DROPS / 91 / 5

DROPS 91-5 by DROPS Design

Enkel DROPS tröja med raglanärm i ”Alpaca”.

Tags: raglan, tröjor,

250-300-300-350-350 gr nr 5565 rödmelerad

DROPS Rundst och Strumpst nr 3 och 3,5

Garnet till detta mönstret kostar 234kr. Läs mer.
Stickfasthet: St.nr är bara rekommenderad! 23 m x 30 v på st 3,5 och slätst = 10 x 10 cm

Resår: * 2 rm, 4 am *, upprepa från *-*.

Avmaskningstips (gäller raglanavm):
Maska av så här 3 m före märktråden: 2 rm tills, 1 rm.
Maska av så här efter märktråden: 1 rm, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över.
Sticktips: Om stickfastheten inte stämmer på höjden och det stickas för stramt kommer raglanavm bli för kort och ärmhålet för litet. Justera detta genom att sticka 1 extra v utan att avm med jämna mellanrum mellan avm.

Fram- och bakst: Lägg upp 180-204-228-252-276 m på rundst 3 med Alpaca och sticka resår i 6 cm. Byt till rundst 3,5 och fortsätt i slätst samtidigt som antalet m justeras till 172-192-212-236-264 m. Sätt 1 märktråd i varje sida = 86-96-106-118-132 m mellan märktrådarna. Kontrollera stickfastheten! När arb mäter 11 cm ökas det 1 m på varje sida om märktrådarna i sidorna med 4,5 -4,5 -5 -7 -7 cm mellanrum totalt 5-5-5-4-4 ggr = 192-212-232-252-280 m. När arb mäter 33-34-35-36-37 cm avm 8 m i varje sida för ärmhål (dvs 4 m på var sida om märktrådarna) = 88-98-108-118-132 m kvar på fram- och bakst. Lägg arb åt sidan och sticka ärmarna.

Ärm: Lägg upp 66-72-72-78-78 m på strumpst 3 med Alpaca och sticka resår i 8 cm. Byt till strumpst 3,5 och fortsätt i slätst samtidigt som antalet m justeras till 60-64-64-70-70 m. När arb mäter 14-11-11-13-13 cm ökas det 2 m mitt under ärmen med 3 -3 -2,5 -2,5 -2 cm mellanrum totalt 11-12-14-13-16 ggr = 82-88-92-96-102 m. När ärmen mäter 48-48-47-47-47 cm avm 8 m mitt under ärmen = 74-80-84-88-94 m.
Lägg arb åt sidan och sticka 1 ärm till.
Ok: Sätt ärmarna på samma rundst som fram- och bakst där det är avm för ärmhål = 324-356-384-412-452 m. Sätt 1 märktråd i alla övergångarna mellan framst, bakst och ärmarna = 4 märktrådar.

Läs hela nästa avsnitt innan du stickar !
Raglanavm: Läs Sticktips! Det avm 1 m på varje sida om alla märktrådarna - se avm.tips! Maska av i varje sida på fram- och bakst: i stl S stickas det ett v innan avm på fram- och bakst börjar. På vart 4:e v: 2-0-0-0-0 ggr, på vartannat v: 24-27-28-26-22 ggr och sedan på varje v: 0-4-5-12-23 ggr.
Maska av i varje sida på ärmarna: På vartannat v: 25-25-26-27-27 ggr och sedan på varje v: 5-8-9-10-13 ggr.

Halsringning: Samtidigt när arb mäter
47-49-51-53-55 cm mitt fram sätts de mittersta 20-20-26-26-26 m fram på 1 tråd till hals. Sedan avm i varje sida mot halsen på vartannat v: 2 m 2 ggr och 1 m 3 ggr. Efter alla avm till hals och raglan är det 66-66-72-72-72 m kvar på st och arb mäter ca 54-56-58-60-62 cm upp till axeln.

Krage: Sticka upp ca 34-40 m fram i halsen med Alpaca på strumpst 3 (inkl m på tråden). Sticka 1 v avigt och 1 v räta samtidigt som antalet m justeras till 90-90-102-102-102 m på 1:a v. Sticka resår. Maska av när kragen mäter 3 cm.

Montering: Sy öppningarna under ärmarna.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 04.02.2010
Halsringning:.... Efter alla avm till hals och raglan är det 66-66-72-72-72 m kvar på st och arb mäter ca 54-56-58-60-62 cm upp till axeln.

Diagram

Catherine 05.03.2019 - 02:16:

Hei! Enig i at denne oppskriften er litt vanskelig å skjønne. Liker godt vinkelen på raglanfellingen. Kan dere anbefale en annen, nyere oppskrift som likner på denne modellen?

DROPS Design 08.03.2019 kl. 09:22:

Hei Cathrine. Du kan feks se på oppskrift 197-23. Om du ikke ønsker hullmønster langs raglanen kan du strikke kastene vridd på neste omgang. Du kan også søke på "genser raglan" og filtrere etter garngruppe, voksen/barn etc for å få opp fler alternativer. God fornøyelse

May-Brit 01.03.2019 - 07:11:

Kan dere også vær så snill å oppgi masketallet på pinnen når man skal starte på halsfellingen? Enig med den som skriver under her at denne oppskriften var dårlig/lite detaljert. Man må nesten ha strikket genseren en gang for å vite hvordan den skal strikkes.

