DROPS / 98 / 24

DROPS 98-24 by DROPS Design

Virkad DROPS basker med pongpong och vantar i ”Alpaca” och ”Vivaldi”. Stl S-L

Tags: basker, mössor, set, vantar,
Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

Basker:
Storlek: one-size
Garnåtgång: DROPS Alpaca från Garnstudio
50 gr nr 7139, grågrön
och använd: DROPS Vivaldi från Garnstudio
50 gr nr 21, grön

DROPS Virknål nr 5 - eller det nål.nr du måste ha för att få 14 st i bredden och 8½ varv på höjden med 1 tråd av varje kvalitet på 10 x 10 cm.

Virkinfo: Första st i början på varje v med st ersätts med 3 lm. Varje v med st avslutas med 1 sm i 3:e lm i början på v. Första fm i början på varje v med fm ersätts med 1 lm. Varje v med fm avslutas med 1 sm i lm i början på v.
Virka bara genom den bakersta m-bågen i fm (inte genom hela m).

Ihopvirkning av fm:
Virka ihop 2 fm till 1 fm så här:
Virka 1 fm, men vänta med sista omslaget och genomdragning (= 2 m på nålen), virka nästa fm men nu dras sista omslaget genom alla 3 m på nålen - det är nu minskat 1 fm.

Basker: Virka 4 lm med nål 5 och med 1 tråd av varje kvalitet (= 2 trådar) och slut dem till en ring med 1 sm i 1:a lm.
varv 1: Virka 8 st om ringen - läs Virkinfo!
varv 2: Virka 2 st i varje st = 16 st.
varv 3: * 1 st i första st, 2 st i nästa st *, upprepa *-* v runt = 24 st.
varv 4: * 1 st i var och en av de 2 första st, 2 st i nästa st *, upprepa *-* = 32 st.
varv 5: * 1 st i var och en av de 3 första st, 2 st i nästa st *, upprepa *-* = 40 st.
varv 6: * 1 st i var och en av de 4 första st, 2 st i nästa st *, upprepa *-* = 48 st.
varv 7: * 1 st i var och en av de 5 första st, 2 st i nästa st *, upprepa *-* = 56 st.
varv 8-13: Virka som innan med 1 m mer mellan varje ökning (dvs det ökas 8 st per v) = 104 st (arb ska nu mäta ca 30 cm i diameter.
varv 14-18: Virka 1 st i varje st = 104 st.
Nu virkas det fm som det förkl nedan - läs även Virkinfo ovan!
varv 19: * Virka 6 fm, sedan virkas den 7:e och 8:e fm ihop (se förkl ”ihopvirkning av fm” ovan) *, upprepa *-* = 91 fm.
varv 20: Virka 1 fm i varje fm.
varv 21: * Virka 5 fm, sedan virkas den 6:e och 7:e fm ihop *, upprepa *-* = 78 fm.
Nu virkas det 1 fm i varje fm tills kanten med fm mäter ca 5 cm - klipp och fäst tråden.
Garnboll: Gör en garnboll i Vivaldi med en diameter på ca 5 cm - se ev förkl på vår hemsida www.garnstudio.com.
Fäst bollen överst på baskern.

Vantar:
Storlek: S - M - L
Garnåtgång: Alpaca
50 gr nr 7139, grågrön
och använd: Vivaldi
50 gr nr 21, grön

DROPS Virknål nr 5 - eller det nål.nr du måste ha för att få 14 st i bredden och 8½ varv på höjden med 1 tråd av varje kvalitet på 10 x 10 cm.

Virkinfo: Virka runt med fm utan att avsluta varvet. Virka bara genom den bakersta m-bågen i fm (inte genom hela m).

Ihopvirkning av fm:
Virka ihop 2 fm till 1 fm så här:
Virka 1 fm, men vänta med sista omslaget och genomdragning (= 2 m på nålen), virka nästa fm men nu dras sista omslaget genom alla 3 m på nålen - det är nu minskat 1 m.

