DROPS / 95 / 30

DROPS 95-30 by DROPS Design

Enkel DROPS tröja i ”Vivaldi”

Tags: tröjor,
Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

Storlek: S - M - L - XL - XXL
Strukturen är mycket elastisk. Om du vill ha en mer åtsittande modell - gå ner 1 storlek.
Garnåtgång: DROPS Vivaldi från Garnstudio
150-150-150-150-200 gr nr 21, kaki

DROPS St nr 9 – eller det st.nr du måste ha för att få 11 m x 22 v i rätst på 10 x 10 cm.
DROPS Virknål nr 7 till kant.
Mät-tips: Pga strukturen kommer arb töja sig, därför mäts arb när det hålls upp.

Bakst: Lägg upp 48-53-58-65-70 m på 2 st nr 9 med Vivaldi (detta för att kanten ska bli elastisk). Drag ut den ena st och sticka rätst. När arb mäter 24-25-26-27-28 cm - läs mät-tips - sätts det 1 märktråd 15-17-19-22-24 m in från varje sida (= 18-19-20-21-22 m mellan märktrådarna). Nu minskas 1 m efter 1:a märktråd och 1 m före 2:a märktråd (sett från rätsidan) - det minskas genom att sticka ihop 2 rm. Minska på vart 8:e v totalt 2 ggr = 44-49-54-61-66 m. När arb mäter 36-37-38-39-40 cm ökas det 1 m efter 1:a märktråd och 1 m före 2:a märktråd (sett från rätsidan) – öka genom att göra 1 omslag på st, omslaget stickas vridet räta på nästa v. Öka på vart 6:e v totalt 3 ggr = 50-55-60-67-72 m. När arb mäter 51-52-53-54-55 cm avm för ärmhål i varje sida på vartannat v: 3 m 1 gång, 2 m 1-1-2-3-4 ggr och 1 m 1-2-2-3-3 ggr = 38-41-42-43-44 m. När arb mäter 68-70-72-74-76 cm maskas de mittersta 26-27-28-29-30 m av till hals. På nästa v avm ytterligare 1 m mot halsen = 5-6-6-6-6 m kvar på varje axel. Maska av när arb mäter 70-72-74-76-78 cm.

Framst: Lägg upp som bakst, minska och öka som på bakst. Maska av för ärmhål som på bakst. När arb mäter 62-64-65-67-69 cm maskas de mittersta 12-13-14-15-16 m av till hals. Fortsätt avm mot halsen på vartannat v 2 m 3 ggr och 1 m 2 ggr = 5-6-6-6-6 m kvar på varje axel. Maska av när arb mäter 70-72-74-76-78 cm.

Ärm: Lägg upp 26-26-28-28-29 m på 2 st nr 9 med Vivaldi. Drag ut den ena st och sticka rätst. När arb mäter 12 cm - läs mät-tips - ökas det 1 m i varje sida på var 8:e-6:e-5:e-4:e-3:e cm totalt 5-6-7-8-10 ggr = 36-38-42-44-49 m. När ärmen mäter 47-46-45-44-44 cm maskas det av löst för ärmkulle i varje sida på vartannat v; 3 m 1 gång, sedan 1 m i varje sida tills arb mäter 56-56-56-56-57 cm, sedan avm 2 m 1 gång i varje sida. Maska av de resterande m, arb mäter ca 57-57-57-57-58 cm.

Montering: Sy axelsömmarna. Sy i ärmarna - se till att sömmen inte stramar. Sy ärm- och sidsömmarna i ett, sy i de yttersta maskbågarna - sy med stygn i maskornas storlek så att sömmen inte syns och se till att sömmen inte stramar.

Virkad kant: Virka med nål 7 med tre trådar Vivaldi runt nederkanten på fram- och bakst, runt halsen, och nederst runt båda ärmarna så här: 1 fm i första m, * 2 lm, hoppa över 2 m (ca 1-1½ cm), 1 fm i nästa m *, upprepa *-*. Obs: Det är viktigt att kanten inte stramar.

