DROPS / 101 / 6

Venetian Romance by DROPS Design

DROPS skulderstykke med bobler og hulmønster i ”Silke-Alpaca”. Str S-XXL

Størrelse: S - M - L - XL - XXL
Materialer: DROPS Silke-Alpaca fra garnstudio
350-400-400-450-500 gr f.nr 7120, lys grågrøn

DROPS Rundp og Strømpep nr 4,5 – eller den p du skal bruge for at få 17 m x 22 p glatstrik på 10 x 10 cm.

Rib: 4-0-2-4-0 vr, 3 r, *3 vr, 3 r*, gentag fra *-* over de næste 48-54-54-54-66 m, 6-3-3-4-2 vr, 0-2-4-4-0 r, 0-3-3-4-0 vr, *3 r, 3 vr*, gentag fra *-* over de næste 48-54-54-54-66 m, 3 r, 4-0-2-4-0 vr.

Boble: 1. p: Strik 3 m i en m. Vend arb. Fortsæt med totalt 6 p over disse m. De resterende m på p strikkes ikke. 2. p: Strik 2 vr, slå om, 1 vr. 3. p: vr, 4. p: r. 5. p: vr 6. p: Strik m ret sm 2 og 2, løft den første m over den anden.

Ind-/Udtagningstips: Når der tages ind/ud i vrangpartierne gælder det ikke de 3 yderste m i hver side.

Skulderstykke:
Pga m-ant strikkes arb frem og tilbage på en rundp. Slå 116-122-128-134-140 m op på rundp 4,5 med Silke-Alpaca. Strik Rib – se forkl over. Når arb måler 4 cm strikkes der således - set fra retsiden: 3 vr, M.1, 8-9-10-11-12 vr, M.2, 8-9-10-11-12 vr, M.1, 8-9-10-11-12 vr, M.3, 8-9-10-11-12 vr, M.4, 8-9-10-11-12 vr, M.5, 8-9-10-11-12 vr, M.4, 3 vr. Når arb måler 11-11-13-13-13 cm lukkes de 2 yderste m af i hver side = 112-118-124-130-136 m. Samtidig når arb måler 11-11-13-13-13 og 21-21-23-23-23 cm tages der 1 m ind i hver side af hver vrparti (= 12 indtag pr omg) –læs ind-/udtagningstips = 88-94-100-106-112 m. Når arb måler 41-41-48-48-48 og 51-51-58-58-58 cm tages der 1 m ud i hver side af hver vrparti (=12 udtag pr omg) – læs ind-/udtagningstips = 112-118-124-130-136 m. Samtidig når arb måler 51-51-58-58-58 cm slåes der 2 nye m op i hver side, disse strikkes vrang – set fra retsiden = 116-122-128-134-140 m. Når arb måler ca 58-58-67-67-67 cm (afpas efter en hel rapport i højden) strikkes der Rib i 4 cm – se forkl over. Luk løst af med ret over ret og vrang over vrang, arb måler ca 62-62-71-71-71 cm.

Montering: Buk arb dobbelt på langs (Rib mod Rib) og sy de yderste 11-11-13-13-13 cm sammen – åbningen som er tilbage = ærmegab. Strik ca 66 til 78 m op (delbart med 6) på strømpep 4,5 rundt om ærmegabet. Arb strikkes nu rundt. Strik Rib med 3 ret og 3 vrang til arb måler 4 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang. Gentag rundt om det andet ærmegab.

Diagram

= r fra retsiden, vr fra vrangen
= vr fra retsiden, r fra vrangen
= Boble – se forkl over
= Dobbelt omslag, på næste p strikkes kun det ene, det andet slippes ned.
= 2 ret sammen
= tag 1 m løst af p, 1 r, løft den løse over

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 101-6) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (51)

M. Perlee 01.04.2015 - 20:32:

Mijn moeder probeert model 101-6 te breien, maar loop tegen het volgende probleem:Volgens de gegevens zou ik 112 steken moeten opzetten en daarmee de boord breien. Daarna breien volgens de telpatronen: 3 av, M 1 = 3 st. + 8 av. - M2 = 12 st. + 8 av. – M1 = 3 st. + 8 av – M3 = 26 st. + 8 av - M4 = 3 st. – 8 av - M5 = 12 st. + 8av - M4 = 3 st. – 3 av. Totaal 116 st. Wat doe ze fout?

DROPS Design 02.04.2015 kl. 09:37:

Waar hebt u 112 st vandaan? In het patroon staat: Zet 116-122-128-134-140 st op met rondbreinld 4.5 mm en Silke-Alpaca. Als u bijvoorbeeld maat S hebt gekozen, dan klopt 116 st precies.

