DROPS / 99 / 26

Girlfriend by DROPS Design

DROPS crochet hat made with “Silke-Alpaca”.

Size: S - L
Head measures: 52/54 56/58 cm

Materials: DROPS Silke-Alpaca fra Garnstudio
50-50 g colour no. 0100, off white
50-50 g colour no. 1340, light beige
50-50 g colour no. 7120, light grey green

DROPS crochet hook size 5 mm or the size needed to obtain the correct crochet tension.

Want to use a different yarn? Try our yarn converter!
Not sure which size you should choose? Then it might help you to know that the model in the picture is approx. 170 cm and uses size S or M. If you are making a jumper, cardigan, dress or similar garment, you will find a graphic with the measurements of the finished garment (in cm) at the bottom of the pattern.
Comments (24)

Pattern instructions

NOTE: This pattern is written in British English. All measurements in charts are in cm. For conversion from cm to inches - click here. There are different terms for crocheting in British and American English. If this pattern includes crochet, click for "crochet terms" here. For this pattern in American English, please click here.
Crochet tension: 14 tr x 10 rows using hook size 5 mm and Silke-Alpaca = 10 x 10 cm

Crochet info: Substitute the first tr on each round with 3 ch. Finish each round with a sl st in the 3rd ch from beg. of round.

HAT
Change colour after each 3rd round as follows: Off white, light grey green, light beige, off white, light grey green and off white = 18 rounds.

1st round: Crochet 4 ch using hook size 5 m and off white Silke-Alpaca, crochet 11 tr in the first ch = 12 tr
2nd round: Read crochet info! 2 tr in each tr = 24 tr
3rd round: *1 tr in the first tr, 2 tr in the next tr*, repeat from *-* = 36 tr.
4th round: *1 tr in each of the first 2 tr, 2 tr in the next tr*, repeat from *-* = 48 tr
5th round: *1 tr in each of the 3 first tr, 2 tr in the next tr*, repeat from *-* = 60 tr
6th round: Crochet 1 tr in each tr, but inc. 5 tr evenly distributed = 65 tr (For size L repeat the 6th. round= 70 tr).
Crochet 1 tr in each tr until the piece measures approx. – adjust to 1 finished colour – 18 cm.
Now crochet 4-6 rounds in beige as follows: 1 dc in each tr.
Cut and sew the thread.

Comments (24)

Leave your comment!

Lisa 04.10.2015 - 10:51:

Hallo, ik heb nu 12 touren gedaan en zit volgens mij al op 18 cm. Hoe kan dit? Ik gebruik een haaknaald 5 en haak best strak

DROPS Design 05.10.2015 kl. 13:42:

Hoi Lisa. Heb je wel de juiste stekenverhouding? 14 stk breed x 10 toeren hoog = 10 x 10 cm. 12 toeren zou met de juiste verhouding rond 12 cm zijn.

Jessica 14.09.2015 - 13:07:

Om jag vill sticka mössan i bara en färg, hur stor blir garnåtgången?

DROPS Design 17.09.2015 kl. 10:13:

Hej Jessica, då skall du räkna med 2 nystan i fex Nepal (Silke-Alpaca har utgått). Lycka till!

Telma 20.11.2013 - 02:07:

Thank you so much for the free pattern! Pattern is excellent and my hat became so beautiful! It is so beautiful pattern!

Annie Gibson 04.11.2013 - 19:33:

Using Drops 99-26 looks easy but i"m lost. It is 3 lines per row.Also lost at the part about Now crochet 4-6 rounds. Is tere a tutorial. Thank You

DROPS Design 05.11.2013 kl. 09:02:

Dear Mrs Gibson, stripes are 3 rounds in each colour, so that Round 1-3 are in off-white, 4-6 in light gray green, 7-9 in light beige and so on. When piece measures 18 cm (after a whole stripe), crochet 4 rounds sc around. (see under tab "videos") Happy crocheting!

Daisy 24.02.2013 - 22:49:

Hej! Jag förstår inte hur jag ska göra efter varv 6. Ska jag bara fortsätta att virka en stolpe i varje stolpe? Hur många varv ska man virka? Tack på förhand (är en virknovis...)

Helena 14.12.2012 - 17:49:

Jag är också fundersam kring det där med tre luftmaskor och sen 64 st... Innebär det att jag ska hoppa över att göra en st i den första maskan? Gör jag det upplever jag att det blir ett "hål" i början av varvet, men gör jag inte det så blir det 3 lm och 65 st, om jag inte räknar fel.

DROPS Design 19.12.2012 kl. 13:34:

Titta gärna på vår instruktionsvideo som visar hur man virkar runt. Lycka till!

Melissa 07.12.2012 - 16:19:

Hoi ik heb een vraag. Bij het laatste tstuk waarbij je alleen vaste moet haken, moet je dan alsnog 3 losse en een hv aan het einde?

DROPS Design 11.12.2012 kl. 14:43:

Nee, vervang dan de 3 losse door 1 l maar eindig steeds met 1 hv aan het einde.

Marina 11.11.2012 - 18:53:

Eine kurze, verständliche Anleitung für eine passgenaue, wunderbare Mütze. Auch für Anfänger gut zu meistern. Sogar innerhalb eines (langen) Abends fertig gestellt.

DROPS Design 09.03.2010 - 15:26:

Hej, det kan lätt bli en skarv vid färgbyte men här kommer ett tips: du har öglan på nålen, sticker in nålen och hämtar befintlig trådfärg, då har du två öglor på nålen, sen tar du ny färg, drar genom båda öglorna. Lycka till!

Ewa 09.03.2010 - 14:39:

Hej, När jag virkar och byter färg får jag en ful skarv, hur gör Ni för att det ska bli så jämt å fint. Jag byter genom att virka en fm till hälften och sen dra igenom den nya färgen, vad gör jag för fel? Hälsningar / Ewa

Post a comment to pattern DROPS 99-26