DROPS Design 01.03.2019 kl. 14:47:

Hei May-Britt. Det er litt individuelt hvor langt man er kommet med raglanfellingen når man skal sette av masker til hals. Som opplyst i oppskriften er det muligheter for å strikke bærestykket lenger om man syntes det er stramt under ermene eller har litt feil strikkefasthet i høyden. Det som er avgjørende er at cm-målet stemmer, ellers kan halskanten bli for langt ned eller for høyt opp. Det er veldig beklagelig at du syntes det er en vanskelig oppskrift. Dette er en gammel modell, våre nyere oppskrifter har mye mer detaljerte forklaringer. God fornøyelse

May-Brit 28.02.2019 - 11:59:

Hvorfor felles det på ulike omganger på ermene og for-/bakstykke? Kan man ikke likegodt felle på like omganger (bortsett fra de første 8 omgangene...) , så blir det lettere å holde rede på hvor man er i fellingen?

DROPS Design 01.03.2019 kl. 14:49:

Hei May-Britt. Det felles ulikt på ermer og for/bakstykket for at raglanen skal skråne slik den gjør. Hvor hyppig det felles har innvirkning på hvor mye raglanlinjene heller innnover. God fornøyelse

Guinevere 02.02.2019 - 23:48:

Hi there! I have a question about sizing. The person I'm making this for has a chest measurement of 106 cm and a hip measurement of 116 cm so she is chestwise a size XL and hipwise a size XXL. Which size should I knit? Could I combine XL and XXL sizes by casting on for XXL and at 11 cm decrease instead of increase to achieve the stitch count for XL (from 264 to 252 stitches)? Thank you very much!

DROPS Design 04.02.2019 kl. 12:01:

Dear Guinevere, try to compare a similar garment she has to the measurement on chart, then yes you can adjust the number of sts depending on the width you need. Your DROPS store can help you adjusting the pattern if you need assistance - even per mail or telephone. Happy knitting!

Delphine 27.01.2019 - 10:22:

Bonjour, Je ne comprends pas la différence entre le raglan et la raglan manches. On fait d’abord le raglan et on continue avec le raglan manche? Merci pour votre aide

DROPS Design 28.01.2019 kl. 11:11:

Bonjour Delphine, on fait les diminutions du raglan en même temps, mais pas à la même fréquence, en fonction de la taille, vous diminuerez ainsi soit 4 m (dos/devant ou manches seulement) soit 8 m (dos/devant et manches). Bon tricot!

Delphine 14.01.2019 - 18:40:

Bonjour,\r\nEst-ce qu’il n’y aurait pas une erreur dans la quantité de laine? Cela paraît très peu pour un pull. \r\n\r\nMerci beaucoup

DROPS Design 15.01.2019 kl. 08:55:

Bonjour Delphine, nous n'avons eu aucun retour sur ce modèle, les quantités indiquées sont justes, ce modèle est près du corps et court, tricoté en jersey. Si votre échantillon est juste, vous obtiendrez bien les mesures du schéma. Plus d'infos sur les tailles et le schéma des mesures ici. Bon tricot!

Malin Jansson 25.12.2018 - 15:53:

Dere skriver angående fellingene: men minskningarna görs olika på fram- och bakst och ärmar (se din storlek i mönstret). Jeg finner ikke ut av hvordan og når minskningene gjøres forskjellig? Kan dere forklare?

DROPS Design 03.01.2019 kl. 15:25:

Hei Malin. Denne delen står uner bærestykket. Du feller slik på for/bakstykket slik: På hver 4.omg: 2-0-0-0-0 ganger, på hver 2.omg: 24-27-28-26-22 ganger og deretter på hver omg: 0-4-5-12-23 ganger. Mens du på ermene feller slik: På hver 2.omg: 25-25-26-27-27 ganger og deretter på hver omg: 5-8-9-10-13 ganger. God fornøyelse

Anette 23.10.2018 - 15:09:

Tack för svaret.Tyvärr så får jag inte det att stämma.Med 8 avm. per avmaskning så avmaskar jag fler maskor än det finns maskor.Har nyss repat upp en tröja p.g.a detta.Jättetråkigt att börja om från början igen.Jag vill så gärna ha en sån här tröja:)

Anette 21.10.2018 - 02:14:

Hej!\r\nAnser att den här beskrivningen är den minst utförliga jag har varit med om.Har stickat i många år.Borde man inte kunna ange maskantal som återstår efter raglanavmaskning?En person i min närhet tolkade det som om det är 8m totalt per avmaskningsvarv,jag tolkar det som 4m per varv.Vad ska det vara?\r\nMed vänlig hälsning,\r\nAnette

DROPS Design 22.10.2018 kl. 18:14:

Hej, du ska minska 1 maska på varje sida om varje märktråd, det betyder då 8 maskor per minskningsvarv, men minskningarna görs olika på fram- och bakst och ärmar (se din storlek i mönstret). Eftersom raglanminskningarna inte hinner bli klara innan avmaskningen för halsen börjar har man inte angett hur många maskor som blir kvar förrän alla minskningar för raglan och avmaskningar för halsen är klara. Det ska återstå 66-66-72-72-72 maskor till slut innan man stickar halskanten.

Mille Gartmann 17.09.2018 - 21:30:

Hej. Ville man kunne strikke den med Drops Air?

Kommentér oppskrift DROPS 91-5