DROPS / 85 / 6

King's Cable by DROPS Design

Strikket bluse til herre, med snoninger i DROPS Alaska og DROPS Alpaca.

Størrelse: (12/14 år) S/M - L - XL - XXL
Materialer: DROPS Alaska fra Garnstudio
(600) 750-800-900-1000 gr f.nr 49, lys brun
og brug: DROPS ALPACA fra Garnstudio
300-350-400-450-500 gr nr 607, lys brun

DROPS Pinde nr 5 og 6.
DROPS Lille rundp nr 5 (til hals).

Kommentarer (71)

100% Uld
fra 11.95 kr /50g
DROPS Alaska uni colour DROPS Alaska uni colour 11.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Alaska mix DROPS Alaska mix 11.95 kr /50g

Strikkefasthed: P.nr er vejledende! 13 m x 18 p med 1 tråd af hver kvalitet på p 6 og glatstrik = 10 x 10 cm.

Rib: * 3 r, 3 vr *, gentag fra *-*.

Mønster: Se diag M.1 og M.2. Diag viser mønst set fra retsiden.

Retstrik (frem og tilb): 1.p: Ret, 2.p: Ret.

Forstk: Tallene i ( ) gælder den mindste str. Slå (60) 66-72-78-84 m op (inkl 1 kantm i hver side) på p 5 med 1 tråd Alaska + 1 tråd Alpaca og strik Rib således (1.p = retsiden):

Str 12/14 år: 1 kantm, * 3 vr, 3 r *, gentag fra *-* totalt 2 gange, M.1 (= 34 m), * 3 r, 3 vr *, gentag fra *-* totalt 2 gange og slut af med 1 kantm.
Str S/M: 1 kantm, * 3 r, 3 vr *, gentag fra *-* totalt 2 gange, 3 r, M.1 (= 34 m), * 3 r, 3 vr *, gentag fra *-* totalt 2 gange og slut af med 3 r og 1 kantm.
Str L: 1 kantm, * 3 vr, 3 r *, gentag fra *-* totalt 3 gange, M.1 (= 34 m), * 3 r, 3 vr *, gentag fra *-* totalt 3 gange og slut af med 1 kantm.
Str XL: 1 kantm, * 3 r, 3 vr *, gentag fra *-* totalt 3 gange, 3 r, M.1 (= 34 m), * 3 r, 3 vr *, gentag fra *-* totalt 3 gange og slut af med 3 r og 1 kantm.
Str XXL: 1 kantm, * 3 vr, 3 r *, gentag fra *-* totalt 4 gange, M.1 (= 34 m), * 3 r, 3 vr *, gentag fra *-* totalt 4 gange og slut af med 1 kantm.

Når M.1 er strikket 1 gang i højden (arb måler ca 6 cm) skiftes der til p 6 - der er nu taget 14 m ud i mønst = (74) 80-86-92-98 m. Fortsæt således: 1 kantm, (12) 15-18-21-24 m glatstrik, M.2 (= 48 m) og (12) 15-18-21-24 m glatstrik og 1 kantm. Husk på strikkefastheden. Når arb måler 12 cm tages der 1 m ud i hver side på hver (5.) 6.-7.-12.-12. cm totalt 4-4-4-3-3 gange = (82) 88-94-98-104 m. Når arb måler (35) 43-44-45-46 cm lukkes der af til ærmegab i hver side på hver 2.p: 3 m (1) 1 gang, 2 m (1) 0-1-1-2 gange og 1 m (2) 1-2-4-4 gange = (68) 80-80-80-82 m. Når arb måler (50) 59-61-63-65 cm tages der 14 m ind jævnt fordelt over de midterste 48 m. På næste p lukkes de midterste (14) 16-16-16-18 m af til hals. Videre lukkes der på hver side af halsen på hver 2.p: 2 m 1 gang og 1 m 2 gange = (16) 21-21-21-21 m tilbage på hver skulder. Luk af når arb måler 56-66-68-70-72 cm.

Rygstk: Slå 59-65-71-77-83 m op på p 5 med 1 tråd Alaska + 1 tråd Alpaca og strik Rib således:

Str 12/14 år + L + XXL: 1 kantm, * 3 r, 3 vr *, gentag fra *-* og slut af med 3 r og 1 kantm.
Str S/M + XL: 1 kantm, * 3 vr, 3 r *, gentag fra *-* og slut af med 3 vr og 1 kantm.