Diagram

Tone Gulli Hæreid 21.04.2018 - 11:28:

Hei, denne genseren var fin. Ser at garnet er utgått. Hva kan det erstattes med? Mvh, Tone

DROPS Design 24.04.2018 kl. 11:25:

Hej Tone, det kan du erstatte med DROPS Brushed Alpaca Silk, prøv garnkalkulatoren OG sørg for at du får samme strikkefasthed som der står i opskriften. God fornøjelse!

Sara 22.05.2015 - 17:39:

Bngiorno, volendo fare questo modello taglia M con il brushed alpaca che ferri dovrei usare e quanta lana mi dovrebbe servire ? grazie

DROPS Design 22.05.2015 kl. 18:07:

Buongiorno Sara. Le occorreranno 150 gr di Brushed Alpaca Silk che corrispondono a 6 gomitoli. Come misura dei ferri, lavorerà con la misura che le consente di ottenere il campione indicato nelle spiegazioni del modello. Buon lavoro!

Purity 02.12.2013 - 06:57:

Hi-i need your help about the top of the sleeve its very ununderstood.please explain again

DROPS Design 02.12.2013 kl. 14:21:

Dear Purity, when sleeve measures 47-44 cm (see size), cast off at the beg of every row each side : first 3 sts each side then cast off 1 st each side until sleeve measures 56-57 cm then cast off 2 sts each side once and cast off remaining sts. Happy knitting!

Annette Epps 17.11.2013 - 20:39:

Don't understand how many stitches should be left after decreasing at top of sleeve.

DROPS Design 18.11.2013 kl. 10:10:

Dear Mrs Epps, number of sts remaining at the top of sleeve depends on size worked and on nber of rows for 10 cm, ie, you should dec/cast-off: 3 sts 1 time + 1 st each side until sleeve measures 56-56-56-56-57 cm, now dec 2 sts each side and cast off remaining sts when piece measures 57-57-57-57-58 cm (see size). Happy knitting!

Schneider 02.10.2013 - 19:01:

Je ne sais pas comment on peut tricoter avec une seule aiguille ! il faudrait aussi les mesures de la manche à plat

DROPS Design 02.10.2013 kl. 19:24:

Bonjour Mme Schneider, le montage se fait sur 2 aiguilles et on continue ensuite avec les mailles sur 1 seule aiguille (cf vidéo ci-dessous). En bas des explications vous trouverez un schéma avec les mesures du pull à plat: 19 à 23 cm (selon la taille choisie) x 2 pour la largeur totale de la manche. Bon tricot!

Dawn 30.04.2013 - 00:12:

I am having such a hard time understanding the instructions for binding off for the arm holes. "...bind off for armholes each side in beg of every row each side: 3 sts 1 time, 2 sts 1-1-2-3-4 times and 1 st 1-2-2-3-3 times = 38-41-42-43-44 sts. When piece measures 68-70-72-74-76 cm / 26 3/4"-27½"-28½"-29"-30" cast/bind off the middle 26-27-28-29-30 sts for neck and work each side separately. "

DROPS Design 30.04.2013 kl. 12:45:

Dear Dawn, instructions are given in the same order as sizes, ie, for smallest size, you will bind off for armholes each side at the beg of every row 3 sts 1 time, 2 sts 1 time and 1 st 1 time = 38 sts remain. When piece measures 68 cm, you cast off the middle 26 sts for neck and finish each side separately. Happy knitting !

Katrin Weiß 04.09.2012 - 19:04:

Ich habe eine Maschenprobe mit einer 8er nadel gestrickt und komme auf viel weniger reihen wie in der Anleitung angegeben. Liegt hier ein Schreibfehler vor? Danke Katrin

DROPS Design 05.09.2012 kl. 07:29:

Ich kann es mir nicht anders erklären, als dass unsere Maschenprobe ungedehnt gemessen ist. Da ja der Unterschied in der Höhe ist, empfehle ich Ihnen, das Strickstück immer wieder hängend zu messen und sich dann an den cm-Angaben zu orientieren.

26.02.2006 - 12:21:

den er smuk, den må jeg strikke!

TFL 24.01.2006 - 15:12:

Flot, let og lækker trøje...denne vil jeg strikke.

litenfossing 11.01.2006 - 23:03:

sen är ju så snygg! Jag vill ha!

Kommentér oppskrift DROPS 95-30