DROPS / 228 / 12

Hush of Night by DROPS Design

Strikket lang jakke i DROPS Wish. Arbejdet strikkes nedenfra og op med lommer og kanter i rib. Størrelse S - XXXL.

  • Hush of Night / DROPS 228-12 - Strikket lang jakke i DROPS Wish. Arbejdet strikkes nedenfra og op med lommer og kanter i rib. Størrelse S - XXXL.
  • Hush of Night / DROPS 228-12 - Strikket lang jakke i DROPS Wish. Arbejdet strikkes nedenfra og op med lommer og kanter i rib. Størrelse S - XXXL.
  • Hush of Night / DROPS 228-12 - Strikket lang jakke i DROPS Wish. Arbejdet strikkes nedenfra og op med lommer og kanter i rib. Størrelse S - XXXL.
  • Hush of Night / DROPS 228-12 - Strikket lang jakke i DROPS Wish. Arbejdet strikkes nedenfra og op med lommer og kanter i rib. Størrelse S - XXXL.
DROPS Design: Model wi-007
Garngruppe E eller C + C
-------------------------------------------------------

DROPS WISH fra Garnstudio (tilhører garngruppe E)
600-650-700-800-850-950 g farve 09, jeansblå

PINDE:
DROPS RUNDPINDE NR 8: Længde 40 cm og 80 cm.
DROPS RUNDPIND NR 6: Længde 80 cm.
DROPS STRØMPEPINDE NR 8.
DROPS STRØMPEPINDE NR 6.
Teknikken MAGIC LOOP kan bruges – da behøver man kun en rundpind på 80 cm i hvert pinde-nr.

STRIKKEFASTHED:
11 masker i bredden og 15 pinde i højden med glatstrik = 10 x 10 cm.
OBS: Husk at pinde nr kun er vejledende. Får du for mange masker på 10 cm, skift til tykkere pinde. Får du for få masker på 10 cm, skift til tyndere pinde.

-------------------------------------------------------
Magic loop – Se teknikken her
-------------------------------------------------------

50% Alpaca, 33% Bomuld, 17% Uld
fra 32.00 kr /50g
DROPS Wish natural DROPS Wish natural 32.00 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Wish uni colour DROPS Wish uni colour 32.00 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Wish mix DROPS Wish mix 32.00 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 160kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

For at beregne hvordan der skal tages ind jævnt fordelt, tager man det totale maskeantal på pinden (f.eks 81 masker), minus kantmaskerne (f.eks 2 masker) og deler de resterende masker med antal indtagninger som skal gøres (f.eks 23) = 3,4.
I dette eksempel tages der ind ved at strikke skiftevis ca hver 2. og 3.maske og hver 3. og 4.maske ret sammen. Der tages ikke ind over kantmaskerne.

INDTAGNINGSTIPS-2 (gælder hals på forstykkerne):
Alle indtagninger gøres fra retsiden!
Tag 1 maske ind før 1 kantmaske retstrik således (gælder venstre forstykke):
Strik 2 masker ret sammen (= 1 maske taget ind).
Tag 1 maske ind efter 1 kantmaske retstrik således (gælder højre forstykke):
Tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 1 maske taget ind).

UDTAGNINGSTIPS (gælder ærmerne):
Start 1 maske før mærketråden, slå om, strik 2 masker ret (mærketråden sidder mellem disse 2 masker), slå om (= 2 masker taget ud). På næste omgang strikkes omslagene drejet ret, så der ikke bliver hul. Videre strikkes de nye masker i glatstrik.

AFLUKNINGSTIPS:
For at undgå at aflukningskanten strammer når der lukkes af, kan der lukkes af med en tykkere pind. Hvis dette også bliver for stramt, kan der laves omslag efter ca hver 4.maske samtidig med at der lukkes af (omslagene lukkes af som almindelige masker).

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

JAKKE ¬– KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Bagstykket og forstykkerne strikkes frem og tilbage. På forstykkerne strikkes der lommer samtidigt. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde. Til sidst strikkes der en forkant/halskant op rundt i åbningen på hele jakken.

BAGSTYKKE:
Slå 81-87-95-101-107-115 masker op (inklusive 1 kantmaske i hver side af arbejdet) på rundpind 6 med DROPS Wish. Strik 1 pind vrang (= vrangen). Fortsæt med rib frem og tilbage således fra retsiden: Strik 1 kantmaske RETSTRIK – læs forklaring over, * 1 ret, 1 vrang *, strik fra *-* til der er 2 masker tilbage på pinden, strik 1 ret og afslut med 1 kantmaske retstrik.
Fortsæt ribben frem og tilbage således til arbejdet måler 12 cm.
Strik 1 pind glatstrik med 1 kantmaske retstrik i hver side og tag 23-23-25-27-29-31 masker ind jævnt fordelt – læs INDTAGNINGSTIPS-1 = 58-64-70-74-78-84 masker.
Skift til rundpind 8. Strik glatstrik med 1 kantmaske retstrik i hver side.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!

