DROPS / 85 / 9

DROPS 85-9 by DROPS Design

Strikket sweater til herre, med sjalskrave i 2 tråde DROPS Highlander

Tags: bluser, sjalskrave,

Størrelse: (12/14 år) S/M - L -XL - XXL
Materialer: DROPS Highlander fra Garnstudio
(250) 300-350-350-400 gr f.nr 12, beige
(150) 200-200-250-250 gr f.nr 04, oliven
(50) 50-100-100-100 gr f.nr 03, sennep
(50) 50 - 50 - 50-100 gr f.nr 11, turkisblå
50 gr i alle str i følgende farver:
f.nr 15 orange, f.nr 13 brun og f.nr 06 blå.

DROPS Pinde og Rundp nr 15.

Strikkefasthed: P.nr er vejledende! 6 m x 8 p med 2 tråde på p 15 og glatstrik = 10 x 10 cm.

Rib: * 2 r, 2 vr *, gentag fra *-*

Retstrik (frem og tilb): 1.p: Ret, 2.p: Ret.

Mønster: Se diag M.1, M.2, M.3, M.4 og M.5. Hele mønst strikkes i glatstrik.

Forstk: Tallene i ( ) gælder den mindste str. Slå (28) 30-32-34-36 m op på p 15 med 1 tråd oliven + 1 tråd beige og strik Rib således:
Str S/M + XL: * 2 r, 2 vr *, gentag fra *-*, slut af med 2 r.
Str 12/14 år + L + XXL: * 2 r, 2 vr *, gentag fra *-*.
Når Ribben måler (6) 7 cm fortsættes der med glatstrik - samtidig på 1.p efter ribben justeres m-ant til 27-29-31-33-35 m. Husk på strikkefastheden! Når arb måler (7) 8-10-11-13 cm strikkes M.1, videre fortsættes der med 1 tråd oliven + 1 tråd blå til arb måler (17) 20-22-24-26 cm, derefter strikkes (M.4) M.2. Videre fortsættes der med 1 tråd orange + 1 tråd beige til arb måler (45) 54-56-58-60 cm. Derefter strikkes der med 1 tråd oliven + 1 tråd beige til færdig mål. Samtidig når arb måler 15 og 24 cm tages der 1 m ud i hver side = 31-33-35-37-39 m. Når arb måler (35) 44-45-47-48 cm lukkes der af til ærmegab i hver side på hver 2.p: 2 m 1 gang og 1 m (1) 0-0-1-1 gang = (25) 29-31-31-33 m. Når arb måler (47) 56-58-60-62 cm lukkes de midterste (5) 7 m løst af til hals. Luk derefter af på hver side af halsen på hver 2.p: 1 m 2 gange = (8) 9-10-10-11 m tilbage på hver skulder. Luk af når arb måler (56) 66-68-70-72 cm.

Rygstk: Slå op som på forstk og strik Rib således:
Str S/M + XL: 2 vr, *2 r, 2 vr*, gentag fra *-*.
Str 12/14 år + L + XXL: * 2 r, 2 vr *, gentag fra *-*.
Fortsæt som på forstk. Luk af til ærmegab som på forstk og strik videre til arb måler (54) 64-66-68-70 cm. Nu lukkes de midterste (7) 9 m løst af til hals. Videre lukkes der 1 m på næste p mod halsen = (8) 9-10-10-11 m tilbage på hver skulder. Luk de resterende m af, arb måler ca (56) 66-68-70-72

Ærme: Slå (12) 12-16-16-16 m løst op på p 15 med 1 tråd oliven + 1 tråd beige og strik Rib. Når ribben måler (8) 9 cm fortsættes der med glatstrik, samtidig på 1.p efter ribben justeres m-ant til (14) 14-14-15-15 m. Samtidig når arb måler (9) 10 cm strikkes (M.5) M.3, derefter fortsættes der med 1 tråd oliven + 1 tråd beige til færdig mål. Samtidig når arb måler (12) 14-15-15-16 cm tages der 1 m ud i hver side på hver (8.) 6,5. cm totalt (5) 6 gange = (24) 26-26-27-27 m. Når ærmet måler (46) 49-50-50-51 cm lukkes der af til ærmekuppel i hver side på hver 2.p: 3 m (1) 1 gang, videre lukkes der 2 m i hver side til arb måler (52) 54-55-57-58 cm, derefter lukkes 3 m (1) 1 gang i hver side. Luk de resterende m af, arb måler nu ca (54) 56-57-59-60 cm.

Montering: Sy skuldersømmene.

Hals: Strikkes frem og tilbage på rundp fra midt foran. Strik ca 24 til 32 m op (delbart med 4) rundt i halsen på p 15 med 1 tråd oliven + 1 tråd beige – Start til venstre for de (5) 7 lukkede m foran, og slut til højre for de (5) 7 lukkede m foran. Strik 1 p ret fra vrangen og 1 p ret fra retsiden. Derefter strikkes næste p således fra vrangen: 1 m retstrik, * 2 vr, 2 r *, gentag fra *-*, slut af med 2 vr og 1 m retstrik. Fra retsiden vil ribben da både starte og slutte mod midt foran med 1 m retstrik og 2 r. Når halskanten måler (8) 10 cm tages der 1 m ud i de 4 midterste rapporter fra 2 vr (set fra retsiden) til 3 vr (for at det ikke skal stramme i nakken) = 28 til 36 m. Fortsæt med r over r og vr over vr. Når halskanten måler (10) 12 cm lukkes der løst af i Rib. Læg højre del af halskanten over den venstre. Sy fra retsiden: Retstrik-m i højre side fast til lukkekanten midt foran. Sy fra vrangen: Retstrik-m i venstre side til indersiden af lukkekanten midt foran.

