DROPS / 88 / 5

Caribbean Afternoon by DROPS Design

Barnkofta med virkad blomma i "Safran", "Alpaca" och "Cotton Viscose"

  • Caribbean Afternoon / DROPS 88-5 - Barnkofta med virkad blomma i Safran, Alpaca och Cotton Viscose
Storlek:
5/6 år - 7/8 år - 9/10 år - 11/12 år -13/14 år
110/116 - 122/128 - 134/140 - 146/152 - 158/164

Garnåtgång: Safran (S)
100-100-100-150-150 gr nr 50, isblå
50- 50- 50- 50- 50 gr nr 03, ljusmint
och använd: Alpaca (A)
100-100-100-100-100 gr nr 6205, ljusblå
50- 50- 50- 50- 50 gr nr 7120, dimgrön
50- 50- 50- 50- 50 gr nr 7300, äppelgrön
och använd: Cotton Viscose (CV)
100-100-100-100-150 gr nr 21, lavendel

DROPS St nr 4 och 5.
DROPS Virknål nr 4,5.
DROPS Pärlemorknapp, nr 521: 6 st.

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

100% Bomull
från 19.00 kr /50g
DROPS Safran uni colour DROPS Safran uni colour 19.00 kr /50g

DROPS Alpaca mix DROPS Alpaca mix 31.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 173kr. Läs mer.

Instruktioner

Stickfasthet: St.nr är bara rekommenderad! 17 m x 22 v på st 5 med 2 trådar och slätst = 10 x 10 cm. Resår: * 2 rm, 2 am *, upprepa från *-*.

Knapphål: Det avm till knapphål på höger framst. Knapphålen stickas så här från rätsidan: 3-3-4-4-4 m rätst (= framkant),
1 omslag, 2 rm tills. På nästa v stickas omslaget vridet avigt.

Maska av till knapphål när arb mäter: Stl 5/6 år: 2, 8, 15, 21, 28 och 34 cm
Stl 7/8 år: 2, 9, 16, 23, 30 och 37 cm
Stl 9/10 år: 2, 10, 17, 25, 32 och 40 cm
Stl 11/12 år: 2, 10, 18, 26, 34 och 42 cm
Stl 13/14 år: 2, 10, 19, 27, 35 och 43 cm

Ränder på fram- och bakst:
7 -7,5 -8,5 -8 -9 cm (inkl resåren):
1 tråd lavendel CV + 1 tråd ljusblå A
7 -7,5 -8,5 -8 -9 cm:
1 tråd lavendel CV + 1 tråd isblå S
7 -7,5 -8,5 -8 -9 cm:
1 tråd ljusblå A + 1 tråd isblå S
4 -4,5 -4,5 -5,5 -5 cm:
1 tråd dimgrön A + 1 tråd isblå S
4 -4,5 -4,5 -5,5 -5 cm:
1 tråd dimgrön A + 1 tråd ljusmint S
7 -7,5 -8,5 -8 -9 cm:
1 tråd äppelgrön A + 1 tråd ljusmint S
Sedan stickas det med 2 trådar äppelgrön A till färdigt mått (= ca 4 -4 -4 -6 -5 cm).

Ränder på ärmarna:
8 -8,5 -9 -10 -10,5 cm (inkl resåren):
1 tråd lavendel CV + 1 tråd ljusblå A
8 -8,5 -9 -10 -10,5 cm:
1 tråd lavendel CV + 1 tråd isblå S
8 -8,5 -9 -10 -10,5 cm:
1 tråd ljusblå A + 1 tråd isblå S
4 -4,5 -5,5 -5,5 -6 cm:
1 tråd dimgrön A + 1 tråd isblå S
4 -4,5 -5,5 -5,5 -6 cm:
1 tråd dimgrön A + 1 tråd ljusmint S.
Sticka vidare med 1 tråd äppelgrön A +
1 tråd ljusmint S till färdigt mått (= ca 7-
8,5 -9 -10 -10,5 cm).

Bakst: Hela koftan stickas i Ränder med 2 trådar - se förkl ovan.
Lägg löst upp 60-64-68-72-80 m (inkl 1 kantm i varje sida) på st 4 med 1 tråd lavendel CV och 1 tråd ljusblå A. Sticka 1 v avigt på avigsidan, sedan stickas det resår med 1 kantm och 2 rm i varje sida. När arb mäter 4 cm byts det till st 5 och det fortsätts i slätst - samtidigt på 1:a v efter resåren justeras antalet m till 60-64-70-74-80 m.
Kontrollera stickfastheten! När arb mäter 10 cm ökas det 1 m i varje sida. Upprepa ökningen när arb mäter 20 cm = 64-68-74-78-84 m. När arb mäter 26-28-31-32-33 cm avm det för ärmhål i varje sida på vartannat v: 3 m 1 gång, 2 m 1-1-2-2-2 ggr och 1 m 1-2-2-3-5 ggr = 52-54-56-58-60 m. När arb mäter 38-41-45-47-49 cm maskas de mittersta 16-16-18-18-20 m av till hals. På nästa v avm det ytterligare 1 m mot halsen = 17-18-18-19-19 m kvar på varje axel. Maska av när arb mäter 40-43-47-49-51 cm.