Når arbejdet måler 45-46-47-48-49-50 cm, lukkes der af til ærmegab således: Luk de første 3-5-7-7-7-9 masker af, strik som før pinden ud. Vend arbejdet, luk de første 3-5-7-7-7-9 masker af, strik som før pinden ud = 52-54-56-60-64-66 masker.
Fortsæt i glatstrik og 1 kantmaske retstrik i hver side.
Når arbejdet måler 62-64-66-68-70-72 cm, lukkes de midterste 10-10-10-12-12-12 masker af til hals, og hver skulder strikkes færdig for sig (= 21-22-23-24-26-27 masker tilbage på hver skulder). På næste pind fra halsen lukkes der 1 maske af = 20-21-22-23-25-26 masker tilbage på skulderen. Strik videre som før til arbejdet måler 64-66-68-70-72-74 cm. Luk af.
Strik den anden skulder på samme måde.

HØJRE FORSTYKKE:
Slå 36-42-46-48-50-54 masker op (inklusive 1 kantmaske i hver side af arbejdet) på rundpind 6 med DROPS Wish. Strik 1 pind vrang (= vrangen). Fortsæt med rib frem og tilbage således fra retsiden: Strik 1 kantmaske retstrik, * 1 ret, 1 vrang *, strik fra *-* til der er 1 maske tilbage på pinden, afslut med 1 kantmaske retstrik.
Fortsæt ribben frem og tilbage således til arbejdet måler 12 cm.
Strik 1 pind glatstrik med 1 kantmaske retstrik i hver side og tag 9-12-13-14-14-15 masker ind jævnt fordelt = 27-30-33-34-36-39 masker.
Skift til rundpind 8.
På næste pind fra retsiden tages der ud til lomme således:
Strik 1 kantmaske retstrik, derefter strikkes der 2 masker i hver maske ved at strikke 1 maske foran og 1 maske bag i hver maske til der er 4-7-10-9-11-14 masker tilbage på pinden, strik 3-6-9-8-10-13 masker ret, og afslut med 1 kantmaske retstrik = 49-52-55-58-60-63 masker.
På næste pind fra vrangen strikkes der således:
Strik 1 kantmaske retstrik, 3-6-9-8-10-13 masker vrang, strik vrang over alle masker som blev strikket bag i masken på forrige pind, mens alle masker som blev strikket foran på forrige pind sættes på en tråd (dvs sæt hver 2. maske på en tråd, og strik hver 2. maske). Tråden med masker skal ligge på retsiden af arbejdet, disse skal senere bruges til at strikke lomme.
Når alle masker er sat på en tråd, er der 22-22-22-24-24-24 masker på tråden og 27-30-33-34-36-39 masker på pinden.
Strik glatstrik med 1 kantmaske retstrik i hver side.
Når arbejdet måler 42-43-44-45-46-48 cm, tages der 1 maske ind mod midt foran af til hals – læs INDTAGNINGSTIPS-2! Tag ind således på hver 5.-5.-6.-6.-6½.-6½.cm totalt 4 gange.
SAMTIDIG når arbejdet måler 45-46-47-48-49-50 cm, lukkes de første 3-5-7-7-7-9 masker af til ærmegab i starten af næste pind fra vrangen.
Når alle aflukninger til ærmegab og hals er færdige, er der 20-21-22-23-25-26 masker på pinden. Fortsæt i glatstrik til arbejdet måler 64-66-68-70-72-74 cm. Luk af.