Sy ærmerne i. Sy ærme- og sidesøm i et i yderste led af yderste m således at sømmen ikke bliver tyk.

Diagram

= 1 tråd oliven og 1 tråd beige
= 1 tråd oliven og 1 tråd sennep
= 1 tråd oliven og 1 tråd blåturkis
= 1 tråd oliven og 1 tråd blå
= 1 tråd blåturkis og 1 tråd beige
= 1 tråd sennep og 1 tråd beige
= 1 tråd sennep og 1 tråd brun
= 1 tråd brun og 1 tråd orange
= 1 tråd orange og 1 tråd beige

Linda Ann Whittle 08.01.2019 - 20:14:

Good Day : I am wanting to knit the pattern drops 85-9 and it is saying the highlander wool in discontinued .. What wool can I substitute .I want to knit a men ex-lg . Thank-you

DROPS Design 09.01.2019 kl. 08:41:

Dear Mrs Whittle, that's correct DROPS Higlander is discontinued, you will find all informations to find an alternative here and more informations about the yarn and some suggestions there. Happy knitting!

Elin Gullesen Bratt 04.01.2018 - 19:29:

Jeg får ikke oppskriften til å stemme. Forstykket er dårlig forklart, eller det virker som om noen av setningene kan ha stokket seg?? Kan dere se på dette. Når skal jeg begynne å øke egentlig? Hvor mange masker skal str L ha på forstykket før jeg begynner å felle for armene? Vennlig hilsen ELin

Jennifer Larkin 30.06.2016 - 22:39:

I am thinking of knitting this jumper in Drops Polaris, in one color (and one thread). Is this wool suitable? Also, my calculations for an XL jumper in Polaris is only 10 balls of yarn, would this be correct? Thanks!

DROPS Design 01.07.2016 kl. 17:46:

Dear Mrs Larkin, 2 strands yarn group E (= Highlander) = 1 strand yarn group F (= Polaris), so that you can use Polaris here, jumper is worked with 2 strands of yarn - read more here how to calculate new amount of yarn. Happy knitting!

Wietske 03.10.2015 - 02:52:

Is er nog enige kans dat deze wol (highlander) weer terug komt? Ik vind dit namelijk een super mooie wol en heb nog niets kunnen vinden dat qua kleur en uiterlijk gelijk is. En ik vind dat juist het mooiste aan deze trui..

DROPS Design 05.10.2015 kl. 13:46:

Hoi Wietske. Nee, dat zit niet in de planning. De DROPS Cloud is bijvoorbeeld een mooie vervanger voor de Highlander.

Lara Evans 13.03.2015 - 12:12:

Hi, I am looking at several patterns but can't find how many balls of wool are required for any of them. Thanks

DROPS Design 13.03.2015 kl. 14:09:

Dear Mrs Evans, you will find total weight of required yarn for each size at the right side of the picture under tab "Materials" - divide by 50 g (1 ball Highlander = 50 g/80 m) to get number of balls in each size. To find an alternative to this discontinued yarn, look at group E and calculate here new quantity of yarn. Happy knitting!

Anouchka 14.10.2013 - 21:01:

Beste Een zeer mooi trui. Zou deze graag breien, maar highlander wol kan ik precies niet meer verkrijgen? Wat neem ik best in de plaats? MVG

DROPS Design 15.10.2013 kl. 13:26:

Hoi Anouchka. Kijk onder Garenalternatieven op het patroon. Je kan Eskimo of Andes goed gebruiken. Veel breiplezier.

Amy Sunder 17.04.2013 - 14:11:

Hi, I would love to make this awesome sweater for my husband, however, the highlander yarn is discontinued? Eskimo is the sub but what colors would I buy to have the finished sweater look as the picture? Please help. Thank you so much. Sincerely, Amy Sunder, PA

DROPS Design 17.04.2013 kl. 14:21:

Dear Mrs Sunder, please do not hesitate to contact your Drops store to request all advices with colours. They will answer you also per mail. Happy Knitting !

Tanja 04.03.2013 - 02:52:

Würde gerne diesen Pulli stricken. Eventuell mit Eskimo. Ergeben zwei Fäden Eskimo mit Nadelstärke 15 auch eine Probe von 6M x 8R? Da Highlander bei 50g 80m Lauflänge hatte und Eskimo bei 50g nur 50m brauche ich ja rund ein Drittel mehr Garn. Stimmt das? Dann wird der Pulli ja wahnsinnig schwer... Welche Garn Alternativen (mind. 2 fädig gestrickt, wegen dem Muster) schlagen sie vor?

DROPS Design 04.03.2013 kl. 08:26:

Liebe Tanja, Sie haben Eskimo und Andes als Garnalternativen, aber in beiden Fällen wird der Pullover schwerer, da diese Qualitäten keinen Synthetikanteil haben und der Faden nicht gebauscht ist.

Kommentere opskrift DROPS 85-9