DROPS / 91 / 5

DROPS 91-5 by DROPS Design

Enkel DROPS bluse med raglan i ”Alpaca”.

Tags: bluser, raglan,

250-300-300-350-350 gr f.nr 5565, rød mel

DROPS Rundp og ærmep nr 3 og 3,5.

Garnet til denne opskrift koster fra 119.7kr. Læs mere.
Strikkefasthed: Husk p.nr er vejledende 23 m x 30 p på p 3,5 og glatstrik = 10 x 10 cm

Rib: * 2 r, 4 vr *, gentag fra *-*.

Indtagningstips (gælder raglan):
Tag ind således 3 m før mærketråden: 2 r sm, 1 r.
Tag ind således efter mærketråden: 1 r, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 r, løft den løse m over.

Strikketips: Hvis strikkefastheden ikke stemmer i højden og der strikkes for stramt vil raglanindtagningen blive for kort og ærmegabet for lille. Dette kan justeres ved at strikke 1 ekstra omg uden indtagning med jævne mellemrum mellem indtagningerne.

Ryg- og forstykke: Slå 180-204-228-252-276 m op på rundp 3 med Alpaca og strik Rib i 6 cm. Skift til rundp 3,5 og fortsæt med glatstrik samtidig med at m-ant justeres til 172-192-212-236-264 m. Sæt 1 mærketråd i hver side = 86-96-106-118-132 m mellem mærketrådene. Husk på strikkefastheden! Når arb måler 11 cm tages der 1 m ud på hver side af mærketrådene i hver side på hver 4,5.-4,5.-5.-7.-7. cm totalt 5-5-5-4-4 gange = 192-212-232-252-280 m. Når arb måler 33-34-35-36-37 cm lukkes der 8 m af i hver side til ærmegab (dvs 4 m på hver side af mærketrådene) = 88-98-108-118-132 m tilbage på for- og rygstk. Læg arb til side og strik ærmerne.

Ærme: Slå 66-72-72-78-78 m op på ærmep 3 med Alpaca og strik Rib i 8 cm. Skift til ærmep 3,5 og fortsæt med glatstrik samtidig med at m-ant justeres til 60-64-64-70-70 m. Når arb måler 14-11-11-13-13 cm tages der 2 m ud midt under ærmet på hver 3.-3.-2,5.-2,5.-2. cm totalt 11-12-14-13-16 gange = 82-88-92-96-102 m. Når ærmet måler 48-48-47-47-47 cm lukkes der 8 m af midt under ærmet = 74-80-84-88-94 m. Læg arb til side og strik 1 ærme til.
Bærestk: Sæt ærmerne ind på samme rundp som ryg- og forstykke hvor der er lukket af til ærmegab = 324-356-384-412-452 m. Sæt 1 mærketråd i alle overgange mellem ryg- og forstykke og ærmer = 4 mærketråde.

Læs hele næste afsnit før det strikkes.
Raglanindtagning: Læs Strikketips! Der tages 1 m ind på hver side af alle mærketråde - se Indtagningstips!
Tag ind i hver side på for- og rygstk: I str S strikkes der en omg før indtagningerne på for- og rygstk begynder. På hver 4.omg: 2-0-0-0-0 gange, på hver 2.omg: 24-27-28-26-22 gange og derefter på hver omg: 0-4-5-12-23 gange.
Tag ind i hver side på ærmerne: På hver 2.omg: 25-25-26-27-27 gange og derefter på hver omg: 5-8-9-10-13 gange.

Halsudskæring: Samtidig når arb måler
47-49-51-53-55 cm midt foran sættes de midterste 20-20-26-26-26 m foran på 1 tråd til hals. Videre lukkes der af mod halsen i hver side på hver 2.p: 2 m 2 gange og 1 m 3 gange. Efter alle indtagninger til hals og raglan er der 66-66-72-72-72 m tilbage på p og arb måler ca 54-56-58-60-62 cm op til skulderen.

Hals: Strik ca 34 til 40 m op foran i halsen med Alpaca på ærmep 3 (inkl m på tråden). Strik 1 omg vrang og 1 omg ret samtidig med at m-ant justeres til 90-90-102-102-102 m på 1.omg. Derefter strikkes der Rib. Luk af når halsen måler 3 cm.

Montering: Sy åbningene under ærmerne.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 04.02.2010
Halsudskæring:.....Efter alle indtagninger til hals og raglan er der 66-66-72-72-72 m tilbage på p og arb måler ca 54-56-58-60-62 cm op til skulderen.

Diagram

Catherine 05.03.2019 - 02:16:

Hei! Enig i at denne oppskriften er litt vanskelig å skjønne. Liker godt vinkelen på raglanfellingen. Kan dere anbefale en annen, nyere oppskrift som likner på denne modellen?

DROPS Design 08.03.2019 kl. 09:22:

Hei Cathrine. Du kan feks se på oppskrift 197-23. Om du ikke ønsker hullmønster langs raglanen kan du strikke kastene vridd på neste omgang. Du kan også søke på "genser raglan" og filtrere etter garngruppe, voksen/barn etc for å få opp fler alternativer. God fornøyelse

May-Brit 01.03.2019 - 07:11:

Kan dere også vær så snill å oppgi masketallet på pinnen når man skal starte på halsfellingen? Enig med den som skriver under her at denne oppskriften var dårlig/lite detaljert. Man må nesten ha strikket genseren en gang for å vite hvordan den skal strikkes.

