DROPS / 81 / 11

Summer Catch by DROPS Design

Hulstrikket DROPS bluse i "Ice"

Størrelse: S - M - L - XL - XXL
Materialer: DROPS Ice fra Garnstudio
400-450-500-550-600 gr f.nr 03, lys blå.

DROPS Pinde nr 10.

Pga mønsteret bliver tøjet meget elastisk,
det vil blive ca 5 cm videre end angivet på måleskitsen når det tages på.

8 m x 13 p på p 10 i Mønster = 10 x 10 cm.

Mønster for- og rygstk:
1.p (retsiden): * 2 r sm, slå om *, gentag fra *-* frem til 1 m før midt-m, 3 r, * slå om, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes r, 1r, løft den løse m over *, gentag fra *-* p ud.
2.p (vrangen): Strik vrang men første og sidste m strikkes ret.
3.p: 1 r, * 2 r sm, slå om *, gentag fra *-* frem til midt-m, 1 r, * slå om, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over *, gentag fra *-* til der er 1 m tilbage som strikkes ret.
4.p: Strikkes som 2.p.

V-hals: Der lukkes af til V-hals efter diag M.1 - m på hver side af diag strikkes som før. OBS: Aflukningen starter først på 5.p i diag, der lukkes den midterste m af. Mønsteret ses fra retsiden og alle aflukninger sker derfor fra retsiden. OBS: Når der er lukket af på skulderen i den ene side strikkes 1.p i den anden side fra midt foran. Start med at samle 1 m op i den m som blev lukket af og strik denne sammen med 1.m på p. Dette gøres for at der ikke skal blive et hak nederst i V-halsen.

Mønster-ærme: Se diag M.2

Forstk: Slå 31-35-39-43-47 m op på p 10 med Ice og strik 1 p ret fra vrangen. Sæt 1 mærketråd i den midterste m. Videre strikkes Mønster-for-og rygstk - se forkl ovenfor. Husk på strikkefastheden! Når arb måler 35-36-37-38-39 cm lukkes der 1 m i hver side og på næste p slåes der 1 m op i hver side igen - dette markerer hvor ærmegabet starter. Når arb måler ca 36-38-40-42-44 cm - afpas efter 4.p i mønsteret - lukkes der af til V-hals efter M.1 - se forkl over. Efter M.1 er der 8-10-12-14-16 m tilbage på hver skulder, luk af. Arb måler ca 54-56-58-60-62 cm.

Rygstk: Slå op og strik som forstk, men der lukkes ikke til V-hals efter M.1. Strik til arb måler 52-54-56-58-60 cm – afpas efter 1 p fra retsiden. På næste p strikkes der ret fra vrangen over de midterste 19 m (de øvrige i vrang fra vrangen og kantm som før). Derefter lukkes de midterste 15 m af til hals (luk lidt stramt ellers bliver halsen for vid når blusen tages på) På næste p lukkes de resterende 8-10-12-14-16 m på hver skulder. Arb måler ca 54-56-58-60-62 cm.

Montering: Sy skuldersømmene.

Ærme: Der strikkes m op langs ærmegabet således at ærmet strikkes ovenfra og ned.
Strik 30-32-34-36-38 m op i yderste m langs hele ærmegabet. Strik M.2 med 1 kantm i hver side (1.p i mønst = vrangen). Når arb måler 2 cm lukkes der 1 m i hver side på hver 7.-6,5.-5,5.-5.-4. cm totalt 6-6-7-7-8 gange = 18-20-20-22-22 m. OBS: Sørg for at mønst stemmer efterhånden som der lukkes, de m som ikke går op strikkes i glatstrik. Når ærmet måler 53-51-49-47-45 cm strikkes 1 p ret fra vrangen før der lukkes løst af. OBS: Ærmet skal være kortere i de større str fordi ryg- og forstykke er videre.

Montering: Sy ærme- og sidesøm i et i yderste led af yderste m.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Mønster-ryg-&forstk:
1.p (retsiden): *2 r sm, 1 omslag*, gentag fra *-* til 1 m før midt-m, 3 r, *1 omslag, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over*, gentag fra *-* p ud.

Opdateret online: 12.02.2007

Diagram

= r fra retsiden, vr fra vrangen
= vr fra retsiden, r fra vrangen
= 2 r sm, 1 oms
= 1 oms, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1r, løft den løse m over.
= 2r sm
= Tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1r, løft den løse m over.

Kommentarer (10)

Skriv din kommentar her!

Barbara 18.09.2017 - 15:15:

Czy jest szansa, że ten wzór pojawi się w języku polskim?