VENSTRE FORSTYKKE:
Slå 36-42-46-48-50-54 masker op (inklusive 1 kantmaske i hver side af arbejdet) på rundpind 6 med DROPS Wish. Strik 1 pind vrang (= vrangen). Fortsæt med rib frem og tilbage således fra retsiden: Strik 1 kantmaske retstrik, * 1 vrang, 1 ret *, strik fra *-* til der er 1 maske tilbage på pinden, afslut med 1 kantmaske retstrik.
Fortsæt ribben frem og tilbage således til arbejdet måler 12 cm.
Strik 1 pind glatstrik med 1 kantmaske retstrik i hver side og tag 9-12-13-14-14-15 masker ind jævnt fordelt = 27-30-33-34-36-39 masker.
Skift til rundpind 8.
På næste pind fra retsiden tages der ud til lomme således: Strik 4-7-10-9-11-14 masker ret, derefter strikkes der 2 masker i hver maske ved at strikke 1 maske foran og 1 maske bag i hver af de næste 22-22-22-24-24-24 masker, og afslut med 1 kantmaske retstrik = 49-52-55-58-60-63 masker.
På næste pind fra vrangen strikkes der således: Strik vrang over alle masker som blev strikket bag i masken på forrige pind, hvor alle masker som blev strikket foran på forrige pind sættes på en tråd (dvs sæt hver 2. maske på en tråd, og strik hver 2. maske), strik 3-6-9-8-10-13 masker vrang, og afslut med 1 kantmaske retstrik. Tråden med masker skal ligge på retsiden af arbejdet, disse skal senere bruges til at strikke lomme.
Når alle maskerne er sat på tråd, er der 22-22-22-24-24-24 masker på tråden og 27-30-33-34-36-39 masker på pinden.
Strik glatstrik med 1 kantmaske retstrik i hver side.
Når arbejdet måler 42-43-44-45-46-48 cm, tages der 1 maske ind mod midt foran af til hals – husk INDTAGNINGSTIPS-2! Tag ind således på hver 5.-5.-6.-6.-6½.-6½.cm totalt 4 gange.
SAMTIDIG når arbejdet måler 45-46-47-48-49-50 cm, lukkes de første 3-5-7-7-7-9 masker af til ærmegab i starten af næste pind fra retsiden.
Når alle aflukninger til ærmegab og hals er færdige, er der 20-21-22-23-25-26 masker på pinden. Fortsæt i glatstrik til arbejdet måler 64-66-68-70-72-74 cm. Luk af.

LOMMER:
Sæt de 22-22-22-24-24-24 masker fra tråden på det ene forstykket tilbage på rundpind 8. Strik glatstrik med 1 kantmaske retstrik i hver side til lommen måler 14-14-14-15-15-15 cm. Strik 1 pind ret fra retsiden hvor der tages 9 masker ud jævnt fordelt = 31-31-31-33-33-33 masker. Skift til rundpind 6. Fortsæt med rib frem og tilbage med start fra vrangen således: Strik 1 kantmaske retstrik, * 1 vrang, 1 ret *, strik fra *-* til der er 2 masker tilbage på pinden, strik 1 vrang, og 1 kantmaske retstrik.
Fortsæt med rib til lommen måler 18-18-18-19-19-19 cm, luk af med ret over ret og vrang over vrang. Strik den anden lomme på samme måde.

ÆRME:
Ærmerne strikkes nedenfra og op, rundt på strømpepinde.
Slå 40-42-42-44-44-46 masker op på strømpepinde 6 med DROPS Wish. Strik 1 omgang ret, derefter strikkes der rib (= 1 ret /1 vrang). Fortsæt til arbejdet måler 12 cm. Strik 1 omgang ret hvor der tages 12 masker ind jævnt fordelt = 28-30-30-32-32-34 masker. Skift til strømpepinde 8. Sæt en mærketråd i begyndelsen af omgangen = midt under ærmet. Lad mærketråden følge med i arbejdet – mærketråden skal bruges når der skal tages ud midt under ærmet.
Start omgangen ved mærketråden, og strik rundt i glatstrik.
Når arbejdet måler 14 cm, tages der 1 maske ud på hver side af mærketråden – læs UDTAGNINGSTIPS. Tag ud således på hver 5.-4½.-4.-3½.-3.-3.cm totalt 7-7-8-8-9-9 gange = 42-44-46-48-50-52 masker. Når ærmet måler 46-44-43-42-42-40 cm, deles ærmet ved mærketråden og arbejdet strikkes frem og tilbage på rundpind 8 i glatstrik med 1 kantmaske i hver side.
Når arbejdet måler 49-49-49-48-48-48 cm, lukkes der af – læs AFLUKNINGSTIPS.
Strik et ærme til på samme måde.

MONTERING:
Sy skuldersømmene indenfor aflukningskanten. Sy sidesømmene indenfor 1 kantmaske. Sy ydersømmen på lommerne pænt til forstykkerne (dvs den side af lommerne som vender mod sidesømmen). Sy ærmerne i indenfor 1 kantmaske retstrik, og sy bunden af ærmegabet – se skitse.

FORKANT/HALSKANT:
Strik ca 215-221-227-235-241-247 masker op fra retsiden indenfor 1 kantmaske retstrik på rundpind 6 – start nederst på højre forstykke, strik op til halsen, bag i halskanten og ned langs venstre forstykke. Når der strikkes masker op langs med lommerne, strikkes der op gennem lommen og forstykket (dvs gennem 2 lag). Sørg for at maskeantallet ikke strammer kanten på jakken, strik evt flere masker op (maskeantallet skal kunne deles med 2 + 1).
Strik rib med start fra vrangen således: Strik 1 maske retstrik, * 1 vrang, 1 ret *, strik fra *-* til der er 2 masker tilbage, strik 1 vrang, og afslut med 1 kantmaske i retstrik.
Fortsæt ribben således.
Når ribben måler 4 cm, tages der ud således:
Strik over de første 77-79-81-85-89-91 masker som før, tag 1 maske ud i hvert vrangparti ved at slå om efter hver vrangmaske til der er 77-79-81-85-89-91 masker tilbage, og strik de sidste maskerne som før. Dette gøres for at halskanten skal sidde bedre bag i nakken. Fortsæt med retstrik over retstrik, ret over ret og vrang over vrang til kanten måler 8 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang – husk AFLUKNINGSTIPS!