Når arb måler 6 cm - afpas således at der strikkes lige mange p i ribben som på forstk - skiftes til p 6 og der fortsættes med glatstrik over alle m. Når arb måler 12 cm tages der ud i hver side som på forstk = (67) 73-79-83-89 m. Luk af til ærmegab som på forstk = (53) 65-65-65-67 m og strik videre til arb måler (54) 64-66-68-70 cm. Nu lukkes de midterste (19) 21-21-21-23 m af til hals. Videre lukkes der 1 m på næste p mod halsen = (16) 21-21-21-21 m tilbage på hver skulder. Luk af når arb måler (56) 66-68-70-72 cm.

Ærme: Slå (32) 32-38-38-38 m op (inkl 1 kantm i hver side) på p 5 med 1 tråd Alaska + 1 tråd Silke-Tweed og strik Rib med 1 kantm i hver side. Når arb måler (6) 8 cm skiftes til p 6 og der fortsættes med glatstrik.

Når arb måler (10) 12-10-13-14 cm tages der 1 m ud i hver side på hver (3,5.) 3.-3,5.-3.-2,5. cm totalt (10) 12-11-12-14 gange = (52) 56-60-62-66 m. Når ærmet måler (46) 48-49-50-50 cm lukkes der af til ærmekuppel i hver side på hver 2.p: 4 m (1) 1 gang, 3 m (1) 1 gang, 2 m (1) 1-2-2-2 gange og 1 m (3) 1-1-2-2 gange, videre lukkes der 2 m i hver side til arb måler (54) 54-58-59-61 cm, derefter lukkes der 3 m 1 gang i hver side. Luk de resterende m af, arb måler ca (55) 55-58-60-62 cm.

Montering: Sy skuldersømmene.

Hals med rullekant: Strik ca 60 til 78 m op (delbart med 6) rundt i halsen på lille rundp 5 med 1 tråd Alaska + 1 tråd Silke-Tweed. Strik Rib i (12) 12-14-14-14 cm og luk løst af i Rib.

Strik ca 56 til 72 nye m op på 1.p af ribben på lille rundp 5 med 1 tråd Alaska + 1 tråd Silke-Tweed og strik 3 omg glatstrik (= rullekant). Luk løst af - for at rullekanten ikke skal stramme i aflukningskanten laves der et omslag efter ca hver 8. m samtidig med at der lukkes af.

Sy ærmerne i. Sy ærme- og sidesøm i et indenfor 1 kantm.

Diagram

= ret fra retsiden, vrang fra vrangen
= vrang fra retsiden, ret fra vrangen.
= ingen m endnu (spring over denne rude).
= tag 1 m ud ved at strikke 2 m i 1 m.
= 2 m på hj.p foran arb, 2 r, 2 r fra hj.p.
= 2 m på hj.p bag arb, 2 r, 2 r fra hj.p.
= 4 m på hj.p foran arb, 4 r, 4 r fra hj.p.
= 4 m på hj.p bag arb, 4 r, 4 r fra hj.p.
= 2 m på hj.p bag arb, 4 r, 2 r fra hj.p.
= 4 m på hj.p foran arb , 2 r, 4 r fra hj.p.
= 2 m på hj.p bag arb, 4 r, 2 vr fra hj.p.
= 4 m på hj.p foran arb, 2 vr, 4 r fra hj.p.

Ellen Weckx 23.05.2019 - 08:43:

Goedemiddag, Ik ben momenteel de mouwen aan het breien (maat L). Als ik de instructies volg, staat er dat er dat ik om de 3,5 cm moet meerderen met 11 steken aan de weerskanten maar als ik dit doe, krijg ik hele brede mouwen. Als ik het goed begrepen heb, is de totale breedte van één mouw, 48 cm ( gedeeld door 2 = 24 cm als je het dubbel vouwt). Ik vraag me af of deze omschrijving wel klopt?

LAURE 14.03.2019 - 15:24:

Bonjour, comment faire pour avoir les explications en français. Merci

DROPS Design 14.03.2019 kl. 16:15:

Bonjour Laure, changez simplement la langue en cliquant sur la flèche sous la photo et sélectionnez "français". Bon tricot!