DROPS Design 19.09.2017 kl. 17:06:

Witaj Barbaro, tłumaczenie pojawi się na stronie przed końcem tygodnia. Pozdrawiam!

María Elena Aguilar Olvera 26.02.2016 - 20:53:

Me gustarìa entender bien como se empieza y como se hace la parte de enfrente, gracias por la ayuda que me puedan dar... besos!

DROPS Design 01.03.2016 kl. 10:45:

Hola Maria Elena, el jersey se comienza por el delantero, montando el nº de pts necesarios para tu talla: 31(talla S)-35 (M)-39(L)-43(XL)-47(XXL). Trabajar ahora una fila de derecho sobre esos pts (esta fila sería el Lado Revés) y después se comienza a trabajar siguiendo el patrón del cuerpo que viene explicado más arriba.

Diane 09.02.2016 - 22:41:

I'm not sure I understand how the sleeve is to be knit? I've picked up my stitches, but I don't understand the pattern now.....What is the row by row pattern for the sleeve? I understand the decreases, but not what to do on each row.... Thanks....

DROPS Design 10.02.2016 kl. 10:14:

Dear Diane, sleeves are worked following diagram M.2 - work 1st row in M.2 from WS (= P all sts) and on next row from RS work the eyelet as shown in diagram. See also this video when working A.4 there. Happy knitting!

Mary 19.05.2015 - 10:25:

Hallo! I'd like to knit this pattern with Bomull-lin.Since this yarn is less elastic, which width would you recommend for medium size? Thank you!

DROPS Design 19.05.2015 kl. 11:41:

Dear Mary, this pattern is worked in Ice which belongs to group E - click here to find alternatives, and remember your DROPS store will give you all tips & advices to help you choosing yarn if required. Happy knitting!

Anna-bella 15.11.2014 - 17:14:

Welche Nadelstärke ist für die Wolle angegeben? Und welche Lauflänge hat sie auf wie viel Gramm? (LL/Gr). Danke

DROPS Design 15.11.2014 kl. 17:35:

Die Maschenprobe finden Sie oben nebem dem Foto. Sie müssen immer die Nadelstärke verwenden, die Sie benötigen, um die Maschenprobe zu erreichen. Die Garnqualität Ice ist nicht mehr erhältlich, sie hatte eine LL von 45g/50m und gehörte zur Garngruppe E. Sie können als Alternativgarne also die Garne der Gruppe E verwenden, müssen aber beachten, dass Sie die Garnmenge entsprechend der LL des Alternativgarns neu ausrechnen müssen.

Plomp 25.02.2014 - 14:22:

Dikte van ice blue

J. Lariviere 28.03.2013 - 02:20:

Bonjour, j'essaie de tricoter ce modèle mais le fait de tricoter 3 m end au centre au rg1 et 1 m end au centre au rg3 il me semble que ça ne fait pas comme le modèle, dites-moi est-ce bien exacte, j'ai l'impression qu' il y a un erreur . Merci j'adore votre site c'est un plaisir!

DROPS Design 28.03.2013 kl. 09:25:

Bonjour Madame Lariviere, et merci. Le diagramme est correct ainsi, toutefois, il faut parfois attendre quelques rangs avant de pouvoir avoir le rendu de la photo. N'hésitez pas à vous inscrire sur le forum Drops pour toute aide complémentaire. Bon tricot !

Devaud 06.12.2012 - 11:46:

Bonjour, ces derniers temps j' ai effectuer de nombreux modèles de votre site, tous sans problèmes mais l'explication de celui- ci est fausse dès le début et impossible à réaliser.

DROPS Design 06.12.2012 kl. 14:04:

Bonjour Madame Devaud, effectivement il y avait une erreur au 3ème rang : on doit tricoter : 1 m end, *2 m ens à l'end, 1 jeté* jusqu'à la m centrale, puis 1 m end, et *1 surjet simple, 1 jeté* jusqu'à la dernière m. Bon tricot !

Elizabeth 07.03.2007 - 07:57:

In the pattern-body Row 1... after knit 3 at centre...it continues *yo, slip 1 st as if to knit, (then here is missing the instruction to knit 1), then psso* can you confirm this?

Marijo Forssel 13.09.2006 - 15:58:

monissa ohjeissa joissa on pitsineuletta,ei ole kaikkia merkkejä selitetty kunnolla ja joissain myös merkkien järjestys on eri kuin alkuperäisissä.tämä sekoittaa koko homman:D

Kommentere opskrift DROPS 81-11