Höger framst: Lägg upp 32-32-37-41-41 m
(inkl 1 kantm i sidan och 3-3-4-4-4 kantm mot mitt fram) på st 4 med 1 tråd lavendel CV och 1 tråd ljusblå A. Sticka 1 v avigt på avigsidan, sedan stickas nästa v så här från rätsidan: 3-3-4-4-4 kantm i rätst, * 2 rm,
2 am *, upprepa *-* och avsluta med 1 kantm. Fortsätt så - kom ihåg knapphål på framkanten - se förkl ovan. När arb mäter 4 cm byts det till st 5 och det fortsätts i slätst - Obs: framkanten rätstickas till färdigt mått - samtidigt på 1:a v efter resåren justeras antalet m till 33-35-39-41-44 m. När arb mäter 10 cm ökas det 1 m i sidan. Upprepa ökningen när arb mäter 20 cm = 35-37-41-43-46 m. När arb mäter 26-28-31-32-33 cm avm det för ärmhål i sidan som på bakst = 29-30-32-33-34 m på st. När arb mäter 35-38-41-43-44 cm sätts de yttersta 9-9-11-11-12 m mot mitt fram på 1 tråd till hals. Fortsätt avm 1 m mot halsen på vartannat v 3 ggr = 17-18-18-19-19 m kvar på axeln. Maska av när arb mäter 40-43-47-49-51 cm.

Vänster framst: Lägg upp och sticka som höger men motsatt.
Obs: Det avm inte till knapphål på vänster framst.

Ärm: Ärmarna stickas i Ränder med 2 trådar - se förkl ovan.
Lägg upp 30-30-30-34-34 m (inkl 1 kantm i varje sida) på st 4 med 1 tråd lavendel CV och 1 tråd ljusblå A. Sticka 1 v avigt på avigsidan, sedan stickas det resår med 1 kantm i varje sida. När arb mäter 4 cm byts det till st 5 och det fortsätts i slätst samtidigt som antalet m justeras till 28-30-30-32-34 m. När arb mäter 7 cm ökas det 1 m i varje sida på var 3,5:e-3,5:e-3:e-3:e-3:e cm totalt 8-9-11-12-13 ggr = 44-48-52-56-60 m. När ärmen mäter 34-37-41-44-46 cm avm det till ärmkulle i varje sida på vartannat v: 3 m 1 gång, 2 m 1-1-2-2-2 ggr och 1 m 0-2-1-2-3
ggr, fortsätt avm 2 m i varje sida tills arb mäter 38-42-46-50-53 cm, sedan avm 3 m 1 gång i varje sida. Maska av de resterande m, arb mäter ca 39-43-47-51-54 cm.

Montering: Sy axelsömmarna.
Halskant: Sticka upp ca 55-71 m runt halsen (inkl m från trådarna) på st 4 med 2 trådar äppelgrön A. Sticka 1 v avigt på avigsidan och 1 v räta på rätsidan, sedan maskas det av löst. Sy i ärmarna.
Sy ärm- och sidsömmarna i ett innanför 1 kantm.
Sy i knapparna.

Virkad blomma: Spiralblomma med 2 blad och 1 spiral.
Spiral: Virka 16 lm löst med nål nr 4,5 och 1 tråd ljusblå Alpaca och 1 tråd lila Viscose.
Vänd arb och virka tillbaka:
i 2:a+3:e lm virkas det 3 fm i varje m.
i 4:e-6:e lm virkas det 3 halvst i varje m.
i 7:e-13:e lm virkas det 3 st i varje m.
i 14:e+15:e lm virkas det 3 dbl-st varje m.
i 16:e lm virkas det 5 dbl-st.
Klipp och fäst tråden.

Spiral-ros: Virka 16 lm löst med nål nr 4,5 och 1 tråd ljusblå Alpaca och 1 tråd lila Viscose.
Vänd arb och virka tillbaka:
i 2:a-4:e lm virkas det 3 fm i varje m.
i 5:e-7:e lm virkas det 3 halvst i varje m.
i 8:e-10:e lm virkas det 3 st i varje m.
i 11:e-15:e lm virkas det 3 dbl-st varje m.
i 16:e lm virkas det 5 dbl-st.
Klipp tråden. Snurra ihop spiralen till en ros och fäst ihop den med ett stygn. Fäst trådarna.
Fäst den lösa spiralen mitt bak på rosen.

Blad: Virka 12 lm löst med nål nr 4,5 och
1 tråd äppelgrön Alpaca och 1 tråd ljusblå Safran. Vänd arb och virka tillbaka:
i 2:a-4:e lm virkas det 1 fm i varje m. 1 lm.
i 5:e lm virkas det 1 halvst. 1 lm.
i 6:e-8:e lm virkas det 1 st i varje m. 1 lm.
i 9:e lm virkas det 1 halvst. 1 lm.
i 10:e-12:e lm virkas det 1 fm i varje m.
Klipp och fäst trådarna. Virka 1 blad till med 2 trådar äppelgrön Alpaca.