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 05.10.2021
Rettelse: MATERIALER: DROPS WISH fra Garnstudio (tilhører garngruppe E) 600-650-700-800-850-950 g farve 09, jeansblå

Diagram

symbols = Ærmekuplen sys til ærmegabet således: Sy a til A og b til B

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 228-12) for mål og udregninger.

country flag Colinda 17.10.2021 - 22:35:

O, wat jammer dat de hoeveelheden garen niet klopten, nu moet ik garen bijbestellen en dan krijg ik natuurlijk een ander verfbad! Echt balen. Verder heb ik nog een foutje ontdekt in het patroon, tenminste, dat denk ik. Bij de beschrijving van het rechter voorpand staat ná het meerderen voor de zak aan de goede kant: “ Brei de volgende naald aan de goede kant als volgt.” Dat moet neem ik aan de verkéérde kant zijn.

country flag Camilla Johnsson 05.10.2021 - 11:52:

Hej! Jag har beställt garn till mönstret Hush of night, 300 g. Har stickat halva bakstycket och redan använt 150 g. Verkar inte som garnmängden i mönstret stämmer. Hur mycket garn går åt för att sticka mönstret i storlek L?

user icon DROPS Design 05.10.2021 kl. 13:24:

Hej Camilla. Garnåtgången var dessvärre fel på detta mönster och det har nu rättats. Riktig garnåtgång är: DROPS WISH från Garnstudio (tillhör garngrupp E) 600-650-700-800-850-950 g färg 09, jeansblå Mvh DROPS Design

country flag Hazel Petrie 03.10.2021 - 20:35:

The quantity of yarn stated seems low for this jacket is it correct ?

user icon DROPS Design 03.10.2021 kl. 22:38:

Dear Hazel, we will check the amounts with the design department and add a correction if needed.

country flag Sandrine 03.10.2021 - 19:34:

Bonjour, La quantité de laine pour réaliser l'ouvrage me semble faible par rapport aux autres modèles tricoté en wish ! J'ai commandé 500 g pour la taille L du coup. Ai-je bien fait ?

user icon DROPS Design 05.10.2021 kl. 09:07:

Bonjour Sandrine, effectivement la quantité était erronée, il faudra en fait 700 g DROPS Wish en taille L. Merci pour votre retour. Bon tricot!

country flag Els Rijkes 02.10.2021 - 16:45:

Klopt de benodigde hoeveelheid wel die jullie hierbij aangeven? Bij truien van Wish zie ik al dat gemiddeld de dubbele hoeveelheid nodig is. En dit is toch een lang vest.! 🤔

user icon DROPS Design 07.10.2021 kl. 11:36:

Dag Els,

Er stonden inderdaad onjuiste hoeveelheden bij, het is nu aangepast☺ Veel breiplezier!

country flag Camilla Johnsson 01.10.2021 - 19:35:

Stämmer mängden garn??

country flag Adehle 01.10.2021 - 15:38:

Stemmer mengden garn til denne jakken? Jeg har strikket en genser i str M og brukte 11 nøster med Wish. Her foreslås kun 6 nøster til en jakke. Det kan vel ikke være helt korrekt.

user icon DROPS Design 04.10.2021 kl. 11:46:

Hej. Vi ber design kontrollera detta så återkommer vi. Mvh DROPS Design

country flag Birgit Wagner 29.09.2021 - 11:46:

Ich kann mir nicht vorstellen, dass der Materialverbrauch stimmt, bei der kurzen Lauflänge, könnten Sie das bitte prüfen, oder gibt es bereits Erfahrungen?

user icon DROPS Design 03.10.2021 kl. 23:07:

Liebe Birgit. Wir werden die Frage zur Bestätigung an die Designabteilung senden. Vielen Dank.

country flag Astrid 28.09.2021 - 11:01:

Ist die Materialmenge richtig? 250 g für Größe S erscheint mir sehr wenig.

user icon DROPS Design 03.10.2021 kl. 22:57:

Liebe Astrid. Wir werden die Frage zur Bestätigung an die Designabteilung senden. Vielen Dank.

country flag Elena 12.09.2021 - 20:14:

Cuándo estará disponible?

Kommentere opskrift DROPS 228-12