Esther De Vries 06.02.2019 - 13:58:

Waarom is het zwarte ruitje er? als hij toch niet meetelt

DROPS Design 08.02.2019 kl. 16:35:

Dag Esther,

Het hokje is zwart gemaakt om aan te geven dat het geen steek is. De witte hokjes zijn wel een steek. De zwarte hokjes sla je dus gewoon over als of die er niet staat en je gaat verder met het volgende hokje.

Caterina 31.01.2019 - 11:06:

Buongiorno e grazie x i modelli gratuiti xo ho notato che se il campione da 13 maglie misura 10 cm x avere 50 cm x una misura 12/14 dovrebbero essere 65 le maglie e non 74 x poi arrivare a 82 con gli aumenti... Con le spiegazioni ci ritroveremo con in più 10 centimetri in piu

Caterina 31.01.2019 - 11:05:

Buongiorno e grazie x i modelli gratuiti xo ho notato che se il campione da 13 maglie misura 10 cm x avere 50 cm x una misura 12/14 dovrebbero essere 65 le maglie e non 74 x poi arrivare a 82 con gli aumenti... Con le spiegazioni ci ritroveremo con in più 10 centimetri in piu

Natalia 20.01.2019 - 22:25:

Jeg kommet til halsen. Forstår ikke hvordan jeg opprettholder mønster om jeg skal felle hver 4. maske i midten? Når jeg ser på bildet, de ytterste flettene går fin til skuldre. Kan dere forklare det på et bedre måte?

DROPS Design 29.01.2019 kl. 07:54:

Hei Natalia. Du feller ikke hver 4. maske i midten. Først feller du 14 masker jevnt fordelt over de 48 maskene i M.2. På neste omgang feller du av de midterste (14) 16-16-16-18 maskene, og du strikker hver skulder ferdig for seg - du strikker fortsatt M.2 over de maskene som er igjen. Du fortsetter å felle av mot halsen (slik at halsåpningen blir rund). Du feller på hver 2.pinne slik: 2 masker 1 gang, 1 maske 2 ganger = 3 masker felt på hver skulder, over 6 pinner. Av de 48 maskene i M.2 har du felt slik: 14 masker jevnt fordelt, (14) 16-16-16-18 masker, 3 masker på hver skulder = 14-12-12-12-10 masker igjen av M.2: (7)-6-6-6-5 masker M.2 på hver skulder. God fornøyelse.

Veronique 15.11.2018 - 16:53:

Bonjour, pour une taille L homme combien de pelotes pour alpaga et alaska?

DROPS Design 15.11.2018 kl. 20:29:

Bonjour Veronique, dans la taille L il vous faut 15 pelotes de DROPS Alaska et 7 pelotes de DROPS Alpaca. Bon tricot!

Claudine 26.10.2018 - 16:57:

Bonjour Si J'ai bien compris les explications du col, 1, je relève des m sur l'encolure, je tricote 14 cm et je rabats 2, je relève à nouveau sur la même encolure des m que je tricote en jersey pendant 3cm, et je rabats Les 3 cms vont rouler sur eux mêmes alors ?

DROPS Design 29.10.2018 kl. 07:31:

Bonjour Claudine, c'est tout à fait ainsi que l'on tricote les 2 bordures d'encolure. Bon tricot!

Chantal B 17.10.2018 - 03:42:

Bonjour je suis à rabattre les mailles pour les emmanchures et je ne comprends pas. Rabattre trois maillesven même temps ? Merci de votre aide

DROPS Design 17.10.2018 kl. 08:08:

Bonjour Chantal, quand on doit rabattre 1 fois 3 m pour les emmanchures, on rabat les 3 premières mailles au début de chacun des 2 rangs suivants (= sur l'endroit et sur l'envers = 3 m rabattues de chaque côté) ainsi: tricotez les 2 premières m, passez la 1ère m par-dessus la 2ème (= il reste 1 m sur l'aig. droite), *tricotez la m suivante, passez la 1ère m par-dessus la dernière m*, répétez encore 1 fois de *-* = vous avez rabattu 3 m. Bon tricot!

Chantal B 02.10.2018 - 13:25:

Bonjour, pouvez vous m'expliquer ce que veux dire la ligne sous le diagramme svp34 m blir......

DROPS Design 02.10.2018 kl. 15:56:

Bonjour Chantal B., bien volontiers: on a 34 m dans M.1 puis on va augmenter au dernier rang de M.1 et on aura ainsi 48 m dans M.1. Bon tricot!

Kommentere opskrift DROPS 85-6