Ruth 13.03.2015 - 21:36:

I also love the shrug. In the instructions what do you mean by "(adjust to a hole repeat vertically)"?

DROPS Design 17.03.2015 kl. 08:50:

Dear Ruth, adjust to a whole repetition of M2/M3/M5. Happy knitting!

Irene 24.07.2014 - 06:31:

3rd row in M4 work: K1, double YO, slip 1, K1, psso, K1. on 4th row in M4 work: P1, work first YO purlwise and drop the 2nd YO, P1.

Irene 20.07.2014 - 12:47:

Hi, As I am working on M.4. 1st row: work only P1 yo and drop the other. Am I right? How can I work on 2nd, 3rd and 4th row for M.4? Good day!

DROPS Design 23.07.2014 kl. 09:08:

Dear Irene, on 1st row in M4 work: double YO, slip 1, K1, psso, K1 (M4 = 3 sts), on 2nd row, P2, work first YO purlwise and drop the 2nd yo (= 3 sts). Happy knitting!

Diane 11.06.2014 - 17:27:

After you complete the ribbing at the start of the pattern, do you always Purl the 8 stitches in between the chart instructions for the both Right side and wrong side of this pattern.

DROPS Design 12.06.2014 kl. 08:39:

Dear Diane, the P8 worked between each diagram are worked P from RS and K from WS (reverse stockinette). Happy knitting!

Antje 09.02.2014 - 14:54:

Hallo, Ich habe diese Anleitung gefunden und finde sie wunderschön. Allerdings ist diese hier angegebene Wolle nicht mehr verfügbar. Welche Wolle wäre eine Alternative? Wäre die Drops Alpaka eine Alternative - wenn ja einfädig oder zweifädig? Danke für die Rückinfo. Viele Grüße Antje

DROPS Design 10.02.2014 kl. 09:36:

Liebe Antje, Sie finden eine ganze Reihe von Alternativen unter dem Stichwort "GARNALTERNATIVEN" in dem grauen Balken neben dem Foto.

Andrea 26.01.2014 - 12:02:

I love this shrug! Although i would like to make it with a little bit longer sleeve. Is this possible by modifying the number of stiches dec and inc? Thank you in advance :)

Susy 06.01.2014 - 20:45:

Is there a mistake in the first row of the instructions, after ribbing? The stitches should add to 116 (I'm knitting the small) and they only add to 112, as a result you end up with 4 stitches left. I'm taking care of the problem by P9 instead of P8 four times symmetrically along the row but please rectify. It could save time to someone else. It took me precious time to realize that it wasn't me making a mistake. Thnx

DROPS Design 07.01.2014 kl. 09:25:

Dear Suzy, no of sts match to pattern, in size S you work : P3, M.1 (= 3 sts), P 8, M.2 (=12 sts), P 8, M.1 (=3 sts), P 8, M.3 (=26 sts), P 8, M.4 (=3 sts), P 8, M.5 (= 12 sts), P 8, M.4 (=3 sts), P3 = 116 sts - You then cast off 2 sts each side = 116 - 4 = 112 sts. Happy knitting!

Anya 09.06.2013 - 07:22:

Hello, I have a question about the chart. The instructions for the double YO say that on the returning row, "knit only 1 yo and drop the other." But often on the returning row I am purling (for ex. in the second row of M.4 / M.1). So should I PPK or PPP? In other words, are the Double YO instructions correct in saying that on the returning row I should always "knit only 1 yo" or should I rather "work (whether knit or purl) only 1 yo" on the returning row? Thank you so much for clarifying.

DROPS Design 10.06.2013 kl. 08:54:

Dear Anya, after the double yo in M1/M4 you will purl all sts, ie work only 1 yo and drop the 2nd one. Happy knitting!

Edna 21.02.2013 - 18:30:

I have never read a chart before. Do you read from right to left and bottom to top? The instructions state knit from RS: P3, M.1 but chart says P from RS and knit from WS. I am confused.

DROPS Design 22.02.2013 kl. 12:04:

Dear Edna, correct, diagram is read from RS from right to the left and from WS from left to the right. When it says : P3, M1, P8-9-10-11-12 (see size),etc... you have to work the 3 sts from diagram M1 bewteen the P3 and P 8-9-10-11-12. Symbol for K from RS is white square, symbol for P from RS is a "-". Happy knitting!

Kommentere opskrift DROPS 101-6