Sy fast bladen på spiral-rosens baksida.
Sy fast blomman på höger framst.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 24.09.2012
Maska av till knapphål när arb mäter: Stl 5/6 år: 2, 8, 15, 21, 28 och 34 cm
Stl 7/8 år: 2, 9, 16, 23, 30 och 37 cm
Stl 9/10 år: 2, 10, 17, 25, 32 och 40 cm
Stl 11/12 år: 2, 10, 18, 26, 34 och 42 cm
Stl 13/14 år: 2, 10, 19, 27, 35 och 43 cm

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 88-5) för mått och uträkningar.

country flag Jorand 22.01.2020 - 18:06:

Bonjour, J'ai regardé les différentes qualités de fils utilises pour ce modèle ( safran, alpaca et coton viscose ) mais je n'y retrouve pas les noms des couleurs utilisés et il est difficile de les interpréter pour avoir le même rendu de dégradé. Pourriez vous s'il vous plaît me donner l'équivalence de couleurs avec les noms actualisés. Merci Cordialement

user icon DROPS Design 23.01.2020 kl. 09:26:

Bonjour Mme Jorand, les nuanciers ont effectivement été modifiés depuis la publication de ce modèle, contactez votre magasin DROPS, même par mail ou téléphone, il saura vous conseiller les couleurs idéales correspondant à vos envies. Bon tricot!

country flag Cipriana 07.07.2019 - 20:57:

Je voudrais savoir si le nombre de points á monter est le même pour le dos que pour les deux moitiès du devant?.faut-til garder des points pour la frange du boutonnage? Merçi beaucoup par votre réponse

user icon DROPS Design 08.07.2019 kl. 11:10:

Bonjour Cipriana, pour le dos, on monte 60-64-68-72-80 m et on tricote avec 1 m lis au point mousse de chaque côté. Pour chaque devant, on monte 32-32-37-41-41 m et on tricote avec 3-3-4-4-4 m de bordure devant et 1 m lis au point mousse. Bon tricot!

country flag Jasmin Braun 26.04.2019 - 20:07:

Das stricken mit 2 Fäden...finde dazu keine Erklärung. Heißt dass das man immer mit beiden Fäden alle Maschen strickt....also aus 2 Faden (pro Knäul 1 Faden) 1 Faden macht; somit auch den Anschlag mit 2 Fäden?

user icon DROPS Design 29.04.2019 kl. 08:06:

Liebe Frau Braun, ja genau, es wird je mit 1 Faden Cotton Viscose (= CV) + 1 Fadel Alpaca (= A) - siehe Streifen am Körper/an den Ärmeln = mit 2 Fäden gestrickt. Die Umschläge bein den Knopflöchern werden auch mit 2 Fäden gestrickt. Viel Spaß beim stricken!

Mouna 03.02.2013 - 15:13:

Bonjour,est ce que vous pouvez m'expliquer:"rabat 0-2-1-2-3 fois 1 m puis 2 m de chaque côté jusqu’à 38m", est ce que je ne rabats pas les mailles à ce niveau?Sachant que je réalise la première taille.

user icon DROPS Design 04.02.2013 kl. 09:58:

Pour la 1ère taille, vous rabattez de chaque côté tous les 2 rangs : 1 fois 3 m, 1 fois 2 m puis 2 m (de chaque côté tous les 2 rangs) jusqu'à ce que la manche mesure 38 cm, puis 1 fois 3 m (de chaque côté tous les 2 rangs) et enfin toutes les mailles restantes. Bon tricot !

Mouna 03.02.2013 - 14:42:

Bonjour,est ce que vous pouvez m'expliquer:rabat 0-2-1-2-3 fois 1 m puis 2 m de chaque côté jusqu’à 38m est ce que je ne rabats pas les mailles à ce niveau sachant que je réalise la première taille.aider moi s'il vous plait..Bien cordialement

user icon DROPS Design 04.02.2013 kl. 09:55:

Bonjour Mouna, pour l'arrondi de la manche vous rabattez 0-2-1-2-3 fois (cf taille) 1 m de chaque côté tous les 2 rangs puis 2 m de chaque côté tous les 2 rangs jusqu'à ce que la manche mesure 38 cm de hauteur totale, puis vous rabattez 1 fois 3 m de chaque côté, et vous rabattez ensuite toutes les mailles. Bon tricot !

country flag Marie Danneels 29.06.2012 - 11:49:

Hoe kan je op 40 cm hoogte nog een laatste knoopsgat moeten maken (7-8j) als je reeds op 38 cm 9 steken moet afkanten voor de hals ? Het knoopsgat zit evenmin in de halsbies. Ik begrijp dit niet goed ? Groetjes.

user icon DROPS Design 26.07.2012 kl. 21:21:

Hoi. Het was fout met het afkanten van de knoopsgaten. Wij hebben het nu aangepast.

Kommentér oppskrift DROPS 88-5