DROPS Design 01.03.2019 kl. 14:47:

Hei May-Britt. Det er litt individuelt hvor langt man er kommet med raglanfellingen når man skal sette av masker til hals. Som opplyst i oppskriften er det muligheter for å strikke bærestykket lenger om man syntes det er stramt under ermene eller har litt feil strikkefasthet i høyden. Det som er avgjørende er at cm-målet stemmer, ellers kan halskanten bli for langt ned eller for høyt opp. Det er veldig beklagelig at du syntes det er en vanskelig oppskrift. Dette er en gammel modell, våre nyere oppskrifter har mye mer detaljerte forklaringer. God fornøyelse

May-Brit 28.02.2019 - 11:59:

Hvorfor felles det på ulike omganger på ermene og for-/bakstykke? Kan man ikke likegodt felle på like omganger (bortsett fra de første 8 omgangene...) , så blir det lettere å holde rede på hvor man er i fellingen?

DROPS Design 01.03.2019 kl. 14:49:

Hei May-Britt. Det felles ulikt på ermer og for/bakstykket for at raglanen skal skråne slik den gjør. Hvor hyppig det felles har innvirkning på hvor mye raglanlinjene heller innnover. God fornøyelse

Guinevere 02.02.2019 - 23:48:

Hi there! I have a question about sizing. The person I'm making this for has a chest measurement of 106 cm and a hip measurement of 116 cm so she is chestwise a size XL and hipwise a size XXL. Which size should I knit? Could I combine XL and XXL sizes by casting on for XXL and at 11 cm decrease instead of increase to achieve the stitch count for XL (from 264 to 252 stitches)? Thank you very much!

DROPS Design 04.02.2019 kl. 12:01:

Dear Guinevere, try to compare a similar garment she has to the measurement on chart, then yes you can adjust the number of sts depending on the width you need. Your DROPS store can help you adjusting the pattern if you need assistance - even per mail or telephone. Happy knitting!

Delphine 27.01.2019 - 10:22:

Bonjour, Je ne comprends pas la différence entre le raglan et la raglan manches. On fait d’abord le raglan et on continue avec le raglan manche? Merci pour votre aide

DROPS Design 28.01.2019 kl. 11:11:

Bonjour Delphine, on fait les diminutions du raglan en même temps, mais pas à la même fréquence, en fonction de la taille, vous diminuerez ainsi soit 4 m (dos/devant ou manches seulement) soit 8 m (dos/devant et manches). Bon tricot!

Delphine 14.01.2019 - 18:40:

Bonjour,\r\nEst-ce qu’il n’y aurait pas une erreur dans la quantité de laine? Cela paraît très peu pour un pull. \r\n\r\nMerci beaucoup

DROPS Design 15.01.2019 kl. 08:55:

Bonjour Delphine, nous n'avons eu aucun retour sur ce modèle, les quantités indiquées sont justes, ce modèle est près du corps et court, tricoté en jersey. Si votre échantillon est juste, vous obtiendrez bien les mesures du schéma. Plus d'infos sur les tailles et le schéma des mesures ici. Bon tricot!

Malin Jansson 25.12.2018 - 15:53:

Dere skriver angående fellingene: men minskningarna görs olika på fram- och bakst och ärmar (se din storlek i mönstret). Jeg finner ikke ut av hvordan og når minskningene gjøres forskjellig? Kan dere forklare?

DROPS Design 03.01.2019 kl. 15:25:

Hei Malin. Denne delen står uner bærestykket. Du feller slik på for/bakstykket slik: På hver 4.omg: 2-0-0-0-0 ganger, på hver 2.omg: 24-27-28-26-22 ganger og deretter på hver omg: 0-4-5-12-23 ganger. Mens du på ermene feller slik: På hver 2.omg: 25-25-26-27-27 ganger og deretter på hver omg: 5-8-9-10-13 ganger. God fornøyelse

Anette 23.10.2018 - 15:09:

Tack för svaret.Tyvärr så får jag inte det att stämma.Med 8 avm. per avmaskning så avmaskar jag fler maskor än det finns maskor.Har nyss repat upp en tröja p.g.a detta.Jättetråkigt att börja om från början igen.Jag vill så gärna ha en sån här tröja:)

Anette 21.10.2018 - 02:14:

Hej!\r\nAnser att den här beskrivningen är den minst utförliga jag har varit med om.Har stickat i många år.Borde man inte kunna ange maskantal som återstår efter raglanavmaskning?En person i min närhet tolkade det som om det är 8m totalt per avmaskningsvarv,jag tolkar det som 4m per varv.Vad ska det vara?\r\nMed vänlig hälsning,\r\nAnette

DROPS Design 22.10.2018 kl. 18:14:

Hej, du ska minska 1 maska på varje sida om varje märktråd, det betyder då 8 maskor per minskningsvarv, men minskningarna görs olika på fram- och bakst och ärmar (se din storlek i mönstret). Eftersom raglanminskningarna inte hinner bli klara innan avmaskningen för halsen börjar har man inte angett hur många maskor som blir kvar förrän alla minskningar för raglan och avmaskningar för halsen är klara. Det ska återstå 66-66-72-72-72 maskor till slut innan man stickar halskanten.

Mille Gartmann 17.09.2018 - 21:30:

Hej. Ville man kunne strikke den med Drops Air?

Kommentere opskrift DROPS 91-5