Vante: Virka 25-28-31 lösa lm med nål 5 och med 1 tråd av varje kvalitet (= 2 trådar) - lm-bandet ska mäta ca 18-20-22 cm, virka ev till önskad längd, detta kommer bli vantens omkrets - slut lm-bandet till 1 ring med 1 sm i 1:a lm. Virka 1 fm i varje lm = 25-28-31 fm. Fortsätt att virka fm runt - läs Virkinfo! När arb mäter 13-14-15 cm görs det en öppning för tummen genom att virka 5-5-6 lösa lm i början på v, hoppa över de följande 5-5-6 fm och fortsätt med fm runt som förut (öppningen för tummen kommer bli ca 4 cm, detta mått kan ändras genom att virka fler eller färre lm, hoppa då över motsvarande fm som det virkas lm).
På nästa v virkas det 1 fm i var och en av de 5-5-6 lm som virkades till tum-öppning = 25-28-31 fm. Fortsätt runt tills arb mäter 22-24-26 cm, ev till önskad längd (det återstår ca 2 cm till färdigt mått). Nu minskas det genom att virka ihop fm 2 och 2 varvet runt – läs ihopvirkning av fm ovan = 13-14-16 fm.
Virka 1 v utan att minska, sedan virkas det 1 v samtidigt som det minskas på samma sätt igen = 7-7-8 fm. Virka 1 v till med minskn på samma sätt = 4-4-4 fm kvar. Tråckla tråden genom de resterande m och drag åt, fäst ordentligt.

Tumme: Virka 10-10-12 fm runt öppningen på tummen (1 fm i var och en av de 5-5-6 som hoppades över och 1 fm i var och en av de 5-5-6 lm som virkades). Virka fm runt som förut genom att virka genom de bakersta m-bågarna. När tummen mäter ca 5-5-6 cm (ev till önskad längd) virkas det 1 v samtidigt som det minskas genom att virka ihop fm 2 och 2 = 5-5-6 fm kvar. Tråckla tråden genom de resterande m och drag åt, fäst ordentligt.
Virka 1 vante till.

Van Den Doorn 26.01.2019 - 19:06:

Bonjour, Je souhaite faire ce beret avec la laine Eskimo. Est-ce possible ? Avez-vous quelques conseils ( nombre de mailles , rangs , crochet adapté au modèle ? ) Merci

DROPS Design 28.01.2019 kl. 07:46:

Bonjour Mme Van Den Doorn, pour ce beret vous avez besoin du groupe de fils D (A+C=D), Eskimo est du grupe E. Cela exigera plus de modifications. Je vous conseille de demander dans le magasin ou vous achetez la laine DROPS. Bon travail!

Plet 22.11.2013 - 11:14:

Merci c'est bien ce que je pensais merci encore

Marieco 21.11.2013 - 01:27:

Bonjour, est ce qu'il n'y a pas une erreur pour écouler les mailles serrés, il y a une petite astérix , et je trouve que pour des mailles serrées il y a beaucoup de jetés etc merci de votre réponse cordialement MC

DROPS Design 21.11.2013 kl. 08:53:

Bonjour Marieo, pour diminuer 1 ms, procédez comme dans la vidéo ci-dessous. Bon crochet!

W Reijnoudt 06.11.2013 - 21:50:

In het patroon bij info haken staat dat het 1e stokje vervangen moet worden door een losse. Ik neem aan dat dit moet zijn: 3 lossen (vervanging van een stokje)?

DROPS Design 07.11.2013 kl. 14:29:

Hoi. Je hebt gelijk - de 3 miste hier. Ik heb het toegevoegd. Bedankt.

TROIS 24.10.2013 - 18:47:

Bonjour, j'ai fait l'échantillon 2 fois, crochet N° 5 et 4,5, et je ne trouve pas les mêmes mesures (mêmes laines)en nombres de rang je suis au max à 6 et 6,5 rangs, j'ai aussi regardé la vidéo, et le point qui est montré est la bride et non la double bride qui est préconisé. il y aurait il une erreur ?? j'aimerai tant faire ce beret. merci pour votre aide. Nathalie

DROPS Design 24.10.2013 kl. 21:27:

Bonjour Mme Trois, ce modèle contenait différentes erreurs et il a été ré-écrit - une nouvelle impression est recommandée. Le béret se commence effectivement en brides avec une bordure de ms. L'échantillon est de 14 brides x 8.5 rangs = 10 x 10 cm. Si vous n'avez pas le bon nombre de rangs en hauteur, essayez avec un crochet plus petit/plus gros. Bon crochet!

Elin 18.08.2006 - 18:46:

Snälla snälla, mönstret till denna, helrätt i höst!!

G van Winkel 14.08.2006 - 10:58:

Z-243

anna 08.08.2006 - 22:26:

En fantastiskt fin basker som jag absolut vill ha!!!

helena Andersson 01.08.2006 - 09:52:

fin basker och härliga vantar

22.07.2006 - 13:46:

Vilken härlig basker !

Kommentér oppskrift DROPS 98-24