DROPS Baby / 14 / 20

Daisy Meadow by DROPS Design

Heklet DROPS babyteppe i 2 tråder ”Alpaca”

Mål: ca 65 x 80 cm
Materialer: DROPS Alpaca fra Garnstudio
250 gr f.nr 0100, natur

DROPS Heklenål nr 4,5 - eller den nålen du må ha for at 1 rute skal måle ca 14 x 14 cm heklet med 2 tråder Alpaca.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: rute, mønster/teknik: hullmønster, type oppskrift: babyteppe,

Teppet består av 20 ruter som er heklet sammen til et teppe.
1 Rute:
Hekle 4 lm på nål 4,5 med 2 tråder Alpaca og sett dem til en ring med 1 kjm.
1.omg: 3 lm (= 1 st), * 1 lm, 1 st om ringen *, gjenta fra *-* totalt 7 ganger og avslutt med 1 lm og 1 kjm i 3.lm på beg av omg (= 8 st på omg).
2.omg: 3 lm (= 1 st), * 3 lm, 1 st i neste st *, gjenta fra *-* totalt 7 ganger og avslutt med 3 lm og 1 kjm i 3.lm på beg av omg (= 8 st på omg).
3.omg: Hekle slik i hver lm-bue: 1 fm, 1 lm, 1 st, 1 lm, 1 dbl-st, 1 lm, 1 dbl-st, 1 lm, 1 st, 1 lm og 1 fm. Avslutt med 1 kjm i 1.fm på beg av omg (= 8 blader på omg).
4.omg: 4 lm (= 1 dbl-st = 1. hjørne), * 5 lm, 1 fm på toppen av neste blad (mellom de 2 dbl-st), 4 lm, 1 fm på toppen av neste blad, 5 lm, 1 dbl-st mellom de 2 fm mellom 2 blader *, gjenta fra *-* totalt 4 ganger men avslutt med 1 kjm i 4.lm som ble heklet på beg av omg (istedenfor 1 dbl-st mellom 2 blader) = 12 buer rundt ruten med 1 dbl-st i hvert hjørne.
5.omg: I hjørnets dbl-st hekles det slik: 4 lm (= 1 dbl-st), 2 lm, 1 tredbl-st, 2 lm og 1 dbl-st. Videre hekles det 4 dbl-st i hver bue og 1 dbl-st på toppen av hvert blad. I dbl-st i de resterende 3 hjørnene hekles det 1 dbl-st, 2 lm, 1 tredbl-st, 2 lm og 1 dbl-st. Avslutt omg med 1 kjm i 4.lm på beg av omg. Klipp og fest trådene.

Montering: Hekle rutene sammen som vist i Diag.1 (dvs det festes med 1 fm i ca hver 3. dbl-st). Rutene hekles først sammen på langs og deretter på tvers med 4 ruter i bredden og 5 rader i høyden.

Heklet kant: Hekle en avsluttende omg med lm-buer rundt hele teppet på nål 4,5 med 2 tråder Alpaca slik: 1 fm i tredbl-st i hjørnet,* 6 lm, hopp over ca 2 dbl-st, 1 fm i neste dbl-st *, gjenta fra *-* og avslutt med 6 lm og 1 kjm i første fm på beg av omg - pass på at det festes med 1 fm i hver tredbl-st i de 2 hjørnene i hver rute.