Design 16.01.2013 kl. 17:15:

Glatstrik med vrangen ud er vr paa retten. Dvs, at naar du har strikket de 4 p ret, saa strikker du videre i vrang

Susanne Bødker 21.12.2012 - 19:41:

Der bliver skrevet i opskriften glatstrik med vrangen ud, vil det sige der skal strikkes vrang på alle omgange, på forhånd tak.

Kommentér oppskrift DROPS 105-34